"Turhat" liikkeet?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Turhasta en tiedä, mutta tehottomin liike mulla on mutkatangolla hauikset scott -penkissä. Ei tuntumaa sitten niin millään. Näin ollen turha.. Oisivat pistäneet scott -penkin keksijänsä mukana hautaan ja unohtaneet sinne.
Pakko itse sanoa että minun mielestä yksi parhaita hauis liikkeita. Laittaa vaan kunnolla rautaa niin tuntuu että hauikset repee irti. Eikä ota ranteisiin niinkuin suoralla tangolla..

Potarit varmaan lynkkaa mut tän sanomisesta, mut rinnan treenaaminen ristikkäistaljassa on ihan vitun turhaa mun mielestäni. Joo, joo. Supistus sitä, supistus tätä. Jos jollain pitää hifistellä, niin vipunostoilla maaten eri kulmista.

Turhasta en tiedä, mutta tehottomin liike mulla on mutkatangolla hauikset scott -penkissä. Ei tuntumaa sitten niin millään. Näin ollen turha.. Oisivat pistäneet scott -penkin keksijänsä mukana hautaan ja unohtaneet sinne.
Ajattelit sitten niputtaa tehokkuuden ja tuntuman keskenään yhteydessä oleviksi asioiksi?

Ymmärrän. Mut mun kokemuksen mukaan nää vammat/heikkoudet sun muut estävät asiat on suht yleisiä, oli ne sitten kuinka konkreettisia tahansa.
Ei liikettä voi mun mielestä pitää hyvänä tai huonona sen perusteella, että joku erityistilanteessa oleva ei voi sitä tehdä ja sen pitää tehdä tätä ihmevemputusta. Tennispallon puristelukin on joissakin tilanteissa ihan hyvä kuntouttava liike, mutta se on aivan uskomattoman huono ja maailman turhin treeniliike jos näin lähdetään ajattelemaan. Unohtakaa nyt jo ne vammat ja muut, ei niitä ole mitään järkeä sotkea tällaiseen ketjuun.

Pec deck on muuten munkin mielestä melko turha. Ei ole tullut viimeisen vuoden sisällä tehtyä kuin ehkä kolme sarjaa eikä se ole kuulunut treeniohjelmaan tänä aikana kertaakaan.

Potarit varmaan lynkkaa mut tän sanomisesta, mut rinnan treenaaminen ristikkäistaljassa on ihan vitun turhaa mun mielestäni. Joo, joo. Supistus sitä, supistus tätä. Jos jollain pitää hifistellä, niin vipunostoilla maaten eri kulmista.

Samanlaisia rinnalle meneviä liikeratoja ne on vipareissa kuin ristikkäistaljassa. Riippuen mihin kulmaan veivaa.

Tämä nyt vain on yksinkertaisesti väärin. Kyseessä ovat mekaanisesti täysin samanlaiset liikkeet, mutta niiden vastuskäyrät ovat erilaisia. Ristitaljaversiossa liikkeen vastuskäyrä vastaa paremmin sen voimakäyrää, joten ristitaljaversio on yksiselitteisesti käsipainoversiota parempi liike. Sama pätee kaikkiin liikkeisin, joissa liikerata on muodoltaan ympyrän kaari, eli kaikki yksinivelliikkeet on järkevämpää tehdä taljassa tai laitteissa kuin vapailla painoilla. Tämä väite ei pidä tietenkään paikkaansa moninivelliikkeiden kohdalla, eikä se ole myöskään missään ristiriidassa niiden väitteiden kanssa, joiden mukaan vapaat painot ovat (moninivelliikkeissä) ylivoimaisia taljoihin ja laitteisiin nähden. Aina on yhtä huvittavaa kuulla, että joku tekee hauiskäännön tangolla ainoastaan sen takia, että kuvittelee liikkeen tankoversion jotenkin olevan kaikkia muita versioita "isompi" perusliike.

Sensei kertoo tärkeimmät liikkeet ;)

T Nation | The Best Exercises. Period.
Onpas huono lista. Vaikka ilmeisesti on väiteltävissä onko dippi huonoin rintaliike, niin jokaiselle vähänkin anatomiaan perehtyneelle pitäisi olla täysin selvää, että paras se ei ole. Lisäksi artikkelin perustelut olivat olemattomat, mikä tosin on Thibaudeaun tavaramerkki.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämä nyt vain on yksinkertaisesti väärin. Kyseessä ovat mekaanisesti täysin samanlaiset liikkeet, mutta niiden vastuskäyrät ovat erilaisia. Ristitaljaversiossa liikkeen vastuskäyrä vastaa paremmin sen voimakäyrää, joten ristitaljaversio on yksiselitteisesti käsipainoversiota parempi liike. Sama pätee kaikkiin liikkeisin, joissa liikerata on muodoltaan ympyrän kaari, eli kaikki yksinivelliikkeet on järkevämpää tehdä taljassa tai laitteissa kuin vapailla painoilla. Tämä väite ei pidä tietenkään paikkaansa moninivelliikkeiden kohdalla, eikä se ole myöskään missään ristiriidassa niiden väitteiden kanssa, joiden mukaan vapaat painot ovat (moninivelliikkeissä) ylivoimaisia taljoihin ja laitteisiin nähden. Aina on yhtä huvittavaa kuulla, että joku tekee hauiskäännön tangolla ainoastaan sen takia, että kuvittelee liikkeen tankoversion jotenkin olevan kaikkia muita versioita "isompi" perusliike.

No mut hei! Siinä ei käytetä mitää naruja (vaijereita) vaa KYLMÄÄ ÄIJÄTERÄSTÄ! ....... ;) asiaaaaa

Kyllä taljassa flyes on parempi kun käsipainoilla juuri tasaisen vastuskäyrän takia. Jos nyt ylipäätään näkee tarpeelliseksi tehdä.

Imho mikään liike, mitä myös Dr. Dre tekee, ei voi olla turha. ;)

Tjeu:

Näyttökuva 2014-04-01 kohteessa 20.44.44.webp

tohon mitä vastizz kirjotti ni esimerkiksi viparit sivuolille taljas on mun mielest kelpo liike. Mutta huolimatta tost voima käyräst, ni esim mä tykkään tehä viparit sivulle sekä seisten sekä kyljellään maaten, ni sit saa kyl ainakin sivuolille aika hyvän vastuksen koko alueelle kokonaisuudessaan :D

Et en tiiä häviääkö tehdä kaksi sarjaa eri asennossa noita vipareita kuin et tekis taljas jossa vastus kyl pysyy mukavasti samanlaisena koko liikeradalt, jotenkin se ei minusta tunnu silti samalta ku käsipainol :D

Sen mitä ite oon huomannu ni ei kyl näytä läheskää yhtä kivalt tuo ristikkäistalja ku viparit eri asennois, ku niissäkin on loppuen lopuks helppo kikkailla sen kanssa, että kuinka koukussa käsiä pitää liikkeen missäkin vaihees, mun mielest saa hyvän pumpin rintaan esimerkiksi juuri incline vipareil ku tekee huolellisesti.

Viparit rinnalle kässäreillä..onko tuossa muuten yksi täysin turha liike, eli jos on mahdollisuus tehdä ristikkäistaljaa niin onko mitään syytä tehdä vipareita rinnalle maaten?

kyl mä ainakin teen nimenomaan vipareita vaikka käyn salilla missä voi tehä ristikkäistaljaa. Muutenki hävettäis viedä molemmat taljat ja koko tila siit keskelt, ku kukaa ei voi vetää ees leukoi samal, vaan pumpatakseen rintaa eristävästi :D

Samanlaisia rinnalle meneviä liikeratoja ne on vipareissa kuin ristikkäistaljassa. Riippuen mihin kulmaan veivaa.

Itse en ristikkäistajassa pysty käyttämään lähellekkään yhtä paljon painoja kuin flyesissä ja venytyskin jää reilusti jälkeen.

Viparit rinnalle kässäreillä..onko tuossa muuten yksi täysin turha liike, eli jos on mahdollisuus tehdä ristikkäistaljaa niin onko mitään syytä tehdä vipareita rinnalle maaten?

Iso Arska sanoi liikkeeksi jolla on eniten saanut massaa rintaan ja tekeekin niitä lähes joka treenivideossaan.

Onse meidän vastis vekkuli tapaus.
Eristävissä 1 nivelen liikkeissä kannattaa myös muistaa se, että voima- sekä vastuskäyrät ei ole läheskään yhtä merkityksellisiä kuin moninivelliikkeissä(joissa eri lihakset jakaa selvemmin työtä liikkeen eri vaiheissa). Paljon merkityksellisempää on jännityksen ylläpito, mikä on lähes yhtä helppoa tehdä käsipainoilla kuin taljoilla(kunhan kiinnittää huomiota liikerataan). Taljoissa on myös se huono puoli, johtuen juurikin taljan jatkuvasta vedosta, että forkut joutuu usein paljon kovemmalle työlle joutuessaan vastustamaan aktiivisesti vetoa. Käsipainoilla tehtävissä versioissa forkkujen rasite ei ole jatkuvaa, johtuen maan vetovoiman mukaan muuttuvasta rasituskulmasta.

Koska käytännössä kaikkien eristävien 1-nivelen liikkeiden liikerata on "kaari", niin kaikki eristävät liikkeet tulisi siis tehdä ennemmin taljoissa.. sanotaan nyt että mielenkiintoinen näkemys.

Toki taljoilla on paikkansa, mutta se olisi juurikin sellaisessa tilanteessa jossa lihashypertrofiaa pyritään saavuttamaan pääosin metabolisen rasituksen kautta treenin viimeisinä liikkeinä.

Tämä nyt vain on yksinkertaisesti väärin. Kyseessä ovat...

Ai kato Vastizz on takaisin keskustelussa. Jos löydät aikaa, niin viitsitkö vastata tuohon aiempaan kysymykseeni, kun taisi mennä vähän ohi viime kerralla?

On osoitettu, että reisikoukistus on välttämätön liike kaikille reisiään salilla treenaaville.

Tämä on asia, jota olen itsekin miettinyt ja haluaisinkin mielipiteesi seuraavasta.

Oletetaan, että jalat treenataan vapaalla tangolla ja käsipainoilla tehtävillä moninivelliikkeillä (kyykyt, maastavedot). Takareiden tehtävä näissä liikkeissä on polven stabilointi ja lantion ojennus. Jalkoja ei treenata eristävillä ojennuksilla tai koukistuksilla. Missä vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa m. biceps femoriksen lyhyt pää on liian heikko ja missä tilanteissa tämä tulee esille aiheuttaen loukkaantumisia? Huomioidaan, että "luonnollisissa" liikkeissä ei juurikaan tarvita voimaa polven koukistukseen, sprinttijuoksu tulee ensimmäisenä mieleen ja siinäkin polvinivel pidetään melko lailla yhdessä kulmassa potkun ajan (vähän tai ei ollenkaan konsentrista voimantuottoa). Voitko mennä vähän syvemmälle tähän ko. lihaksen heikkouden aiheuttamaan loukkaantumisriskiin ja sen fysiologiaan, koska aihe kiinnostaa aika paljon ja mietin, pitäisikö tässä alkaa ennaltaehkäisemään vammoja lisäämällä koukistuksia ohjelmaan? Oma tietoni asiassa on rajoittunut lähinnä vastavaikuttajien välisiin aktiivisuus- voima- ja venyvyyseroihin.

Yleistä lörinää "turhista" liikkeistä. Lihaksiahan saa rasitettua vaikka minkälaisilla liikkeillä, eli siinä mielessä ei ole turhaa edes hauiskääntö kässärillä vastaotteella päälläseisonnassa tai mikään typerinkään liike mikä vaan rasittaa. Jotkut liikkeet on kuitenkin tiettyyn tarkoitukseen tehokkaampia kuin toiset niin voisi ajatella niiden vähemmän tehokkaiden olevan turhia. Toisaalta vaikka tekisi penkkipunnerruksen 1cm loppuojennusta pinnoilta failureen niin kyllähän se kehittää hyvin sitä 1cm loppuojennusta, eli ei ole turha jos sitä haluaa kehittää. Ojentajien lihasmassan kasvatukseen se on taas turha koska löytyy useita parempia vaihtoehtoja, esim. 7,8cm loppuojennus pinnoilta.

Täysin eri mieltä, mutta on ne viparit maatenkin ihan turha liike.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom