"Turhat" liikkeet?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuli mieleen tosta keskustelusta flyeseista, että kumpi näistä rintareeneistä olis fiksumpi? Tarkotan lähinnä sitä, kumpi tois paremmin massaa pitkällä aikajänteellä ja kehittäis rintaa tasaisemmin. :david:

Treeni A

Penkkipunnerrus
Vinopenkki
Flyesit

Treeni B

Penkkipunnerrus
Vinopenkki
Alavinopenkki

Moni pitää alavinopenkkiä todella hyvänä liikkeenä.
Tavallinen penkki on kuitenkin jo lähelllä alavinopenkkiä jos nostoasento on optimaalinen. Itse normaalipenkissä työnnän vielä tangon suoraan ylös enkä kasvoja kohti, jolloin kaaren kanssa tuntuu kuin sitä työnnettäisiin alaviistoon.

Lähes kaikilla rintalihaksen alaosa on yläosaa hallitsevampi ja rinta näyttää hyppyrimäeltä joten ylärintaa pitäisikin treenata enemmän.

Tekisin näin:

Penkkipunnerrus
Vinopenkki käsipainoilla loiva kulma( ei kuormiteta liikaa etuolkapäätä)
Flyesit loiva vinopenkki

Tai edistyneemmille:

1. Penkkipunnerrus loivalla pyramidilla ylös ja 2 x 8 kovaa työsarjaa

Superset: kaksi kierrosta liikkeet peräkkäin ilman taukoa ja supersettien välissä 3 min tauko
1. Vinopenkki käsipainoilla loiva kulma 2-3 x 8-16( ei kuormiteta liikaa etuolkapäätä)
2. Flyesit loiva vinopenkki 2-3 x 8-16

Joten normaali penkin lisäksi teet sekä käsipainopenkin ja flyesit ylärinnalle.
Raskaat vinopenkkipunnerrukset käsipainoilla rinnalle antavat vaihtelevan ärsytyksen ja hyvän supistuksen ylhäällä, eivätkä monella aiheuta niin helposti kiertäjäkalvosin ongelmia, siksi en tekisikään vinopenkkiä enää tavallisen penkin jälkeen tangolla.

Välittömästi käsipaino vinopenkin jälkeen tehdyllä flyesilla saat aikaan traumaattisen venytyksen rintalihakseen ja tämä lisää lihaksen mikrovaurioita ja varmistaa lihaskasvun(varaudu domseihin).

Olen reenannut tuolla A tavalla useamman kuukauden. Flyessit on ilmeisesti tekniikkaongelmien vuoksi aina tuntuneet vastenmieliseltä, koska tasapenkillä tehtynä olen saanut olkapäät kipeäksi huonolla tavalla. Viimeksi salilla koitin alavinopenkkiä ja sainkin sellaiset domssit, että harvoin on noin pitkään tissit ollu kipeenä. Mulla on ainakin visuaalisesti arvioituna vahvempi ylärinta kuin alarinta, koska oon aina saanu parhaan tuntuman vinopenkissä kässäreillä. Tän takia tekis mieli jatkossakin pitää toi alavinopenkki mukana ohjelmassa.

Täytyy jonkin aikaa katsoa millaista kehitystä tuolla treenauksella tulee ja sitten taas vaihtaa, jos jokin osio jää jälkeen. Tekis mieli vaihtaa normipenkki kässäreillä tehtäväks tuntuman vuoksi, mutta sitten taas tuntuu, että pakettia on entistä hankalampi pitää kasassa. Toisaalta, ei Arska varmaan turhaan noita flyessejakaan jauhanu.

Olen reenannut tuolla A tavalla useamman kuukauden. Flyessit on ilmeisesti tekniikkaongelmien vuoksi aina tuntuneet vastenmieliseltä, koska tasapenkillä tehtynä olen saanut olkapäät kipeäksi huonolla tavalla. Viimeksi salilla koitin alavinopenkkiä ja sainkin sellaiset domssit, että harvoin on noin pitkään tissit ollu kipeenä. Mulla on ainakin visuaalisesti arvioituna vahvempi ylärinta kuin alarinta, koska oon aina saanu parhaan tuntuman vinopenkissä kässäreillä. Tän takia tekis mieli jatkossakin pitää toi alavinopenkki mukana ohjelmassa.

Täytyy jonkin aikaa katsoa millaista kehitystä tuolla treenauksella tulee ja sitten taas vaihtaa, jos jokin osio jää jälkeen. Tekis mieli vaihtaa normipenkki kässäreillä tehtäväks tuntuman vuoksi, mutta sitten taas tuntuu, että pakettia on entistä hankalampi pitää kasassa. Toisaalta, ei Arska varmaan turhaan noita flyessejakaan jauhanu.

Koeta tehdä ne flyesit hyvin loivalla vinopenkillä(vain 1 pykälä tasapenkistä ylös) ja samaan tyyliin kuin punnerrukset mutta kädet lähes suorina, liikerata ei saa olla sivulta katsottuna pystysuoraan alas ja ylös.
Laske ala-asennossa käsipainot ainakin 10cm alemmas kohti rinnan alaosaa ja tuo yläasennossa taas ne lähelle kasvoja, eli painot liikkuvat nostettaessa viistoon sekä kohti kasvoja että ylös ja alas laskettaessa ovat rinnan alaosan kohdalla.

Jos niitä painoja liikutetaan vain suoraan sivulle olkapäät rasittuvat ja ylärinta ei saa yhtä paljon kuormitusta.

Arska sanoi flyeseja liikkeeksi joista voi kiittää eniten rintalihaksiensa massoja.

Mä sain flyesit tuntumaan rinnassa eikä etuolkapäissä kun vaihdoin käsien asentoa siten että kädet tulee pikkusormi edellä ylös. Kannattaa kokeilla ;)

Ei ole olemassa paskoja liikkeitä, vaan paskoja ohjelmia. Kyse on siitä kokonaisuudesta, eli missä ja milloin kyseinen liike suoritetaan, ottaen huomioon yksilön henkilökohtaiset tavoitteet sekä rajoitukset.

Suositut

Back
Ylös Bottom