Tunteeko tehon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasa
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
44
Mikä tekee treenistä tehokkaan? Kuinka voi todella sanoa varmuudella, mikä metodi tai liike toimii ja mikä ei? Kehitys treenauksen alkua lukuun ottamatta on kaurapuuromiehenä sen verran hidasta, että silmämääräisesti oman kehon kehitystä on hyvin vaikea arvioida, onko jokin treenaustyyli tehonnut paremmin kuin toinen. Omasta mielestäni paras keino vakuuttua edellisen päivän treenin tehosta on seuraavana päivänä tuntuva kipu lihaksissa. Mutta voiko tähänkään luottaa sokeasti, sillä lihakset kipeytyvät kyllä muillakin konsteilla?

Treeni on tehokasta kun painot nousevat ja/tai peilistä näkee tuloksen. Valokuvat auttavat yleensä jos lihasta rakentaa. Jonkin sortin excel-taulukko/tulokset paperilla auttaa taas seuraamaan voimannousua. Eli mustaa valkoisella.

Liikkeissä huomaa erikseen taas, että niissäkin painot nousevat ja lihakset kasvavat. Riippuu mitä taas hakee.

Tästäkin on kyllä keskusteltu ennenkin mutta :D

...sillä lihakset kipeytyvät kyllä muillakin konsteilla...

...kuten pesismailalla hakkaamalla.

paras mittari on tulosten nousu ja lihasten kasvu. siksi tulisi suunnitella harjoitukset sellaisiksi, että tulokset nousisivat.

hyvä tavoite on ekana vuonna esim. n. kilo viikossa pääliikkeisiin. täytyy kuitenkin muistaa, että toiset kehittyvät huomattavasti nopeammin, toiset hitaammin.

lihasten kasvua voi mittailla mittanauhalla esim. 3 kuukauden välein. siinä ajassa jo jotain tuloksia pitäisi tulla.

jos treenipainot ei nouse ja lihas ei kasva, niin treeniä kannattaa muuttaa.

itse en lihaskivusta pidä, siksi treenaan siten että mun ei siitä tarvitse juuri kärsiä. lihaskipu haittaa jonkin verran treenaamista.

Lainaan toisesta threadista Tomppa85 tekstiä

Lihaskipu ei ole kehityksen merkki. Kehitystä voi saada ilman lihaskipuakin, aivan kuten ilman pumppiakin.

Treeni voi olla kovaa vaikkei varsinaista lihaskipua olisikaan.

Itse sanoisin, että tunnen sen, jos treeni on tehokasta. Siihen vaikuttaa niin oma koettu mieliala, kuin kropan tuntemuskin. Joskus sitä oikein into piukassa vääntää salin puolella, lihakset tuntuvat jaksavan, olo ei ole tukkoinen ja treeni lohkeaa.

Silloin tietää, että on hyvä päivä, kun mieli ja kroppa tekevät mutkatonta yhteistyötä.

Joskus on taas todettava, että jestas, tänään ei ole paras päivä. Silloin treeni ei välttämättä ole se tehokkain, mutta silti paljon parempi kuin ei mitään.

Kaikki nämä asiat ovat tuttua puuroa. Mutta kuinka voidaan varmuudella sanoa millainen treeni on antanut parhaan säväyksen lihaksistolle kasvaa? Esimerkiksi jos nyt 3 kk sykleissä aletaan vaikka käs'vartta mittailemaan ja vertaamaan eroja edellisiin sykleihin, on täysin mahdotonta sanoa, että tuo treeni toimi paremmin kuin tuo toinen, koska kasvua tuli 1 sentti ensimmäisellä syklillä ja 1,5 toisella. Mittaamisessa on sen verran paljon tekijöitä otettava huomioon, että tulos saattaa heittää varmasti sen +/- 1 cm riippuen esim. sen hetkisestä nesteen määrästä kehossa, mittaustavasta ym. Mielestäni on yksinkertaisesti vaan perusteetonta puhkua hyvän treenin jälkeen, että "tämä toimii saatanan hyvin", koska mitään takeita siitä ei ole. Voimien mittaaminen onkin sitten jo helpompaa, esimerkiksi tuollaisella excel-taulukolla, jolla itsekin seuraan sarjapainojeni kehitystä.

Mutta kuinka voidaan varmuudella sanoa millainen treeni on antanut parhaan säväyksen lihaksistolle kasvaa?

jaa-a, eipä tuota treenin jälkeisistä fiiliksista mitenkään tiedä. ei salihommissa oikein voi odottaa tommosta tietoa heti treenin jälkeen.

voi tehdä liian vähän, liian kevyesti tai liian paljon, liian raskaasti. voi tehdä liian tiheään, liian harvakseltaan. kaikista tulee erilainen olo kropalle. siksi ehkä kannattaa pitää palkintona hyvää mieltä treenin jälkeen ja pohtia sitä lihaskasvua sitten pidemmän aikavälin tarkasteluun pohjautuen.

itseäni toistaen: treenaaminen ei ole sarja yksittäisiä miehuuskokeita salilla, vaan pitkäjänteinen jatkumo. tulokset mitataan pitkällä aikavälillä, ei yksittäisten treenien jälkeen.

Se on pitkä monen vuoden hidas prosessi se kehittyminen. Ajan kanssa sitä oppii tuntemaan loppuen lopuksi parhaat niksit itselleen.

Yksittäisiä treenejä tosiaan arvostetaan melko lailla liikaa. Yhdellä treenillä ei kovin kummoista kehitystä kuitenkaan laukaista.
Kehitys on aina pitemmän prosessin tulos.
Lihaskipu, vaikka kertookin jonkinasteisesta rasituksesta lihaksessa, on melkoisen harjaanjohtava niin ikään. Tuloksia kuitenkin kun tulee myös antitraumaattisilla systeemeillä (esim 8-10x3, 10x5 vakiopainolla jne jne jne), joilla lihaskipuja harvoin tulee. Lisäksi moni kovaakin (kovia yksittäisiä sarjoja) 8-12 toistoalueella tekevä kehittyy, lihasten juuri kipeytymättä, kun toinen saa vastaavalla treenillä aina paikat todella araksi, eikä välttämättä kehity.

Olisikohan ollut J-P Pulkkinen joka joskus haastattelussa otti esimerkiksi sen, että oli ollut poimimassa mansikoita päivän ja seuraavana päivänä takareidet olivat helvetillisen kipeät. Tuskinpa siitä kuitenkaan juuri kasvoivat.

Yleensäkin paikat saa varmasti seuraavaksi päiväksi kipeiksi jos lisää treeniin jonkin liikkeen mitä ei ole ennen tehnyt ja ryhtyy vääntämään sitä niin isoilla painoilla kun pystyy 12 toiston sarjaa tekemään. Kolme-neljä sarjaa niin avot, seuraavana päivänä on helvetilliset DOMS:it (vai mitä onkaan, jälkikipuja).

Sitten jos kyseisen liikkeen tekee samalla tavalla joka viikko kahdesti, hiljalleen painoa lisäten niin lihaskivut loppuu aikaa myöden poikkeuksetta. Jos tekis vaikka pec-deckiä mitä ei oo tehnyt yli vuoteen, niin varmasti olis rintalihat kipeinä seuraavana päivänä... mutta jos pysyvästi ohjelmaan ottaa niin kipu laimenee kerta kerralta, kunnes sitä ei enää tule. Vaikka käytetty vastus samalla lisääntyisi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
En tiedä oonko maailman huonoin palautuja vai mistä johtuu kun joka helvetin paikkaa kolottaa aina treenien jälkeen paitsi takareidet ja olkapäät, mutta kyllä sitä mielummin treenais niin ettei 2-3 päivää aina ole paikat kipeinä. Mistään venyttelyn puuttesta ei homman pitäis olla kiinni itellä.

En tiedä oonko maailman huonoin palautuja vai mistä johtuu kun joka helvetin paikkaa kolottaa aina treenien jälkeen paitsi takareidet ja olkapäät, mutta kyllä sitä mielummin treenais niin ettei 2-3 päivää aina ole paikat kipeinä. Mistään venyttelyn puuttesta ei homman pitäis olla kiinni itellä.

Elä vedä joka reeniä täysillä piippuun asti niin palaudut nopeampaa. Se on saletti että joka ukolla kestää palautuminen 2-3 päivää jos piippuun asti vetää.

vaikka inhoan lihaskipua niin joka reenin jälkeisenä päivänä on jonkin asteista kipua tunnuttava muuten on kyllä reeni mennyt hukkaan. tää on mun mielipide asiasta ja sillä mentaliteetilla etenen niin pitkään ku reenaankin. no pain no gain.
Yleensäkin paikat saa varmasti seuraavaksi päiväksi kipeiksi jos lisää treeniin jonkin liikkeen mitä ei ole ennen tehnyt ja ryhtyy vääntämään sitä niin isoilla painoilla kun pystyy 12 toiston sarjaa tekemään. .

oon testannut tuota toistomäärä juttua ja täytyy sanoa että raskailla painoilla ja lyhyillä sarjoilla saa paikat hyvin kipeiksi. jos taas tekee tiukkoja 12toiston sarjoja niin minulla ainakaan ei mainittavaa lihaskipua tule, vaan se vaatii aina sen yhden kovan ja lyhkäsen sarjan jotta kipu saadaan aikaan. esimerkiksi yks kova 3-4toiston sarja niin isolla painolla kuin pystyy tai ainakin lähelle sitä.

Lainaan toisesta threadista Tomppa85 tekstiä

Lihaskipu ei ole kehityksen merkki. Kehitystä voi saada ilman lihaskipuakin, aivan kuten ilman pumppiakin.

Treeni voi olla kovaa vaikkei varsinaista lihaskipua olisikaan.

Kiitosta vain, ei tarvitse toistaa itseäni. :)

NEUTRAALI sanoi:
vaikka inhoan lihaskipua niin joka reenin jälkeisenä päivänä on jonkin asteista kipua tunnuttava muuten on kyllä reeni mennyt hukkaan. tää on mun mielipide asiasta ja sillä mentaliteetilla etenen niin pitkään ku reenaankin. no pain no gain.

Tuon nyt melkein arvasikin. :D

Oletkos Neutraali koskaan kokeillut sellaista treenisysteemiä, missä ei vedetä joka kerralla loppuun asti? Olen nimittäin saanut ylivoimaisesti parhaat tulokset tekemällä usein, paljon, eikä mitään älyttömän tiukkoja toistoja.

Gillyannen sigusta löytyivät seuraavat helmet:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=775596&postcount=42

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1105715&postcount=12

Mitä olen salilla seurannut, niin aika monella isolla ja ei-niin-isolla punttaajalla on kovasti pinttyneitä ennakkoluuloja. Voisiko sitä sen verran kuitenkin avata silmiä näkemään asioita uudessa valossa? Nyt ei kuitenkaan puhuta mistään uskonnosta, jossa on absoluuttinen doktriini ja josta poikkeavat joutuvat helvettiin.

Oletkos Neutraali koskaan kokeillut sellaista treenisysteemiä, missä ei vedetä joka kerralla loppuun asti? Olen nimittäin saanut ylivoimaisesti parhaat tulokset tekemällä usein, paljon, eikä mitään älyttömän tiukkoja toistoja.

.
oon ja niillä yksinkertaisesti voimat tuntuvat ehtyvän, siis aina on pakko tehdä ainakin yks sarja per lihasryhmä kovaa. en siis kaikkia sarjoja hiero loppuun asti nytkään, ei energia yksinkertaisesti riitä moiseen. aikoinani reenasin hst:lla kauan jossa juuri tein usein ja paljon samoja liikkeitä eikä ainakaan voimallisesti kehitys ollut sen parempaa kuin nytkään, ehkä jopa päinvastoin tietyissä liikkeissä. ja esimerkiksi mua ei kiinnosta saanko hierottua jollakin tietyllä painolla 3x4 tai 6x4 jos maksimi junnaa kokoajan samassa eli kestävyys vain paranee, mutta maksimit ei nouse. tuo efekti alkoi loppu ajasta tulla silloin kun saken abc ohjelmaa käytin penkissä

Jos lihakset ovat vähän jumissa seuraavana päivänä, olet varmasti tehnyt oikeanlaista treeniä. Peiliin katsominen, vaikka kerran viikossa pelkät kalsarit jalassa, on paras tapa huomata se kasvu. Kyllä paikat kasvaa, kuhan ei velttoile. Salilla pitää vaan keskittyä täysillä ja antaa kaikkensa, vaikka sitten joissain sarjoissa, ne viimeset pinnistykset ei olisikaan niin täydellisiä toistoja.

Tällä tavoin itse saan aina 1-2 viikon välein lisää tehoa treeniin.

Itse taas koen lihaskivun puutteen hyvän treenin jälkeisinä päivinä pelkästään positiivisena asiana. Silloin on palautunut hyvin ja seuraavan treenin voi vetää nopeammin. Eihän tuota kipua nyt voi mitenkään täysin välttää, mutta itseäni kyllä lähinnä harmittaa jos joku lihasryhmä on vielä 2-3 päivää treenin jälkeen kipeä.

Itse taas koen lihaskivun puutteen hyvän treenin jälkeisinä päivinä pelkästään positiivisena asiana. Silloin on palautunut hyvin ja seuraavan treenin voi vetää nopeammin. Eihän tuota kipua nyt voi mitenkään täysin välttää, mutta itseäni kyllä lähinnä harmittaa jos joku lihasryhmä on vielä 2-3 päivää treenin jälkeen kipeä.

Jep. Tosin toisinaan voi vetää todella rankan reenin ja sitten ei harmita tuo monen päivän kipukaan. Harvemmin kannattaa intensiteettiä kuitenkaan aivan äärimmilleen viedä. Yksilökohtaista tietenkin.

Olisikohan ollut J-P Pulkkinen joka joskus haastattelussa otti esimerkiksi sen, että oli ollut poimimassa mansikoita päivän ja seuraavana päivänä takareidet olivat helvetillisen kipeät. Tuskinpa siitä kuitenkaan juuri kasvoivat.

Heh. Tiukka marjatreeni alla niin kait tulee vähemmästäkin helläksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom