Tunteeko tehon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasa
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Pidän lihasten jälkikipua kuitenkin ehkäpä luotettavimpana tehokkuuden mittarina. Olen kuullut ennenkin mainittavan, että lihaksiin ei enää kipua treenin jälkeen tule, kun ollaan ns. "pidemmälle kehittyneitä". Luullakseni tässä vaiheessa noviisien olisi kuitenkin syytä harkita erinäisiä variaatioita treeneihinsä. En myöskään usko lepsuiluun sarjoissa, vaan joka sarja viedään loppuun tai ainakin lähes. Viimeiset toistot ovat kuitenkin käsittääkseni ne kaikkein tärkeimmät + joilla se kovin "tuho"/jälkikipu lihaksissa aiheutetaan.

Pidän lihasten jälkikipua kuitenkin ehkäpä luotettavimpana tehokkuuden mittarina. Olen kuullut ennenkin mainittavan, että lihaksiin ei enää kipua treenin jälkeen tule, kun ollaan ns. "pidemmälle kehittyneitä". Luullakseni tässä vaiheessa noviisien olisi kuitenkin syytä harkita erinäisiä variaatioita treeneihinsä. En myöskään usko lepsuiluun sarjoissa, vaan joka sarja viedään loppuun tai ainakin lähes. Viimeiset toistot ovat kuitenkin käsittääkseni ne kaikkein tärkeimmät + joilla se kovin "tuho"/jälkikipu lihaksissa aiheutetaan.

Itse taas pidän hyvänä sitä, että sillon kun lihaksessa tuntuu jo helvetinmoinen olo niin sillon vielä pitää repiä lisää siinä tilassa. Aamulla voi taas koittaa keräillä itseään sängystä ylös jos pystyy, kun on paikat mahdottoman hellänä.

Itse taas pidän hyvänä sitä, että sillon kun lihaksessa tuntuu jo helvetinmoinen olo niin sillon vielä pitää repiä lisää siinä tilassa. Aamulla voi taas koittaa keräillä itseään sängystä ylös jos pystyy, kun on paikat mahdottoman hellänä.
Mikä tuossa on hyvää? Seuraava treeni sitten viikon päästä? Itse en voisi olla enempää eri mieltä.

Np pain no gain:D ... Viikon päästä tietenkin.
Niin tai sitten treenaa ne lihat 2-3 kertaa siinä viikon aikana. Volyymi on huomattavasti kovempi, voimatasot kehittyy paremmin ja paskallekin taipuu.
Harjoittelussahan kaikista helpointa on vetää aina ja kaikkialla kovaa. Se nyt ei vaan pidemmällä tähtäimellä ole kovin kannattavaa/järkevää. Vaikeaa onkin sitten treenata oikein ja fiksusti.

Niin tai sitten treenaa ne lihat 2-3 kertaa siinä viikon aikana. Volyymi on huomattavasti kovempi, voimatasot kehittyy paremmin ja paskallekin taipuu.
Harjoittelussahan kaikista helpointa on vetää aina ja kaikkialla kovaa. Se nyt ei vaan pidemmällä tähtäimellä ole kovin kannattavaa/järkevää. Vaikeaa onkin sitten treenata oikein ja fiksusti.

Se on ihan miten itse huomaa parhaiten kehittyvän tottakai. Jokainen saa sen selville ajan ja kokeilujen kanssa.:)

Se on ihan miten itse huomaa parhaiten kehittyvän tottakai. Jokainen saa sen selville ajan ja kokeilujen kanssa.:)
Toki toki, mutta joskus on kiva oppia asioita muutenkin kuin kantapään kautta.

Kannattaa kokeilla fillarointia seuraavana päivänä jalkatreenien jälkeen: Itellä keskiviikkona jalkatreeni ja torstaina kävin kaupungilla ja takasin kunnon crossailumeiningillä niin johan on kintut tulessa :)

normaalissa elämässä homma menee niin, että vähintään 3 kertaa viikossa pitää treenata jotain asiaa, jos haluaa päästä siinä eteenpäin. 1-2 kertaa on sitten ylläpitoon. miksi tämä ei pätisi myös voimaharjoitteluun?

esim. Boris Sheikon mukaan penkkiä tulisi treenata vähintään 5 kertaa viikossa siinä vaiheessa, kun lähestytään kansallista huipputasoa. ei myöskään ole ennenkuulumatonta, että huipputasolla painonnostaja treenaisi yli 40 treeniä viikossa, joista vähintään puolet lajiharjoittelua.

aloittelijalla ja harrastajalla tietysti asia erikseen, mutta mieluummin usein ja vähän kuin kerralla paljon. se on parempi juttu niin tekniikan kuin kropan vahvistumisen kannalta.

lihat saa kyllä kipeiksi helpomminkin kuin salitreenillä, jos se on tavoite.

treenaako maratoonari maratonia juoksemalla sen 42 kilsaa kerralla mahdollisimman nopeasti? eipä taida.

Silloin kun reenasin 4-jakoisella ja hain enemmän kokoa kuin voimaa niin silloin kipu oli hyvä mittari onnistuneesta reenistä. Nyt kun haen enemmän voimaa kuin kokoa niin pyrin välttämään kipua ja sellaista pumppia kuin body-tyylisessä reenissä haetaan. Tällä hetkellä onnistuneesta reenistä kertoo se, että saan nostettua ne painot joita olen suunnitellut.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
normaalissa elämässä homma menee niin, että vähintään 3 kertaa viikossa pitää treenata jotain asiaa, jos haluaa päästä siinä eteenpäin. 1-2 kertaa on sitten ylläpitoon. miksi tämä ei pätisi myös voimaharjoitteluun?

esim. Boris Sheikon mukaan penkkiä tulisi treenata vähintään 5 kertaa viikossa siinä vaiheessa, kun lähestytään kansallista huipputasoa. ei myöskään ole ennenkuulumatonta, että huipputasolla painonnostaja treenaisi yli 40 treeniä viikossa, joista vähintään puolet lajiharjoittelua.

aloittelijalla ja harrastajalla tietysti asia erikseen, mutta mieluummin usein ja vähän kuin kerralla paljon. se on parempi juttu niin tekniikan kuin kropan vahvistumisen kannalta.

lihat saa kyllä kipeiksi helpomminkin kuin salitreenillä, jos se on tavoite.

treenaako maratoonari maratonia juoksemalla sen 42 kilsaa kerralla mahdollisimman nopeasti? eipä taida.

Mutta toisaalta kaikki riippuu siitä mitä tekee esim salilla ja sen ulkopuolella. Yksimielistä totuutta ei ole tässäkään. Millä toinen pääsee pitkälle, niin toinen junnaa paikallaan. Sitä juuri tarkoitin.

Mutta toisaalta kaikki riippuu siitä mitä tekee esim salilla ja sen ulkopuolella. Yksimielistä totuutta ei ole tässäkään. Millä toinen pääsee pitkälle, niin toinen junnaa paikallaan. Sitä juuri tarkoitin.
Tottakai yksilöllisetkin erot merkkaa jotain, mutta kyllä se fysiikka kuitenkin aika samanlaista on kaikilla tallaajilla täällä, että perusasiat pätee kyllä ihan jokaiseen.

Ja minusta kaikki riippuu siitä mitä tekee salilla ja sen ulkopuolella. :D

Tottakai yksilöllisetkin erot merkkaa jotain, mutta kyllä se fysiikka kuitenkin aika samanlaista on jokaisella tallaajalla täällä, että perusasiat pätee kyllä ihan jokaiseen.

Aa. Huomaan pientä taisteluhenkeä ;) Itse huomennut että kun muutama vuos sitten vetelin 3-4 kertaa samat lihat viikossa läpi. Tuloksena oli ylikuntotila ja lihasten arkuus ja selän polte koko ajan. Siirryin sitten kerran tai jopa poikkeuksellisti pari kertaa viikossa-ohjelmaan ja silloin täysillä ja loppuun asti. Aikaa on palautua ja hellänä on paikat seuraavana päivänä. Kehitystä tullut parin vuoden aikana vaikka kuinka paljon.

Silti olen sitä mieltä että millä toinen tekee vaikka 100 kertaa rintaa viikossa niin toinen voi saavuttaa saman muutamalla kerralla.

Aa. Huomaan pientä taisteluhenkeä ;) Itse huomennut että kun muutama vuos sitten vetelin 3-4 kertaa samat lihat viikossa läpi. Tuloksena oli ylikuntotila ja lihasten arkuus ja selän polte koko ajan.
Ei ihmekään jos tuokin treeni vedettiin koko ajan kovaa ja loppuun asti mentaliteetilla ja mitenkään harjoittelua rytmittämättä.
Silti olen sitä mieltä että millä toinen tekee vaikka 100 kertaa rintaa viikossa niin toinen voi saavuttaa saman muutamalla kerralla.
Tottakai. Joku myös vetää maasta eka kokeilulla 200 kiloa kun toisella se 100 kiloa ei meinaa tulla, mutta tässä on kysymys lahjakkuudesta, ei harjoittelusta. Epäilemättä joku voi päästä samaan paljon pienemmällä harjoittelumäärällä, mutta paremmalla harjoittelulla voitaisiinkin sitten olla jo ihan eri sarjassa.

Heh. Sori sekosin kuka oli kirjottanut mitäkin. Luulin että sama henkilö oli yhtä mieltä tosta asiasta, mutta teitä olikin kaksi joten meni jutut sekaisin. Eli sepsis ja pevelius ei ollutkaan sama henkilö.

Tottakai. Joku myös vetää maasta eka kokeilulla 200 kiloa kun toisella se 100 kiloa ei meinaa tulla, mutta tässä on kysymys lahjakkuudesta, ei harjoittelusta. Epäilemättä joku voi päästä samaan paljon pienemmällä harjoittelumäärällä, mutta paremmalla harjoittelulla voitaisiinkin sitten olla jo ihan eri sarjassa.

Niin, tuo eka kokeilu nyt on eka kokeilu. Mutta pidemmälle päässeillä kavereilla ei kuitenkaan välttämättä toimi samanlaiset harjoitusmetodit yhtä hyvin. Kuten hyvin tiedämme monet huiput harjoittelevat hyvin eri tavoilla ja niin tekevät myös harrastajatkin. Ei ole mitään absoluuttista totuutta ja se mikä toimii jollain muulla ei toimi välttämättä kaikilla. Tiedän, nämä ovat kulutettuja fraaseja mutta silti niin totta. Ja pyydän, ettei taas vedettäisi sitä korttia esiin, että huippujen treenejä ei voida verrata harrastelijohin. Ei tietenkään volyymin ja painojen puolesta, mutta metodit voivat kuitenkin olla samankaltaisia.

Ja nämä "homma on niin, että"-kommentit ovat aikamoisen ärsyttäviä. Miten täällä voi olla joku joka tietää kaiken, kun tämän hetkinen tiede ei edes pysty aukottomasti selittämään miksi lihakset ylipäätänsä kasvavat.

Niin, tuo eka kokeilu nyt on eka kokeilu. Mutta pidemmälle päässeillä kavereilla ei kuitenkaan välttämättä toimi samanlaiset harjoitusmetodit yhtä hyvin. Kuten hyvin tiedämme monet huiput harjoittelevat hyvin eri tavoilla ja niin tekevät myös harrastajatkin.
Tottakai harjoitteluun vaikutta jokaisen harrastajan yksilölliset erot. Heikkoudet ja vahvuudet. Näiden mukaan sitä hommaa sitten lähdetään rakentamaan, tavoitteet ja mahdollisuudet huomioiden. Kaikilla se tavoite ei ole se lihasmassan keruu.
Ja pyydän, ettei taas vedettäisi sitä korttia esiin, että huippujen treenejä ei voida verrata harrastelijohin. Ei tietenkään volyymin ja painojen puolesta, mutta metodit voivat kuitenkin olla samankaltaisia.
Metodeihinkin vaikuttaa varmasti kovasti, jos sitä horppaa aletaan tuupata sinne koneeseen. Itse en näistä asioista kyllä mitään tiedä, mutta näin olen lukenut/luulen.

Tottakai harjoitteluun vaikutta jokaisen harrastajan yksilölliset erot. Heikkoudet ja vahvuudet. Näiden mukaan sitä hommaa sitten lähdetään rakentamaan, tavoitteet ja mahdollisuudet huomioiden. Kaikilla se tavoite ei ole se lihasmassan keruu.
Niin, mutta mutta vaikka se korkealla volyymilla harjoittelu sopisi sulle kuin nyrkki silmään, niin se ei tarkoita etteikö joku muu voisi saada henk. koht. parempia tuloksia vähemmällä volyymilla. Enkä tiedä miten harjoittelet, joten tämä oli vaikka esimerkki. Sovitaan, että kyseessä et ollut sinä vaan Jokke 23-vee.

Metodeihinkin vaikuttaa varmasti kovasti, jos sitä horppaa aletaan tuupata sinne koneeseen. Itse en näistä asioista kyllä mitään tiedä, mutta näin olen lukenut/luulen.
Aivan varmasti vaikuttaa, mutta en puhunutkaan samoista metodeista vaan samankaltaisista metodeista. Horppa voi olla yksi syy miksei Jokke 23-vee saa DC:llä tuloksia, mutta sitäkin painavampi syy on luultavasti se, ettei Jokke 23-vee ole tarpeeksi rutinoitunut harjoittelija eikä hänellä ole esim. kymmenen vuoden kokemusta vakavasta harjoittelusta.

oon ja niillä yksinkertaisesti voimat tuntuvat ehtyvän, siis aina on pakko tehdä ainakin yks sarja per lihasryhmä kovaa. en siis kaikkia sarjoja hiero loppuun asti nytkään, ei energia yksinkertaisesti riitä moiseen. aikoinani reenasin hst:lla kauan jossa juuri tein usein ja paljon samoja liikkeitä eikä ainakaan voimallisesti kehitys ollut sen parempaa kuin nytkään, ehkä jopa päinvastoin tietyissä liikkeissä. ja esimerkiksi mua ei kiinnosta saanko hierottua jollakin tietyllä painolla 3x4 tai 6x4 jos maksimi junnaa kokoajan samassa eli kestävyys vain paranee, mutta maksimit ei nouse. tuo efekti alkoi loppu ajasta tulla silloin kun saken abc ohjelmaa käytin penkissä

No mutta sehän taitaa olla ihan normaalia, että maksimi hieman jopa putoaa perusvoimakaudella. Se haetaan takaisin sitten piikkausjaksolla, ja mennään yli vanhoista. Eli tässä se jaksottamisen ydin onkin: Treeniä tulee ajatella pitkällä tähtäimellä, eikä pelkästään seuraavan treenin tähtäimellä. Tuo hst ei varsinainen voima-ohjelma olekaan. Siinä liikutaan tähtäimellä 5-15. Ei siis ihmekään jos maksimitulokset eivät välttämättä kovasti nouse.

No mutta sehän taitaa olla ihan normaalia, että maksimi hieman jopa putoaa perusvoimakaudella. Se haetaan takaisin sitten piikkausjaksolla, ja mennään yli vanhoista. Eli tässä se jaksottamisen ydin onkin: Treeniä tulee ajatella pitkällä tähtäimellä, eikä pelkästään seuraavan treenin tähtäimellä. Tuo hst ei varsinainen voima-ohjelma olekaan. Siinä liikutaan tähtäimellä 5-15. Ei siis ihmekään jos maksimitulokset eivät välttämättä kovasti nouse.

Jep, HST:hän on ensisijaisesti hypertrofiaan eli massan kasvuun tähtäävä ohjelma, jossa voima tulee sivutuotteena.

Ja erittäin hyvä pointti maksimin tippumisesta perusvoimakaudella. Tuo unohtuu usein, kun väitetään ettei voluumipainotteisempi voimatreeni toimi... :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom