Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika pieni pesä jos 2kg puuta on täynnä...täytyy punnita ensi kerralla kun takkaa lämmittää.
joku 17kg meni tohon telineeseen ja siitä saa pari pesää.
joku 17kg meni tohon telineeseen ja siitä saa pari pesää.
Niinhän ne sanoo ketkä eivät tiedä vittujakaan mistään, rakentajaa kusetetaan aina.
Jäspin Ecowatti + Kerman saven / Tulikiven takka, käsittääkseni.
http://www.tulikivi.fi/tuotteet/TulikiviGreen_W10-Vesilammitysjarjestelma
33 kg kuivaa puuta sisältää energiaa 100 kWh, joten jos polttaa 3300kg puuta 100% hyötysuhteella, saa 10 00kWh. Normaalin takan hyötysuhde lienee jossain 80%:ssa, joten 8000kWh sais tuolla määrällä puuta. Eli talossa joka tarvis 16 000kWh vuodessa lämpöä, pitäis polttaa 6600 kg puuta vuodessa, joka olis sitten n.18kg vuorokaudessa ympäri vuoden. Tai sitten puoli vuotta se vajaa 40kg/vrk. Paljonko pesällinen puita sitten mahtaa painaa?
4 kWh / kg on hyvä nyrkkisääntö joka pätee yleisimpiin puihin.
16 000 kWh energiantarve jos tuotetaan 80% hyötysuhteella, tarvitaan 5000 kg puuta, eli tuollaiset 12-15 pinomottia.
Montako kiloa puuta sitten menee pesälliseen riippuu tietysti pesän koosta ja puulajista. Joku 10kg tai alle lienee aika tyypillinen.
Ja sitten voi miettiä haluaako sen 16 mottia puuta kuljettaa vuosittain olohuoneen kautta. Kyllä mulla loppuisi huumori jossain vaiheessa.Semmosen 16 motin säilyttäminen saattaisi olla mielenkiintoinen haaste.
Eikös pienetkin liiterit jo tuon verran vedä vai onko mulla tässä joku ajatusvirhe?Semmosen 16 motin säilyttäminen saattaisi olla mielenkiintoinen haaste.
Eikös pienetkin liiterit jo tuon verran vedä vai onko mulla tässä joku ajatusvirhe?
Joo no kyllä se vesitakka yleensäottaen tarvii isohkon varaajan, ja joku 750l lienee lähellä minimiä. Toi tulikiven viritys näköjään perustuu siihen että takka itsessään toimii varaajana ja siitä sitten lämmönsiirtimellä otetaan veteen sen verran kuin pystytään käyttämään. Säteilylämpönä tulee siis valtaosa lämmöstä kuten tavanomaisessa varaavassa takassakin.
Itse en näiden suomalaisten takkaseppien betatestaajaksi uskaltaisi lähteä vaan ottaisin kyllä ihan oikean vesitakan joltain tunnetulta valmistajalta.
Joo, elikkä Ecowatti ja takkaleivinuuni tulikiven "parhaalla" vesipiirillä, eli ei varsinaista vesivaraajaa LAINKAAN. Takassa puita reilu pesällinen per päivä, kovilla pakkasilla pari pesällistä. Vuodessa 15 mottia. Koko talon (talo samaa luokkaa timban talon kanssa) totaalinen sähkönkulutus vuodessa 5500kWh. Mukana myös käyttösähkö. Repikää/revitään siitä... :wtf:
Kyllä minä tuolla hinnalla beetatestaisin aivan mitä tahansa. Jumalauta pelkkä maalämpöpumpun kompura hörppii ton jo vuodessa.
Näinpä. Työtä on ja pitää pystyä omistautumaan sille, koska muuten menee mittari samoihin mitä muilla systeemeillä nappia painamalla. Tai joku parin kuukauden kuntoutuminen loukkaantumisen jälkeen talvella vois sylettää. Kyllä se varaava takkakin saa laskut pieneks, mutta jos työkseen meinaa lämmittää puilla, niin sitten olis kunnon kattila hyvä, että sais tunkea isompaa kalikkaa sinne. Sinne vois oikeasti laittaa kerralla sen päivän tai kahden annoksen, jos olis iso varaaja. Päälämmityksenä se olis mun mielestä viksumpi. Kotiseudulla naapurissa on jo 80-luvulta lämmitetty taloa tuollaisella systeemillä ja nyt kun 30-vuoden jälkeen kattoo meininkiä niin voi sanoa, että kyllä siinä olis isäntä yksin talossa jos olis ne määrät pitäny olohuoneeseen kantaa. Halpaa se on ollut, mutta ei se kylän rikkain mies ole. Öljylämmittäjät taitaa olla rikkaimpia. Sähkölämmittäjät sen jälkeen ja taitaa maalämmittäjä ja puukattilamies olla vähiten rikkaita noista 80-luvun taloistaNiin, maalämpöä saa napista painamalla. Tuossahan on aika jumalaton työ lämmitellä puilla. No, halpaa on silti, varsinkin niillä kuuluisilla "ilmaisilla puilla".
Niin, maalämpöä saa napista painamalla. Tuossahan on aika jumalaton työ lämmitellä puilla. No, halpaa on silti, varsinkin niillä kuuluisilla "ilmaisilla puilla".
Niin, me sähkölämmittäjät nussimme lämpimiksemme eikä tule edes hiki
Ei oo heleppoa! Saunakin pitää panna kuumaksi.
Makuasioita. Nyt kun kylmin talvi on taittunut kevättä kohden ja kokemusta on tämän talven verran tämän kyseisen torpan lämpimänä pitämisestä puilla, niin en koe lämmittämisen päivittäistä vaivaa kovinkaan suureksi. Jotenkin mä sairaassa pienessä päässäni asian ajattelen niin, että jos nyt lämpö on käytännössä ilmaista, niin tavalla tai toisella ostettavan energian maksaminen vaatii pirunmoisen vaivan töissä käymisen muodossa. Tässä yhtälössä mun kohdalla toimii huomattavasti paremmin se, että pistän päivittäin valkeat kolmeen tulisijaan ja parin tunnin kuluttua pellit kiinni. Niin ja käyn pihan perältä hakemassa pari koppaa puita seuraavaa päivää varten. Ei siitä montaa minuuttia päivää kohden hommaa tule.Niin, maalämpöä saa napista painamalla. Tuossahan on aika jumalaton työ lämmitellä puilla. No, halpaa on silti, varsinkin niillä kuuluisilla "ilmaisilla puilla".