• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Tulisijat

Ei taida olla näille keskustelua.

Periaatteessa kai pitäisi pitää peltiä niin auki, että tuli saa kunnolla ilmaa, mutta silloinhan hirveä määrä lämpöä karkaa hormiin. Onko vaarana, että nokeaa piippua ihan liikaa jos polttaa puita pienellä liekillä? Esimerkiksi saunassa saa menemään hirveän määrän puita jos pitäisi pellit kokonaan auki, vai olenko täysin väärässä? Onko sitten tärkeämpää se, että paljonko ilmaa tulee etupuolelta.

Aina varoitellaan siitäkin, että piipun saisi halki jos lämmittää liian reilusti. Onko teille käynyt niin? Toinen vastaava ei niin hauska juttu on nokipalo.

Nimim,puusauna,pönttöuuni ja puuhella.

MTM1977

WTF
VIP
Ikä
42
Kaupunki
Salo
Tutun nuohoojan kanssa asiasta joskus keskustellut, kun hän oli meidän takkaa/piippua nuohoamassa. Hänen mielipide oli niin, että mahdollisimman hyvällä vedolla polttaa, eli pelti kunnolla auki ja myös riittävästi sisään menevän ilman luukut auki. Eli mitä isomalla lieskalla palaa, sen parempi, siis ainakin nokeutumismielessä.

Yksi mielenkiintoinen juttu jonka olen huomannut on se, että jos tulipesässä on minkäänlaista kekälettä hehkumassa, kun pellin lyö kiinni, niin pukkaa muuten häkää huoneistoon. Ei isoa määrää, mutta kuitenkin. Tuon huomasin, kun hommasin digitaalisella näytöllä varustetun häkävaroittimen.

Eli se vanhan kansan "pelti kiinni heti, kun lieskoja ei enää näy", ei ole mikään kovin suositeltava ratkaisu...

Pellit kunnolla auki, ilman saantia saunan kiukaassa säädellään yleensä tuhkaluukulla. Eli sinne sellainen rakonen, mihin korkeintaan sormi menee. Sillä lailla olen lämmittänyt, eikä liekki kohoa liikaa hormissa. Pellillä ei pidä tulta säädellä. Korkeintaan sitten, kun palo on jo hiilillä, peltiä voi hieman laittaa kiinni, jolloin lämpö ei karkaa uunista vaan varautuu sen uumeniin.

Piipun saa halki helpostikin, varsinkin jos piippu on vanha ja ladottu luonnonkivistä. Jos piippu on ollut pitkään kylmillään, ei heti ole suotavaa alkaa korventaa täydeltä terältä vaan polttaa pientä tulta. Niin piippu pysyy ehjänä.

Kekäleissä piilee häkä. Usein, vaikka liekkiä ei näy, etenkään sinistä liekkiä, hiillosta kääntelemällä saa aikaiseksi ilmiliekin uudelleen. Häkää saattaa mustastakin hiilipökäleestä tulla. Sen kanssa on oltava tarkkana, mieluummin kannattaa olla liian varovainen kuin piittaamaton.

Tutun nuohoojan kanssa asiasta joskus keskustellut, kun hän oli meidän takkaa/piippua nuohoamassa. Hänen mielipide oli niin, että mahdollisimman hyvällä vedolla polttaa, eli pelti kunnolla auki ja myös riittävästi sisään menevän ilman luukut auki. Eli mitä isomalla lieskalla palaa, sen parempi, siis ainakin nokeutumismielessä.

Yksi mielenkiintoinen juttu jonka olen huomannut on se, että jos tulipesässä on minkäänlaista kekälettä hehkumassa, kun pellin lyö kiinni, niin pukkaa muuten häkää huoneistoon. Ei isoa määrää, mutta kuitenkin. Tuon huomasin, kun hommasin digitaalisella näytöllä varustetun häkävaroittimen.

Eli se vanhan kansan "pelti kiinni heti, kun lieskoja ei enää näy", ei ole mikään kovin suositeltava ratkaisu...
Häkähälytin ei ole varmaan huono sijoitus jos kämpässä on takkoja. Joissain on ihan näytöt mistä näkee paljonko sitä hiilimonoksidia on ilmassa. Sijoitus on 50€ luokkaa.

Varmasti onkin niin, että piipun kannalta on parempi jos on pellit täysin auki ja muutenkin saa paljon ilmaa. Mietin vaan, että paljonko lämmittää jos ei ole kunnon varaava takka. Ei taida lämmittää tulisijaa jos liekit menee hormiin.

Toinen juttu mitä kanssa kerrotaan on, että mielummin pieniä puita kuin isoja, koska pienet palaa paremmin. Tässä siis sama juttu kuin tuossa ilma-asiassa. Toki voi olla myös saaste-asia, koska kyllähän pienhiukkasia tulee reilusti jos puu ei pala täydellisesti.

Takan hyötysuhteen kannalta on parempi laittaa peltiä ja ilmaluukkuja hieman kiinni eikä polttaa ihan täysi veto päällä. Tulisijat on erilaisia ja vetää eri tavalla, mutta meillä on Tulikiven vuolukivitakka, ja siinä on ainakin niin kova veto, että lämpö menee aika pahasti hukkaan jollei yhtään peltiä sulje. Pellin sulkemisessa on ilmeisesti tärkeää myös sulkea ilma-aukkoja, että palaminen tapahtuu sopivalla määrällä happea. Jostain Metsälehden oppaasta joskus luin, että peltien pienentämistä puiden sytyttyä kunnolla suositellaan. Nuohousmielessä ehkä on parempi vetää hormi auki, mutta meillä kun nuohooja käy joka vuosi, niin ei ihan hirveän huonoon kuntoon ehdi piippu menemään.

Me ollaan yleensä vedetty peltiä kohtuullisen paljonkin kiinni, sillä tuosta takasta ainakin karkaa puut pesästä melko nopeasti, ellei sitä hillitse yhtään. Savua ei saa tietenkään tulla sisälle poltettaessa eikä kannata ihan minimiin teljetä sitä peltiä, koska silloin alkaa sitä nokea muodostumaan paljon.

MTM1977

WTF
VIP
Ikä
42
Kaupunki
Salo
Häkähälytin ei ole varmaan huono sijoitus jos kämpässä on takkoja. Joissain on ihan näytöt mistä näkee paljonko sitä hiilimonoksidia on ilmassa. Sijoitus on 50€ luokkaa.
Juu, tuo meillä oleva on nimenomaan sellainen, joka näyttää sen ilmassa olevan määrän.
Normaalioloissa näyttää aina nollaa, mutta tosiaan, jos pellin lyö yhtään liian aikaisin kiinni niin kyllä siihen lukuja alkaa tulla. Ei mitään hälyttävän korkeaa, mutta itse olen sitä mieltä, että sitä häkää ei tarvitse huoneilmaan tulla edes ns. turvallista määrää.

Sitä varten on varaavat takat että hormi kierteleepi kivimassan sisällä ennenku häipyy taivaalle. Vähän turha alkaa mun mielestä peltien kanssa kikkailemaan. Tietenkin ilmarakoa voi lyödä vähän pienemmälle, jos tuntuu että puut palavat turhankin iloisesti tarpeeseen nähden.

Minulle Tulikiven mies sanoi, että lämmitä hyvällä vedolla se mitä lämmität ja sitten, kun hiillos loppuu, niin pelti niin nopeasti kiinni kuin suinkin. Tulikivi-uunit ovat kyllä ihan pilipaleja hautakiviä, ennen pitkää muuraan tuon takan ympärille yhden tiilikerran yltympäriinsä ja rappaan sen vaikka. Silloin lämpö luopuu kivestä hitaammin.

Joo, varaavissa takoissa kesäpelti kiinni ja normipelti auki. Tarkotushan on lämmittää se kivimassa eikä pitää mahdollisimman kauan tulta takassa. Meillä on varaava takka-leivinuuni jossa on astemittari. Sitä seurailemalla itse lämmittelen. Parhaiten ja pisimpään varaa meiän takka, kun polttaa leivinuunissa tarpeeksi lämpimäksi ja puottaa sen jälkeen hiilloksen alas. Takassa korkeintaan yks pikku pesällinen.

Meillä siis muurarin muuraama ja minun suunnittelema takka. Ei siis valmistakka. Niissä ei ole useimmiten tarpeeksi varaavaa massaa.

Joo, varaavissa takoissa kesäpelti kiinni ja normipelti auki. Tarkotushan on lämmittää se kivimassa eikä pitää mahdollisimman kauan tulta takassa. Meillä on varaava takka-leivinuuni jossa on astemittari. Sitä seurailemalla itse lämmittelen. Parhaiten ja pisimpään varaa meiän takka, kun polttaa leivinuunissa tarpeeksi lämpimäksi ja puottaa sen jälkeen hiilloksen alas. Takassa korkeintaan yks pikku pesällinen.

Meillä siis muurarin muuraama ja minun suunnittelema takka. Ei siis valmistakka. Niissä ei ole useimmiten tarpeeksi varaavaa massaa.
Jos tuossa hiillos varsinaisesti lämmittää takan ja tarkoitus on saada nopeasti hiillos niin eikö siinäkin ole sitten tarkoitus juuri "pitää mahdollisimman kauan tulta takassa?" Tulta se hiilloskin on jos ei ole loppuun palanut.

Vai?

Hieman samaa itsekin tarkoitin eli poltetaan pienellä liekillä pelti pienellä jolloin se periaatteessa palaa pelkällä hiilloksella.

Sitä varten on varaavat takat että hormi kierteleepi kivimassan sisällä ennenku häipyy taivaalle. Vähän turha alkaa mun mielestä peltien kanssa kikkailemaan. Tietenkin ilmarakoa voi lyödä vähän pienemmälle, jos tuntuu että puut palavat turhankin iloisesti tarpeeseen nähden.
Ei kaikki tulisijat ole varaavia kuten vaikka puuhellat tai saunan kiukaat. Hyvä nekin olisi saada energiatehokkaasti lämpimiksi. Minun logiikallani ne lämpiävät sitä paremmin mitä kauemmin siellä on tuli. Jos palaa liian lujaa niin liekit menee hormiin eikä lämmitä itse tulisijaa.

Mä edelleen opettelen tuon pienen varavan takan käyttöä. Enää ei savuta kun opin suosiolla, että ikkunan pitää olla auki alussa ja hiillosvaiheessa. Asunnossa on ilmanvaihto hoidettu liesituulettimen kautta ja sitä ei saa kokonaan pois päältä. Jos korvausilmaa ei tule tarpeeksi niin takka savuttaa heti. Ja häkämittari näyttää välillä yllättävän korkeita lukemia.

Odottelen nuohoojaa käymään ensiviikolla, koska takkani ja etenkin hornin vastainen seinä haisee todella voimakkaasti savulle. Jospa hän keksisi syyn. Puut ovat olleet kuivia ja pellit täysin auki polttovaiheessa, vetoakin on enemmän kuin tarpeeksi kun olen oppinut antamaan korvausilmaa. Pariin viikkon en ole lämmittänyt takkaa ja vaikutta siltä, että joudun laittamaan yhdestä kaapista kaikki vaatteet pesuun, koska niihinkin on tarttunut savun haju.

Yllättävän helppoa se on itsellekin ollut saada savut sisälle palon alkuvaiheessa. Silloin ei kai ainakaan saa sitä "kuristaa" jos haluaa, että alkaa vetämään kunnolla. Alussa sitten pitäisi ilmeisesti laittaa mahdollisimman pieniä puita pesään ja niin paljon ilmaa kuin mahdollista.

Häkähän on kai ilmaa painavampaa, että jos mittarin laittaisi ihan lattian rajaan niin saa kovempia lukemia. Kai tiedätte ettei sitä pidä kattoonkaan laittaa? Toki kai niissä asennusohjeet on.

Puukiuas, ei varaava takka ja hakelämmitys itsellä. Nuo mun ikkunalliset pesät säädetään kyllä ihan ottoilman kanssa. Pellien kanssa en ole juuri leikkinyt. Huonoja kokemuksia liian ajoissa peltien kiinni laittamisesta. Eli mielummin vähän harakoille, kuin päänsärky aamulla tai huomaa aamulla ettei herääkkään enää.

Puun hyötysuhde on paljon parempi kun se saa hyvin happea. Varaavan takan kanssa ehdottomasti kannattaa polttaa kunnon liekillä. Ihan lämmityksessäkin huomaa jos puhalluskanavat on hieman tukossa tai puhallin ei kovin hyvässä kunnossa. Puuta menee paljon enemmän ja vesi ei lämpee kunnolla. Tietysti hormikin lämpeää enemmän, mutta puusta saadaan näin enemmän irti kun se poltetaan kunnon volalla. Hormikin on paljon puhtaampi.

Kiukaat ja uunit on varaavia periaatteessa. Tai sillä lämmöllä lämmitetään ne kivet tai hella. Itsellä oli avotakka joka ei oikein toiminut. Nyt siinä on pieni takkasydän ja kun sen on saanut syttymään ja kuumenemaan, laitan ilmanottoa pienemmälle ja polttelen puut pienemmällä liekillä. Siinä vaan pinta-ala tulee vastaan ja ei noi tiilet kauheasti varaa.

Olen kuullut hormien halkaisuista liian nopeilla lämmönmuutoksilla. Esim käyttämällä puukiukaassa brickettejä.

Kyllä puuhella jotenkin varaa, koska viimeksi oli levy päällä aamulla vielä hieman lämmin vaikkei se pitäisi kai edes varata. Toki kyse siitä, että montako tuntia siellä jaksaa pitää tulta.

Aika hurjaa jos on lähipiiristä joku menehtynyt häkään. Ei ole sentään suvusta sellaisia kokemuksia, kop, kop.

Kaippa se on sitten aika sama rajoittaako ilmansaantia tulo, lähtö vai molemmilta puolilta.

Hyvästä vedosta vielä niin pönttöuuni kuulostaa melkein höyryveturilta jos se vetää kunnolla ja silloin on ainakin liekit hormissa. Sille täytyisi kehittää jotain. Sitten taas jos laittaa luukun kiinni niin tuli sammuu. Siinä ei ole arinaa mistä voisi säätää ilmanottoa.

Häkähän on kai ilmaa painavampaa, että jos mittarin laittaisi ihan lattian rajaan niin saa kovempia lukemia. Kai tiedätte ettei sitä pidä kattoonkaan laittaa? Toki kai niissä asennusohjeet on.
Häkä on nimenomaan hieman ilmaa kevyempää, joten siellä lattianrajassa on vähemmän häkää kuin katonrajassa.

MTM1977

WTF
VIP
Ikä
42
Kaupunki
Salo
Väärin, se pitää nimenomaan asentaa ylös. Saa asentaa kattoonkin. Tärkeintä on se, että se ei ole liian lähellä tulisijaa. Oiskohan se suositeltava matka ollut vähintään 1,5 metriä.

Modified: mä ajettelen itse niin, ett äennemmin rajoittaa sitä tulen hapen saantia kuin estää savun poistumista laittamalla peltiä pienemmälle.

Jokaisessa häkävaroittimessa on varmasti omat asennusohjeensa, mutta mä olen siinä luulossa ettei hään (kirjoitetaanko se noin?) liikkumista voi ennakoida kuten savun.

http://www.tukes.fi/Tiedostot/julkaisut/Hiilimonoksidivaroittimien toiminta ja vaatimukset.pdf

Tuossa linkissä on tutkittu eri häkävaroittimia ja niiden toimintaa. Sivusta 26 alkaen asennusohjeet. Tutkimuksesta on jo aikaa ja mä en nyt millään muista minkä valmistajat savu- ja häkävaroittimet piti vetää pois markkinoilta puutteellisen toiminnan takia (alkuvuodesta luin lehdestä).
Itse kokeilin kiddea, mutta se huusi ihan omiaan raikkaassa ulkoilmassa, palautin ja osin reilun 100 euron laitteen, jossa näyttö. Laite näyttää jo 40 ppm:n pitoisuudet, mutta hälyttää vasta suuremmissa tai kun pientä pitoisuuttta on ollut yli neljä tuntia.

Modifiedille olen pönttöuunista melkein kateellinen. Se on yksi parhaista huoneenlämmittäjistä koskaan ikinä ja milloinkaan. :rock: Aikanaan se kehitettiin suurinta hyötysuhdetta silmälläpitäen ja sama yksinkertaisuus toimii tänäkin päivänä.

Onko nyt niin, että jos on liian isot tulet niin se ei johdu siitä, että saa liikaa ilmaa vaan vain siitä, että on liikaa puita?
Ei niissä isoissa tulissa mitään vikaa ole. Totta kai ne isot tulet voi molemmista syistä tulla. En ehkä täysin ymmärtänyt kysymystä. Eniten se uuni lämmittää silloin, kun se palaa kunnolla eikä kitumalla. Hyvin vetävässä uunissa ilma-aukkoja ja peltiä kannattaa hieman pienentää, niin palaminen hidastuu hieman ja lämpöä jää enemmän talteen.