Tulisijat

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Aha. OK, ymmärsin väärin.

Oon mä sinni silti liikaa laittanut jos kolmannes tulisi tyhjää olla. Tuolleen kuvauksellani jää neljännes suurinpiirtein. Pittää laittaa jatkossa vähempi ja lisäillä tarvittaessa toinenkin pesällinen kovemmilla pakkasella ja jos ehtii poltteleen enempi.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Se idea siinä, ettei lado pesää ihan täyteen on kait siinä, että sinne pesään pitää jäädä myös ilmatilaa, jotta palaminen on puhtaanpaa eikä noeta piippua kuten esim. ns. kitupoltto, jossa pienellä ilmamäärällä kituutetaan puunpalamista.

Mut tosiaan, kuten mainitsitkin "...On tuolla ilmatilaa vielä luukun yläpuolellakin..." rupes muakin mietityttämään. samoin on tilaa myös meidän Tulikivessäkin... hmmm...joo-o!

Millä tavalla siinä menee puita hukkaan jos polttaa kaksi pientä pesällistä tai yhden ison? Tietty aikaa menee enemmän. Vois olettaa, että monet tulisijat ottais enemmän lämpöä vastaan jos tuli palaa siellä kauemmin. Eli lämmitettäisiin kuten jatkuvalämmitteistä tulisijaa.

Ei kai siinä dramaattista eroa ole. Kuitenkin jos polttaisi halon kerrallaan ison pesällisen sijasta niin eroa on. Kyllä ainakin oma pönttöuuni ottaa lämmön paremmin vastaan kun polttaa kunnon pesällisen kahden sijasta. Toki pitää odottaa että lämpö siirtyy ulkopintaan.

Laitetaas vielä final-kuva leivinuunista. Maalasin uunin tänään ja laatoitin luukun ympäryksen. Nyt se olisi sitten valmis. Omasta mielestäni ihan tyylikäs ja onnistunut :)

Onko kenelläkään kokemusta takkasydämistä? Ajattelin kiertoilmatakkaa, mihin hitsaisi rungon ja päällystäisi levyllä ja rappaisi...

Onko kenelläkään kokemusta takkasydämistä? Ajattelin kiertoilmatakkaa, mihin hitsaisi rungon ja päällystäisi levyllä ja rappaisi...

Tässä on toista talvea poltettu kiertoilmatakkaa ja olen tykännyt. Lämpöä tulee paljon ja nopeasti. Pesällisellä saa nostettua olohuone/keittiön lämpötilaa 2-5 astetta. Varaamattomuus on sitten miinusta ja lämpötila alkaa laskea heti kun hiillos sammuu. Hyvin lämpö on riittänyt kun on joka ilta poltellut ja kovemmilla pakkasilla aamuin ja illoin. En suosittele pieneen ja matalaan tilaan, koska voi äkkiä tulla liian kuuma.

Mä tein puutelineen/alustan siporexista ja kuoren lujalevysta ja rappasin sen. Ihan hyvin on kestänyt ainankin tähän asti.

Tässä on toista talvea poltettu kiertoilmatakkaa ja olen tykännyt. Lämpöä tulee paljon ja nopeasti. Pesällisellä saa nostettua olohuone/keittiön lämpötilaa 2-5 astetta. Varaamattomuus on sitten miinusta ja lämpötila alkaa laskea heti kun hiillos sammuu. Hyvin lämpö on riittänyt kun on joka ilta poltellut ja kovemmilla pakkasilla aamuin ja illoin. En suosittele pieneen ja matalaan tilaan, koska voi äkkiä tulla liian kuuma.

Mä tein puutelineen/alustan siporexista ja kuoren lujalevysta ja rappasin sen. Ihan hyvin on kestänyt ainankin tähän asti.

Millaisen lämmitysmuodon kanssa tuo on? Perehdyitkö takkasydänten valmistajiin, kun valitsit omaasi -> Osaatko sanoa mitä pitäisi ehdottomasti välttää tai mikä olisi hyvä? Kauanko pesällinen palaa pisimmillään?

Mulla olis 5 metriä korkea tila ja tilavuutta varmaan yli 300m3 eli ei ihan heti pitäis liian kuuma tulla.

Millaisen lämmitysmuodon kanssa tuo on? Perehdyitkö takkasydänten valmistajiin, kun valitsit omaasi -> Osaatko sanoa mitä pitäisi ehdottomasti välttää tai mikä olisi hyvä? Kauanko pesällinen palaa pisimmillään?

Mulla olis 5 metriä korkea tila ja tilavuutta varmaan yli 300m3 eli ei ihan heti pitäis liian kuuma tulla.

Mulla on kaukolämpö. En ehtinyt perehtyä paljoakaan valmistajiin. Tärkein valintakriteeri oli isot lasiluukut. Vaihtoehtoina oli spartherm ja steko, otin jälkimmäisen kun se oli halvempi.

Tässä palaa pesällinen noin tunnin, ilmasäätö ei paljoa vaikuta muuta kun lämmitystehoon eli palaa yhtä kauan suurella ja pienellä ilmamäärällä. Jälkeenpäin luin että sparthermissä olisi paremmat säädöt ja sillä voisi polttaa useamman tunnin pesällistä. Mä olen alkanut laittaa muutamaa puuta kerrallaan niin pystyy polttaa koko illan.

Mekin saatiin vihdoin tehtyä päätös tulevasta takasta. Ei tule vesitakkoja eikä teräksistä desing kiertoilma pömpeliä vaan Tiileri Lauri funkkis.

- Vesitakka jäi pois oikeastaan sen takia että se olisi vaatinut niin ison varaajan että se olisi syönyt vaatehuoneesta puolet. (emäntä ei pitänyt ajatuksesta)
- Niben Contura takka olisi ollut hieno, mutta aika mitättömän näköinen rimpula isossa olohuoneessa.
- Uuniseppien Riekko, Linnatulen Anna ja muutama muu karsiutui hintakilpailun myötä.
- Tiileristä on paljon hyviä kokemuksia ja sen customointikin onnistuu mikä meille oli tärkeätä. Hinta-laatusuhde mielestäni paras.

Aluksi meinasin että kyllähän sitä nyt yhden tiilerin tosta täräyttää pystyyn, mutta sitten alkoi epäilyttää kun tuota pitää vähän customoida että josko kuitenkin otan kokeneen tekijän. Tuttavan tuon lupasi sitten pistää pystyyn alle tonnilla sisältäen teräspiipun asennuksen. Väriksi meillä valikoitui tumman harmaa ja luukut satiinikromi värityksellä.

Se mikä meillä tulee erikoista on raitisilman otto suoraan takan alta tulevalla putkellä, mikä on käytännössä reikä seinässä. Toisinsanoen puhakaistaan 75mm putki seinästä läpi ja tuodaan sen pää tulipesän alle. Putkeen täytyy viritellä yksi ylimääräinen sulkupelti, millä ilmanottoa voidaan säätää ja sulkea tarvittaessa.

Kokonaispaketille teräspiippuineen tulee pystytettynä hintaa piirun alle 4k€. Takan pinnoittamistyö ei tosin sisälly urakkaan.

Kuvassa musta lauri, meille tulee tumman harmaa versio.
f_lauri_musta_maal_1676.jpg
[/IMG]

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mekin saatiin vihdoin tehtyä päätös tulevasta takasta. Ei tule vesitakkoja eikä teräksistä desing kiertoilma pömpeliä vaan Tiileri Lauri funkkis.

- Vesitakka jäi pois oikeastaan sen takia että se olisi vaatinut niin ison varaajan että se olisi syönyt vaatehuoneesta puolet. (emäntä ei pitänyt ajatuksesta)
- Niben Contura takka olisi ollut hieno, mutta aika mitättömän näköinen rimpula isossa olohuoneessa.
- Uuniseppien Riekko, Linnatulen Anna ja muutama muu karsiutui hintakilpailun myötä.
- Tiileristä on paljon hyviä kokemuksia ja sen customointikin onnistuu mikä meille oli tärkeätä. Hinta-laatusuhde mielestäni paras.

Aluksi meinasin että kyllähän sitä nyt yhden tiilerin tosta täräyttää pystyyn, mutta sitten alkoi epäilyttää kun tuota pitää vähän customoida että josko kuitenkin otan kokeneen tekijän. Tuttavan tuon lupasi sitten pistää pystyyn alle tonnilla sisältäen teräspiipun asennuksen. Väriksi meillä valikoitui tumman harmaa ja luukut satiinikromi värityksellä.

Se mikä meillä tulee erikoista on raitisilman otto suoraan takan alta tulevalla putkellä, mikä on käytännössä reikä seinässä. Toisinsanoen puhakaistaan 75mm putki seinästä läpi ja tuodaan sen pää tulipesän alle. Putkeen täytyy viritellä yksi ylimääräinen sulkupelti, millä ilmanottoa voidaan säätää ja sulkea tarvittaessa.

Kokonaispaketille teräspiippuineen tulee pystytettynä hintaa piirun alle 4k€. Takan pinnoittamistyö ei tosin sisälly urakkaan.

Kuvassa musta lauri, meille tulee tumman harmaa versio.
f_lauri_musta_maal_1676.jpg
[/IMG]

Aika matalalta kuullostaa kyllä hinta. Mulla pelkkä rosteripiippu maksoi 1800€ kilkkeineen ja hinta oli kuitenkin kohtuullisen edullinen (ainakin Starkin alennuksen mukaan).

Onko toi 4000€ arvio vai tarjouksen perusteella saatu?

Aika matalalta kuullostaa kyllä hinta. Mulla pelkkä rosteripiippu maksoi 1800€ kilkkeineen ja hinta oli kuitenkin kohtuullisen edullinen (ainakin Starkin alennuksen mukaan).

Tiilerin sivuilla oli yläliittymällä 1830€. Tohon pinta ja asennus niin ei jää pahemmin piipulle hintaa.

Miksi vesitakka vaatisi ison varaajan? Normaali "sähkökattila" kaveriksi riittää niin saa kulutukset 5000kwh vuosi, kaiken sähkön osalta.
En uskois itekään jos en ois nähny.

Tarkka tarjous Tiilerin tarvikepaketista oli 2200€ ,sisältäen rahdin. (Toi on esim suoraan taloon.com:ssa ~2500€) Schiedelin perimeter piippu 3,5m ilman peltikaton läpivientiosiaa 890€ sis. rahdin. Peltikaton läpiviennin tekeminen kartioineen kuuluu mulla peltimiehelle vesikateurakkaan. Pystyksen tekee tosiaan tuttu vähän alle tonnilla. Kuulema neljän päivän homma. Pinnoitustyö tosiaan ei kuulu ja mä myös roudaan tiilet muurauspaikalle jne.. Pinnoitustarpeet käsittääkseni tulee tossa tiilerin-paketissa.

Vesitakka ainakin tulituotteen myyjän mukaan tarvii ison varaajan. Kuulema 1000l on minimi, suositteli 1500 litrasta. Kai tossa on se pointti että takkaa ei tarvis polttaa joka päivä että saa vetta vaan voi joka toinen tai kolmas päivä poltella putkeen useamman pesällisen tms.. Jäspin Ecowatin (missä pieni vesitilavuus) ohjeessa oli maininta vesitakan maksimitehosta jonka siihen voi kytkeä ja se oli aika vähän se teho. Se on kai tarkotettu enemmän tollasiin varaavaan takkaan liitettäviin kiertoihin missä vain pikku osa takan tehosta siirretään veteen.. Ei mulla ton parempaa tietoa ole.

Mitkä vermeet tarkaallee Huppe sillä sun tutulla on? Vesitakka olis nimittäin todella kiinnostanut jos tota tilaongelmaa ei olis ollut.

Zone-sarja -42%
Vesitakka ainakin tulituotteen myyjän mukaan tarvii ison varaajan. Kuulema 1000l on minimi, suositteli 1500 litrasta.
.....
Mitkä vermeet tarkaallee Huppe sillä sun tutulla on? Vesitakka olis nimittäin todella kiinnostanut jos tota tilaongelmaa ei olis ollut.

Niinhän ne sanoo ketkä eivät tiedä vittujakaan mistään, rakentajaa kusetetaan aina.
Jäspin Ecowatti + Kerman saven / Tulikiven takka, käsittääkseni.

http://www.tulikivi.fi/tuotteet/TulikiviGreen_W10-Vesilammitysjarjestelma

Itseäni kyllä harmittaa kun en pistänyt samaa settiä.. Pesällisen päivässä polttanut tuossa takassa kuulemma. Vähän reilu 5000kWh mennyt vuodessa kokonaissähköä, tämä on siis sähkömittarista otettu lukema jonka olen itse nähnyt.

Voin mä ne tarkat speksit kysästäkin jossain välissä.

Niinhän ne sanoo ketkä eivät tiedä vittujakaan mistään, rakentajaa kusetetaan aina.
Jäspin Ecowatti + Kerman saven / Tulikiven takka, käsittääkseni.

http://www.tulikivi.fi/tuotteet/TulikiviGreen_W10-Vesilammitysjarjestelma

Itseäni kyllä harmittaa kun en pistänyt samaa settiä.. Pesällisen päivässä polttanut tuossa takassa kuulemma. Vähän reilu 5000kWh mennyt vuodessa kokonaissähköä, tämä on siis sähkömittarista otettu lukema jonka olen itse nähnyt.

Voin mä ne tarkat speksit kysästäkin jossain välissä.

Miknkä kokonen kämppä kyseessä. Ajattelin vaan tietty määrä puita tuottaa tietyn määrän energiaa. Jossain täällä oli aikaisemmin laskelma paljonko pitäisi polttaa puita että saataisiin tavallisen omakotitalon lämmönkulutukseen tarvittava määrä energiaa ja se määrä oli enemmän kuin pesällinen - tai riippuu siis pesästä.

... Schiedelin perimeter piippu 3,5m ilman peltikaton läpivientiosiaa 890€ sis. rahdin ...

Ei sitten mitään. Käsitin vaan tästä "Tuttavan tuon lupasi sitten pistää pystyyn alle tonnilla sisältäen teräspiipun asennuksen" että tulee teräspiippu.

Miknkä kokonen kämppä kyseessä. Ajattelin vaan tietty määrä puita tuottaa tietyn määrän energiaa. Jossain täällä oli aikaisemmin laskelma paljonko pitäisi polttaa puita että saataisiin tavallisen omakotitalon lämmönkulutukseen tarvittava määrä energiaa ja se määrä oli enemmän kuin pesällinen - tai riippuu siis pesästä.

33 kg kuivaa puuta sisältää energiaa 100 kWh, joten jos polttaa 3300kg puuta 100% hyötysuhteella, saa 10 00kWh. Normaalin takan hyötysuhde lienee jossain 80%:ssa, joten 8000kWh sais tuolla määrällä puuta. Eli talossa joka tarvis 16 000kWh vuodessa lämpöä, pitäis polttaa 6600 kg puuta vuodessa, joka olis sitten n.18kg vuorokaudessa ympäri vuoden. Tai sitten puoli vuotta se vajaa 40kg/vrk. Paljonko pesällinen puita sitten mahtaa painaa?

Google kertoi että pesällinen puita vois painaa 2-4kg, joten pesällinen päivässä tois 730kg-1460kg poltettua puuta vuodessa joka olis 2200kWh-4400kWh 100% hyötysuhteella ja 1760-3520kWh todellisella 80% hyötysuhteella. Ei tuolla pesällisellä päivässä siis kummoista koirankoppia lämmitä

Ettei sillä Hupen tutulla olis vaan öljylämmitys lisänä :rolleyes:

(tai sitten mulla on tullu joku pilkkuvirhe tjtn)

Back
Ylös Bottom