Tulisijat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Orsilla: en kyllä ole pahemmin tarkistellut niitä tuloilman luukkuja, imuroin ikkunan kermit viikottain niin samalla olen imuroinut niidenkin päältä. Pitäiskö niitä rassata jollakin?

Miltä ulkokarmin räppänä näyttää ulkopuolelta? Sinne kuitenkin kertyy ensimmäisenä kaikki moska, varsinkin jos on jotkut hyönteisverkot. Onko noissa mitään suodatinkangasta tms. (tuskin on)? Kaikki tuollainen kerää siitepölyä, katupölyä, hyönteisiä, yms. todella nopeasti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Noista ikkunaräppänöistä on kaiketi aika pitkälti luovuttu juuri sen takia, että korvausilmaa ei tule tarpeeksi. Meillä on jokaisessa viidessä asuinhuoneessa 80mm pyöreä tuloventtiili, joten aikamoinen ero on tuloilmareiän pinta-aloissa.

Tämän syvällisen nettianalyysin mukaan todennäköisin vaihtoehto olisi mielestäni se, että hormin kautta virtaa ilmaa sisäänpäin, koska tuloventtiileistä sitä ei tule tarpeeksi. Luultavasti olen kuitenkin väärässä.

Noudattaisin muuten tuota ohjetta pistää imuri kovemmalle teholle suihkun ajaksi. Vähentää kuitenkin kämpän kosteuskuormitusta jonkun verran.

Jos kylppärissä on poisto niin todellakin kannattaa pitää sitä täysillä niin kauan kunnes se on suunnilleen kuiva ja vielä parempi jos löytyy vielä lattialämmitys. Tietty se on saunan jälkeen vielä tärkeämpää.

Mitenköhän sen saa sitten pois päältä jos ei siinä ole 0/OFF-asentoa?

Kannattaa sitä kokeilla, että loppuuko savunhaju jos pitää tuuletusikkunaa raollaan. Sillä sen sitten saa testattua onko ongelmana riittämätön tuloilma.

Dvdplazalta löytyi vanha keskustelu samasta aiheesta ja tällainen kommentti oli ongelman haltijalla:

itse keskustelu: http://www.dvdplaza.fi/forums/printthread.php?t=28823&pp=20&page=2

Tullut testailtua tuota hormin veto hommaa. Pakkasilla tuo ongelma tuntuu olevan pahimmillaan, silloinhan kylmä ilma painuu alas, mutta toisaalta mietityttää, että eikö lämmin ilma pitäisi vastaavasti virrata ylös. Poistokone pois päältä ja kaikki tuloilmaventtiilit auki (jopa saunan venttiili). Pelti sekä takan alaluukku (paloilmansäätö) kokonaan auki ja jos takassa sytyttää sytkärin niin liekki painuu alas eli ilma virtaa hormissa alaspäin. Jos ikkunan aukaisee niin veto kääntyy toiseen suuntaan eli sytkärin liekki takassa kääntyy ylös

Kiitoksia likistä Orsilla, oli mielenkiintoista luettavaa vaikken kaikkea ymmärtänytkään. Isännöitsijä aikoi olla juhannuksen jälkeen yhteydessä, oli kuitenkin sitä mieltä ettei ilmastoinnissa/ilmanpaineissa pitäisi olla mitään vikaa näin "uudessa" rivarissa. Täähän on jo yli kymmenen vuotta vanha ja saadaahan ihan uudetkin asunnot rakennettua väärin.

Mun pitää ottaa ihan nauhan kanssa mitat noista ilmaräppänöistä kun saatoin arvioita koot alakanttiin.
Eilisen kun pidin takaovea paljon auki ei savunhajua tuntunut, nyt kun nappasin makkarin kaapista neulepaidan ylleni niin se lensi samantien pesuun. Pikkasen tuoksahti savulle. Kiva kun oma nenä tottuu tuohon hajuun niin saa muut kärsiä mun pahan hajuisista vaatteista.

Tahtoisin takkaleivinuuni-tulisijan. Eli toisella puolella takka, toisella leivinuuni.
Eli tällaisen:
http://www.tiileri.fi/?sivu=tuotteet&ryhma=takat&tuoteryhma=TULTAKLEIV&tuotekoodi=TULTYYNE

Ei tietenkään saman näköisen, vaan sama toimintaperiaate.

Ongelmana on että siinä pitäisi olla hormiliitäntä ylöspäin. Onko moinen mahdollista? Tulisijan voin kyllä teettää muurarillakin, ei ole pakko olla tuo Tiileri, johon ei saa hormia ylös.

Onko tietoa Schiedelin hormeista?
http://www.schiedel.fi

Tarkotatko että hormi pitäisi alkaa tulisijan päältä tai että se ei tule sivulle??
Meille muurari kertoi että jos on takka+leivinuuni niin hormia ei saa tulisijan päälle vaan täytyy laittaa sivulle. En muista syytä, mutta oli järkiselitys.

Mitä tarkoittaa hormiliitäntä ylöspäin? Onko joku syy ettei se voi mennä mutkan kautta takaa?

Ilmeisesti tilan säästöä..?

Jos savupiippu (eli yhden tai useamman hormin muodostama putkelo kohti taivasta) nousee lattiatasosta asti, niin sehän vie luonnollisesti enemmän tai vähemmän tilaa. Jos piippu/hormi/hormit nousevatkin tulisijan päältä, niin säästy tilaa x-määrä. Vanhoissa tulisijoissa tuo on ihan standardijuttu, että varsinainen savupiipp nousee tulisijojen päältä, jollon tulisijoissa on niin sanott "yläliittymä", joka nykyisellään on vähemmän suositeltu juttu johtuen tulisijaan/piippuun liittyvistä lämpölaajememisista...

Millä Huppe sitten pirttinsä lämmittääkin, niin hormi perustuksista asti on kova juttu. Tai siis... Teet eli teetät kahden hormin piipun, jossa on oma hormi sekä keittiön leivinuunille/hellalle sekä olkkarin varaavalle tulisijalle. Kun on kaksi hormia alakerrassa, niin on tupla määrä varaavaa massaa savupiipussakin tämän kerroksen osalla. Laki sanoo kutakuinkin seuraavaa (e3 & e8), että samassa kerroksessa, samassa huoneistossa sekä samaaa polttoainetta käyttävät tulisijat saa yhdistää samaan hormiin. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että keittiön ja olohuoneen tulisijat saa yhdistää samaan hormiin, kunhan molemmilla on oma sulkupelti. Eli alakerrassa molemmilla oma hormi sekä pelti ja tasakerran jälkeen hormit yhdistyy, jolloin kattosi läpi menee pienehkö piippu.

Schiedelit ja vastaavat on helppoja ja KALLIITA ratkaisuja, joilla menetetään tiilistä muurattuihin piippuin verrattava varaavuus. Suomeksi: mitä enemmän piippu/tulisija painaa, niin sitä enemmän se varaa lämpöä. Valmishormit on höttöistä lecaharkkoa, kun taas tiiliset piiput ovat painavaa eli lämpöä varaavaa kamaa. Schiedelin puolustukseksi sanottakoon, että on nopea ja helppo ratkaisu (ja pirun kallis).

Hormiliitännöissä ja tulisijoissa lähinnä ainoa ongelmallinen juttu on se, että nuo elävät lämpötilojen mukaan.... Tästä syystä "yläliittymälliset" tulisijat ovat huonoja "alaliittymiin" nähden.

Speksasin ton jo uusiksi. Tohon tulee yksi täysmittainen hormi ja siihen sivuun. Hieman joutuu tinkaamaan tilasta mutta saa lämmityskapasiteettia ja paremman ulkonäön (IMO) kuin Schiedelillä (tai siis yläliitännällä).

Kertokaas joku asijantuntija että miten lähelle hormia voi pakastimen sijoittaa?

Itse mietin tuossa nyt niin että se tulisi aivan lähelle. Rakenne olisi seuraavanlainen:

Hormi (täyskokoinen)
ohut villakerros 10mm
tiiliseinä 100mm
gyproc 13mm
kertopuut + villat 66mm
gyproc 13mm
pakastin

Eli erilaisia eristeitä tuohon tulisi yhteensä 202mm verran. Onko riittävästi vai aiheuttaako hormi jääkaapille ongelmia?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tää on kyllä off topicia, mutta jos mun asunnon ilmastointia joudutaan muuttamaan niin meneekö sen mun vai talonyhtiön piikkiin? Isännöitsijä ei tiennyt vielä sanoa ja yhtiön "alkuperäisiä" asukkaita ei täällä enää asu. Mun asunto on ainoa missä on takka, mutta kaikki näistä on tehty takkavarauksella eli eikö jossain vaiheessa rakentamista ois pitänyt ottaa sellaine vaihtoehto huomioon?

Ja tuota Orsillan laittamaa linkkiä on tullut luettua, mutta vielä on hieman epäselvää,että mikä sitten ois paras ratkaisu ettei tänne tulis enää hornin kautta korvausilmaa?
Sisko kävi juuri kylässä ja kysyi miten mä voin nukkua makkarissani kun siellä haisee niin kovasti savu. Ja ikkuna on ollut koko päivän auki...

Pakko ilmanvaihdon on olla taloyhtiön vastuulla.

Eri asia on, että onko takka tehty taloyhtiön luvalla(tarvitaanko sellaista edes) ja jos ei niin mitä sitten.

On kyllä erikoista jos kämppä haisee niin voimakkaasti savulle vaikkei olisi tulet takassa. Varsinkin jos pitää vielä ikkunaa auki jolloin korvausilma pitäisi tulla siitä eikä hormista.

Tuleeko paha haju sisälle vaikka pitäisi peltiä kiinni?

Jaahas, sainpa ajatuksen tuhota Osmo puuvahan likaaman sanomalehden takassa. Ihan hyvä idea juu, paitsi että heitin lehden takkaan sitä sen kummemmin repimättä. No eihän se tietenkään kunnolla palanut, vaan kyti oikein kunnolla savuten. Tarina kulminoituu siihen, että seuraavana aamuna takasta levisi todella paha kosten tuhkan haju. Takkaa on käytetty yli seitsemän vuotta, eikä tuota ole koskaan tapahtunut. Haju poistui kyllä kun laitoin takkaan hetkeksi kunnon valkean, joka sitten poltti paperin jättämän noen pois.

Tämän pitkän vuodatuksen pointti on se, että ihan toimivakin tulisija voi yllättää hajuilla jne, jos sitä tulee käytettyä väärin.

Modified: mulla on pelti kiinni aina kun ei ole tulta eli pariin kuukauteen ei ole nyt ollut pelti auki. Ja kaikissa asunnoisssa on tuo takkavaraus eli olen päätellyt sen olevan sovittu rakentamisvaiheessa, mutta tän asunnon ensimmäinen omistaja on ollut ainoa, joka takan on halunnut. Tmä siis vaan kuulopuhetta naapurilta kun papereita ei tunnu löytyvän mistään.
No, ensi viikolla tulee LVI tyyppi tekeen mittauksia. Ei sekään kyllä tiennyt miten tuon oletetun alipaineen saa korjattua, argh!
- Onko sulla jatkuvasti liesituuletin maksimiasennossa
- Ei tietenkään
- Jos on niin se imee hormista ilaa
- Kun se ei ole kuin pienimmällä mahdollisella ja jos olen kovemmalla pitänyt on lähin ikkuna myös auki
- Jaa...
- No, miten tällaisia yleensä korjataan
- Ei kai niille oikein mitään voi, pitäiskö sun pitää enemmän ikkunoita auki?
- Just, oletko sä tehnyt mitään näihin viittaavaakaan ennen?
- Olen mä niitä mittauksia vaan eri miehet on hoitanut muutokset

Huoh, tästä voi tulla pitkä prosessi.

Isännöitsijä ei oikein tiedä näistä hommista kun siltä tuli taas tänään kommentti "mitä jos pitäisit ikkunoita auki?" Muuten hyvä, mutta kaikkia en voi pitää auki kun kanit ei pidä vedosta ja tuo idea ei ooikein talvipakkasilla ole järkevä.

Orsilla: mä olen polttanut pelkästään kuivaa puuta tuossa kun on niin pieni ettei mitään roskaa edes kannata yrittää.

Zone-sarja -42%
Isännöitsijä ei oikein tiedä näistä hommista kun siltä tuli taas tänään kommentti "mitä jos pitäisit ikkunoita auki?" Muuten hyvä, mutta kaikkia en voi pitää auki kun kanit ei pidä vedosta ja tuo idea ei ooikein talvipakkasilla ole järkevä.

Orsilla: mä olen polttanut pelkästään kuivaa puuta tuossa kun on niin pieni ettei mitään roskaa edes kannata yrittää.

Juuei viestini ollut mitenkään sinulle kohdistettu, yllätti vaan itseni, että monen vuoden käytön jälkeen onnistuin sössimään meillekin inhan savun hajun sisälle.

Tapauksesi kuulostaa kyllä haastavalle, sillä sisällähän nimenomaan pitää olla alipainetta, jotta esim. sisäilman kosteus ei imeydy rakenteisiin. Alipaine ei siis ole virhe, vaan se, että hormista/tulipesästä tms. tulee sisään savun hajua.

Joko muuten on kysytty, koska nuohooja on viimeksi käynyt? Nuohooja jos kuka on törmännyt erilaisiin tulisijoihin ongelmineen.

Modified: mulla on pelti kiinni aina kun ei ole tulta eli pariin kuukauteen ei ole nyt ollut pelti auki. Ja kaikissa asunnoisssa on tuo takkavaraus eli olen päätellyt sen olevan sovittu rakentamisvaiheessa, mutta tän asunnon ensimmäinen omistaja on ollut ainoa, joka takan on halunnut. Tmä siis vaan kuulopuhetta naapurilta kun papereita ei tunnu löytyvän mistään.
No, ensi viikolla tulee LVI tyyppi tekeen mittauksia. Ei sekään kyllä tiennyt miten tuon oletetun alipaineen saa korjattua, argh!
- Onko sulla jatkuvasti liesituuletin maksimiasennossa
- Ei tietenkään
- Jos on niin se imee hormista ilaa
- Kun se ei ole kuin pienimmällä mahdollisella ja jos olen kovemmalla pitänyt on lähin ikkuna myös auki
- Jaa...
- No, miten tällaisia yleensä korjataan
- Ei kai niille oikein mitään voi, pitäiskö sun pitää enemmän ikkunoita auki?
- Just, oletko sä tehnyt mitään näihin viittaavaakaan ennen?
- Olen mä niitä mittauksia vaan eri miehet on hoitanut muutokset

Huoh, tästä voi tulla pitkä prosessi.

Olikos se nyt siis niin, että savun haju tuntuu lähinnä yhdessä huoneessa eikä esimerkiksi juuri keittiössä minne sitä ilmaa vedetään? Vai missäs ne poistoilmaventtiilit siellä oikein on? Vai oliko se niin, että makkarin ikkuna on ainoa paikka missä oli joku tuloilmaventtiili?

Tuo on kyllä ihan totta, että onkohan siellä käynyt nuohooja ikinä? Onko tulisijassa jotain avattavia luukkuja mistä näkisi, että onko se täynnä nokea.

Toivottavasti ei tule turhan pitkää ja ennen kaikkea arvokasta prosessia.

Nuohooja tosiaan osaa parhaiten tarkistaa, ettei itse tulisijassa, hormissa jne. ole vikaa. Mikäli nuohooja ei viimeisen vuoden aikana ole käynyt suosittelisin häntä ennen LVI-kaveria. Nuohoojan joutuu sitten itse maksamaan, mutta ei pitäisi mennä yli 100euron.

Rivaritakat tuppaavat varmaan herkästi jäämään nuohoomatta, kun asukas ei muista nuohousta tilata. Meilläkin tosin nuohooja sanoi, että ihan turha käydä kerran vuodessa (vaikka onkin lakisääteistä), kun meillä on ns. kiertoilmatakka, jossa hormi on täysin suora, eli nokea ei sinne juurikaan kerry. Lupasi vielä "merkitä papereihin" mikäli palotarkastaja sattuisi joskus paikalle asiaa ihmettelemään. Vakituisissa asuinrakennuksissa pitää siis tosiaan piiput nuohota kerran vuodessa.

Puhtaasta hormista ja takasta ei kyllä kauheasti savun hajua pitäisi tulla, joten voisi kuvitella, että jossain on kunnon nokikertymät. Toisaalta silloin hajun luulisi tuntuvan pahiten tulisijan tuntumassa, eikä enää toisessa huoneessa.

Mutta jos kyseessä ei ole muurattu hormi, niin tulisijan ja hormin liitoksesta voi hajua karata vaikka mihin. Meillähän on juurikin tuommoinen teräshormi ja kyllä sieltä tulisijan ja hormin liitoksesta nyt tuon paperihässäkän tapauksessa tulvi hajua, ei itse tulisijasta.

On kyllä todella mielenkiintoinen tapaus (tosin Centrumin mielestä ei varmaankaan kauhean mielenkiintoinen).

Nuohooja kävi viime syksynä ja kesäkuussa soitin sen käymään uudelleen tarkistamaan tuon takan. Sen mielestä oli todella hyvässä kunnossa eikä ole halkeamia tms. (en kyllä tajua miten se on voinut ne tarkistaa kunnolla kun eihän hormiin näe edes lampun kanssa kunnolla).

Tämä on pieni asunto (40,5 neliöä) ja ainoat tuloilmanpaikat on minun nähdäkseni ikkunoiden yläpuolella olevat pienet raot, joita muoviliuskoilla säädetään auki/kiinni. Poistoilmaventtiilejä en löydä yhtäkään pl. liesituulettimen. Makuuhuone on hormin puolella eli täällä on tuollainen "uloke", jonka sisällä menee hormi, takka sijaitsee olohuoneessa ja siinä saman tilan reunalla on keittokomero. Makkarissa on yksi ikkuna, olohuone + keittiötilassa kaksi. Ja olohuoneen lattialla takan edessä haistaa kyllä todella selvästi savunhajun. Mun kanien turkitkin alkoi haista savulle kun pidin häkki pari päivää takan edessä, toinen pupuraukka "aivastelee" aina jos jää pidemmäksi aikaa luukkujen lähelle.

Haju tuntuu kuitenkin kaikista pahiten makuuhuoneessa, ja kun vaatekaapit on täällä niin ongelma alkaa hieman rassaamaan kun käytännössä pitäis tuulettaa vaatteet ennen päälle laittoa.

Eipä tullut tällainen ongelma mieleenkään ku tän asunnon vuosi sitten ostin. :(

Jospa sitä olisi ensi viikolla viisaampi. Laitoin ennen tuon nuohoojan käyntiä muutamaan takan korjauksia/tarkistuksia tekevään firmaan kyselyn siitä paljonko tuollaiset tarkistukset yleensäkin maksaa vaan niistä ei ole kuulunut mitään. Ja nuohooja oli lähes loukkaantuneen näköinen kun kysyin, että pitäiskö se hormi kuitenkin tarkistaa eli tuskin vika on varsinaisesti siinä.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom