Tulisijat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alhaalla takan luukkujen kohdalla ja makkarissa haju on voimakkaimillaan koko takan hormin puoleisella seinällä.

Miten se nyt voi koko seinä haista:wtf:. Onko siinä joku kipsilevy- tai vastaava seinä mihin se haju on vuosien aikana sitten imeytynyt? Tuskin se haju tulee seinän läpi. Näkyykö missään kohtaa tummentumaa tai muuta?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei näy tummentumia, mutta juurikin tuo ulostulevan kohdan seinä + ilma siinä lähellä haisee voimakkaimmin, siinä ylhäällähän on pellin vipu joten jos jostain raosta imee ilmaa niin sieltä. Seinä on huonosti maalattu ja jos oikeasa valossa katsoo niin ihankuin maalin alla ois valumajälkiä, siis sellaisia jos olisi vesi valunut seinää pitkin.

No, kohtahan tuo selviää.

Onko kellään tietoa paljonko mahdollinen takan tarkistus maksaisi? Jollain systeemillähän niiden tarkastajien on nähtävä hormeihin sisälle (kamera?), että onko jossain mahdollisesti halkeamia.

Ostettiin talo noin 2kk sitten. Edellinen omistaja oli juuri nuohottanut takan ennen myyntiä.
Mikä saatana on kun takka ei vedä. Kun sen sytyttää, niin noin 10min palaa iloisella liekillä ja humina käy. Eli vetää hyvin. Sit se yht´äkkiä sammuu ja alkaa savuttaa helvetisti. Mikään ei enää auta, kun se alkaa savuttaa...

Oletko kokeillut lämmittää sitä piippua pikkuhiljaa? Jos kylmään piippuun lyö heti täydet lieskat niin eikös se silloin vois olla ettei lämpiä tasaisesti ja veto heikkenee.. aika mutuilua kuitenkin..

Minkälainen takka se on? Tiili? Vuolukivi?
Ja millainen ilmanvaihtojärjestelmä on talossa?

Teri; vaikka oman takkani ongelma ei vielä ole selvinnyt niin tuo vedon yhtäkkinen loppuminen johtuu useimminten kylmästä takasta. Joku varmasti tietää oikean terminkin, mutta johtuu siis siitä kun takassa oleva lämmin ilma ja hormin kylmyys kohtaa , sinne tulee ikäänkuin "lukko" ja veto loppuu.
Nyt kun alan kesän jälkeen lämittelemään omaa takkaani niin ensimmäiseen viikkon en laita täyttä pesällistä vaan ihan kynsitulilla mennään 3-4 päivää, että varmasti lämpiää ja senkin jälkeen pieniä pesällisiä.

Toivottavasti teillä ei ole sama ongelma kuin minulla eli ilmanvaihto päin persettä, ei ole nimittäin vieläkään ratkennut miten korjataan. Tän hetkinen neuvo on napsauttaa sulakkee kautta liesituuletin (=ilmanvaihto) pois päältä takan lämmityksen ajaksi. Ei se tyyppi tajua, että savun haju on myös silloin kun takkaa ei ole lämmitetty enkä mä usko, että ilmastointia kannattaa pitää jatkuvasti pois päältä.

Koneellisen ilmanvaihdon otan aina pois päältä, eli alipainettakaan ei pitäisi olla.

Veto parani eilen hieman, kun en luovuttanut vaan pidin tulta yllä savusta huolimatta. Tänään on erä numero 3. Pitää lähteä taas pienillä tulilla liikkeelle. Joku tollanen "ilmalukkohan" siellä riivaa.

Ihan "normaali" itse muurattu tiilitakka on kyseessä. Siis ei minun muuraama.

Takassa on "kesäpelti" mutta sen asennolla ei tunnu olevan mitään vaikutusta.

Ostettiin talo noin 2kk sitten. Edellinen omistaja oli juuri nuohottanut takan ennen myyntiä.
Mikä saatana on kun takka ei vedä. Kun sen sytyttää, niin noin 10min palaa iloisella liekillä ja humina käy. Eli vetää hyvin. Sit se yht´äkkiä sammuu ja alkaa savuttaa helvetisti. Mikään ei enää auta, kun se alkaa savuttaa...

Muutama vaihtoehto.

1) Puut ei ole syttyneet kunnolla ja alkaa savuttamaan sitten kun paperi on palanut tuhkaksi.
2) Tuli ei saa tarpeeksi ilmaa. Kannattaa pitää räppänöitä niin auki kuin ne saa. Tosin useimmat takat vetää paremmin jos tulipesän luukku on kiinni ja ilma tulee arinan alta.
3) Samoin piipun pelti kannattaa pitää mahdollisimman auki.

Oletettavasti syy on siinä, että puut eivät syttyneet kunnolla mikä voi johtua siitä ettei ole tarpeeksi tuloilmaa.

Koneellisen ilmanvaihdon otan aina pois päältä, eli alipainettakaan ei pitäisi olla.

Veto parani eilen hieman, kun en luovuttanut vaan pidin tulta yllä savusta huolimatta. Tänään on erä numero 3. Pitää lähteä taas pienillä tulilla liikkeelle. Joku tollanen "ilmalukkohan" siellä riivaa.

Noita ilmalukkoja voi yrittää avata kuumailmapuhaltimellakin niin ei tarvitse savustaa huoneistoa.

Jos kerran se vetää hyvin sen 10min ja sitten alkaa yskimään, niin olisko mahdollista että takka muodostaa taloon sen alipaineen.
Tuli ottaa sen paloilman sisätiloista ja jos ilmanvaihto on seis, ei tule korvausilmaa.
Vois kokeilla laittaa takan läheisyydestä ikkunan auki ja katsoa vaikuttaako mitenkään.

Mulla on itselläni vuolukivitakka ja sinne arinan alle tulee ulkonta ns. korvausilmaputki. Sen ilmantulon jos unohtaa avata, niin aika tuskaisesti vetää. Oli sitten ilmanvaihto päällä tai ei.

Arvailua arvailua...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on kolmas erä takan kanssa menossa. Hetkeks uskaltauduin jopa koneelle..

Pienellä liekillä lähdin kokeilee. Jos taas hyytyy, niin koetan avata takkahuoneen ovea.

Niin jos se takka on suljetussa tilassa (huoneessa), aivan varmasti tulee vedon kanssa ongelmia.
Pakkohan sen on jostain ilmaa saada.

Zone-sarja -42%
toisekseen jos talossa on koneellinen ilmanvaihto (ja vielä oikein säädetty) niin se pidetään päällä MYÖS tulistellessa, koneen kun pistät pois päältä niin ilma vaihtuu hyvin hyvin huonosti josta seuraa tuo että ilma "loppuu" ja voi alkaa savustamaan vaikka kalaa...

Ei ole... ja kohta menee hermot. Lvi tyypistä ei kuulunut, sitten se soitti kolme päivää sovitusta myöhässä. " jos mä tulisin tuossa tunnin päästä?" " No et muuten tuu kun olen töissä".
Isännöitsijälle laitoin viestiä, että tuo sen ehdottama/asialle laittama LVI tyyppi ei saa mitään aikaseksi niin nyt ei oo taas tullut mitään takaisin. Vittu, mä muuraan kohta tuon takan umpeen ja maksan itteni kipeäksi sähkölämmityksestä.

Lvi tyyppi kävi tuossa joitakin viikkoja sitten, mutta ei se mitään mitannut. Meinas vaan, että pidä takkaa lämmitäessä takaovea auki. Mulla meinasi mennä hermot ihan täysin.
Seuraava ratkaisu sillä oli, että pidä ilmanvaihto sulakkeen kautta pois päältä. Mä sit kysyin eikö sillä ilmanvaihdolla ole kuitenkin joku tarkoitus ja tyyppi meinas vaan "kyllä se ilma tiensä ulos löytää". Teippasi myös ilmastointiteipillä pienemmäksi liesituulettimessa olevat aukot.

En mää enää tiedä yhtään mitä tehdä, huppuimuria ei kuulemma kannata laittaa. Toisaalta tän asunnon voi joku päivä myydä saunallisena savustamona.

Huomaa näillä pakkasilla, että kämpässä täytyis jotenkin ilma kiertää, että takasta olisi oikeasti hyötyä. Patterit kun on melkein lattian tasossa niin ne käy kuumana vaikka kämpässä olis +24, koska takan lämpö nousee vaan ylös. Tietenkin osasyynä on juuri se, että lattiat on kylmät.

Voiko savuhormi sijaita kylpyhuoneen puolella? Onko se mahdollista vesieristää + laatoittaa? Hormissa sekä puukiuas että viereisen takkahuoneen takka.

Back
Ylös Bottom