Tulisijat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei niissä isoissa tulissa mitään vikaa ole. Totta kai ne isot tulet voi molemmista syistä tulla. En ehkä täysin ymmärtänyt kysymystä. Eniten se uuni lämmittää silloin, kun se palaa kunnolla eikä kitumalla. Hyvin vetävässä uunissa ilma-aukkoja ja peltiä kannattaa hieman pienentää, niin palaminen hidastuu hieman ja lämpöä jää enemmän talteen.

Tarkoitin, että jos on vähemmän puita niin lämpöä ilmeisesti karkaa vähemmän vaikka saisi yhtä paljon ilmaa kuin isommalla puumäärällä. Tietenkin lisäksi vielä se, että mitä enemmän puita niin sitä enemmän tarvitsee ilmaa. Eiköhän sen viimeistään enstalvena huomaa, että miten kannattaa tehdä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos tuossa hiillos varsinaisesti lämmittää takan ja tarkoitus on saada nopeasti hiillos niin eikö siinäkin ole sitten tarkoitus juuri "pitää mahdollisimman kauan tulta takassa?" Tulta se hiilloskin on jos ei ole loppuun palanut.

Vai?

Hieman samaa itsekin tarkoitin eli poltetaan pienellä liekillä pelti pienellä jolloin se periaatteessa palaa pelkällä hiilloksella.

Ei kaikki tulisijat ole varaavia kuten vaikka puuhellat tai saunan kiukaat. Hyvä nekin olisi saada energiatehokkaasti lämpimiksi. Minun logiikallani ne lämpiävät sitä paremmin mitä kauemmin siellä on tuli. Jos palaa liian lujaa niin liekit menee hormiin eikä lämmitä itse tulisijaa.

Talvella tuota testasin eli ensin poltin kauemmin pieniä pesällisiä ja sitten kun oli tietty määrä asteita niin hiillos alas ja luukut kiinni kun ei paljon punaisia kekäleitä näy. Toisella kerralla isommalla liekillä ja nopeammin lämpimäksi. Varaava tulos oli aikalailla sama ja minun mielestä ihan ajan takia isommalla liekillä poltan mieluummin. Edellyttää tietysti että tulisija ei ole täysin kylmä, jottei säry. Itse en kyllä pelleillä ilmaa säätelisi vaan sillä tuloilmalla, eli meillä ainakin alaosassa luukku josta voi päästää lisää ilmaa jos ei vedä kunnolla.

Takassa poltettaessa yleensä ei varaa niin hyvin kuin leivinuunissa poltettaessa. Eli takka luovuttaa lämmön nopeammin. Meillä itsellä luukku on takassa pinnassa, minkä vuoksi ei myöskään kestä niin suuria lämpöjä kuin leivinuunin upotettu luukku.

Onko kellään hyvää arvausta, miksi hornin puoleinen seinä, joka tulee makkariin, haisee todella voimakkaasti savulle? Nuohooja kävi ja meinasi ettei missään ole mitään vikaa ja tuskin se edes uskoi kun sanoin, että koko makkari haisee savulle. Mä en ole käyttänyt kuukauteen takkaa ja nyt kun olen pessyt seinät, petivaatteet ja veetekaapin sisällön savun haju on ja pysyy ja se on juurikin seinässä. Haju on niin voimakas, että veikkaan sen tulevan hornin sisältä, mutta missä voisi olla syy?

Onko kellään hyvää arvausta, miksi hornin puoleinen seinä, joka tulee makkariin, haisee todella voimakkaasti savulle? Nuohooja kävi ja meinasi ettei missään ole mitään vikaa ja tuskin se edes uskoi kun sanoin, että koko makkari haisee savulle. Mä en ole käyttänyt kuukauteen takkaa ja nyt kun olen pessyt seinät, petivaatteet ja veetekaapin sisällön savun haju on ja pysyy ja se on juurikin seinässä. Haju on niin voimakas, että veikkaan sen tulevan hornin sisältä, mutta missä voisi olla syy?
Mikä on voimakkaasti? Ei kai se nyt voi matkan päästä haista? Haiseeko siellä enemmän savulle kuin huoneessa missä itse takka on? Onko siinä kohtaa ilmanvaihtoräppänää hormissa ja jostain syystä vetäisi väärään suuntaan.

Voimakkaasti= jos makkarin ovi on ollut kiinni tällä haisee samalle kuin hiiltynyttä halkoa nuuhkisi 30 cm päästä. Oikein pistävälle. Jos ovi on ollut auki niin heti seinän vieressä haistaa kyllä savun, vähän niinkuin takki, jota on pitänyt päällä nuotion äärellä. Mun sisko sano savun hajusta heti kun tuli sisälle, samoin kaverit on huomauttanut savun hajuisista vaatteista. Tällä puolella ei ole ainakaan nähdäkseni proppuja tms.tuossa takkaa vasten olevassa seinässä. Pelti on täällä makkarin puolella.

Täytyy vissiin alkaa etsimään jotain firmaa, jossa osattaisiin tarkistaa tuo takka. Nuohoojakin on varmasti ammattimies, mutta ei se edes haistanut omasta mielestään savua (ei varmaan kun on päivän nuohonnut).

Zone-sarja -42%
Kyllä toi tuntuu ihan siltä, että pientä vuotoa voi olla hormissa jostain syystä. Ottaa huone vielä ilmaa hormin kautta. Jos on sellaista tuuletusräppänää ikkunan yläpuolella niin kannattaa avata se. Kuulosta ihan ammattilaisen hommalta tsekata...

Laitoin kahteen firmaan kyselyn josko sieltä joku joutaisi tarkastamaan tuon takan ja hormin. Toivottavasti ei ole kovin kallis tikki korjata jos siellä joku halkeama on.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vaikka hormissa olisikin halkeama niin ei sen kuulu vetää alaspäin vaan ylöspäin. Haiseeko koko ajan vai pelkästään matalapaineella? Haiseeko myös silloin kun takkaa lämmittää?

Täällä kun oli kommentoitu sitä, että pesä täyteen ja kunnon lämmitys niin saunassa taitaa ainakin olla paras tapa lämmittää. Kahdella pesällisellä tuli kunnon löylyt. Täytyypä ottaa siis tavaksi. Hieman kyllä harmittaa kun näkee miten paljon lämpöä karkaa hormin kautta, mutta ei kai mahda mitään.

Takan lämmityksen aikana ei haise vaan hiilloksesta parin tunnin päästä haisee. Ja pienessä asunnossa kun on koneellinen ilmastointi liesituulettimen kautta sitä ei saa pois päältäkään. On päiviä jolloin tuo ei haise eli kaiketi liittyy matalapaineeseen, nyt kun on pari päivää satanut niin makkari on kyllä kuin joku savusauna hajultaan. Tänään huomasin, että olohuoneen lattian tasossa haisee myös. tuhkat otan aina pois lämmityksen jälkeen joten niistä se haju ei voi johtua. Nyt käy jo sääliksi mun kaneja kun nehän sitä joutuu lattianrajasta eniten haistelemaan.

Itse takassa on hyvä veto silloin kun avaa olohuoneesta pikkasen ikkunaa, että saa korvausilmaa. Jos ikkunaa ei aukaise niin savut tulee alussa sisälle.

Tuo takkahan on nin pieni, että sitä lämmitetään käytännössä eka ihan pikku tulilla ja sit yks pesällinen (n. neljä puuta) ja that's it.

Takan lämmityksen aikana ei haise vaan hiilloksesta parin tunnin päästä haisee. Ja pienessä asunnossa kun on koneellinen ilmastointi liesituulettimen kautta sitä ei saa pois päältäkään. On päiviä jolloin tuo ei haise eli kaiketi liittyy matalapaineeseen, nyt kun on pari päivää satanut niin makkari on kyllä kuin joku savusauna hajultaan. Tänään huomasin, että olohuoneen lattian tasossa haisee myös. tuhkat otan aina pois lämmityksen jälkeen joten niistä se haju ei voi johtua. Nyt käy jo sääliksi mun kaneja kun nehän sitä joutuu lattianrajasta eniten haistelemaan.

Itse takassa on hyvä veto silloin kun avaa olohuoneesta pikkasen ikkunaa, että saa korvausilmaa. Jos ikkunaa ei aukaise niin savut tulee alussa sisälle.

Tuo takkahan on nin pieni, että sitä lämmitetään käytännössä eka ihan pikku tulilla ja sit yks pesällinen (n. neljä puuta) ja that's it.

No niin löytyihän se syy sieltä. Painovoimainen ilmanvaihto ja koneellinen ilmanvaihto ei toimi hyvin yhteen. Varmasti on vaikea saada aluksikin vetämään. Voi olla, että tuo liesituuletin imee niin voimakkaasti, että sen takia hormi vetää väärään suuntaan.

Onko se siis aina päällä?

Takan lämmityksen aikana ei haise vaan hiilloksesta parin tunnin päästä haisee. Ja pienessä asunnossa kun on koneellinen ilmastointi liesituulettimen kautta sitä ei saa pois päältäkään.

Eikö tuota huippuimuria todellakaan saa kokonaan pois päältä? Aika merkillinen yhdistelmä tuo takka+pakkoimu. Tosin kyllä meillä takka jaksaa vetää eikä haise sisään vaikka huippuimuria pistää heikoimmalle imulle kunhan takka on ensi saatu vetämään kunnolla, mutta ei imuria sytytyksen aikana voi pitää päällä.

Hormissa on varmaan nykyaikainen pelti, josta on kulmasta pätkäisty pala pois? Miten korvausilma asuntoon on hoidettu, kun on koneellinen poisto? Yksi skenaario on nimittäin koneellinen poisto+puutteellinen korvausilma oikeista paikoista = korvausilma tulee sieltä mistä pääsee helpoiten eli hormin kautta. Ja se korvausilma haisee tietysti noelta. Ja tietysti koneellinen poisto voi olla väärin säädetty jolloin ikkunaventtiileistä (tai miten korvausilma teillä sitten onkaan hoidettu) tuleva ilma ei riitä.

Suosittelisin siis tarkastamaan myös, että korvausilma pääsee tulemaan siihen tarkoitettuja reittejä pitkin.

edit: hidas

No niin löytyihän se syy sieltä. Painovoimainen ilmanvaihto ja koneellinen ilmanvaihto ei toimi hyvin yhteen. Varmasti on vaikea saada aluksikin vetämään. Voi olla, että tuo liesituuletin imee niin voimakkaasti, että sen takia hormi vetää väärään suuntaan.

Onko se siis aina päällä?

Juu, liesituulettimessa on asennot 1-4 ja 1 on aina päällä. Ainoa miten sen sais pois ois varmaan sulakkeen poistaminen. Mulla on ne ikkunoiden yläpuolella olevat pikkuluukut auki, talvella pidin hyvin pienellä kun sieltä tosiaan sit tuli kylmää ilmaa.

Tämä on rivariyhtiön ainoa asunto, jossa on takka, muihinkin on kyllä aikanaan jätetty takkavaraus (mitä se sitten tarkoittaakin). Olisiko siis mahdollista, että asuntoja ja ilmanvaihtoa tehdessä rakentaja ei ole ottanut huomioon tuota takan ja ilmanvaihdon yhdistelmää ja siksi homma kusee?
Ja jos/kun tuo savunhaju johtuu huonosti suunnitelusta ilmanvaihdosta niin mikä asentaja tms. työnimike ammattilainen noita hoitaa?

Voin täysin tunnustaa ettei tuollainen asia käynyt mielessäkään kun tätä asuntoa ostin. :rolleyes:

Juu, liesituulettimessa on asennot 1-4 ja 1 on aina päällä. Ainoa miten sen sais pois ois varmaan sulakkeen poistaminen. Mulla on ne ikkunoiden yläpuolella olevat pikkuluukut auki, talvella pidin hyvin pienellä kun sieltä tosiaan sit tuli kylmää ilmaa.

Tämä on rivariyhtiön ainoa asunto, jossa on takka, muihinkin on kyllä aikanaan jätetty takkavaraus (mitä se sitten tarkoittaakin). Olisiko siis mahdollista, että asuntoja ja ilmanvaihtoa tehdessä rakentaja ei ole ottanut huomioon tuota takan ja ilmanvaihdon yhdistelmää ja siksi homma kusee?
Ja jos/kun tuo savunhaju johtuu huonosti suunnitelusta ilmanvaihdosta niin mikä asentaja tms. työnimike ammattilainen noita hoitaa?

Voin täysin tunnustaa ettei tuollainen asia käynyt mielessäkään kun tätä asuntoa ostin. :rolleyes:
Ainakin kerrostaloissa ilmanvaihdon säätö kuuluu taloyhtiön vastuulle. Soittaisin siis ensiksi isännöitsijälle, että mitä siellä sanovat.

Onko mikään tuloilmaräppänä säädettävä? Montakos noita pikkuluukkuja oiken on? On kyllä niin, että jos on koneellinen ilmanvaihto niin ei sitä kyllä edes saa laittaa pois päältä.

PS. Paheneeko haju kun laittaa masiinaa isommalle? Mikä asetusta normaalisti käytät?

Meidän rivariyhtiössä paikallinen nuohooja mittasi ilmanvaihdon samalla kun poistoröörit nuohottiin.

Kyllähän koneellisen poistonkin saa laittaa väliaikaisesti pois päältä, esim. juuri takkaa sytytettäessa. Ja lisäksi esim. tulipalon syttyessä tai jonkun myrkkypilven lähestyessä se pitää laittaa pois päältä. Tulipalotilanteessa tietenkään varmentaen, että tuo operaatio ei vaaranna ulos pääsyä. Kyllä, olen käynyt taloyhtiön turvallisuuspäällikkökurssin :)

edit: oletko tarkistanut tuloilmaluukut milloin viimeksi? Etteivät ole kovin pahasti tukossa siitepölystä tms?

Laitoin isännöitsijälle sähköpostia tuosta ilmanvaihdosta. Olohuoneessa on kaksi ikkunaa ja molempien yläpuolella on sellainen muoviläpyskä jonka voi työntää karmin sisään jolloin sieltä tulee ilmaa tai vetää näkyviin jolloin ilmaa ei tule. Ilma-aukko on sellaiset 7cmx1,5cm. Makkarissa on yksi ikkuna ja siellä samanlainen räppänä.

Mä käytän tuota liesituuletinta ruokaa laittaessani kolmosella enkä ole huomannut savun hajun silloin voimistuneen, Toki kun on 40 neliöinen asunto niin ruuan haju kyllä peittää hetkeksi savun hajun joka tapauksessa. Liesituulettimen ohjeissa sanotaan, että sen pitäisi olla esim. suihkun jälkeen ja kylpyhuoneessa pyykkiä kuivatessa kakkosella tai kolmosella, en ole pitänyt kuin tuolla pienimmällä mahdollisella.

Jospa tää tästä selviäis, vaikuttaa huomattavasti sähkölaskuun kun/jos voi hoitaa lämmityksen puulla eikä suoralla sähköllä.

Orsilla: en kyllä ole pahemmin tarkistellut niitä tuloilman luukkuja, imuroin ikkunan kermit viikottain niin samalla olen imuroinut niidenkin päältä. Pitäiskö niitä rassata jollakin?

Noista ikkunaräppänöistä on kaiketi aika pitkälti luovuttu juuri sen takia, että korvausilmaa ei tule tarpeeksi. Meillä on jokaisessa viidessä asuinhuoneessa 80mm pyöreä tuloventtiili, joten aikamoinen ero on tuloilmareiän pinta-aloissa.

Tämän syvällisen nettianalyysin mukaan todennäköisin vaihtoehto olisi mielestäni se, että hormin kautta virtaa ilmaa sisäänpäin, koska tuloventtiileistä sitä ei tule tarpeeksi. Luultavasti olen kuitenkin väärässä.

Noudattaisin muuten tuota ohjetta pistää imuri kovemmalle teholle suihkun ajaksi. Vähentää kuitenkin kämpän kosteuskuormitusta jonkun verran.

Back
Ylös Bottom