Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
en usko etta kukaan markapuvun paalle pukee mitaan, luulen etta kyseessa on vaan vaarinkasitys siina etta kyllahan se "pohjakerros" monilla on sama, vaihtoehtoja:

- kisapuku, siis yhtenainen yla/alaosa, lahdosta maaliin (mita nyt kyparia, lakkeja, laseja, jne, vaihtelee)

- speedot ja ylaosa erikseen, nain yleensa itte menen, tosta vasemmalta nakyy jo vahan mallia, pidan samaa pohjakerrosta lahdosta maaliin, nyt tassa on ehka se sekottava asia etta speedouinnin jalkeen lisaan nuo normaalipituiset tri-pyorahousut niitten paalle (joissa taas lisapehmustusta on muttei niin paljon kuin normipyorailyhousuissa, liika pehmustus pepussa haittaisi juoksuosuutta).

- nykyisin hommaa sekottaa viela nama ns. "cheat-puvut" uintia varten, nayttaa nopeasti katsottuna markapuvulta muttei sita suinkaan ole, jos nyt joko cheat- tai markapuvussa ui niin se pitaa tietysti kuoria siita paalta pois, ideaalisesti alta paljastuva pohjakerros on OK jo sinallaan.

- on sitten ihan makuasia jos haluaa kayttaa viela erillisia loyhia jouksuhousuja, niinkuin Mark Allen ja kumppanit tapasivat tehda 80-luvulla, itse en ole koskaan vaivautunut housuja vaihtamaan juoksulle.

Kisaan itse suomalaista kuumemmassa ilmastossa ja noi marat fiilikset pyorailyn alussa ei kylla haittaa yhtaan, nykyiset tri-tamineet kuivuvat nopeasti ilmavirrassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tyhjentävä, lyhyt ja ytimekäs vastaus josta oli hyötyä. Et ole ainakaan YEmajuri:).

Ajattelin kenties kesän aikana osallistua kuntoluokassa puolimatkakisaan, yhdet olisi elokuussa tähtäimessä.

Märkäpuku olis varmaan 2-5mm, mutta mikä on hyvä? Ei viittis hyökätä kauppaan ja sitten todeta, että tulipas liian paksu/ohut. Tai eihän sitä välttämättä edes tarvitse jos vedet lämpenee tarpeeksi. Kuitenkin varmaankin viisas ostos jso meinaa meressä/järvessä harjoitella:).

rohkale, ehka taalla on joku kuka on ollut markapukuostoksilla ihan viime aikoina ja voisi auttaa, jambo, hiiop, rossi, kuka ties.

Ihan taytyy myontaa kun nykyista pukua ostin joskun ehka n. 4-vuotta sitten niin ei kukaan paksuuksista puhunut, siina oli niita tri-kayttoon tarkoitettuja vaihtoehtoja.

Nelisen vuotta tri-markapuvuissa on jo pitka aika, olen nahnyt melkoisia luomuksia viime aikoina, materiaalit kehittyy ja kai joustavuus hartioista paranee, etc. ;)

USAT:lla on ihan hyvä checklist kisoihin valmistautuvalle tuossa ohessa.

Märkäpukujen suhteen ei varmaan auta muu kuin mennä kauppaan kokeilemaan omalle kropalle sopiva malli ja koko, ja hyvässä lykyssä pääsee jopa testiuimaan. Ja hintaluokkiahan siellä on sitten useita, jostain keskihintaluokasta (200-400$/€) löytyy harrastelijalle varmasti sopiva puku.

Eri valmistajien välillä on jonkin verran vaihtelua, osa käy hoikempaan kroppaan, osa lihaisampaan. Tosin esim. Suomen tilanteesta en sitten tiedä miten siellä asiat on, kai siellä joku vielä niitä maahan tuo.

TRIATHLON RACE CHECKLIST
GENERAL
USAT membership card
Photo ID
Registration confirmation
Money
Race uniform
Race numbers and timing chip
Gels/energy bars and drinks/salt tablets
Sunscreen
Sunglasses
Water bottles
Anti-chafing product
Extra clothes
Directions to venue/course map
Safety pins
Masking tape/chalk
SWIM GEAR
Wetsuit
Swim cap
Goggles
BIKE GEAR
Bike
Helmet
Bike shoes
Socks
Bike gloves
Tire pump
Spare tubes or tire
CO2 cartridges
Tools
Extra bar plugs
RUN GEAR
Running shoes
Hat/visor
Race number belt
Socks
TRANSITION GEAR
Towel

Tyhjentävä, lyhyt ja ytimekäs vastaus josta oli hyötyä. Et ole ainakaan YEmajuri:).

Ajattelin kenties kesän aikana osallistua kuntoluokassa puolimatkakisaan, yhdet olisi elokuussa tähtäimessä.

Märkäpuku olis varmaan 2-5mm, mutta mikä on hyvä? Ei viittis hyökätä kauppaan ja sitten todeta, että tulipas liian paksu/ohut. Tai eihän sitä välttämättä edes tarvitse jos vedet lämpenee tarpeeksi. Kuitenkin varmaankin viisas ostos jso meinaa meressä/järvessä harjoitella:).

Paksuuksista en tiedä mutta itse ostin muutama viikko sitten Scorpion storesta Kuopiosta Blue Sevetyn Reaction fullsuitin ja kolme uinnin jälkeen olen ihan tyytyväinen. Järvessä vesi oli nyt 15 astetta ja hyvin pärjää ilman sukkia ja käsineitä (neopreeni).

Yllättävän vähän tuo puku on itselläni vaikuttanut uintinopeuteen, odotin ehkä hiukan enemmän. Ekalla kerralla olo oli kuin penkkipaidan kanssa mutta nopeasti siihen tottui. Suosittelen myös babyoilin käyttöä jalkoihin ja käsivarsiin pukua pukiessa. helpottaa ainakin meikäläisellä. Erityisesti hauisten kohdalta ilman öljyä on puvun saanti päälle tuskaa.

Terve poijjat,

Minä tilasin tämmösen http://www.wiggle.co.uk/p/swim/9/Orca_S2_Wetsuit/5360041584/
Juoksufoorumilla oli noista enemmän puhetta. Joku taisi olla sitä mieltä, ettei kyseinen malli suhteessa kovin harteikkaalle miehelle mahdu ja itsekkin tilasin suosiolla miesten mallistosta.

Yksi asia askarruttaa mieltäni tuon uimisen suhteen. Kun käytte avovesissä treenaamassa pitkiä matkoja niin uitteko yksin ja mikäli uitte niin miten varmistatte turvallisuutenne? Onko kellään käytössä patruunoilla toimivia pelastusliivejä?

Toki rantojen suuntaisesti uiminen olisi varmaan turvallisinta, mutta esim Nallikarissa on isoja kiviä pitkin rantaa. Ei huvittaisi päätänsä moiseen iskeä :/

Tohon uintikysymykseen joutuu klassisesti sanomaan "ala teen niinkuin mina teen vaan niinkuin mina sanon", olen nimittain itse esimerkki sielta huonoimmasta paasta. Melko usein kun paikalliselle jarvellle menen aamu-uinnille niin sielta ei loydy ristinsielua muita, uin nyt sentaan yleensa suurinpiirtein rannan suuntaisesti, olen rannalta mitannut etta per suunta matka on karkeasti 1-km, ts. uukkarin kanssa yhdeksi "lenkiksi" tulee n. 2-km. :)

Viime vuosina on sentaan kaynyt jo jonkun kerran mielessa etta pitaiskohan tuohon turvapuoleen kiinnittaa huomiota mutta siihen se on jaanyt! Mulle vesi on ollut aina laheinen elementti, opin uimaan 4-vuotiaana omin pain ja viela alle kouluikaisena kavin toisinaan omillani muutaman sadan metrin paassa kotoa Immolan-jarvessa uida polskimassa, silloinen lastenhoitaja oli vahan "lepsu". Sittemmin esim. porukoitten mokilla on ollut tapana uida kiskaista lahden poikki vastarannalle, palautella muutama minuutti toisessa paassa, ja vetaista takaisin, siinon joku kerta meinannut veneeseen tormata, yms.

Toivotaan etta esiin tulee parempia esimerkkeja!

Tohon uintikysymykseen joutuu klassisesti sanomaan "ala teen niinkuin mina teen vaan niinkuin mina sanon", olen nimittain itse esimerkki sielta huonoimmasta paasta. Melko usein kun paikalliselle jarvellle menen aamu-uinnille niin sielta ei loydy ristinsielua muita, uin nyt sentaan yleensa suurinpiirtein rannan suuntaisesti, olen rannalta mitannut etta per suunta matka on karkeasti 1-km, ts. uukkarin kanssa yhdeksi "lenkiksi" tulee n. 2-km. :)

Viime vuosina on sentaan kaynyt jo jonkun kerran mielessa etta pitaiskohan tuohon turvapuoleen kiinnittaa huomiota mutta siihen se on jaanyt! Mulle vesi on ollut aina laheinen elementti, opin uimaan 4-vuotiaana omin pain ja viela alle kouluikaisena kavin toisinaan omillani muutaman sadan metrin paassa kotoa Immolan-jarvessa uida polskimassa, silloinen lastenhoitaja oli vahan "lepsu". Sittemmin esim. porukoitten mokilla on ollut tapana uida kiskaista lahden poikki vastarannalle, palautella muutama minuutti toisessa paassa, ja vetaista takaisin, siinon joku kerta meinannut veneeseen tormata, yms.

Toivotaan etta esiin tulee parempia esimerkkeja!

Sepä se, että itsellekkin vesi on tuttu elementti jo pikku kersasta ja rakastan edelleen uinnin lisäksi vedessä pelehtemistä/vesileikkejä. Kyse ei siis ole siitä ettenkö luottaisi omiin taitoihini tai veteen vaan ennemminkin samasta asiasta kuin pyöräilykypärän käytössä, ts. en luota ulkopuolisiin tekijöihin, joihin en itse voi vaikuttaa. (Veden alla asuu monsteri, joka nappaa nilkasta kiinni, jos uit yksin liian kauaksi rannasta eikä kukaan ole näkemässä. Hirviö on erityisen mieltynyt humalaisiin, vanhuksiin ja lapsiin.)

Olen miettinyt vaihtoehdoiksi pidemmillä uimareissuilla houkutella joku kaveri veneen/kajakin kanssa järvelle/merelle suoritustani seuraamaan. Tai sitten vain jatkan lyhyen kiekan edestakaisin veivuuta (tylsää). Tai etsin parempia uimapaikkoja :) Kuten nyt lomalla pääsee Kreikanmereen uimaan viikoksi :kippis1:

ps. kaverin vanhemmat lähtivät tyynelle järvelle melomaan (kokemusta monta vuotta) ilman pelastusliivejä, kanootti kaatui, vanhemmat hukkuivat.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. erittäin hyvässä kunnossa ollut karate-valmentajani lähti kesällä uimaan, sai suonenvedon jalkaansa ja hukkui
ppsp. miksi kasvattaa tilastoja? Toki palkintohan se on Darwin-palkintokin ;P

Hitto, itelläkin alkanut houkuttaa tämän treenaaminen kun tuntuu päämääräämättömältä tämä oma kuntoilu (fillarointi, satunnainen juoksentelu ja punttis). Miksei siihen voisi vielä yhdistää uintia ja pistää kunnolla tavoitteet kohdalleen :)

Kannattaa ehdottomasti suorittaa avovesiuinnit kaverin kanssa. Ilman märkäpukua uidessa SwimSafe on ihan pätevä peli turvaksi, toimii nimenomaan patruunalla, ja on ainakin täällä kisoissa sallittu. Toimittavat ilmeisesti täältä USA:sta muuallekin. Ehkä kannattaisi kysäistä jos saatte isomman porukan kasaan joukkueen tai kaveriläjän kesken.

Kannattaa ehdottomasti suorittaa avovesiuinnit kaverin kanssa. Ilman märkäpukua uidessa SwimSafe on ihan pätevä peli turvaksi, toimii nimenomaan patruunalla, ja on ainakin täällä kisoissa sallittu. Toimittavat ilmeisesti täältä USA:sta muuallekin. Ehkä kannattaisi kysäistä jos saatte isomman porukan kasaan joukkueen tai kaveriläjän kesken.

Aivan loistavaa :) Kiitos paljon vinkistä! Pitääpä kahtoo, jos sais kaverin tuomaan jenkeistä tommosen.

Sepä se, että itsellekkin vesi on tuttu elementti jo pikku kersasta ja rakastan edelleen uinnin lisäksi vedessä pelehtemistä/vesileikkejä. Kyse ei siis ole siitä ettenkö luottaisi omiin taitoihini tai veteen vaan ennemminkin samasta asiasta kuin pyöräilykypärän käytössä, ts. en luota ulkopuolisiin tekijöihin, joihin en itse voi vaikuttaa. (Veden alla asuu monsteri, joka nappaa nilkasta kiinni, jos uit yksin liian kauaksi rannasta eikä kukaan ole näkemässä. Hirviö on erityisen mieltynyt humalaisiin, vanhuksiin ja lapsiin.)

Olen miettinyt vaihtoehdoiksi pidemmillä uimareissuilla houkutella joku kaveri veneen/kajakin kanssa järvelle/merelle suoritustani seuraamaan. Tai sitten vain jatkan lyhyen kiekan edestakaisin veivuuta (tylsää). Tai etsin parempia uimapaikkoja :) Kuten nyt lomalla pääsee Kreikanmereen uimaan viikoksi :kippis1:

ps. kaverin vanhemmat lähtivät tyynelle järvelle melomaan (kokemusta monta vuotta) ilman pelastusliivejä, kanootti kaatui, vanhemmat hukkuivat.
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. erittäin hyvässä kunnossa ollut karate-valmentajani lähti kesällä uimaan, sai suonenvedon jalkaansa ja hukkui
ppsp. miksi kasvattaa tilastoja? Toki palkintohan se on Darwin-palkintokin ;P

Monilla uimarannoilla on myös noita poijuilla rajattuja uima-alueita. Itse uin tuollaisen kellukeköyden myötäisesti n. 150 m matkaa edestakaisin. Kaveri kajakilla/soutuveneellä varmistamaan on myös hyvä vaihtoehto. Minua uidessa huolestuttaa ainoastaan veneilijät. Punainenkaan uimalakki ei pienessä aallossa tunnu näkyvän ja aina löytyy noita juntteja joiden mielestä veneily on parasta kännissä.

Treeneistä yleensä: Nyt on kulkenut mukavasti. Eilen oli pitkä juoksulenkki 28 km ja kevyesti kulki. Aika taisi olla 2´44. Tänään lepoa ja huomenna aamulla uinti järvessä, päälle juosten vetoja. Illalla palauttavaa pyöräilyä ja ehkä vevyttä lihaskunto treeniä. Sunnuntainan pitkä pyöräily 5´30 ja päälle juoksu. Juoksu noiden pitkien pyöräilyiden päälle on sujunut todella hyvin, ei siis mitään ongelmaa ja kevyen tuntuista. Yllättävää.

Piikkareilla olen käynyt vetämässä radalla vetoja ja sain jo orastavan rasitusvamman jalkaan. Onneksi lyhyt juoksutauko korjasi asian. Näköjään piikkareiden päkiävoittoinen juoksu ei oikein äkkinäiselle sovi.

Paksuuksista en tiedä mutta itse ostin muutama viikko sitten Scorpion storesta Kuopiosta Blue Sevetyn Reaction fullsuitin ja kolme uinnin jälkeen olen ihan tyytyväinen. Järvessä vesi oli nyt 15 astetta ja hyvin pärjää ilman sukkia ja käsineitä (neopreeni).

Yllättävän vähän tuo puku on itselläni vaikuttanut uintinopeuteen, odotin ehkä hiukan enemmän. Ekalla kerralla olo oli kuin penkkipaidan kanssa mutta nopeasti siihen tottui. Suosittelen myös babyoilin käyttöä jalkoihin ja käsivarsiin pukua pukiessa. helpottaa ainakin meikäläisellä. Erityisesti hauisten kohdalta ilman öljyä on puvun saanti päälle tuskaa.

Katselin samaa pukua ja tilasin swimshopista - oli 80e halvempi:wtf:

Tosin toimitusaika on melkein kolme viikkoa, heh.

Katselin samaa pukua ja tilasin swimshopista - oli 80e halvempi:wtf:

Tosin toimitusaika on melkein kolme viikkoa, heh.

Juu, saahan noita netistä halvemmalla ja jos tilaa ulkomailta niin vieläkin halvemmalla. Itse halusin kokeilla puvun ennen ostoa. Toinen seikka miksi ostan kamani näistä alan liikkeistä on se että muutenkin tri kaman myynti on vähäistä. Kun kaikki tilaavat välineet briteistä tai saksasta niin kohta ei livenä pääse ostamaan/hypistelemään mitään. Yritän siis tukea näitä putiikkeja, tiettyyn rajaan saakka.

Taitaa teräsmiehillä olla treenit kuumimmillaan kun ei kerkiä nettiin supattamaan? Itsellä on nyt keventely ennen viikonlopun maratonia, sitten viikko kevyesti uiden ja pyöräillen, yksi kova viikko alle ja taas kevennellään kohti Nokian Ironmania.

Onkos jambo muodostunut jo jonkinlaista tavoite aikaa Nokialle? Pistähän tänne viestiä kuin mara kulki. Mielenkiinnolla olen seuraillut matkaasi kohti Nokiaa täällä ja seppolan sivuilla ja tarkoitus olisi tulla Nokialle katseleen, jos töiltä ehdin miltä se meno porukoilla näyttää. Ja ennen kaikkea vähän haisteleen tunnelmaa.

Varovainen tavoite Nokialla on noin 14 h pintaan. Ajattelin lähteä sillä taktiikalla että tärkeintä on päästä maaliin. Vielä kun ei ole mitään kokemusta noin pitkästä suorituksesta niin ei tiedä minkälaista vauhtia voi pitää. Uintiin lähden todennäköisesti viimeisten joukossa ja kelailen rauhallisesti koko matkan. Pyöräilyssä ajattelin että jos pääsen n. 25 km/h keskinopeuteen niin hyvä ja yritän tankkailla koko ajan, tuostakaan kun ei ole kokemusta. Juoksussa vedän sitten itseni loppuun. Vaikka treenattua on tullut niin tunne on silti se että enemmän olisi voinut tehdä. Varsinkin kun pääsee välillä katsomaan tekijämiesten treenejä. Ne menee ihan yliluonnollisen kovaa.

Lauantain maratonílle ennustettu kivaa 28 asteen lämpöä :rock:. Lähden juoksemaan tasaisia ´55 min kymppejä 30 km asti mutta katotaan mitä helle tekee. Mieluummin tasainen hyvä juoksu kuin paareilla ensiapuun.

Kuulostaa hyvältä tavoitteelta ja kyllä siellä juoksussa sitten kerkiää vielä kiristään jos siltä tuntuu:) Ja jää sit vielä parannettavaa seuraavaan kisaan.

Joo, ei varmaan ihan piippuun kannata lauantaina itseään ajaa, jotta saa siitä tuon hyödyn ajoitettua Nokialle. Aika hurja keli kyllä sinne on tulossa. Ei muuta kun tsemppiä reissuun.

Miten monta vuotta toi Nokian ironman on jarjestetty?

Yritin tutustua tarkemmin reittiin, jarjestelyihin, jne, mutten mieleentulevilla hauilla loytanyt kisasivuja (haittaisiko kun tuo kannynokia kummittelee hauissa), kiinnostaa, olisihan se jotain kun suomen kamarallakin on tayspitka kisa, muutenhan oli vaan Joroisten puolimatka.

Tama jalkimmainen tuokin mieleen kysymyksen etta onko ketaan tehnyt Joroista. Sinne olen yrittanyt saada asioita jarjestymaan jo kolmatta vuotta perakkain etta kavisin sen tekemassa. Ei ole viela onnistunut, koko perhe rapakon takaa rahtauskustannuksia ja pikkutilpehoorit paalle kuten pyoran pakkaus/kuskaus/purku/kasaus. Kompromissina olemme lahettaneet suomeen vain lapset, kustannus tippuu alle puoleen.

2010 pitaa yrittaa tosissaan etta paasisi Joroisen tekemaan.

Ainakin itellä googleen "nokia ironman" löytää heti järjestävän seuran sivut. Seuran sivut löytyy www.triathlonteam226.net . Ai niin mutta mullahan onkin googlessa päällä vaan haku suomenkielisiltä sivuilta. Netissä ainakin järjestelujä on kehuttu.

Jos vaan ensimmäisen koitoksen jälkeen vielä laji kiinnostaa niin ajatuksena on 2010 ottaa muutama lyhyempi matka, Joroinen ja Nokia ohjelmaan. Jättäisin kesän maratonit pois ja keskittyisin itse asiaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom