Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Meikäläisellä taittui nilkka reilu 5 viikkoa takaperin. Parisen päivää sitten se magneettikuvattiin ja diagnoosina oli luumustelma tai vastaavaa. Paranee kuulemma itsekseen, mutta vain ajan kanssa, eikä jalkaa saa juoksulla rasittaa. Uida ja pyöräillä saa, joten minkä ottaisi juoksun sijasta ikään kuin kolmanneksi ohjelmaan? :)

Lisää pyäräilyä, se korvaa ihan hyvin juoksu treenin. Pyöräily auttaa juoksua enemmän kun juoksu pyöräilyä, eli lisää vaan fillarikilsoja niin hyvä tulee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reilu vuosi sitten olin kolmisen kuukautta telakalla juoksun osalta, uinti ja pyöräily onnistui kunhan uinnissa päätyponnistuksessa ei liikaa käyttänyt voimaa tai pyöräilyssä ei "muussannut" kovilla tehoilla (kyseessä oli vakava verenkiertoon liittyvä hässäkkä sääressä). Tällöin opettelin vesijuoksun jujut ja voi sitä sikahyvää fiilistä! Vesijuoksussa saa yllättävän hyvinkin juoksumaisen asennon ja jopa tunti meni kerrallaan melkeinpä hujauksessa.

Mites täällä? Itsellä menossa se välivuosi triathlonista. Nyt oon löytänyt vanhan talvisen suosikkiharrastukseni pariin, nimittäin hiihdon. On se vaan yhäkin mahtavaa vaikka vauhti onkin toistaseksi aika hidasta. Vaikka tämä vuosi meneekin miten sattuu niin oon silti tässä pohtinu meneväni muutamaan pikku tri-kisaan, yhteen maratoniin, pariin polkujuoksutapahtumaan, sekä loppukesäksi solvalla swimruniin. Ei taida tämä mun välivuosi treeneistä oikein onnistua. Huomenna aloittelen Fitfarmin alpha treenit ja sitä jatkuuki sitten 9 viikkoa. Hieman tässä jo odotellutkin tuon alkua. Ei muuta täältä.

Treenattu on mutta ei mitään laji spesifiä. Voimaa salilla, pitkää pk:ta suksilla ja juosten. Itse meinasin että otan kesällä 10 viikon tri ohjelman käyttöön mutta katselen kisaamisen sitten fiilispohjalta. 1-2 maastopyöräily tapahtumaa tulee varmuudella käytyä ja syksylle on puheissa lapissa joku polkujuoksu kisa. Riippuu vielä onko lähtijöitä.

Uintia 0 min syksyllä ja sama todennäköisesti myös keväällä. Viime kesänä olin parhaassa uintikunnossa ikinä ja aloitin silloinkin uinnin vasta avovedessä keväällä. 2-3 hyvää uintia viikossa märkäpuvulla kesän aikana niin kyllä se kuntosarjalaiselle riittää.

Jotenkin ei enää nappaa pätkääkään sisällä tehtävä harjoittelu trainerilla, juoksumatolla jne. Hyvä kun jaksaa tehdä ne 2-4 voimaharjoitusta viikossa salilla.

Jotenkin ei enää nappaa pätkääkään sisällä tehtävä harjoittelu trainerilla, juoksumatolla jne. Hyvä kun jaksaa tehdä ne 2-4 voimaharjoitusta viikossa salilla.
Mulla vähän sama juttu sillä muutoksella ettei juoksu/pyörä yleensäkkään tällä hetkellä ole napannut pätkääkään. En tiedä miksi. Nyt sitten kun on tuota Fitfarmin tehnyt sen 4-viikkoa niin se on ruvennut maistumaan entistä paremmin ja paremmin. En tiedä täytyykö siirtyä taas tekemään enemmän salipainoitteista treeniä ja katsoa vaikka vuoden päästä kaikkea muuta. :D Voi kyllä olla, et kesällä on "pakko" käydä joku perusmatka/sprintti vetäsemässä ja onhan mulla kyllä maratoniin yksi ilmoittautuminen suoritettu. En vaan yhtään tiedä jaksaako ja onko intoa nyt juosta kun ei oo motivaatio ihan kunnossa.

Samat fiilikset täällä, välivuosi näyttää todennäköiseltä vaihtoehdolta mutta kesä näyttää sitten. Aurinkoiset kelit kun tulee ja järveen taas pääsee niin suunnitelmat saattaa muuttua. Se pikkasen vituttaa että fintriathlonin tapahtumat on"loppuunmyyty" tyyliin maaliskuun alku ettei osallistumisia voi aina jättää filis pohjalle. Itse olen lähdössä Tahkolle mtb kisaan ja jos porukkaa saa kokoon niin syksyllä joko maasto maraton tai ultra.

Meikäläisellä tuntuu että tuollaiset ylipitkät kestävyys koetukset kiinnostaa vuosi vuodelta enemmän. Tälle talvelle on nyt tullut vedettyä lähes viikoittain jotain 4-10 tunnin hiihtolenkkejä ja kovimpana 9.30 kestänyt 45 km hiihtomarssi metsäsuksilla.

Mulla oli tuossa syksyllä ehkä yksi ikimuistoisimmista kokemuksista kävellä/hölkätä 100km:ia vuoden pimeimpään aikaan. Tapahtuma siis tunnetaan nimellä Sysimusta satku ja nyt se(kin) on suoritettu ensimmäistä kertaa elämässäni. Vähän samaa vikaa siis tuon asian kanssa, että nuo ylipitkät suoritukset kiinnostaa itseenikin yhä enemmän ja enemmän.. Liekkö se tää 40v+ ikä vai mikä?!

Mulla oli tuossa syksyllä ehkä yksi ikimuistoisimmista kokemuksista kävellä/hölkätä 100km:ia vuoden pimeimpään aikaan. Tapahtuma siis tunnetaan nimellä Sysimusta satku ja nyt se(kin) on suoritettu ensimmäistä kertaa elämässäni. Vähän samaa vikaa siis tuon asian kanssa, että nuo ylipitkät suoritukset kiinnostaa itseenikin yhä enemmän ja enemmän.. Liekkö se tää 40v+ ikä vai mikä?!
Mua taas kiinnostaa koko ajan lyhyemmät kisat, ennen oli pakko painaa jotai puoli im kisoja nyt kiinnostaa vaan sprintit, ehkä harjotteluna jokunen oly matka :)

Itse olen tuota pitkien matkojen kiehtovuutta järkeillyt osaltaan siten että harjoittelu tuohon on niin erilaista verrattuna lyhyempiin koetuksiin. Vauhtikestävyyden merkitys vähenee sitä mukaan mitä pidempään matkaan tähdätään ja pk harjoittelun osuus korostuu. Ainakin itselleni on työpäivän/viikon jälkeen helpompaa tehdä pitkää ja leppoista harjoittelua kuin vk lenkkiä tai kovia vetoja. Henkisesti ja fyysisesti helpompaa.

Toinen on se että koen voimaharjoittelun olevan jotenkin helpompi sovittaa pk painotteisempaan ohjelmaan, kuin esim. juosta/pyöräillä aavistuksen väsyneillä jaloilla joku kovempi lenkki. Sen olen myös huomannut että pääkoppa kestää (ikä/kokemus?) vuosi vuodelta peremmin niitä kipuja ja mielialan vaihteluita mitä siellä suorituksen aikana parhaimmillaan saa kokea.

Nyt on kyllä hieno fiilis aloittaa hiihtoloma kun näyttää että lumisateiden jälkeen pääsee taas hiihtelemään pidempiä lenkkejä viikon ajan omien aikataulujen mukaan.

Ja tri sprintti vois kyllä olla pop!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom