Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
hyva kysymys, juuk4, omalla kohdalla kokemukset ovat sunnuntaitten pisimmat/kovimmat/jne. treenit, laskennallisesti vaatisi luokkaa 10,000 kaloria, kuitenkaan en ole koskaan syonyt paivassa enempaa yhteenlaskettuna kuin n. 5,000 sis. treenijuomat, geelit & ihan kaikki, tuo 5,000 on viela piikki, 4,000 kalorin tasolle on jo tekemista.

Viime vuoden IM-koitosta ennen mulla ruokahalu "jai paalle" viimeisten viikkojen loysailyjen aikana & ehdin salakavalasti nostaa painoa kun hyppasin kisanalusvaakaan (ei tietenkaan ollut tarkoitus), noi viikot meni siina 4,000 tuntumassa, loppupuolella paljon hiilaria.

Monet sanoo etta "sahan voit nyt syoda mita vaan" kun teen mita teen mutta minusta tama ei pida (enaa) paikkaansa, olisko toi tosta vasemmalta nakyva mittarilukema siihen yhtena syyna... ;) kok. kalorit ei voi menna pilviin, eika niita hiilareitakaan voi rajattomasti mattaa vaikka polttoainetta tarviikin, uskon myos etta jos ruokavalion rungossa on jo suht. paljon rasvaa niinkuin mullon, niin kroppa oppii ajan kanssa jotenkin optimoimaan energioitten kayttoa pitkassa matkassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä keskustelu käy kuumana:)

Täällä on kanssa uinti tekniikka kurssi alkanut muutama kerta takana ja huh huh! Tekniikkaa saa kyllä hiottua, mutta tottumattomalle tuo hengitys tekniikka onkin sit vaikea rasti, miten sen saisi sujuun ilman hörppyjä. Mutta uutta asiaa on tullut paljon ja uinti harjoittelu alkoi nyt aivan nollasta. Niin väärin olen ensimmäiset 30 vuotta uinut, että hetki taitaa mennä ennen kuin aletaan matkaa taittamaan oikealla (tai sinnepäin) tyylillä.

Muuten reeni maittaa ja malttamattomasti odotellaan jo, että saavat loputkin sepelit teiltä pois, jotta pääsee maantie fillarilla ajeleen. Maastoonkaan ei oikein enään pääse, joten toivotaan, että tämä siirtymäkausi on lyhyt. Kävin tosin jo heittään täpärillä n. 50km maantielenkin kun en malttanut täysin olla työmatka pyöräilyn varassa, mutta ei se ihan sama asia ole kun maantiepyörällä ajelu.

Juoksu on tauon jälkeen lähtenyt yllättävän vaivattomasti rullaan. Nyt vaan yritettävä malttaa, ettei innostu liikaa. Mutta kyllä tuo pyöräily vaan pitää tuon juoksu kunnonkin kohtuu tasolla.

Puntilla käyty edelleen tuo 2x viikkoon. Hieman vas. olkapää keljuilee, mutta rauhassa olkapään ehdoilla. Jalkareeniä myös tässä pähkäillyt, että millä tyylillä mentäisiin, että mukana saisi tuon pidettyä, vaikka juoksu ja pyöräily määrällisesti kasvaakin. Nyt lähdin kokeileen, niin että teen kyykkyä n.4-5 sarjaa ja toistot myös tuolla 3-5 kohdilla. Raskailla painoilla, mutta ei kuitenkaan loppuun vaan aina menisi tarvittaessa toistoja toiset mokomat lisää. Eli voimaa salilta ja laji voimaa sit mäistä ym.

Kesän kisoja ei vielä ole sillä silmällä katseltu kun se uinti... Mutta toivotaan, että jotain.

Kokemuksia kehiin. Missä vaiheessa alkaa siirtymä pyöräilystä juoksuun vaikeutua? Pyöräilyn pituutta kun tarkastellaan. Tässä vaiheessa kautta pisimmät pyöräilyt on 3 h tienoilla ja vielä noilla tunneilla ei meikäläisellä ole mitään vaikeutta siirtyä pyöräilystä juoksuun. Lieneekö kuinka yksilöllistä? Onko mitään vinkkejä siirtymän helpottamiseen esim. putkelta ajo tms.?

Yksi mitä täytyy kanssa alkaa treenaamaan on tuo uinnista pyöräilyyn siirtyminen. Meikäläisellä on sellainen kokemus että uidessa vatsaan kertyy ilmaa/vettä (?) ja poistuessa hieman turvottaa. Ensimmäinen tunti menee yleensä kaasuja päästellessä :D ja vatsaa varoessa. Lieneekö kuinka yleistä.

Kaloreista sen verran että niitä en laske. Ainostaan katson että proteiinia tulee riittävästi, muuten syön siten että olen kylläinen ja pyrin ajoittamaan palautumiset täsmäravinnolla (hiilarit/proteiinit). Käytännössä syksyisin viimeisten maratonien jälkeen paino alkaa nousta. Aerobinen vähenee 2-3 kk ajaksi ja puntti lisääntyy. Yleensä vuodenvainteen tietämillä ollaan siinä 71-73 kg haarukassa. Keväällä paino alkaa tippua treenimäärien johdosta ja nyt ollaan 68 kg kohdalla. Osa lihasta ja osa rasvaa. Mutta niin kuin iroman tuohon laittoi, tässä iässä alkaa jo painonhallinta olla ajankohtaista. Ihan miten sattuu ei voi syödä vaikka treenaisi kuinka paljon.

Toivottavasti jambolle tulee hyva otanta vastauksia tohon ekaan kysmykseen, veikkaan etta hajonta IM-harrastajien kesken on iso, itekkin tiedan taysin painvstaisia tapoja mita omiin tekemisiin tulee.

ajatuksia:
- samaa mielta etta esim. 1/2-ironman matkoilla siirtymaa en ole kokenut mitenkaan ylivoimaiseksi ja sita voi jo suht lahelle simuloida harjoituksessa, ihan eri pallopeli siis.
- mulla kun pyorapituudet menee sinne luokkaa 3/4-tayskisapituudesta niin ne jalat tuntuu ihan erilaiselta, joskus vuosia sitten muistan kun ensi kertaa kokeilin juoksuaskelia 100-mailin nousuvoittoisen pyorareitin jalkeen, niin tasan yksi maili (1.6-km) meni ekalla kerralla, eh...
- teen siirtymajuoksun aina pitkan pyoran paalle (sunnuntai), viikolla en tee siirtymia enaa ollenkaan, olen kokeilut kylla, mutta tullut siihen tulokseen etta juoksutekniikkaa on joskus hyva iskostaa kropan motoriikkaan tuoreillakin jaloilla, tassa kuitenkin mielipiteet eriavat.
- nuo siirtymajuoksut asettuvat valille 2-10 mailia, progressiota kauden mittaan, jaan sen yleensa segmentteihin, eihan itse kisassakaan muut kuin maailmanhuiput juokse matkan yhteen potkoon ottamatta jaloille kevennysta valilla, olen tyytyvainen jos kesan aikana paasee 2x5-mailia siirtymatasolle, siina on jo tekemista, loppu seikkaillaan kisassa (tuo siis 100+ mailin pyoran jalkeen).
- nykyisin on yleista etta siirtyma jatetaan aina max. pariin mailiin silla saatteella etta pidemmat siirtymat viikko viikon jalkeen verottavat kroppaa liikaa, jos paa kestaa niin nainkin voi menna mutta siina jaa paljon "seikkailtavaa" harmaata/koettelematonta aluetta itse kisaan.
- uinti/pyoravaihtoa en harjoittele (enaa) ollenkaan muuta kuin puolen tusinassa valmistavassa kisassa 1/4- ja 1/2-matkoilla, uinti/pyora ei ole tuntunut vaikealta ja toisekseen harjoituksen jarkkaaminen ei ole ihan niin simppelia, olen joskus kokeillut muttei ollut sen vaivan vaarti.

Jambo , sullahan on se eka tunti sitten tavallaan kuin myotatuulta ja menet kovempaa kuin muut. Ikava vaan takanatulijoille..... ;O)

Joo :D, veikkaan vaan että meikäläisen uintivauhdilla niitä takanatulijoita on pyöräilyssä aika vähän.

Iroman: hyviä ajatuksia. Ajattelin huvikseni treenailla nyt pitkien pyhien aikana uinti/pyöräily yhdistelmää. 1´30 uintia ja päälle 3´00 pyöräilyä. Toisena meinasin kokeilla pyöräily/juoksu yhdistelmää, 3´00-4´00 pyöräilyä ja ´30 juoksua.

Olin just tanaan yhdella suosikki treenilla, ulko velodroomilla. Siella ajetaan radalla ensin lammittelyt alhaisilla sykkeilla tommoset 15 min. Sen jalkeen 15 kierrosta x 600m ja sitten juostaan 4 kierrosta x 600m. Naita toistoja 80% sykkeilla 1h20min. Olen huomannut suuren parannuksen suhteessa pyorasta juoksuun talla treenilla. Tuntiin ja 20 minuuttiin saa mahtumaan naita toistoja lukuisia ja just tama toistaminen saa juoksut rullaamaan. Meilla pain tata treenia kutsutaan "brick session"

Olin just tanaan yhdella suosikki treenilla, ulko velodroomilla. Siella ajetaan radalla ensin lammittelyt alhaisilla sykkeilla tommoset 15 min. Sen jalkeen 15 kierrosta x 600m ja sitten juostaan 4 kierrosta x 600m. Naita toistoja 80% sykkeilla 1h20min. Olen huomannut suuren parannuksen suhteessa pyorasta juoksuun talla treenilla. Tuntiin ja 20 minuuttiin saa mahtumaan naita toistoja lukuisia ja just tama toistaminen saa juoksut rullaamaan. Meilla pain tata treenia kutsutaan "brick session"

:itku: kateellinen täytyy olla olosuhteista. Täällä sataa räntää ja kuraa riittää. Pitää kehitellä joku sovellus tuosta harjoituksesta omiin olosuhteisiin sopivaksi.

:itku: kateellinen täytyy olla olosuhteista. Täällä sataa räntää ja kuraa riittää. Pitää kehitellä joku sovellus tuosta harjoituksesta omiin olosuhteisiin sopivaksi.

Ei tuota kuitenkaan kauan kestä. Täällä Eestin puolella on kevät jo pitkällä, pian se yltää lahden toisellekin puolen, ihan tämän viikon aikana on tullut ulos pyöräilykelit ja lenkkiäkin on kiva vetää tuossa kevät-tuulessa. Arvioisin, että ollaan täällä kuukauden verran Suomea edellä.

Noi velodroomivaihdot nayttavat loistavalta kombinaatiolta, Seppoaugust, siina tulee kroppaa koulutettua siirtymaan oikein kunnolla.

Tommonen tyyli toimii suht. hyvin myos sisalla, kaytan noita jonkun verran sydantalvella, mullon kellarissa harj. pyorarakki ja vieressa juoksumatto, niitten kesken olen pomppinut eri kombinaatioilla, ainakin rikkoo normaalikuviot, antaa kivan piristysruiskeen!

Taallapainkaan ei taa nyt varsinaisesti mitaan tropiikkia ole, usa:n ns. alempi keskilansi, kunnon kesa kun tulee niin se on kostea & kuuma, kevatilmasto heittelehtii, ulkona olen jo paassyt vajaan puolen tusinaa kertaa ajamaan mutta riippuu miten luontiaiti milloinkin oikkuilee viikonloppujen yli.

Ei olla mekaan taalla tropiikissa vaan kylma/kuuma ns. desert climate! Talvella pirun kylmaa ja kesalla tosi kuumaa ja kuivaa. Joskus sprintti kisojen paatteeksi kesalla kun kello tulee 11 aamulla , lampotila saattaa olla jo 35 C ja iltapaivalla 45 C. Uskon etta kostea ilmasto on treeneille sopivampi koska todellinen ilman lampo ei nouse niin korkealle kuin taalla. Pohjoisamerikan mantereelle mahtuu tietysti kaikenlaista ilmastoa ja saata mutta keskilansi on kasittaakseni ok. Meilla on taalla tietysti etuna etta voi treenata ympari vuoden ulkoelementeissa. Hei Ironman2, kehtaanko kysya sulta etta mika on sun PB taysmatkalla vai meneeko nyt jo vahan privaattipuolelle?

eihan tossa mita, seppoaugust, mullon 12-h alkuiset loppuajat tahan saakka & puolikkaat IM:t menee tosi lahelle sita mita sulla oli. Kehityskayra ei ole ollut alyttoman jyrkka kun aattelee etta jo ekalla yrittamalla kellotin 12:47, tamanhetkinen visio seuraavasta taysmatkasta maalissa on jotain 11:59:59... tosta kahdestatoista paasee muuten muodostumaan morko.

Puolikkailla mun kohdalla painotukset on painvastoin kuin sulla oli, itella suht. OK uinti, ylensa n. 1/2-h, paras muistaakseni 28-min, pyoraily mullon just tota luokkaa mita sa laitoit puolikkaalla, mutta, mutta... itella juoksuhistoria ei ole mairitteleva, puolikkailla tommosen 10-min saa lisata sun juoksuaikaan, vasta taysmatkalla oma juoksuaika on suhteessa ihan OK kun vertaa ikasarjalaisiin, mitaan rakettivauhtia ei kyllakaan, viimeksi puursin 4:50 taysmatkan lopuksi.

Se etta miksi eksyin naille sivuille... ennen oli ihan OK pyora mielestani, esim. taysmatkalla hatyyttelin sita 6-h alitusta mutta pyoraily on nyt kaantynyt loivaan laskuun. Olen itse pahkaillyt etta kun kaikki muu harjoittelu on aika vakio, niin jaisko toi sitten jalkavoimareserveista kiinni, enaa ei nakojaan voi tiputtaa puntteja jaksottaisesti pois vaan ne on pidettava ohjelmassa ympari vuoden. :D

Se etta olet paassyt maaliin tayspitkan matkan on MAHTAVA juttu sinansa. Ja kun paasee jonnekkin 12 timman hujakoille niin on kylla kova juttu. Taalla kun me triatlonistit vasta valmistaudutaan 5.12.2009 Busseltoniin, niin kaikki on yha spekulaatioita.Puolikas matka on ihan eri kuin tayspitka, eli nostan hattua:worship: Itsekin menin unissani yksi yo juoksuosuuden etta meinasi menna mutkista ulos. No se on kai vaan sita itsensa psyykkaamista kun triathlon tulee jo uniin. Tata en kylla kerro vaimolle!!!!

Tuo Busselton on IM-sarjan kisa mika taalta pain maailmaa on mulle ehka vahiten tuttu, naa pohjoisamerikan mittelot on nyt vahintaan paperilla perehdytty maastoiltaan & olosuhteiltaan. Kavin nopeasti ironman. com kautta selaamassa tuota Busseltonia nytten, niin kyllahan jos elama sopivasti heittelisi, niin hyva kohde/kisa olisi, kaikin puolin, nahtavasti aika nopee reitti (niin no, teoriassa ainakin, eh..), sattuu vaan aika toiselle puolelle palloa, noi sun yolliset visiot, seppoaugust, on pelkastaan hyva merkki!!

Missas pain teilla muilla noi tavoitekisat on? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Esim. omalla tulevaisuuden "dream" listalla on Lake Placid & Lanzaroten IM:t, molemmat raakkimaastoa mutta tykkaan haasteista. Nelivitoseksi mennessa on myos aikeissa ettia joku "nopea" (siis teoriassa!) kisa olosuhteiltaan/maastoltaan, missa se oma henk. koht. "over the hill" noteeraus tulisi, siita eteenpain (vaistamaton) tulosten lasku OK, vaihtoehtoina Panama City, FL tai IM-Arizona, varsinkin ensin mainittua pidetaan enkkojen teon maineessa.

Hawaiin lotteryyn olen nyt parina viime vuotena osallistunut, eika ole tarpannyt, karsintojen kautta paaseminen on viela tosi utopiaa... mutta mita tulee unelmiin... eh... ;)

Tuo Busselton on IM-sarjan kisa mika taalta pain maailmaa on mulle ehka vahiten tuttu, naa pohjoisamerikan mittelot on nyt vahintaan paperilla perehdytty maastoiltaan & olosuhteiltaan. Kavin nopeasti ironman. com kautta selaamassa tuota Busseltonia nytten, niin kyllahan jos elama sopivasti heittelisi, niin hyva kohde/kisa olisi, kaikin puolin, nahtavasti aika nopee reitti (niin no, teoriassa ainakin, eh..), sattuu vaan aika toiselle puolelle palloa, noi sun yolliset visiot, seppoaugust, on pelkastaan hyva merkki!!

Missas pain teilla muilla noi tavoitekisat on? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Esim. omalla tulevaisuuden "dream" listalla on Lake Placid & Lanzaroten IM:t, molemmat raakkimaastoa mutta tykkaan haasteista. Nelivitoseksi mennessa on myos aikeissa ettia joku "nopea" (siis teoriassa!) kisa olosuhteiltaan/maastoltaan, missa se oma henk. koht. "over the hill" noteeraus tulisi, siita eteenpain (vaistamaton) tulosten lasku OK, vaihtoehtoina Panama City, FL tai IM-Arizona, varsinkin ensin mainittua pidetaan enkkojen teon maineessa.

Hawaiin lotteryyn olen nyt parina viime vuotena osallistunut, eika ole tarpannyt, karsintojen kautta paaseminen on viela tosi utopiaa... mutta mita tulee unelmiin... eh... ;)

Telkusta nuo USA:n Kona-arvonnan voittajat tulikin, Slowtwitchillä näkyy olevan nimilista. Jos ja kun ei kansainvälisestä arvonnasta napsahda kohdalle, niin varmaan seuraava pidempi kisa olisi Longhorn 70.3 syksyllä. Sitä ennen voisi käydä noita lähempänä olevia sprinttejä ja olympiamatkoja. Täyspitkää ei näillä harjoitusmäärillä vielä ole uskaltautunut kokeilemaan.

Tavoitekisana on Nokialla IM kuntosarjassa 09 elokuussa. Harjoitusmäärät pyörii siinä +10 tunnin kieppeillä viikossa, eli ei mitään hirveitä. Eikä tässä huipulle pyritäkkään, kunhan touhuillaan.

Jees Ironman2, Busselton on nopea reitti eli tasaista maastoa, seka pyorailyyn etta juoksuun. Kyseiseen vuodenaikaan myos lampotilat pitaisi olla miellytavat. Uinti on myos OK kun kierretaan Busseltonin kylan laituri joka on siis melkein 2 kilsaa pitka. Jos olisit kiinnostunut niin voin tiedustella taalta kasin majoitusta. Mulla on pari kaveria tulossa samaan majoitukseen mutta tassa vaiheessa pystyy viela jarjestelemaan lisatilaa. 3-4 kk eteenpain ja lista alkaa tayttymaan. Ei silla niin valia vaikka toisella puolella palloa. Kavin juoksee NY 2007 ja viivyin matkalla tasan 5 paivaa. No se oli kylla vahan niukasti aikaa, vaikkakin parempi kuin ei mitaan.

Jaahas, helpommin sanottu kuin tehty!!!! Kaukomatkojen suunnittelu on kivaa mutta toteutus jaa usein puolitiehen, kiitokset kutsusta, seppoaugust, kylla tama korvan taakse menee, kukaties...

Tosson tommonen, huippuja on kiva seurata, pysyy omay jalat tukevasti maassa, Dave oli 6 x ykkonen maailmassa mutta enempi kuin toi mua aina inspiroi hanen ilmiomainen come-back 40-vuotiaana, lopputuloksissa toinen!!!! Ei jaanyt voittokaan sillon kauaksi... Sitten han viela epailijoille tuli takaisin maailman huipulle 42-vuotiaana ja oli Hawaiilla viides!! :worship:

Viime vuonna oli vahva huhu etta han tekisi jalleen uuden come-backin nyt 53-vuotiaana mutta ao. loukkaantuminen pilasi suunnitelmat, hanen lyhyita nykymietteita linkin takana & lisaa kotisivuilla.

http://triathlon.competitor.com/fea...trition-training-and-chrissie-wellington.html

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom