Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kellään sattuisi olemaan Garmin 910xt laitteelle triathlon training planeja? niitä kuulemma joskus oli Garminin sivuilla mutta ei ole enää. Luultavasti ilmaantuu jossain vaiheessa Garmin Connectiin, mutta ei ilmeisesti ihan vielä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuka tietää minkälaisen prosessin läpikäymistä vaatii tuonne kuninkuuskilpailuun pääseminen. Jokaisella treenaajalla on varmasti jossain mielen perukoissa tuo Kona kilpailu! Ymmärtääkseni kilpailu on ainoastaan kutsutuille? Ammattilaiset starttaavat omana ryhmänä ja siihen perään sitten tuhatpäinen takajoukko.

Mielenkiinnosta lajia kohtaan , mitä vaaditaan tuonne pääsemiseen?

Konaan ei kutsuta sinne karsitaan, tai sitte sinne voi voittaa arpajaisissa paikan.

Jo Konaan pääseminen on tosi hankala prosessi.

Huomenna Vantaa Triathlon Kuusijärvellä. Onko pakkikselta porukkaa menossa kisaamaan tai kokeilemaan lajia? Ite lähen perusmatkalle kokeilemaan, että kuinka sitä jaksaa.

Mites meni? Mietin jos menisin ensi kesänä tuonne osallistumaan, mutta minkälaiset pohjat tai taidot osallistujilta vaaditaan?

Oon oikein tyytyväinen omaan kisaan, pääsin just alle 2,5 tuntiin, mikä oli aika paljon paremmin kuin uskalsin odottaa. Suosittelen ehdottomasti osallistumaan, jos vaan yhtään kiinnostaa. Tuo Vantaa on hyvä paikka ja järjestelyt toimi hyvin. Tuollahan on sarjoja ja matkavaihtoehtoja aika hyvin jostain ihan lyhyistä "tutustu triathloniin" sarjoista tuohon perusmatkaan eli sarjan saa valita ihan oman tason mukaan. Kilpasarjoja on tuossa perusmatkassa ja sprinttimatkassa. Sprinttimatkan pystyy varmasti suorittamaan, vaikka ei lajia olis harrastanutkaan. Eikä välttämättä tarvi omistaa mitään maantiepyörääkään.

E: 10 päivän päästä sitten puolimatka Joroisilla. Se hieman jo hirvittää...

Kävimme joukkueena pari tri-kisaa, Säkylä triathlon ja Joroisten Finntriathlon.

Hieno kokemus kyllä, itse uimataidottomana pyöräilin kummassakin. Kiinnostaisi kyllä opetella toi uiminen niin että voisi soolonkin joskus kokeilla.

Itse kävin tänä kesänä muutaman lyhyen sprinttimatkan ja yhden perusmatkan. Ihan sikahauskaa :hyvä:ensi kesänä sitten puolimatkalle, toivon mukaan Joroisille. Viime talvena sain yhtäkkiä päähäni alkaa harrastamaan triathlonia, vaikka en osannut uida vapaauintia enkä ole oikeastaan ikinä harrastanut pyöräilyä. Ehkä siks on just ollut kivaa kun on saanut harjoitella kaikkea uutta ja ihmeellistä :dance2:

Kaverin innostamana ilmottauduin Joroisille puolimatkalle. Nyt pitäis sitten aloitella helvetinmoinen treenaaminen. Ykkösasiana on ainakin uinti. Tekniikka kurssille ja siitä eteenpäin. Pyöräilyyn on myös pakko satsata aika paljon. Tulee ainakin täysin erilainen vuosi tästä kuin koskaan ennen. Ainakin treenien suhteen. Huhhuh!

Ennen Joroisten puolikasta suosittelen osallistumaan joko spinttiin ja/tai perusmatkaan. Saa tuntumaa yhteislähtöön sekä vaihtoihin.

Ennen Joroisten puolikasta suosittelen osallistumaan joko spinttiin ja/tai perusmatkaan. Saa tuntumaa yhteislähtöön sekä vaihtoihin.

Jep, tälläinen on tarkoitus myös tehdä.
Loppu kesästä tuli testattua HCT:a ja se oli ihan positiivinen kokemus. Vuoden päästä alkukesästä on tarkoitus vetästä joku perusmatka. Onneksi seuran kautta myös omia kisoja/treenejä niin oppii siinä samalla. :) Kaikkeen älyttömään sitä pitääkin lähteä mukaan näin "vanhana" Mut koskaan kait ei ole liian myöhäistä, vai miten se meni.

Kaverin innostamana ilmottauduin Joroisille puolimatkalle. Nyt pitäis sitten aloitella helvetinmoinen treenaaminen. Ykkösasiana on ainakin uinti. Tekniikka kurssille ja siitä eteenpäin. Pyöräilyyn on myös pakko satsata aika paljon. Tulee ainakin täysin erilainen vuosi tästä kuin koskaan ennen. Ainakin treenien suhteen. Huhhuh!

Saat heti ilmaiseksi elämäsi parhaan vinkin treeneihin: unohda helvetinmoinen treenaaminen. Treenaa fiksusti ja kohtuullisesti. Itse treenasin vuosia sitten täydelle matkalle parhaimmillaan 20 h viikossa, ei mitään järkeä. Järkyttävä ylirasitustila josta fyysiseen toipumiseen meni vuosi. Mieluummin joku 7-10 h keskiarvona ja panostat sitten kevään ja kesän aikana isoihin harjoituksiin. Edelliset siis sillä oletuksella että lähdet heti paukuttamaan jotain 15 h viikkoja ihan kiihkolla. Vinkkinä myös että wendlerin 5/3/1 voima treeni toimii hyvin tri harjoittelun ohessa, paitsi niillä kovilla viikoilla.

Itse en ole ensimmäistäkään lyhyempää matkaa kokeillut, ehkä ensi kesänä :D. Suoraan pitkälle matkalle, sitten vasta oli eka puolikas. Tyylejä on monia.

Jos treeni muttuu niin veikkaan että muuttuu myös pankkitilin saldokin. "ei sitä utta pyörää tarvi" tai "ei märkäpuvun tarvi olla paras" NO EIPÄ!!!! Välineet vie mennessään.

Mä oon kyllä ihan suosiolla lähteny liikkeelle noista maltillisemmista matkoista ja täysmatka saa vielä odottaa itseään :D Etenkin jos uinti ei niin hyvin kulje, niin noilta lyhyemmiltä matkoilta voi hakea vähän itsevarmuutta siihen. Avovedessä porukassa uiminen on kuitenkin aika eri juttu kuin altaassa polskiminen. Joroisilla tosin on varmaan ens vuonnakin porrastetut lähdöt, joten ei niin pahaa ryysistä siellä vedessä ole.

Itse en ole ensimmäistäkään lyhyempää matkaa kokeillut, ehkä ensi kesänä :D. Suoraan pitkälle matkalle, sitten vasta oli eka puolikas. Tyylejä on monia.

Jos treeni muttuu niin veikkaan että muuttuu myös pankkitilin saldokin. "ei sitä utta pyörää tarvi" tai "ei märkäpuvun tarvi olla paras" NO EIPÄ!!!! Välineet vie mennessään.

Käy se noinkin :D

Uutta pyörää en oo hommaamassa. Sen verran uusi pyörä käytössä ja ihan hyvä ajettava. Täytyy vaan homma aerotanko ja ehkä satula ja ja ja.. noh. Mikään ei oo pakollista. Onneksi oon saanu kaverilta ns.vanhaa kamaa ettei kaikkea tartte uutena ostaa. Märkäpuvun tosin joutunen ostamaan. Kattelinki jo Wigglen sivuilta et mitä maksaa ja näyttäis siltä et about satkun ja vähän yli joutuu pulittamaan.

Treenejä ajattelin aloittaa aika rauhallisesti. Uintia tai pk-lenkki 2xviikko + sali 2-3krt viikko. Todennäköisesti vuorottelen uinnin ja juoksun kanssa jotenkin ettei mene liiallisuuksiin. Ihan fiiliksen ja kunnon mukaan mennään mut jonkunlainen suunnitelma on ollut pakko kyhätä. En tätä ihan ammattimaisesti kuitenkaan tällä iällä aio harjoitella. Omaksi huvikseni vaan. Täytyy testata tuota wendlerin treeniä jossain välissä. :) Nyt on menty ihan sen mukaan mitä tarvitsee parantaa. Omalla kohdallani pohkeet on noussut isoksi ongelmaksi. Meinaa varsinkin kovan pyöräilyn jälkeen krampata juoksun aikana/tai pyöräillessä.

Tälläinen aloittelija kysymys. Miten rankoilla sykkeillä kannattaa vedellä pyöräily ja juoksu peräkkäin? Testasin tossa vkl:na spinningpyörällä 40min ja juoksumatolla 40min. Keskisyke tais olla jotain 137. Pyöräily oli lähinnä sellaista sykkeen nostattelua, juoksu sitten enemmänkin tasaisilla sykkeillä menoa 130-140 välillä.

Tälläinen aloittelija kysymys. Miten rankoilla sykkeillä kannattaa vedellä pyöräily ja juoksu peräkkäin? Testasin tossa vkl:na spinningpyörällä 40min ja juoksumatolla 40min. Keskisyke tais olla jotain 137. Pyöräily oli lähinnä sellaista sykkeen nostattelua, juoksu sitten enemmänkin tasaisilla sykkeillä menoa 130-140 välillä.

Kyllähän niitä kannattaa tehä eri tehoilla, niinku kestävyysharjoittelua ylipäänsä. Tärkein pointtihan noissa yhdistelmätreeneissä on totuttelu siihen pyöräilyn jälkeiseen juoksuun.

Itse vetelen yleisimmin kovan pyöräilyn jälkeen rennon juoksun ja kevyen pyöräilyn jälkeen kovan juoksun. Rento on maraton vauhtinen ja kova on mara vauhtia kovempaa. Esim jos käyn pk fillarointia maantiellä niin siihen päälle 15-20 min 5min/km vauhtia juoksua. Riippuu kuitenkin paljon fiiliksestä, fillarointitavasta/seurasta ym. Jos ajan maastolenkin kovakuntoisten kavereiden seurassa niin silloin meikällä paukkuu vk/mk koko ajan ja juoksu on silloin kevyempää. Pääasia että juoksee.

Adriftillä torilla fillari myynnissä?

Kyllähän niitä kannattaa tehä eri tehoilla, niinku kestävyysharjoittelua ylipäänsä. Tärkein pointtihan noissa yhdistelmätreeneissä on totuttelu siihen pyöräilyn jälkeiseen juoksuun.

Mä oon kanssa tärkeimpänä pitänyt juuri tuota totuttelua siihen siirtymään. Ennemmin tekee laadukkaan pelkän pyöräilyn tai juoksun. Vasta lähempänä kisoja alkaa enemmän ottaa noita pyöräilyn jälkeisiä juoksuja mukaan ja pidän ne yleensä lyhyinä eli luokkaa 15-30min. Toki ihan puhtaita yhdistelmätreenejäkin välillä, mutta harvemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom