Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus muistaakseni luin, että esim. Darby Thomas tekee aina pitkienkin juoksulenkkien alle pyöräilyä, koska haluaa sen triathlonin tuntuman niihin treeneihinkin. Oon kyllä ite treenannu liian vähän noita yhdistelmä treenejä, sillä kyllä ne juoksunopeudet on aika paljon hitaammat pyöräilyn jälkeen kuin tuoreilla jaloilla. Hyvä triathlonistihan juoksis melkeen yhtä hyvin pyöräilyn jälkeen kuin ilman pyöräilyäkin. Ja mun mielestä kyllä joskus kannattaa kokeilla myös niitä kovia yhdistelmiä, että tietää miltä se meno sitten kisassa tuntuu.

Adriftillä torilla fillari myynnissä?

Minkälaista pyörää siellä kaupitellaan? Ei ainakaan tietääkseni pitäis olla mun pyörä :D

Viime talvena tein vähintään kerta/viikko wattbike+juoksu. Tällöin pyörätreeni oli väh. 1,5 ja juoksu 15-30 min. Kesällä sitten joka 2. tai joka 3. viikko 10 km tempo (alle lämmittelypyörittelyt) + 20-25 min juoksua (purtsilla). Eli kesällä tuli tehtyä sitten kovempia yhdistelmätreenejä ja se auttoi kyllä kisoissa. Osallistuin kolmeen kisaan, jotka olivat yksi jokamies ja kaksi sprinttiä.

Oon tässä käyny hiomassa uintitekniikkaa tunneilla ja viimeksi kokeiltiin 50m täysillä vaparilla. Ajaksi sain 42 sekuntia ja olis varmaan voinu kiristää tosta vielä muutaman sekunnin. Onko tuo hyvä aika vai onko vielä parantamisen varaa reippaasti? En oo vuosiin kokeillu mihin aikaan 50m menee.. nyt tuli sellanenkin sitten testattua..

Treenatteko triathlonia ajatellen crosstrainerilla? Itse tykännyt tehdä intervalleja varsinkin crossarilla! Ens kesänä voimarinteellä sastamalassa 5.7.2015 sprinttimatka !

Treenatteko triathlonia ajatellen crosstrainerilla? Itse tykännyt tehdä intervalleja varsinkin crossarilla! Ens kesänä voimarinteellä sastamalassa 5.7.2015 sprinttimatka !

Ootko jättäny voimailuhommat ja siirtyny kestävyys hommiin? Minkälaisesta lähtökohdista lähdet? Mikä kiinostaa kuninkuuslajissa? :)

Mielenkiinosta kysyn, itse en harrasta.

Ootko jättäny voimailuhommat ja siirtyny kestävyys hommiin? Minkälaisesta lähtökohdista lähdet? Mikä kiinostaa kuninkuuslajissa? :)

Mielenkiinosta kysyn, itse en harrasta.

Joo, ainakin päälajina lopettanut voimailun tällä hetkellä! lähtökohdat oli sinänsä surkeat, että olin 3vuotta maannut ja olin vaan plösö. Mut kiinnostuin ihan siitä, koska kyseessä on tosissaan kuninkuuslaji ja varsinkin kuninkuulasji itsensä voittamisessa!
Triathlon on auttanut mut oikeelle tielle urheilun suhteen ja olen nyt kehittynyt mahtavaa vauhtia :) ! Ens kesänä ekat kisat! ai ai kun odotan innolla! Kunhan eletään ja ollaan ja terveen pysyy!

Joo, ainakin päälajina lopettanut voimailun tällä hetkellä! lähtökohdat oli sinänsä surkeat, että olin 3vuotta maannut ja olin vaan plösö. Mut kiinnostuin ihan siitä, koska kyseessä on tosissaan kuninkuuslaji ja varsinkin kuninkuulasji itsensä voittamisessa!
Triathlon on auttanut mut oikeelle tielle urheilun suhteen ja olen nyt kehittynyt mahtavaa vauhtia :) ! Ens kesänä ekat kisat! ai ai kun odotan innolla! Kunhan eletään ja ollaan ja terveen pysyy!

Tää on kyllä kova juttu! Seuraan mielenkiinnolla koska olen itse aloittanut myös taas juoksuharrastuksen ja 125 kiloisena se ei ole mitään kaunista katseltavaa.

Hienoa Otto!

Ens kesänä ekat kisat! ai ai kun odotan innolla! Kunhan eletään ja ollaan ja terveen pysyy!

Itselläni sama juttu jos ei Helsinki City Triathlonia lasketa. Joroisille ensimmäistä kertaa puolimatkaa testaamaan ja alkukesästä joku perus- tai sprinttimatka jossain.
Tässä lajissa ei ainakaan pääse kyllästymään yksipuoliseen treenaamiseen. Uinti on itelläni tällä hetkellä se suurin kompastuskivi mutta tuntuu sekin kehittyvän aika nopeasti. Suosittelen ehdottomasti Uinnin tekniikkatunteja jos ei sellaisilla koskaan ole käynyt.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olkaa tarkkana, kun harjoittelette tätä kuninkuuslajia! ;)

Triathlon vie äärirajoille - nämä vammat vaanivat kestävyysurheilijaa

Huvitti tämä juttu jotenkin, mut onhan tossa varmasti totuuskin jos ihan "pystymettästä" aloittaa. Itellä yleisesti lenkkeilyä ja muuta aerobista takana n.2-3vuotta joten kait se kroppa jotenkin on mukana tässä hommassa :D Samalla tietenkin salihommat siinä. Välillä enemmän ja nykyään ehkä vähemmän. Täysi paino on nyt tossa uimisessa ja juoksussa. Pyörällä toki polkee sitten spinningiä aina välillä. Totta tuokin et perheelliselle on aika hankala löytää aikaa treeneille. Aikaa vaativa harrastus joka kannattaa aloittaa ajoissa. Jos nyt jotain tässä on oppinut. :)

Ja kyllä olen tykännyt jopa paljonkin. En itse koe tätä keski-iän kriisinä vaan ihan yleisenä kiinnostuksena/kunnioituksena kyseistä lajia kohtaa.

Tulipa tuossa viime viikonloppuna suoritettua elämäni ensimmäinen lappujuoksu. Matkana tosin oli vain 10km:ia ja siinähän tuli ennätys. PB48:20 oli aika ja tavoitteena oli että 50-55min. Eli homma meni paremmin kuin uskalsin toivoa. :) Eipä vois juuri paremmin ensimmäinen juoksu alkaa..

Hyvä aika kympille Machinehead! Itse mittaan kunnon kuukauden päästä Tukholman maratonilla. Tavoitteena 3.45 ja ainakin nyt kulkee sen verran hyvin että ihan realistinen tavoite. Siitä pitäisi Pirkan pyöräilyn 217 km matkalle mennä ja jos sää on suotuisa niin Himoksen sprintti. Päätavoitteena Tahkon täysi matka elokuussa.

Talven treenitunnit on pyörineet viikoittain 6-12 välillä ja tuon on pakko riittää. Ei perheellinen työssä käyvä vaan pysty repimään enempää laadukasta treeniä. Ainakaan meikäläinen tässä elämäntilanteessa. Maratonin jälkeen meinasin ottaa suoraan käyttöön Antti Hagvistin triathlon kirjan ohjelman viimeiselle 10:lle viikolle ja lisätä siihen yhden painonnostotreenin viikoittain.Fillarointi on tällä hetkellä ihan arvoitus. Talvella tuli cyclolla treenattua ja satunnaiset spinning vedot. Yhden testilenkin perusteella pitäisi kulkea edes jotenkin.

Tahkolla realistinen aika voisi olla 13 tuntia, 1.30 uintiin, 6.30 pyöräilyyn ja 5 juoksuun. Pitäisi kyllä jäädä varaakin.

Talven treenitunnit on pyörineet viikoittain 6-12 välillä ja tuon on pakko riittää. Ei perheellinen työssä käyvä vaan pysty repimään enempää laadukasta treeniä. Ainakaan meikäläinen tässä elämäntilanteessa. Maratonin jälkeen meinasin ottaa suoraan käyttöön Antti Hagvistin triathlon kirjan ohjelman viimeiselle 10:lle viikolle ja lisätä siihen yhden painonnostotreenin viikoittain.Fillarointi on tällä hetkellä ihan arvoitus. Talvella tuli cyclolla treenattua ja satunnaiset spinning vedot. Yhden testilenkin perusteella pitäisi kulkea edes jotenkin.

Samoissa mennään täälläkin ja tuo on minustakin aivan totta, että tuota 12h enempää on kyllä tosi vaikea repiä. Joka-aamuisen treenin lisäksi on vaikea enää iltaisin irrottaa paria kertaa viikkoon enempää aikaa itselle tai 1-2 suoritusta enempää viikonloppunakaan. Alkaa unen määrässä, parisuhteessa tai töissä kärsiä hommat liikaa. Tuon Hagvistin ohjelman voisin myös vilkaista läpi, mutta en tiedä oikein kanssa salitreenien mukana pitämisen järkevyyttä. Ehkä sitä käy kevyesti kerran ylläpitotreeniä tekemässä tai sitten käy kerran viikossa ohjatussa toiminnallisessa ulkotreenissä alkukesän ainakin.

Mulla tavoitteena on Lahen täydenmatkan kisa 1.8. eli aikaa on vielä tovi treenailla. Voisi käydä yhden tai kaksi pienempää kisaa tässä välissä testailemassa kuntoa. Tavoitteena on 12h alitus ensimmäisellä täydellä matkalla, mutta jää nähtäväksi, kun vielä en harjoitusvastusta enempää tuota tt-pyörää ole testannut, jos kisavauhteja ajattelee.

Syyskuussa pidetään työpaikan triathlonikisat ja ihan leikkimielisestä skabasta on kyse. Matkat on 500m uinti 20km pyöräily ja 5km juoksu.
Oma harjoittelu on punttipainotteista enkä tuon kisan takia ala hirveesti muuttelemaan, kun on tarkoitus lönkötellä suht rauhassa muutenkin. Sen verran kysyisin kuitenkin, että miten tuo punttihomma kannattaa järjestää juuri ennen kisaa eli kevennänkö jotenkin vai pidänkö totaalitauon vaikka viikkoa ennen? Ihan sen takia kyselen kun juuri tulin lenkiltä ja 2 päivää sitten veivasin jalat huolella tukkoon ja juoksu oli sitten sen mukaista nitkutusta eli liian vaikeaa ei tuosta kisasta ole tarkoitus itselle tehdä :)

Viikon tauko. Tuo perus junttipuntti muuten jumittaa jalat aika tehokkaasti. Itse etsin varmaan 3-4 vuotta optimaalisinta yhdistelmää puntti-kestävyysurheilu akselilta ja totesin että bodaus tyylinen treeni on turhinta. Kohtuullisen hyvin on toiminut painonnoston, kahvaluulan ja voimanoston yhdisteleminen sopivasti annosteltuna.

Triathlonharrastajat varmaan noteerasivatkin Kaisa Lehtosen hienon suorituksen puolimatkan EM-kisoissa Italiassa. EM-voittaja Lehtonen oli tänäaamuna Yle Puheen vieraana ja haastattelua voi käydä kuuntelemassa täältä http://areena.yle.fi/1-2833235

Suositut

Back
Ylös Bottom