Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Avovesikausi korkattu! Puolisen tuntia polskimista Vantaan Kuusijärvessä. Vesi +16°C ja hyvin tarkeni märkkärin kanssa vedellä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Avovesikausi korkattu! Puolisen tuntia polskimista Vantaan Kuusijärvessä. Vesi +16°C ja hyvin tarkeni märkkärin kanssa vedellä.

Samoin kävin korkkaamassa eilen avovesikauden Tampereen Pyhäjärvessä. Veden lämpötila arviolta n. +12°C. Märkäpuvun ja neopreenisukkien- ja hanskojen kanssa pärjäs vallan mainiosti. Ainoostaan pää tuppas vähän jäätymään. Hienoo hommaa!

Itsellä avovesikausi avautuu vasta sunnnuntaina. Viikonpäästä onkin sitten tosikoitos edessä kun pääsee vetelemään Vantaalle perusmatkaa. Alkaa jo vähän pientä jännitystä olemaan ilmassa.. :) Ihan positiivista siis..

Eilen tuli avovesikausi korkattua 17°C -asteisessa järvivedessä. Mittaustulos mittarista, joka oli laiturin päässä vedessä n. 20-30 cm syvyydessä. Neopreenimyssy, -hanskat ja -sukat takasivat märkkärin kera ihan OK kokemuksen. Neopreenisukat tosin keräsivät vettä niin, että jalat alkoivat tuntua raskaalta. Huomenna toiseen lätäkköön hieman tuntumaa hakemaan.

Avovesikauden avaus sekä kokemuksena ensimmäinen kerta itselleni. Homma meni mahtavasti. Tuli uitua kertaheitolla ensin 1200m ja siihen perään vielä 200-300m lisää. Aikaa hommaan meni n.33min. :) Itselläni ei noita hanskoja/sukkia ollut. Vesi oli kaiketi +15asteista. Näin ainakin joku tiesi kertoa. Polar V800 oli pienoinen pettymys uinnin suhteen. GPS teki ihan ihme kiemuroita tuolla matkalla joten siitä tuli matkaa enemmän kuin ehkä oikeasti oli. Päättelin itse että tuolla 1200m matkalla tulokseksi sain 1470m joka oli varmasti sen ~270m liikaa. Toivottavasti tuohon tulee jokin päivitys. Toinen vaihtoehto on, etten tuota oikeasti osaa käyttää vielä :) Muistelen että moni uimari kertoili järviveden pimeyden ahdistavan tai sanotaanko näin, ettei siihen ihan hetkessä totu. Itselle se ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia. Seurakaveri kertoi uinnin jälkeen että uiminen sujui kuin vanhalta konkarilta konsanaan, joka oli tietenkin ihan mahtava juttu. Positiivista palautetta nyt ei ihan kovin usein kuitenkaan saa.

Siitä, miltä minusta uimisen jälkeen tuntui kertoo tämä kuva ehkä enemmän kuin tuhat sanaa.

Uinti.JPG
Vihti Triathlon - Myllylampi klo 10:45

Parempi treenata hiljaisuudessa kuin napit korvilla: 8 reasons why you should turn off the tunes while training. Erityisesti kohta 5:
Running out of ways to out-do your fellow triathletes? Now you can casually drop into conversation statements like, “So this morning, I did a 5 hour trainer ride at 350 watts in silence while staring at a picture of the Kona finish line on an otherwise blank wall. You know, for mental training.” Watch them freak out.

Avovesikausi tuli avattua viikonloppuna. Vittu että oli vaikeaa, ei mihinkään ei ei ei. Vauhti oli aivan etanan luokkaa, vittu että vituttaa. Jos jotain positiivista etsii niin olo vedessä oli heti rento ja puku toimi hyvin.

Mikähän perkele tässä mättää? Tuota vauhtia mitä etenin niin täydellä matkalla menisi uintiin 3 h. Että siitä motivaatiota kesän treeneihin....kele!

Mitättömyydestä kohti keskinkertaisuutta!

Noniin.. Ensimmäinen Perusmatkan triathlon Vantaalla suoritettu. Aikaa koko lystiin meni 2:57:15. Pyöräilyn jälkeen juoksu ei kulkenut haluamallani tavalla vaan 2km:n jälkeen tuli julmettu oikean etureiden sekä vasemman takareiden kramppi. Oli hieman hankalaa mut sai sentään jotenkin juostua lopulta. Tyytyväinen voi kait kuitenkin olla. :)

Jambolle tsemppiä uimiseen. Jospa se siitä kesän aikana alkais kulkemaan. :)

Kaisa Lehtosen hyvä vire jatkui viikonloppuna Ruotsissa kisatuissa ITU:n pitkän matkan MM-kisoissa ja kotiintuomisina oli pronssimitali. Lehtosen omia mietteitä kisasta: http://kaisalehtonen.blogspot.fi/2015/06/mm-pronssia.html

Ite tuli samoihin aikoihin räpiköityä perusmatkaa Kiskossa, missä vesi oli sentään vähän lämpösempää :D Oliko siellä muita pakkislaisia mukana?

Kiskossa olin juu, tosin joukkueen voimin hoitaen pyöräosuuden. Tämä oli neljäs kerta ja nyt oli aikamoinen määrä joukkueita mukana (+ VPK-joukkueet). Tunnelma ja meininki on Kiskossa aina ollut hyvä ja tsemppaava. Ensi vuonna sitten yksilönä sprinttiin.

täällä ilmoittautuu uusi triathlonisti :p
Olen 16 vuotias tyttö ja aloitin juuri tällä viikolla tällaista harjoitusohjelmaa http://www.trinewbies.com/tno_trainingprograms/10wtp.pdf ihan kuntoilumielessä, katsotaan miten suoriudun näistä viikoista:) Kiinnostus triathlonia kohtaan on suuri, ja tulevaisuudessa olisi hienoa osallistua sprinttimatkalle.

Nyt vaan kaikia vinkkejä kehiin teiltä kokeneemmilta, mitä mun pitää vielä lajista tietää? Aika paljon oon jo itse ottanut selville, varusteet eivät nyt ole vielä mitään pro urheilijan kamaa, hybridi pyörällä mennään monia vuosia ennen kuin toisen mallisen osto on ajankohtainen. Vielä kun ne pyöräilyhousut löytäisin jostain...

täällä ilmoittautuu uusi triathlonisti :p
Olen 16 vuotias tyttö ja aloitin juuri tällä viikolla tällaista harjoitusohjelmaa http://www.trinewbies.com/tno_trainingprograms/10wtp.pdf ihan kuntoilumielessä, katsotaan miten suoriudun näistä viikoista:) Kiinnostus triathlonia kohtaan on suuri, ja tulevaisuudessa olisi hienoa osallistua sprinttimatkalle.

Nyt vaan kaikia vinkkejä kehiin teiltä kokeneemmilta, mitä mun pitää vielä lajista tietää? Aika paljon oon jo itse ottanut selville, varusteet eivät nyt ole vielä mitään pro urheilijan kamaa, hybridi pyörällä mennään monia vuosia ennen kuin toisen mallisen osto on ajankohtainen. Vielä kun ne pyöräilyhousut löytäisin jostain...

Ei muuta kuin monipuolista harjoittelua, myös tekniikkaharjoitteita. Jos ei oo aiempaa uintitaustaa tai uintitekniikat hallussa, niin siihen kannattaa panostaa jonkun verran ja yrittää tehdä niitä altaassa myös niitä tekniikkajuttuja. Sprintissä uinti nyt on suht lyhyt, mutta kyllähän siinäkin ilman märkkäriä voi viileä tulla, jos on tällasia kelejä kuin tänä kesänä eikä vedet lämpene. Näin ollen uinnin kannalta märkäpuku on ihan järkihankinta, ainakin, jos meinaa enemmän harrastaa. Lisäksi puku on ihan hyvä senkin kannalta, että avovesiuintia kannattaa harjotella kanssa. Se on kuitenkin aika erilaista kuin altaassa polskiminen (etenkin, jos samaan aikaan lähtee 100 muutakin). Peruspukuja saa aika edullisesti ja tietysti, jos on joku tuttu, jolta lainata, niin ekat kisat voi hoitaa lainapuvullakin (edellyttäen, että on suunnilleen sopiva). Muuta ihmeellisempää varustetta ei alkuun välttämättä tarvi. Sitten tietysti, jos innostusta piisaa, niin maatiepyörällä saa kivasti vauhtia lisää ja ajofiilis paranee ;)

Ja ei kannata odottaa liian pitkään sitä ekaa kisaa. Jos ei tälle kesälle löydy enää sopivaa, niin sitten vaan heti ens kesänä johonkin. Tapahtumiin osallistuu kyllä kaikennäköistä porukkaa, joten sitä ei kannata niin paljon jännittää.

Niin ja lauantainahan on puolimatkan SM-karkelot Joroisilla. Onko täällä muita osallistujia?

Ei muuta kuin monipuolista harjoittelua, myös tekniikkaharjoitteita. Jos ei oo aiempaa uintitaustaa tai uintitekniikat hallussa, niin siihen kannattaa panostaa jonkun verran ja yrittää tehdä niitä altaassa myös niitä tekniikkajuttuja. Sprintissä uinti nyt on suht lyhyt, mutta kyllähän siinäkin ilman märkkäriä voi viileä tulla, jos on tällasia kelejä kuin tänä kesänä eikä vedet lämpene. Näin ollen uinnin kannalta märkäpuku on ihan järkihankinta, ainakin, jos meinaa enemmän harrastaa. Lisäksi puku on ihan hyvä senkin kannalta, että avovesiuintia kannattaa harjotella kanssa. Se on kuitenkin aika erilaista kuin altaassa polskiminen (etenkin, jos samaan aikaan lähtee 100 muutakin). Peruspukuja saa aika edullisesti ja tietysti, jos on joku tuttu, jolta lainata, niin ekat kisat voi hoitaa lainapuvullakin (edellyttäen, että on suunnilleen sopiva). Muuta ihmeellisempää varustetta ei alkuun välttämättä tarvi. Sitten tietysti, jos innostusta piisaa, niin maatiepyörällä saa kivasti vauhtia lisää ja ajofiilis paranee ;)

Ja ei kannata odottaa liian pitkään sitä ekaa kisaa. Jos ei tälle kesälle löydy enää sopivaa, niin sitten vaan heti ens kesänä johonkin. Tapahtumiin osallistuu kyllä kaikennäköistä porukkaa, joten sitä ei kannata niin paljon jännittää.

Jeps :) En vielä tämän kesän kisoihin rohkene lähteä kun uintitekniikat eivät ole hallussa (ja se 750m (?) putkeen kuulostaa aika hullulta vielä hah), pitänee siis uintia treenata kovasti. Jospa mä pääsisin ensi kesänä kokeilemaan kykyjäni...nyt pitää vaan treenata ahkerasti! Ajattelin nyt käyttää kesää hyödyksi ja uida avovedessä kun siihen on mahdollisuus, tosin matkaa on vaikea mitata ilman vedenkestäviä aparaatteja (mitä en omista). Noh, kunhan nyt suunnilleen tietää että onko uinut metrin vai parisataa :D

Niin ja lauantainahan on puolimatkan SM-karkelot Joroisilla. Onko täällä muita osallistujia?

Meikä kävi vetäsemässä ensimmäisen puolikkaan tuolla. Ei ihan mennyt nappiin. Tuntui että vähän joka osa-alueella meni alakanttiin. Kokonaisaika oli 6:24:15 jonka olin aatellut olevan enemmänkin 5:50-6:10 välillä. Ongelmia oli pyöräilyssä sekä juoksussa. Pyöräilyssä tippui geelit/suolat asfaltille jossain 40km:n paikkeilla. Olis pitäny varmastikkin pysähtyä nappaamaan ne mukaan. Ensi kerraksi kiinnitän ne runkoon tai kehitän jonkun muun fiksun kiinnityksen tuohon. Juoksu oli aikamoista taistelua kramppien ja väsymyksen kanssa. Tuntui ettei oikein mikään imeytynyt kroppaan. Uinti meni ihan hyvin vaikkei siinäkään tullut mitään huippusuoritusta. Ekat 500m olin jumissa ison porukan takana. Ehkä otan ensi kerralla reitin vasemmalta puolen, nyt koetin rutistaa sieltä oikeelta puolen ohi, mutta se taisi olla virhe kun tuntui et osumaa tulee koko ajan siten et omat rytmit menee ihan sekaisin. Päähän osui 2 kertaa ja muuhun kroppaan sitten useamman kerran.

Tästä ekasta puolikkaasta oppi aika paljon. Uimisessa pitää oppia röyhkeämmäksi, pyöräilyä sekä juoksua pitää treenata enemmän. Samaten juoksua. Lähinnä pitkää pk:ta molemmissa.
Lopuksi: Olen tähän kuitenkin äärimmäisen tyytyväinen. Puolimatka oli mun tämän vuoden päätavoite ja sen myös tein. Aika rajaksi olin aatellut onnistuessaan olevan alle 6h, joka ei alittunut. Ei sinänsä haittaa. Maaliin tulokin oli jo sen verran suuren taistelun takana, et ihan tyytyväinen saa olla.

Meikä kävi vetäsemässä ensimmäisen puolikkaan tuolla. Ei ihan mennyt nappiin. Tuntui että vähän joka osa-alueella meni alakanttiin. Kokonaisaika oli 6:24:15 jonka olin aatellut olevan enemmänkin 5:50-6:10 välillä. Ongelmia oli pyöräilyssä sekä juoksussa. Pyöräilyssä tippui geelit/suolat asfaltille jossain 40km:n paikkeilla. Olis pitäny varmastikkin pysähtyä nappaamaan ne mukaan. Ensi kerraksi kiinnitän ne runkoon tai kehitän jonkun muun fiksun kiinnityksen tuohon. Juoksu oli aikamoista taistelua kramppien ja väsymyksen kanssa. Tuntui ettei oikein mikään imeytynyt kroppaan. Uinti meni ihan hyvin vaikkei siinäkään tullut mitään huippusuoritusta. Ekat 500m olin jumissa ison porukan takana. Ehkä otan ensi kerralla reitin vasemmalta puolen, nyt koetin rutistaa sieltä oikeelta puolen ohi, mutta se taisi olla virhe kun tuntui et osumaa tulee koko ajan siten et omat rytmit menee ihan sekaisin. Päähän osui 2 kertaa ja muuhun kroppaan sitten useamman kerran.

Tästä ekasta puolikkaasta oppi aika paljon. Uimisessa pitää oppia röyhkeämmäksi, pyöräilyä sekä juoksua pitää treenata enemmän. Samaten juoksua. Lähinnä pitkää pk:ta molemmissa.
Lopuksi: Olen tähän kuitenkin äärimmäisen tyytyväinen. Puolimatka oli mun tämän vuoden päätavoite ja sen myös tein. Aika rajaksi olin aatellut onnistuessaan olevan alle 6h, joka ei alittunut. Ei sinänsä haittaa. Maaliin tulokin oli jo sen verran suuren taistelun takana, et ihan tyytyväinen saa olla.

Hieno homma, että kuitenkin selvisit maaliin asti! Pistät vaan nyt ylös kaikki mielessä olleet asiat ja ens kesänä sitten koittaa parantaa niissä. Tuo uinti on aina vähän semmosta taistelua, jos on isompi ryhmä. Ite valitsin vasemman reunan ja sainkin uida suht rauhassa. Tosin saattaa olla, että siitä kertyi hieman turhaa matkaa, sillä ainakin pari kertaa tuli fiilis, että oon ajautunut liiankin sivuun.

Mulla onnistu kisa kyllä hieman odotuksia parammin. Alkukesä nimittäin oli treenaamisen suhteen vähän kehnoa, joten ei paljoa uskaltanut odottaa. Uinti oli ehkä vähän tahmeaa, mutta pyörä kulki hyvin ja juoksukin sinne about 18 kilometriin saakka. Koitin vikalle kierroksella vähän lisätä vauhtia, mutta vauhdin lisäys tuli liian aikasin ja jaloista loppu meno ennen maalia. Vikat kolme kilsaa oli sitten semmosta lönköttelyä puujaloilla. Loppuaika kuitenkin 5:16:18. Jouduin myös käymään kusella kahesti, kun ennen kisaa tuli juotua liikaa ja eka kusitauko tuli jo ekaan vaihtoon. Toisen kerran sitten juoksussa. Muuten energiahommat onnistu todella hyvin eikä maalissakaan ollut mikään aivan kaamea olo. Pysty syömäänkin jo suht nopeasti jotain :D

Sitten muita triathlonjuttuja: varmaan joku huomannutkin uutisia, että jenkeissä Iron Cowboy on saanu päätökseen projektin 50 ironmania 50 päivässä 50 osavaltiossa. Aika kova suoritus.

http://m.iltalehti.fi/urheilu/2015072720095087_ur.shtml

http://www.perthnow.com.au/sport/mo...rialSF&utm_source=PerthNow&utm_medium=Twitter

Sen verran opin, että mietin tuota tankkausta nyt enemmän. Meikäläisellä on vahva tunne, että tuli tankattua jopa liikaakin ennen kisaa. Sen verran turvonneen oloinen maha ainakin näytti kuvissa olevan. Jälkeenpäin jäin miettimään myös sitä, että olisko kisa mennyt paremmin jos suolat/geelit olis pystyny nappaamaan suunnitelmallisesti pyöräilyn aikana. Onneksi juoksussa sitten sai jotenkin tasattua olo, mut silti. Ei tuon pyöräilyn jälkeen oikein saanut energiaa mistään. Olisko mennyt ihan tukkoon sitten koko kroppa tms.

Sulla sentään mennyt hienosti tuo kisa. Ootko Adrift kuinka monta kertaa tuolla Joroisilla käynyt?

Maalissa ei kyllä itelleni maistunut oikein mikään. Vähän silleen väkipakolla koetin syödä. Harmitusta aiheutti myös se, kun makkarat oli loppu maaliin tullessa. :D

Sen verran opin, että mietin tuota tankkausta nyt enemmän. Meikäläisellä on vahva tunne, että tuli tankattua jopa liikaakin ennen kisaa. Sen verran turvonneen oloinen maha ainakin näytti kuvissa olevan. Jälkeenpäin jäin miettimään myös sitä, että olisko kisa mennyt paremmin jos suolat/geelit olis pystyny nappaamaan suunnitelmallisesti pyöräilyn aikana. Onneksi juoksussa sitten sai jotenkin tasattua olo, mut silti. Ei tuon pyöräilyn jälkeen oikein saanut energiaa mistään. Olisko mennyt ihan tukkoon sitten koko kroppa tms.

Sulla sentään mennyt hienosti tuo kisa. Ootko Adrift kuinka monta kertaa tuolla Joroisilla käynyt?

Maalissa ei kyllä itelleni maistunut oikein mikään. Vähän silleen väkipakolla koetin syödä. Harmitusta aiheutti myös se, kun makkarat oli loppu maaliin tullessa. :D

Viime kesänä olin ekaa kertaa eli tää oli toinen puolimatkan kisa.

Jos kovin on turvottanut, niin on varmaan mennyt tankkaus yli. Mitä oon asiasta lueskellut, niin tankkauspäivien ja kisan väliin tulis jäädä yks päivä. Eli jos kisa on lauantaina, niin keskiviikko (ehkä jopa tiistai) - torstai välillä tankataan ja perjantai syödään normaalisti. Näin saadaan estettyä ylimääräinen turvotus. Kisapäivän syömiset sitten varmaan riippuu henkilöstö, tottumuksista ja startin ajankohdasta. Kisassa mulla meni pyöräilyn aikana 5 geeliä, pari pulloa urheilujuomaa, banaani ja jonkun verran vettä, juoksun vaihdossa yks geeli ja juoksun aikana 2 tai 3 lisää. Lisäks suolaa joka kierroksen alussa, toiselta huoltopisteeltä appelsiinipala ja juotavaa jokaiselta juomapisteeltä.

Huono olo tommosen suorituksen jälkeen johtuu varmaan useimmiten just siitä, energia- ja nestevajeesta ja että otetut energiat ei oo imeytyny. Viime vuonna mulla oli kanssa ihan hemmetin huono olo, melkeen sai käydä oksentamassakin, ja varmaan ainakaan tuntiin en pystyny syömään mitään. Syy luultavasti se, että en juoksun aikana ottanu tarpeeks energiaa ja juotavaa.

Tuota rasituksen aikaista energiatankausta kannattaa kyllä jonkun verran harjotella etukäteen ja totuttaa kroppaa siihen. Ainakin mä joudun totuttamaan vatsaa urheilujuomiin. Jos on pidempi tauko, että ei oo treenatessa käyttäny lisäenergiaa, niin sitten kun sitä ottaa johonkin vähän kovempaan suoritukseen, niin mahakipu ja imeytymisongelma on varma. Totuttelulla tuon oon onnistunut välttämään.

Kiitos Adrift! Tuossa oli hyviä vinkkejä ensi vuotta ajatellen. Tuota rasituksen aikaista energiatankkausta en varmaankaan ole treenannut tarpeeksi. Tästä mulle kyllä seurakaveritkin toitotti monta kertaa, mut enpä näköjään oppinut ennen kuin omakohtaisella kokemuksella.

Suositut

Back
Ylös Bottom