Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Avovesikausi korkattu! Puolisen tuntia polskimista Vantaan Kuusijärvessä. Vesi +16°C ja hyvin tarkeni märkkärin kanssa vedellä.
Running out of ways to out-do your fellow triathletes? Now you can casually drop into conversation statements like, “So this morning, I did a 5 hour trainer ride at 350 watts in silence while staring at a picture of the Kona finish line on an otherwise blank wall. You know, for mental training.” Watch them freak out.
täällä ilmoittautuu uusi triathlonisti :p
Olen 16 vuotias tyttö ja aloitin juuri tällä viikolla tällaista harjoitusohjelmaa http://www.trinewbies.com/tno_trainingprograms/10wtp.pdf ihan kuntoilumielessä, katsotaan miten suoriudun näistä viikoista Kiinnostus triathlonia kohtaan on suuri, ja tulevaisuudessa olisi hienoa osallistua sprinttimatkalle.
Nyt vaan kaikia vinkkejä kehiin teiltä kokeneemmilta, mitä mun pitää vielä lajista tietää? Aika paljon oon jo itse ottanut selville, varusteet eivät nyt ole vielä mitään pro urheilijan kamaa, hybridi pyörällä mennään monia vuosia ennen kuin toisen mallisen osto on ajankohtainen. Vielä kun ne pyöräilyhousut löytäisin jostain...
Ei muuta kuin monipuolista harjoittelua, myös tekniikkaharjoitteita. Jos ei oo aiempaa uintitaustaa tai uintitekniikat hallussa, niin siihen kannattaa panostaa jonkun verran ja yrittää tehdä niitä altaassa myös niitä tekniikkajuttuja. Sprintissä uinti nyt on suht lyhyt, mutta kyllähän siinäkin ilman märkkäriä voi viileä tulla, jos on tällasia kelejä kuin tänä kesänä eikä vedet lämpene. Näin ollen uinnin kannalta märkäpuku on ihan järkihankinta, ainakin, jos meinaa enemmän harrastaa. Lisäksi puku on ihan hyvä senkin kannalta, että avovesiuintia kannattaa harjotella kanssa. Se on kuitenkin aika erilaista kuin altaassa polskiminen (etenkin, jos samaan aikaan lähtee 100 muutakin). Peruspukuja saa aika edullisesti ja tietysti, jos on joku tuttu, jolta lainata, niin ekat kisat voi hoitaa lainapuvullakin (edellyttäen, että on suunnilleen sopiva). Muuta ihmeellisempää varustetta ei alkuun välttämättä tarvi. Sitten tietysti, jos innostusta piisaa, niin maatiepyörällä saa kivasti vauhtia lisää ja ajofiilis paranee ;)
Ja ei kannata odottaa liian pitkään sitä ekaa kisaa. Jos ei tälle kesälle löydy enää sopivaa, niin sitten vaan heti ens kesänä johonkin. Tapahtumiin osallistuu kyllä kaikennäköistä porukkaa, joten sitä ei kannata niin paljon jännittää.
Niin ja lauantainahan on puolimatkan SM-karkelot Joroisilla. Onko täällä muita osallistujia?
Meikä kävi vetäsemässä ensimmäisen puolikkaan tuolla. Ei ihan mennyt nappiin. Tuntui että vähän joka osa-alueella meni alakanttiin. Kokonaisaika oli 6:24:15 jonka olin aatellut olevan enemmänkin 5:50-6:10 välillä. Ongelmia oli pyöräilyssä sekä juoksussa. Pyöräilyssä tippui geelit/suolat asfaltille jossain 40km:n paikkeilla. Olis pitäny varmastikkin pysähtyä nappaamaan ne mukaan. Ensi kerraksi kiinnitän ne runkoon tai kehitän jonkun muun fiksun kiinnityksen tuohon. Juoksu oli aikamoista taistelua kramppien ja väsymyksen kanssa. Tuntui ettei oikein mikään imeytynyt kroppaan. Uinti meni ihan hyvin vaikkei siinäkään tullut mitään huippusuoritusta. Ekat 500m olin jumissa ison porukan takana. Ehkä otan ensi kerralla reitin vasemmalta puolen, nyt koetin rutistaa sieltä oikeelta puolen ohi, mutta se taisi olla virhe kun tuntui et osumaa tulee koko ajan siten et omat rytmit menee ihan sekaisin. Päähän osui 2 kertaa ja muuhun kroppaan sitten useamman kerran.
Tästä ekasta puolikkaasta oppi aika paljon. Uimisessa pitää oppia röyhkeämmäksi, pyöräilyä sekä juoksua pitää treenata enemmän. Samaten juoksua. Lähinnä pitkää pk:ta molemmissa.
Lopuksi: Olen tähän kuitenkin äärimmäisen tyytyväinen. Puolimatka oli mun tämän vuoden päätavoite ja sen myös tein. Aika rajaksi olin aatellut onnistuessaan olevan alle 6h, joka ei alittunut. Ei sinänsä haittaa. Maaliin tulokin oli jo sen verran suuren taistelun takana, et ihan tyytyväinen saa olla.
Sen verran opin, että mietin tuota tankkausta nyt enemmän. Meikäläisellä on vahva tunne, että tuli tankattua jopa liikaakin ennen kisaa. Sen verran turvonneen oloinen maha ainakin näytti kuvissa olevan. Jälkeenpäin jäin miettimään myös sitä, että olisko kisa mennyt paremmin jos suolat/geelit olis pystyny nappaamaan suunnitelmallisesti pyöräilyn aikana. Onneksi juoksussa sitten sai jotenkin tasattua olo, mut silti. Ei tuon pyöräilyn jälkeen oikein saanut energiaa mistään. Olisko mennyt ihan tukkoon sitten koko kroppa tms.
Sulla sentään mennyt hienosti tuo kisa. Ootko Adrift kuinka monta kertaa tuolla Joroisilla käynyt?
Maalissa ei kyllä itelleni maistunut oikein mikään. Vähän silleen väkipakolla koetin syödä. Harmitusta aiheutti myös se, kun makkarat oli loppu maaliin tullessa. :D