Treenin venyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lah
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Lah

Tervehdys kaikille pakkislaisille! Herännyt tässä treenien aloittelun myötä muutamia mietteitä joita ajattelin kysyä...

Pari kuukautta tullut treenailtua pidemmän tauon jälkeen ja alkanut pohtimaan enemmän tuota treenin pituutta... Aikaisemmin asiaan ei ole tullut syvennettyä. Menty mentaliteetilla, jotta enemmän on parempi ja tottakai lihasärsytyksen määrä näin suurempi. Kortisolihöpötyksistä joskus kuullut, mutta sivuuttanut asian ylikorostettuna juttuna. Nyt kuitenkin ruvennut vähän kolkuttelemaan ajatus pitkän treenin haittapuolista...

Kaksijakoisella ohjelmalla tullut tähän asti mentyä. Toisena päivänä jalat, haukkarit, ojentajat sekä pohkeet. Tässä pysyy vielä aikataulu kunnossa jos ei kovin pitkiä jää pitelemään. Toisena päiväna vuorossa laajempi treeni: rinta(kolme eri liikettä), olkapäät(kolme eri liikettä) ja selkä(kolme eri liikettä)+vatsa. Tämä laajempi treeni tuppaa venymään poikkeuksetta n.1.5h+lämmittelyt, joten kohtuu uuvuttavalta välillä tuntuu. Eniten aikaa vie treenin alussa penasarjat joissa pidän normaalia pidemmät muutaman minuutin tauot. Lyhyemmän treenin saan pidettyä alle 1.5h, mutta raskaampien jalkojen takia alle 70min+lämmittelyt ei mene sekään. Luonnollisesti yleensä tulee vedettyä väkisellä pari ylimääräistä "tappotoistoa" joissakin liikkeissä. Sinänsä nuo treenipituudet tuntuvat kyllä meikeläiselle melko sopivilta, mutta mutta aika paljolti moni luottaa lyhyempiin alle tunnin treeneihin. Voisiko sittenkin olla parempi lyhentää treenejä? Onko noilla kortisoli jutuilla oikeasti mitään merkitystä? Ei uskoisi että se nyt minuutin päälle on, jotta hyvää treeniä täytyisi alkaa lyhentelemään tai stressata asialla...:jahas: Mielipiteitä asiasta?

PS. Aiheesta jonkin verran keskustelua ollut todennäköisesti aikaisemmin. Aikaisempia ketjuja tuli jo selailtua eikä niistä järin paljoa irti saanut...

Itse olen siinä käsityksessä, että noin tunnin treeni olisi optimaalinen, ja omat treenit ovatkin 50-70min lähes poikkeuksetta. Tietyn pituisiin treeneihin kun tottuu, niin ei tarvitse paljon kelloa edes katsella, vaan treeni kestää automaattisesti sen verran kuin oli suunnitellutkin. Mullakin raskaissa liikkeissä palautumiset kyllä venähtävät vähän pitemmiksi.

Ei tuo 1,5h treeni vielä mikään mahdottoman pituinen tietysti ole. Ohjelmasi on kyllä aika erikoinen, yleensähän 2-jakoisessa jako on ylä/alakroppa tai sitten työntävät/vetävät lihakset. Kaipa tuollaisenkin ohjelman pystyisi tunnissa vetämään läpi, mutta liikkeitä täytyy kyllä karsia. Kyllä 2-jakoisessa riittää 1-2 liikettä eli vaikka 3-4 sarjaa per lihasryhmä, en ymmärrä miten tuosta sinun ohjelmastasi voi palautua. Varsinkin raskaita liikkeitä jos tekee, niin sarjatauoista on kyllä vaikea lähtee kauheasti tinkimään, ja sitä kautta lyhentää treenikerran kestoa...

Itellä kestää kaikkineen lämmittelyineen ja venyttelyineen pisimmillään n. 2.5h.. Itse tykkään tehdä yleensä pitkillä palautuksilla ja kehitys on sitä että koko ajan mennään ylös päin, mulla ainakin toimii..

30-45min maksimissaan kestää reenit. Sali aina lähes tyhjä kun runnutan enkä tykkää pitkistä palautteluista. Ei mulla riittäisi etes tekemistä yli tunniksi.

Itsellä ihanteellinen treeniaika on siellä 50 minuutin kieppeillä. Teen käytännössä pelkkiä perusliikkeitä joten mulla ei ainakaan riittäisi edes puhti tehoista ja suoritustekniikasta puhumattakaan 1,5h treeneihin.

Itellä kestää kaikkineen lämmittelyineen ja venyttelyineen pisimmillään n. 2.5h.. Itse tykkään tehdä yleensä pitkillä palautuksilla ja kehitys on sitä että koko ajan mennään ylös päin, mulla ainakin toimii..

:eek:

Omat treenit vie yleensä 35-50 min, mulla vähän sama, en keksi tekemistä yli tunniksi (harvoin edes yli 45 minuutiksi..). Kyllä se nyt vaan on ihan fakta että ei kropassa VOI riittää energiaa kunnolla yli tunnin treeniin, jos ylipäätään siellä salilla hengästyy. Tietty venyttely ei nyt mitään erityisenergiaa vaadikaan, että sikäli..

Lämmittelystä ei sitten kannata pahemmin tinkiä. Itellä tulee semmoset 10-20 min. joka reenin alkuun. Treenin kesto vaihtelee 60-75min. välillä.

Tunnin setti on aika optimaalinen, mutta plussalla kun ollaan niin ei se pahaa tee jos välillä rytkäsee vaikka 1,5h reenit. Se on vaan kokeiltava ja todettava mikä sopii kenellekin parhaiten.

Aloittajalle, että en minä kyllä tommosia liikemääriä tahkoais 2-jakoisessa.. 3 liikettä rinnalle, miksi ihmeessä? Harvemmin 4-jakoisessakaan enempää liikkeitä rinnalle tulee. Kun ottaa huomioon että useammin kuin kerran viikossa tulee se lihas treenattua (tuleeko?), niin en kyllä nää järkeä tehdä kolmea liikettä sekä rinnalle, olkapäille että selälle. Rinnalle se 1-2, sama olkapäille ja selälle voi sen 2-3 ottaakin jaosta riippuen ku isompi lihasryhmä on. Ja vielä kun sekin tulee ottaa huomioon, että reenaat vielä kädet jalkojen mukana, niin tulee sieltäkin todennäköisesti ainakin olkapäille ja rinnalle jonkinlaista epäsuoraa.

Tahtoo vissiin olla sitä yleistä pahaa tautia että yritetään tunkea 4-jakoisen ohjelman määrät jokaiseen treeniin 2-jakoisessa. Eihän se niin mene.

Minulla menee n. 2 tuntia treenissä lämmittelyineen, ihan hyvältä tuntuu. Alku- ja loppulämppä molemmat 15 min, kyllähän siinä 5-6 liikkeessä 1,5h vierähtää. Teen kuitenkin kunnon lämpät, isoimmille liikkeille 5-6 lämppää, pienemmille 1-4.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noo sillon joskus 12 vuotta sitten ku alottelin reenihommat niin sillon selvis helposti pois salilta tunnin reenilläkin. Nyt kun ikää ja reenivuosia tullut lisää niin reenit kestää lyhimmillään lämmittelyineen (johon menee mulla yleensä 15-20 min) niin 1.5 tuntia, mutta yleensä 2-2.5 h. Kehitys on ollut jatkuvaa joten en ite ainakaan oo huolissaan ollenkaan siitä että tunnissa pitäs selvitä :dance:

Ei mulla ees onnistus. Riippuu siitä kuin kovaa sen treenin tekee että pystyykö minuutin palautuksilla tekee sen reenin. Itellä ei puhettakaan että minuutti riittäs sarjojen välillä palautumiseen, tulee välissäkin venyteltyä lihaksia että saa seuraavasta sarjasta taas kaiken irti jne. :worship:

Jokainen tekee niinku itelle parhaaksi toimii, jos kehitys jatkuvaa niin tuskinpa on syytä olla huolissaan siitä onko reeni lyhyt vai pitkä :hyvä:

Mulla menee itellä noin 35-50 min, riippuen teenkö vatsat vai en. Venyttelen suurimman osan jo kotona, joten siihen ei salilla paljoa tuhraudu aikaa.

Itsellä meni ennen tossa G6 + selänojennukset ja rannerullaukset setissä 2h helpostikkin.. Nyt sitten koittanu lisätä intensiteettiä reilusti ni nykyään menee siihen 1.5h, mutta kiirettä pitää. Tuntuu kuitenkin jotenkin paremmalta ja "oikeammalta" :D Tuohon aikaan sisältyy siis alkulämmittelyt ja venyttelyt ja sama setti treenin loppuun sitten.

En jaksa muuta kommentoida tähän ketjuun, kuin sen, että yks ärsyttävimmistä asioista on, kun jengi luulee, että katabolian peikko vie kaikki lihakset pois jos treeni kestää yli 42min 52sek. Ymmärrän jos ollaan ammattitasolla kehonrakennuksessa, niin tehään asiat vähän tarkemmin, mutta perus pentti punnertajan ei kannata moisilla rassata aivojaan. Kuitenkin iso osa treenaajista ei esim. syö niin tarkasti, että kannattaisi alkaa moisiin pikku hommiin kiinnittää huomiota. Sittenkun kaikki asiat eli esim. juuri tuo ravintopuoli ja nukkuminen yms. ovat kunnossa, niin voidaan ehkä vähän alkaa kattomaan kelloa treenin pituuden suhteen. Väittäisin meinaan, että osa treenaajista kattoo pilkun tarkasti ettei reenin kesto ylitä yli tuntia, mutta ajeleekin sitten mäccärin kautta kotiin ja mahollisesti viel dokaamaan:D.

Mä teen 5-7 liikettä päivässä 1-3 sarjaa liikettä kohden ja aikaa menee n.tunti.Pääliikkeet teen isoilla romuilla yhden sarjan ja loput vedän suht nopeata tahtia.Käyn salilla 5-6 kertaa viikossa ja mulle on toiminut tääkin sil joskus muinoin treenit saatto kestää 3 tuntia mut silloinkin tuli tulosta.

Mä teen 5-7 liikettä päivässä 1-3 sarjaa liikettä kohden ja aikaa menee n.tunti.Pääliikkeet teen isoilla romuilla yhden sarjan ja loput vedän suht nopeata tahtia.Käyn salilla 5-6 kertaa viikossa ja mulle on toiminut tääkin sil joskus muinoin treenit saatto kestää 3 tuntia mut silloinkin tuli tulosta.

Hyvä jotta kekustelua alkanut hersymään...

Tarkennampa hieman tuota pidemmän treenipäivän ohjelmaa. Eli rinta(penkki, vinopenkki kässäreillä ja pecdeck), selkä(mave suorilla jaloilla tai maasta, hammer ja ylätalja),olkapäät(pystypunnerrus tangolla istualtaan, viparit ja takaolkapäät). Lopuksi vatsoja vatsalaitteessa lisäpainon kanssa. Sarjat teen suorina sarjoina yleensä per liike 3 sarjaa ja 10-12 toistoa per sarja. Tosin vipareita tulee vähemmän, 2 sarjaa. Treeni siis melko kattava/tarkka eri lihasryhmiä kohtaan. Esim. olkapäissä ei viitsi jättää mitään osa-aluetta treenaamatta(pääolkapäät, sivuolkapäät, takaolkapäät)-rinnassa(eturinta,ylärinta,sekä sivuilta peck deckiä). Mavessa ei paljoa painoa pysty pitämään, muuten rupeaa syömään lopputreenistä tehoja. Ehkäpä mave kannattaisi pitää vuorokerroilla jotta saisi treeniä lyhyemmäksi?

Tuosta ohjelman kaksijakoiseksi nimittämisestä. Käsittääkseni tämä on juurikin kaksijakoinen. Ehkä vähän erikoinen, esim "ilmon" vertaamma jakoon ylä/alakroppa, työntävät/vetävät lihakset. Nyt treenaan kroppaa kahdessa palassa: pala+pala=koko kroppa. Kaksijakoinen, right? Palat aina treenissä vuoronperään. Treenejä tulee meikeläiselle 4-5 kertaa viikko. Syömispuoli kondiksessa muuten loppuisivat energiat useampaa kertaa viikossa tahkotessa. Huomasi melko "hauskasti" tässä kun tuli 1.5 viikon tauko treenailusta kiireiden ja kuumeilun takia. Kuumetta kesti 4 päivää. Samalla joutui syömään heikosti. Torstaina hyppäsin takaisin salille ja nyt parit treenit hikoiluttanut ku pesusieni sekä sarjapainot tippuneet useammassa liikkeessä. ;) Energiat oli melko vähissä, mutta tänään alkoi jo kulkea normaalimmin.

Lisää vaan keskustelua kehiin. Hyödyllistä tietoa/mielipiteitä vaikuttaa olevan suuntaan jos toiseen...

Treeni siis melko kattava/tarkka eri lihasryhmiä kohtaan. Esim. olkapäissä ei viitsi jättää mitään osa-aluetta treenaamatta(pääolkapäät, sivuolkapäät, takaolkapäät)-rinnassa(eturinta,ylärinta,sekä sivuilta peck deckiä)

No just tuo on aivan turhaa ja epäolennaista 2-jakoisessa ohjelmassa. Ei todellakaan tartte yrittää muka rankoa tuommosia pikkulihoja joka kulmasta. Olkapäät justiin vielä ymmärtää, mutta että eturinta, ylärinta, sivut???. Mikä on eturinta ja mikä sivut? Menee aivan kikkailuksi tuommoinen. Tee penkki ja joku valinnainen lisäliike jos aivan välttämättä tarvii. Takaolkapäät ottaa hittiä selkäliikkeissä, ja etuolkapäät kaikissa punnerrusliikkeissä, joten aivan välttämätöntä ei IMO ole niindenkään erikseen treenaaminen joka treenissä.

Minulla tulee aina tehtyä vatsarutistuksia niin treeni kestää helposti yli 2 tuntia. Olen tottunut siihen ja homma toimii.

Treenit kestävät minulla ihan normaalisti 2-3h. Aina puristan liikkeet täysillä ja energiaa kyllä riittää viimeisinkiin liikkeisiin. Tosin tuohon aikaan kuuluvat myös lämmittelyt ja venyttelyt. Ennenkuin on sarjapainot esim. kyykyssä niskassa menee noin puoli tuntia salille saapumisesta. Treeniä venyttää erityisesti pääliikkeet joissa pidän n.3-4min. tauot. Varsinkin jos on vuorossa joku 5x10 tahtoo aikaa kulua. Tällöin voi mennä noin tunti että olen ekaa apuliikettä vääntämässä. Apuliikkeet pyrin tekemään 60-90sek. tauoilla. Minulle tällainen sopii hyvin.

Tapana on lisäksi venyttää aina treeniä kaikenlaisilla lisäliikkeillä kun energiaa riittää eikä kiinnosta mennä kotiin kuuntelemaan vaimon naputusta ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom