Treenin venyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lah
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No joo tuli vähän avauduttua. Mutta yksi tyyppi taas tällä viikolla vei kyykky paikan nenän edestä, ja "lämmittelyt" meni jotenkin näin:

20x20kg
8x40kg
8x50kg
8x55kg
8x60kg
8x65kg
8x70kg
8x75kg
xx x 85 kg

Viimeinen sarja oli ensimmäinen jossa näytti että se teki mitään muuta kuin jumppasi siinä. Tietysti 3 minuutin tauot kaikissa noissa.

No tuo on tietenkin aika ääripää kans, että jotain viiden kilon korotuksia tehdään isoissa liikkeissä. Mutta kyllähän tuota tulee väkisinkin useampia lämmittely/totuttelusarjoja noissa isoissa liikkeissä, jos treenipainot on edes jonkinlaiset.

Tää onkin ihan oleellinen threadi. Itse kuulun kans näihin henkilöihin, jotka vetää pidempiä treenejä. Jokainen treeni kestää aina yli 90 min (5 krt/vko). Yleisin kesto on n. 1h 45 min. Lämmittelyyn tästä menee yläkroppatreeneissä 5 min ja jalkatreen(e)issä 10 min. Kehitystä tullut kaikkina näinä vuosina eli tuskin tällä treenin kestolla loppuviimein on mitään merkitystä. Tuleehan noita sarjoja pakostakin, on sun treeniohjelmas sitten monijakoinen killeri tai 1-,2- ,3- jakoinen tai joku sekoitus. Sillä väitteellä, että treeni EI SAIS kestää kuin tunnin korkeintaan, tehdään hallaa lähinnä aloittelijoille, jotka sitten pahimmassa tapauksessa lopettavat jopa treenin kesken kun se tunti siellä salilla täyttyy.

Jokainen lämmitelköön tasan sen aikaa mikä tarpeelliselta tuntuu.
En mä ainakaan ikinä ajattele kenenkään muun treeniä kuin omaani silloin kun salilla olen. Tottakai järki mukana ja hyvät käytöstavat, ettei siinä mitään lehteä vehkeissä lueta, mutta kenenkään on ihan turha tulla itkemään että lämmittely/työsarjat kestää liian kauan, jos asiallisesti reenaa.

Omat kyykkylämmöt menee about näin...
20x20kg
15x60kg
10x100kg
6-8x140kg
4-6x160kg
2-4x180kg
2-3x200kg
...ja sitten pari työsarjaa.
Yks 4-6 toistoa ja toinen 12-15.

Mitä treenin kestoon tulee niin joskus 16-18 v tuli treenattua 2½-3 tuntia kerralla ja hyvin kehittyi. Aika normaali minulle on useimpina treenivuosina ollut 1½-2h ja aina silloin kun on korkean intensiteetin / pienen volyymin treeniohjelma (DC) käytössä niin treeniin menee 1-1½h. Näihin aikoihin on alkulämmöt ja loppuvenyt laskettu mukaan. Ennen ekaa työsarjaa lämpöä/hermotusta 15-20min ja venyttelyyn menee treenistä riippuen 10-15min.

Itellä toi kesto on kanssa just tollanen 60-75min, riippuu teenkö vatsoja vai en. Mutta toi on jännä kun esim osa sanoo lämmittelevänsä 20min. :wtf: Itellä lämmittely on ainakin sellanen ~5min ( sen verran et lämpee) ja sitten kepin kanssa vähän kädet ja olkapäät auki. Luulis jo jalkatreeniä verottavan jos aluksi poljet/juokset melkein puol tuntia.

Meikäläiselläkin kun ikää on jo 40 v. niin kone vaatii hieman pidemmän veivaamisen ennen köhimistä.

Useimmiten aloitan 1000 m soudulla, johon hupenee rennon reippaalla tahdilla reilut 4 minuuttia. Jos olen iltavuorossa ja treenaan aamupäivällä, saatan vielä ennen soutua käännellä ruhoa ja raajoja, jotta kroppa älyäisi että jotain tapahtuu.
Soudun jälkeen lisää kääntelyä ja vääntelyä, jota jonkinlaiseksi venyttelyksikin voisi kutsua. Kepakolla hartioita hereille. Venyttävää kasakkakyykkyä koiville, dive bomber -punnerruksia ylä- ja keskiruholle, askelkyykkyja omalla painolla eteen ja taakse askeltaen.

Lämmittelystä saumattomasti treenin aloitukseen, joka tapahtuu 2-5 sarjalla 1-2 vatsalihasliikettä, joita en vedä ihan tappiin, mutta semitosissaan kuitenkin. Ja sitten vihdoinkin könyän jonkin tellingin tahi rakkineen ääreen ja aloittelemaan varsinaista treeniä.

En minäkään parikymppisenä tajunnut mihin sitä pitkää lämmittelyä tarvitsee. Jos olisin tajunnut, saattaisi muutama krooninen jumi ja pipi kiusata vähemmän.

Mullakin menee aina vähintään 60min per treeni, yleensä on ollut 75-90min, ja joskus vielä tohon päälle 20min loppuaerobinen. 3-jakoista teen tällä hetkellä, ja sarjojen välissä olen yrittänyt pitää n.60-90sek tauon, eri liikkeiden välissä tulee taas n.2-3min tauot. Kyllä mulla ainakin on tuntunut energiat riittävän koko treenin loppuunviemisiksi. En tiedä sit auttaako latausjuoma ennen treeniä tähän...

En huomannut, jos joku on jo maininnut, mutta kaikki ihmiset, joilla treenit venyy, kokeilkaa ihmeessä supersettejä! Eli homman idea se, että tehdään kahta liikettä vuorotellen, esim 3 sarjaa molemmille, ensin tehdään yksi sarja toista liikettä, pidetään taukoa 30sek-1min ja tehdään yksi sarja toista liikettä, sitten taas 30sek-1min ja taas sitä toista niin kauan että kaikki sarjat tehty. Jos hengästyy ja hiki tulee, niin se on lähinnä merkki siitä, että voi jopa aeroobinen kunto parantua samalla kun lihakset kasvaa. Jotkut tekee noita siten, että työntävä lihas ja vastaava vetävä lihas, eli jos vaikka käsiä tarvitsee treenailla niin hauikset, ranskikset otsalle pariksi esimerkiksi, taikka sitten penkki/kulmasoutu jne., jos treeniohjelma sitten pitää väkisin olla tuollainen 2-jakoinen vetävät/työntävät jaolla niin voi tehdä vaikka esimerkiksi pohkeet/ojentajat jne.

liikaa(ko?)

Nyt kysyn suoraan että mikä on liikaa??

Kun itse olen 15v. painan about 80kg ja käyn kerran viikossa salilla 2-3h.(joku kerta olin jopa 5h. salilla kun olin niin hyvällä salilla yksin , ja silloin kävin kaikki lihakset varmasti kahdesti läpi, joitain jopa 4! oli muute vähä kipeenä hauikset seuraavana päivänä! :D ) ja käyn melkolailla kaikki lihakset läpi, jotkut jopa kahdesti ellei kolmesti.

esimerkki yhestä kerrasta kun käyn salilla=
15min. kuntopyrän polkemista että tulee hiki
jalkojen koukistajat(etureisi ja takareisi) 10x5 kumpaaki
penkkipunnerrus 10x5
hauis käsipainoilla 10x3
maastaveto 10x3
ylätalja 10x5
pohkeet 10x5
kuntopyörällä 10min. polkemista
rinnalleveto 7x3
syväkyykky 10x3
kulmasoutu 10x5
vatsat ja selät 10x3 kumpaaki
jalkaprässi 10x5
pohkeet 10x3
rannelihakset 10x3
hauikset tangolla
loppuvenyttely 15min.

tuossa on osa liikkeistä mitä teen usein, varmasti unohdin joitain liikkeitä mutta ei niitä salillakaan aina muista tehä :D niin että onko tuo jo liikaa? kotona sitten teen aina penkkiä,haukkareita,maastavetoo,rinnallevetoo ja joskus syväkyykyy... pelaan korista ja valmentaja sanooki että treenaan liika salilla. Itselläni ei lue lapussa mitään suunniteltua treeniohjelmaa vaan teen liikkeitä miten itestäni tuntuu ja aina eri järjestys mutta pyrin välttämään ettei samaa lihasryhmää rasiteta peräkkäin...

ravinnosta sen verran että en käytä mitään palautusjuomia/patukoita vaan perus banaanilla ja kotiruualla mennään :) mutta kannattaisko tollaisen treenin jälkeen ottaa jotain lisäravinteita vai???

Kiitos jo etukäteen auttajille!

Mun käsittääkseni ei kannata venytellä heti heti treenin jälkeen.Tietenkin se riippuu vähän että miten tiukkoja sarjoja tekee mutta kyllähän tuo näyttäis että vähän liikaa liikkeitä ja sarjoja.

Nyt kysyn suoraan että mikä on liikaa??

Kun itse olen 15v. painan about 80kg ja käyn kerran viikossa salilla 2-3h.(joku kerta olin jopa 5h. salilla kun olin niin hyvällä salilla yksin , ja silloin kävin kaikki lihakset varmasti kahdesti läpi, joitain jopa 4! oli muute vähä kipeenä hauikset seuraavana päivänä! :D ) ja käyn melkolailla kaikki lihakset läpi, jotkut jopa kahdesti ellei kolmesti.

esimerkki yhestä kerrasta kun käyn salilla=
15min. kuntopyrän polkemista että tulee hiki
jalkojen koukistajat(etureisi ja takareisi) 10x5 kumpaaki
penkkipunnerrus 10x5
hauis käsipainoilla 10x3
maastaveto 10x3
ylätalja 10x5
pohkeet 10x5
kuntopyörällä 10min. polkemista
rinnalleveto 7x3
syväkyykky 10x3
kulmasoutu 10x5
vatsat ja selät 10x3 kumpaaki
jalkaprässi 10x5
pohkeet 10x3
rannelihakset 10x3
hauikset tangolla
loppuvenyttely 15min.

tuossa on osa liikkeistä mitä teen usein, varmasti unohdin joitain liikkeitä mutta ei niitä salillakaan aina muista tehä :D niin että onko tuo jo liikaa? kotona sitten teen aina penkkiä,haukkareita,maastavetoo,rinnallevetoo ja joskus syväkyykyy... pelaan korista ja valmentaja sanooki että treenaan liika salilla. Itselläni ei lue lapussa mitään suunniteltua treeniohjelmaa vaan teen liikkeitä miten itestäni tuntuu ja aina eri järjestys mutta pyrin välttämään ettei samaa lihasryhmää rasiteta peräkkäin...

ravinnosta sen verran että en käytä mitään palautusjuomia/patukoita vaan perus banaanilla ja kotiruualla mennään :) mutta kannattaisko tollaisen treenin jälkeen ottaa jotain lisäravinteita vai???

Kiitos jo etukäteen auttajille!

Toi on ihan järjetöntä touhua. Tietysti jos viihdyt salilla ja itse treenaaminen tekee sinut onnelliseksi niin sitten, mutta jos haluat joskus kehittyä niin ala treenaamaan oikealla ohjelmalla.

Äkkiä tätä luettuna en voi käsittää miten jotkut pystyvät hoitamaan reeninsä nuin nopeasti. Itsellä menee jo kuntopyörään+muuhun lämmittelyyn ja venyttelyihin aina reilu 15 min, joten kokonaisaika on liki 1,5h.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä toi kesto on kanssa just tollanen 60-75min, riippuu teenkö vatsoja vai en. Mutta toi on jännä kun esim osa sanoo lämmittelevänsä 20min. :wtf: Itellä lämmittely on ainakin sellanen ~5min ( sen verran et lämpee) ja sitten kepin kanssa vähän kädet ja olkapäät auki. Luulis jo jalkatreeniä verottavan jos aluksi poljet/juokset melkein puol tuntia.

Kannattaa oikeasti antaa arvoa tuolle asialle että kaikkien ei tarvitsisi oppia kantapään kautta. Kunnon lämmittelyt arvoonsa. Ei vain "vähän olkapäitä auki". Itse reenaan pelkästään kiertäjiä tuon 5min. niiden kanssa ei kukaan halua ongelmia.

Kannattaa oikeasti antaa arvoa tuolle asialle että kaikkien ei tarvitsisi oppia kantapään kautta. Kunnon lämmittelyt arvoonsa. Ei vain "vähän olkapäitä auki". Itse reenaan pelkästään kiertäjiä tuon 5min. niiden kanssa ei kukaan halua ongelmia.

Aamen :worship: Itsellä kiertäjä kerran mennyt ja tällä hetkellä sitä vahvistetaan pienillä painoilla ja varmaan jonkun aikaa!!

Aamen :worship: Itsellä kiertäjä kerran mennyt ja tällä hetkellä sitä vahvistetaan pienillä painoilla ja varmaan jonkun aikaa!!

Sama homma, 2kk salia takana pitkän tauon jälkeen. Kiertäjä tuntuu nyt kestävän, vaikka olen päässyt jo raskaaseen treeniin takaisin kiinni. Penkkipunnerrus aiheuttaa edelleen pelkoa, mutta tuon tauon jälkeen eräs hyvin kokenut penkkipunnertaja opetti minut penkkipunnertamaan oikein ja nyt koitan sitten säästellä olkapäitäni punnertamalla parhaani mukaan oikealla tavalla. Penkillähän tuo kiertäjä taidetaan useimmiten tuhota totaalisesti.

Sama homma, 2kk salia takana pitkän tauon jälkeen. Kiertäjä tuntuu nyt kestävän, vaikka olen päässyt jo raskaaseen treeniin takaisin kiinni. Penkkipunnerrus aiheuttaa edelleen pelkoa, mutta tuon tauon jälkeen eräs hyvin kokenut penkkipunnertaja opetti minut penkkipunnertamaan oikein ja nyt koitan sitten säästellä olkapäitäni punnertamalla parhaani mukaan oikealla tavalla. Penkillähän tuo kiertäjä taidetaan useimmiten tuhota totaalisesti.

mun ihan turha koittaa vielä mitää raskasta...penkkiä en varmaan uskalla koittaa isommilla painoilla vastakun ens kesänä...mutta tällasta se välillä on :puntti:

Miten on mahdollista, että jotkut tekee treeninsä n.40 minuutissa? Mulla on tuossa vaiheessa lämppärit tehty ja alan tekemään ensimmäisiä kovia sarjoja. Normi treenin kesto 1½h vähintään, yleensä 2h, joskus enemmänki :)

Miten on mahdollista, että jotkut tekee treeninsä n.40 minuutissa? Mulla on tuossa vaiheessa lämppärit tehty ja alan tekemään ensimmäisiä kovia sarjoja. Normi treenin kesto 1½h vähintään, yleensä 2h, joskus enemmänki :)

Hurjalla kolmen kuukauden kokemuksella:

Minulta kesti kaksi kuukautta, että pystyin väsymään salilla. Voi olla, ettei tätä ymmärrä kukaan nuoresta saakka treenannut. Olen 35-vuotias, ja jollain tapaa mikään lihas ei ollut tottunut käyttöön. 40 kiloa kyykyssä oli hyvä saavutus, ja jos sen nosti kymmenen kertaa, niin ihan pian saattoi tehdä lisää liikkeitä. En tiedä onko siinä vaistomaista pelkoa loukkaantumisesta tai joku tottumiskysymys, mutta ei se nyt ainakaan lihaskasvua voi olla, että tuplaa tuloksia hetkessä. Joka tapauksessa aivan alussa olisi voinut olla salilla kai puolen päivää.

Toisaalta nyt kyykkään 80 kiloa. Se jo riittää minut väsyttämään, mutta mitään kovin massiivisia lämmittelyjä en koe tarvitsevani. Varmaan eri asia niillä 200 kilon kyykkääjillä, jotka tekevät aluksi 50 kiloa, sitten 100 kiloa tjsp. Että nyt tavallaan salilla ei voi mennä kauhean pitkää aikaa.

Itselläni menee 40-90min treenatessa, riippuu paljon juurikin siitä, että kuinka monia sarjoja ja lihasryhmiä tekee kerrallaan.

Kyllähän se taitaa olla niin, että aloittelijat kynäilevät salilla parikin tuntia, kun taas kokeneemmat jermut selviävät treenistä paljon vähemmällä ajalla paremman suunnittelun ja toteutuksen ansiosta. Toki hommaan vaikuttaa myös se, että kokeneemmilla treenaajilla on päälikkeissä jonkin verran enemmän rautaa, joka taas ilmenee lihasten nopeampana väsymisenä. Suurimpana tekijänä kuitenkin pidän tuota ensimmäistä syytä, sillä monella aloittelevalla treenaajalla on hullut tavoitteet joihin on päästäva silmänrapäyksessä. Mutulla sitten tykitellään kaks tuntia ja kymmeniä sarjoja, siinä toivossa että enemmän olisi parempi kuin vähemmän. Helppohan nuo päätelmät on vetää, sillä löydän niistä itseni ja treenihistoriani.

Mitä tulee lämmittelyihin, niin tässä asiassa uskon ihmisten yksilöllisyyteen. Minä esimerkiksi en lämmittele kovinkaan kattavasti, sillä en ole huomannut saavani siitä nimellistä hyötyä. Toki lämpösarjaa tulee puskettua ennen kovia kiekkoja, mutta sepä siinä. Kepillä jos silloin tällöin pöyräyttelen olkapäitä ja lapoja auki, niin siinäpä taitaa olla minun versio. Venyttely toisaalta on kuulunut tapoihin läpi urheiluntäyteisen elämäni, ja välipäivinä pidän lihoista huolen sillä tavalla. Muistan kuinka männävuosina kiertäjät reistailivat rintatreenien jälkeen, mutta lihasten vahvistuessa nekin ongelmat herkesivät vaivaamasta.

Suositut

Back
Ylös Bottom