Treenimotivaation katoaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja What
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eniten motivaatiota syö tulosten(varsinkin näkyvien, lihasmassassa näkyvien muutoston) puuttuminen. Sarjapainot nousee pikkuhiljaa normaali ihmisen tasolle ja sarjatkin pitenevät hiljalleen, mutta lihasta ei vain näy. Paino jumissa 68-70kg tienoilla viimeiset 3kk...ajattelin dieetata muutaman rasvakilon kun paino ei suostu nousemaan, mutta enpä ole tuotakaan saanut aikaiseksi :(

/vuodatus

En tiiä mutta itestä tuntuu että jos se treenimotivaatio välillä katoaa ja välillä tulee takas ja sitte taas treenataan jne. ja taas kohta katoaa ja syleskellään kämpillä kattoon niin tää ei oo sellasille sitten oikea laji jos tuo on joka vuotuista/kuukausittaista/viikottaista settiä :hyper: Tai sitte tehään asiat niin päin persettä että se motivaatio katoaa pakosta :david:

Tää kun on sellasta touhua että sen jatkuvuus ja kova työ vain voi viedä eteenpäin :puntti: On niitä tuttuja ja kavereita ollut paljon joilla aina välillä tulee treenimotivaatiopiikkejä ja välillä taas keksitään mitä ihmeempiä selityksiä ku ei "ehi" salille jne. Ja sitte ku käydään salilla sen 1-2 kertaa viikossa ja välillä ei sitäkään niin syytetään treeniohjelmaa tms. ku ei tuu kehitystä eikä ennätykset pauku ja peilistäki kattelee velton oloinen Mikki Hiiri vaikka vikahan on ittessä :eek:

Ei oo koskaan ollut treenimotivaatio ongelmia, välillä kehitys on ollut hiljasempaa mutta sillonki on painettu laikka punasena innolla menemään kun tietäähän sen että alkaa se homma etenee kun vaan tekee töitä ja piste! Suurimmat ongelmat tulee jos ei pääse salille syystä tai toisesta mitä tapahtuu ehkä kerran tai kaks vuodessa. Oon ite tosi huono jättämään treenejä väliin edes sillon ku se vois olla jopa järkevääkin.. :david:

Täähän on simppeliä hommaa: päätetään että viikossa käydään se 3-6 kertaa salilla, mikä nyt kenellekin sopii ja muut menot järjestetään sen mukaan. Eikä niin että mennään salille jos ehditään :evil: Ei näistä touhuista pidetä taukoa. Tai voi pitää mutta esim. 1-2 kk tauolla voi jo menettää 3-6 kk tehtyä työtä :hyper: Onpa se sitten motivoivaa palata back to business ku saa ekaks vääntää kuukausitolkulla että saavuttaa edes entisen tasonsa. Lyhyille treenitauoille (noin 1 vko?) on varmasti paikkansa mutta sellaset 1-3 kk tauotki tekee melkosesti tuhojaan. Ei kai siinä jos joku saa motivaation niin palautumaan mutta ei ne tulokset ainakaan sillä tavalla parane :evil:

Niin tää ei oo sitten mikään provo eikä kenenkään tartte vetää niitä herneen palkoja nenuliin, tää vaan on mun henkilökohtainen mielipide täällä mielipiteiden viidakossa :D

NO PAIN, NO GAIN.......... :evil:

Onhan se tottakai niin, että kärsivällisyys kasvaa iän myötä ja varsinkin tulosten hitaaseen nousuun tottuu kun osaa katsoa asioita pidemällä tähtäimellä. Sen aikaa kun on oman kärsivällisyyden ja lyhytnäköisyyden kanssa ongelmial, on asenne pidettävä oikeana. Pelkästään hyvällä asenteella pääsee jo todella pitkälle. Treenaaminen ei kuitenkaan ole pelkästään fyysistä kamppailua vaan VARMASTI jokaisella on/on ollut jonkunlainen taistelu myös korvien välissä.

Treenimotivaatiossa itsellä auttaa ohjelma jota orjallisesti noudattaa. Joskus aikoinaan kun ei ollut ohjelmaa tuli helposti vähän "ei huvita - mitähän sitä tekis - ei jaksa tehdä pitkii sarjoja jne" fiilis useammiksi kerroiksi salilla joka on melkoinen syöksykierre koko ajan huonompaan fiilikseen.

Nyt kun on ohjelma josta katsoo liikkeet, toistomäärät ja kilot (ja muistaahan ne melkein ulkoakin) joka kerralle ei tarvitse paljoa mietiskellä huvittaako vai ei ja mitä sitä huvittais. Senkuin pistää menemään ja nauttii :)

Itse veikkaan että monella aloittelijalla tuo motivaatio häviää juuri siinä kun näkyviä tuloksia ei alakaan tulemaan heti kuukauden parin treenaamisen jälkeen. Nykynuoriso kun on vähän tottunut siihen että kaikki pitää saada heti eikä kohta. Salitreenaamiseen tämä kun ei päde. Perus kuntosalijampalle pitää mielestäni olla vähintään se pari vuotta treeniä alla ennen kuin tuloksia alkaa oikeasti näkymään. Helposti tuo venähtää viiteenkin vuoteen jos salilla käyminen on vähän niin ja näin, syöminen ei ole kunnossa ja levättyäkin tulee huonosti. Toisaalta asiaan _todella_ paneutunut voi saada tuossa parissa vuodessa todella hyviä tuloksia. Joillakin taas ei ulkoista kehitystä tapahdu vaikka kuinka kauan salilla kävisi. Eräskin tuttavani on jo varmaan 7 vuotta salilla käynyt eikä hänestä voi oikein päätellä onko salilla edes ikinä käyty vaikka ilman paitaa näkisi...

No itse tuohon motivaatioon. Varmasti jokainen kärsii sen puutteesta aina jossain vaiheessa vuodesta. Itsellä tämä osuu useimmiten kesäkaudelle jolloin treeni muutenkin on aina väkinäisempää. Talvella saa taas treenaamiseen lisää buustia. Omalla kohdalla hyviksi motivaation kohottajiksi olen huomannut muutaman aivan simppelin asian: totaalinen ruokavaliomuutos hetkeksi ja muutaman uuden liikkeen ottamisen treeniohjelmaan. Myös kokonaisen lepoviikon pitäminen treenin välissä aina silloin tällöin nostaa mukavasti motivaatiota.

Niin tämä on taas kyllä niin paljo kiinni vain siitä ajattelutavasta. Kaverin kanssa käytiin pitkästä aikaan huippuja testaammassa ja itselläni oli rima aika korkealla, ku jumalattoman kovaa reeniä ja tiukkaa syömistä olin käyny läpi. Noh tuliko pikkunen ylläri ja meni penkistä -10kg vähemmän, mitä tavote oli. Fyysistä kasvua ulos päin oli tullu jumalattomasti, mutta tavoite oli vissiin vain liian kova. No kaverillani meni +7,5kg tavoitteesta ja totes vain "no joo, ihan mukava". Hyvä, että hymyä tuli edes ulos... Itselleni tuli jumalaton vitutus hetkeksi omasta tappiostani, mutta seuraavana päivänä kovimmat reeni himot, kuin koskaan ja on taas 1.5kk kohta reenattu tiukasti. Tämä kaveri on käyny 1-2krt viikossa, jos on edes joka viikko käynyt. Hänellä ei tullut edes buustia tuostakaan, vaikka tulokset oli paljon paremmat, mitä kuvitteli ...

Aloittelijanahan oli just mahtavaa, kun tuloksia tuli heti! Luonnollisesti etenkin sarjapainot nousivat huikeasti, jo pelkästään lihasten tottuessa ja tekniikan parantuessa. Mutta myös voimaa ja lihasta tuli mukavasti - kymmenisen kiloa painoa lisää ekan puolen vuoden aikana, ja rasvaprosentti pysyi kivasti siinä kympin kieppeillä.

Kyllä itsellä ensimmäinen kerta kun motivaatiota koeteltiin tuli vasta sitten sen ihan aloittelijavaiheen jälkeen, kun kehitys hidastui aika roimasti. Vaikka sitä osasi kaikkien kokeneempien puheiden osalta odottaakin, niin kyllä se ankealta jonkin aikaa tuntui :)

Sen jälkeen oli vain pakko kohdata reaaliteetit ja huolehtia paremmin ravinnosta ja optimoida treenit parhaiten taitojensa mukaan, ja olla sitten iloinen jokaisesta saavutetusta lisäkilosta jonka tankoon saa tungettua ;)

Omalla kohdallani eniten yleensä harmittaa, jos jokin homma kusee mutta ei tiedä mikä olisi oikea ratkaisu ongelmaan. Esim. penkkitulosta en yhdessä vaiheessa saanut nousemaan lainkaan lähes puoleen vuoteen muiden tulosten kuitenkin parantuessa. Sitten aikaa tuhriintui erilaisten treenimetodien- ja jakojen kokeiluun, mikä oli välillä todella turhauttavaa, kun sama paino pysyi vaikka mitä teki. Mutta sitten muutin aika radikaalisti sarjapituuksia ja -määriä, ja alkoihan se penkki jälleen nousta. Mutta pariin otteeseen oli kyllä vitutus aika huikea, kun tuntui että mikään ei toimi.

Itsellä oli jonkinlainen treenipiikki tuossa, mutta nyt taas ei oikein jaksa kiinnostaa. Penkki tulos noussut 5 kiloa kolmessa viikossa. En todellakaan tiedä, miten tuo on noin pahasti mennyt, mutta jotenkin voimat ei vain riitä. Lihasmassaa ei ole tullut lainkaan vaikka syönkin kuin hevonen. Kolme isoa ateriaa päivässä, aamupalan, iltapalan, jne. Pari pussia karkkiakin menee lähes joka päivä. Paino on noussut noin kolme kiloa, mutta sekin on jo läskiä. Muutaman treenin olen jo jättänytkin väliin, kun mitään ei tapahdu.

Alkaa taas maku ja usko menemään tästä touhusta. Tässä vaiheessa pitäisi olla jo vaikka kuinka kovat tulokset, jotta tuohon 600 kilon yhteistulokseen pääsee. Ja tätä menoa itsestä ei koskaan voi tulla kunnolla voimakasta. Mutta se vain häiritsee, kun en tiedä, mitä vielä pitäisi tehdä.

Itsellä oli jonkinlainen treenipiikki tuossa, mutta nyt taas ei oikein jaksa kiinnostaa. Penkki tulos noussut 5 kiloa kolmessa viikossa. En todellakaan tiedä, miten tuo on noin pahasti mennyt, mutta jotenkin voimat ei vain riitä. Lihasmassaa ei ole tullut lainkaan vaikka syönkin kuin hevonen. Kolme isoa ateriaa päivässä, aamupalan, iltapalan, jne. Pari pussia karkkiakin menee lähes joka päivä. Paino on noussut noin kolme kiloa, mutta sekin on jo läskiä. Muutaman treenin olen jo jättänytkin väliin, kun mitään ei tapahdu.

Alkaa taas maku ja usko menemään tästä touhusta. Tässä vaiheessa pitäisi olla jo vaikka kuinka kovat tulokset, jotta tuohon 600 kilon yhteistulokseen pääsee. Ja tätä menoa itsestä ei koskaan voi tulla kunnolla voimakasta. Mutta se vain häiritsee, kun en tiedä, mitä vielä pitäisi tehdä.

+5kg/3vk = +~87kg/52vk jos samaa tahtia jatkuis että onko tuo nyt niin huono? Aika kumma juttu, että läskiä kertyy jos menee pari pussia karkkia päivässä:rolleyes:

Vähäks aikaa katos tossa reenimotivaatio kun vedin voimatreeniä ja pelkäsinkin ylikuntoa. Sen jälkeen 1 x kunnolla salilla, muuten kipeydet ym. on vieny vähäsen mehut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ARGHHHH, jättäkää se trolli nyt jo rauhaan. Jaksa kattoo ku ihmetellään mitenkä jätkä tekee kaiken päin persettä :D

Vituttaa.

Viimeiseen kahteen ja puoleen viikkoon mahtuu kokonaista yksi (1) punttitreeni. Odottamaton taho on pukannut stressiä ja jonkinlaista jatkuvaa alakuloa päälle, eikä mistään tule mitään. Puntti ei maistu, eikä mikään muukaan fyysinen aktiviteetti. Safkaaminen menee sitten kädekkäin treenimotivaation kanssa. 2-3 viikon treenaamattomuus ja päin persettä syöminen ei näy kropassa/voimissa ainakaan mulla mitenkään merkittävästi, mutta mieli tekee kepposia..

Kroppaa ja mieltä väsyttää jatkuvasti, asioista innostuminen on vähän niin ja näin, mitään ei saa aikaiseksi - tuossapa nuo päällimmäiset oireet. Puntilla on ollut tarkoitus käydä, mutta ajatuksen tasolle se aina jää..

Olenko ainoa, jolle liikunnan puute aiheuttaa em. asioita? Tuskinpa.

itellä oli aivan samaa jotain vuosia sitten ja tollanen 2-4viikon motivaatio paussi tuli koettua säännöllisesti kerran vuodessa kolmena vuonna peräkkäin. sittemmin ei ole tullut mutta tulipaha treenattua aina loppuvuosi todella motivoituneena joten kyllä se siitä taas lähtee kun saat kerran ittes takas ni sit et malta taas olla pois!

Ette te kuulkaas ole yksin. Itse olen huomannut, että alkeellinenkin vuorokausirytmi auttaa pitämään mielen ja treenin hyvin kasassa.
Mikäli teette töitä päivittäin edes muutaman tunnin, on siihen todella helppo sekoittaa jonkinlainen treeni. Mikäli rytmit vaihtelee päivittäin, alkaa treenin sovittaminen luonnollisesti vaikeutua.
Itse kävin maanantaina (tänään perjantai) painimassa ja sen jälkeen en ole tehnyt mitään. Ei vain ole napannut. Ruokaa on mennyt aivan saatanasti ja saunomista on tullut harrastettua, mutta treeni=0.
En mielelläni hakisi syitä peiliä kauempaa, mutta kyllä pitkät vapaat vaikuttavat siihen, että miten se treeni maistuu...

Summa summarum: Vuorokausirytmi: aamulla ylös ja aamupalaa, JOTAIN puuhaa, treeniä, lounas, päikkärit/taas jotain puuhaa, palauttelu/päivällinen, lisää treeniä, iltapala, unta kuulaan viim klo 23.

Eikä sovi väheksyä treenikaverin merkitystä. Jos teillä sellainen on/ on ollut, niin pitäkää veikkoset siitä kiinni. Se teidät potkii paskoina päivinä liikkeelle ja häntä te vielä kiitätte.

Mur...

Kukaan ei ole ikinä yksin tän asian suhteen. Itsellä motivaatio on hukassa aika usein, nyt kun salitreeniä on takana pari vuotta, eikä kehitystä enää saa niin helposti aikaiseksi. Outo juttu, mulla on motivaatio heikoimmillaan, kun on jossain liikkeessä tehnyt uuden enkan. Tulee sellainen "mission accomplished" -fiilis, että nyt voi ottaa treenin suhteen löysemmin, kun pääsi tavoitteeseen. Ja myös voimatasot laskee yleensä aika paljon noitten enkkojen jälkeen. Ehkä kyse on huonosta palautumisesta, ehkä jostain muusta. Ja toi treenikaveri tosiaankin olisi kullanarvoinen. Pitää löytää jostain sellainen..

^^ Itse oon saanu salilta uusia kavereita, ku oon pyytäny varmistamaan, tai oon vaan ruvennu rohkeesti jutteleen jotain treenaaamisesta jne.
Itellä auttaa motivaatiopulaan treenijaon muuttaminen ja liikkeiden kierrättäminen. isot perusliikkeet pysyy yleensä samana, mutta esim rintatreenissä kierrätän penkki/vino/kässärit/dippi ja kyykky vaihtunut selkäkipujen takia kyykkyyn kässäreillä ja hack-kyykkyyn tangolla.

^^ Itse oon saanu salilta uusia kavereita, ku oon pyytäny varmistamaan, tai oon vaan ruvennu rohkeesti jutteleen jotain treenaaamisesta jne.
Itellä auttaa motivaatiopulaan treenijaon muuttaminen ja liikkeiden kierrättäminen. isot perusliikkeet pysyy yleensä samana, mutta esim rintatreenissä kierrätän penkki/vino/kässärit/dippi ja kyykky vaihtunut selkäkipujen takia kyykkyyn kässäreillä ja hack-kyykkyyn tangolla.

Kyykky kässäreillä ?? Aika isot kässärit saa kyllä olla....vai jotain yhen jalan kyykkyäkö teet, siihen kässärit voisi ehkä riittääkin ?

^^ No kyllä mulle riittää 40kg kässärit per käsi, tulee eri fiilis kuin tangolla, vaikka sitä painoa ei niin kauheesti olekkaan. En siis nyt tarkottanutkaan mitään 10kg:n kotipainoja.....Eihän ketään ihmettele jos joku tekee käsipainopenaakaan?

Suositut

Back
Ylös Bottom