Treenijärjestys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jani1
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Todella kovan huutajakaverin kanssa juteltiin tossa vähän treenijärjestyksestä. Esimerkkinä minulla hauis -ja ojentajapäivä jolloin treenaan 3 liikettä hauiksille ja 3 ojentajille. Olen aina treenannut niin, että ensin lämpö molemmille ja sitten ojentaja, hauis, ojentaja, hauis, ojentaja, hauis. Eli vuorotellaan näitä kahta. Kaverini taas huusi minulle, että ainoa oikea tapa on vetää ojentaja, ojentaja, ojentaja, hauis, hauis, hauis. Ei perustellut tätä oikein muuten kun että kerralla vedetään se lihas romuksi. Itsellä hyvä pumppi tullut hauikseen ja ojentajaan omalla tavalla ja kasvua ja kehitystä tapahtunut. Toinen esimerkki on rinta -ja olkapääpäivä jolloin treenaan vuorotellen olkapäitä ja rintaa, kaveri sanoi tähänkin, että kerralla romuksi, mutta minulla esimerkiksi ojentajat ovat hieman heikossa kunnossa, enkä usko että penkin jälkeen heti vinopenkkiin olisi mahdollista laittaa kummoista kuormaa. Mitä mieltä tästä, olisi hyvä kuulla ihan perustreenaajilta ja semipro tasoltakin vastauksia. Uskoisin, että on monia minun kaltaisiani treenaajia, vaikka kaverini väitti minun olevan ainoa.

Jos tuloksia tulee niin sitten tekee jotain oikein. Varsinkin vastalihakset kuten hauis ja ojentajat toimivat kai ihan hyvin vuorotellenkin, samoin yhdistelmät, joiden harjoitusliikkeissä on samoja lihaksia mukana (kuten juuri olkapäät/rinta).

Miten itse teet? Oletko kokeillut toista tapaa? Tuntuisi ainakin siltä, että enemmän voimaa tulee aina seuraavaan liikkeeseen kun antaa välillä toisen levätä.

Minä teen liikkeen kerralla. 1,5-2min lepoa sarjojen välissä. En oo koskaan testannu tuolla tavalla, mutta tuntuu että saa itsestä enemmän irti tekemällä aina yhden liikkeen kerralla loppuun. Pystyy keskittymään vain ja ainoastaan vaikka siihen penkkiin, eikä tarvi mitää kulmasoutua ruveta välissä tekemään. Jos treenaat salilla, niin pidät myös kahta paikkaa varattuna samaan aikaan, jos teet vuorotellen. Mutta yhtä oikeaa tapaa ei ole, miksei tuokin toimisi?

Minä teen liikkeen kerralla. 1,5-2min lepoa sarjojen välissä. En oo koskaan testannu tuolla tavalla, mutta tuntuu että saa itsestä enemmän irti tekemällä aina yhden liikkeen kerralla loppuun. Pystyy keskittymään vain ja ainoastaan vaikka siihen penkkiin, eikä tarvi mitää kulmasoutua ruveta välissä tekemään. Jos treenaat salilla, niin pidät myös kahta paikkaa varattuna samaan aikaan, jos teet vuorotellen. Mutta yhtä oikeaa tapaa ei ole, miksei tuokin toimisi?

Taisit käsittää päin vittua koko postin.. Kaveri ei treenaa mitään vuorosarjoja/supersarjoja vaan tekee liikkeitä vuorotellen lihaksille esim a. hauiskääntö tangolla b. ranskis c. hauiskääntö scott d. ojentaja taljassa jne..

Joo eli tarkoitan juuri sitä, mitä Carni sanoi. Kysyisin vielä että onko jopa "oikeata tapaa", jota suurin osa käyttää?

Jos vuorottelet olkapäitä ja rintaa, niin eikö töki yhtää rintaliikkeet heti olkapääliikken jälkeen, ku pukkaa kertyy verta olkapäihi?

Itse teen noita ns. "supersarjoja". Eli vaikka haukka 4x6 ja ojentaja 4x6-8, joka toinen sarja hauis, joka toinen ojentaja.
Itse olen ajatellut että hauiskääntö on suht kevyt liike muulle kropalle, niin miksei sitten "levätessä" reenailisi jotain toista lihasta.

Vuorosarjoista on kysymys jos tehdään vastakkaisia lihaksia suoraan liikkeestä toiseen ja siiten minuutin tauko ja uudestaan. Näin pystyy tiivistämään treenin 30-40 minuuttiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos vuorottelet olkapäitä ja rintaa, niin eikö töki yhtää rintaliikkeet heti olkapääliikken jälkeen, ku pukkaa kertyy verta olkapäihi?

Teen yleensä sen treenin tässä järjestyksessä: Penkki, takaolkapäät, vinopenkki, sivuolkapäät, pec dec, olkapääpunnerrus. Tossa järjestyksessä työntäviä liikkeitä on siis jokatoinen, ja jaksaa tehä ihan hyvin.

Joo eli tarkoitan juuri sitä, mitä Carni sanoi. Kysyisin vielä että onko jopa "oikeata tapaa", jota suurin osa käyttää?
Tää tyyli miten sun frendis tekee on kyllä varmasti yleisempi, mutta mitään "oikeaa tapaa" ei oo olemassa. Tässäkin asiassa vaihtelu virkistää..

Oblivious troll is oblivious
Obvious troll is obvious. You are oblivious of what a troll really is.

Aijjaa:D En tajunnu ajatella, että teet esim. monta liikettä hauiksille samassa treenissä. Ite teen kädet vaan kerran viikossa yhellä liikkeellä. Esim. kerran viikkoon hauiskääntö tangolla 4x10 ja ranskalainen punnerrus 4x10.

En tiedä ketään toista joka treenaisi tyylilläsi mutta kuten joku jo totesi: jos se toimii sinulla niin anna mennä vaan. Ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta, jokainen ihminen on yksilö. Pienemmissä lihaksissa (kuten olkavarren) tämäntyylisen harjoittelun toimivuus perustunee siihen, että molemmissa lihaksissa on pumppi samaan aikaan - liekö avustavat vielä toisiaan => "suurempi" hypertrophia? Joku anatomiaan perehtynyt tietäis paremmin.

Todella kovan huutajakaverin kanssa juteltiin tossa vähän treenijärjestyksestä. Esimerkkinä minulla hauis -ja ojentajapäivä jolloin treenaan 3 liikettä hauiksille ja 3 ojentajille. Olen aina treenannut niin, että ensin lämpö molemmille ja sitten ojentaja, hauis, ojentaja, hauis, ojentaja, hauis. Eli vuorotellaan näitä kahta. Kaverini taas huusi minulle, että ainoa oikea tapa on vetää ojentaja, ojentaja, ojentaja, hauis, hauis, hauis. Ei perustellut tätä oikein muuten kun että kerralla vedetään se lihas romuksi. Itsellä hyvä pumppi tullut hauikseen ja ojentajaan omalla tavalla ja kasvua ja kehitystä tapahtunut. Toinen esimerkki on rinta -ja olkapääpäivä jolloin treenaan vuorotellen olkapäitä ja rintaa, kaveri sanoi tähänkin, että kerralla romuksi, mutta minulla esimerkiksi ojentajat ovat hieman heikossa kunnossa, enkä usko että penkin jälkeen heti vinopenkkiin olisi mahdollista laittaa kummoista kuormaa. Mitä mieltä tästä, olisi hyvä kuulla ihan perustreenaajilta ja semipro tasoltakin vastauksia. Uskoisin, että on monia minun kaltaisiani treenaajia, vaikka kaverini väitti minun olevan ainoa.
Vai tajusinko sittenkään väärin? Miten vitussa saat sen lämmön pysymään, jos teet noin? Eli esim. A. Hauiskääntö tangolla 3x10 B. Ojentajat taljassa 3x10 C. Hauiskääntö kp 3x8 D. Ranskalainen punnerrus 3x8. Tajusinko oikein? Eikö se ojentajien lämpö kannattas ottaa vaikka vasta vaiheessa b, koska se ois tuoreempi ojentajia ajatellen? samoten voisin kuvitella hauisten päässeen hieman kylmiksi tuossa, kun veivaat 3x10 ojentajaa välissä ja pidät vaikka 2min palautukset.

Todella mielenkiintoista lukea näitä, kun en ole itse asiaa ennen edes ajatellut, hyvin on kyllä tähän asti toiminut (ainakin omalta näkökannalta :D). Kokeilen ehdottomasti heti huomenna rinta/olkapäätreenissä toista tapaa. Lämpökin on hyvin lihaksissa pysynyt, mutta ehkä vielä paremmin tällä toisella tyylillä. Erikoista tosiaan että siinä voi olla isokin merkitys enkä ole aiemmin tullut ajatelleeksi edes asiaa. Kiitos jo tähänastisista asiapitoisista vastauksista!

Vai tajusinko sittenkään väärin? Miten vitussa saat sen lämmön pysymään, jos teet noin? Eli esim. A. Hauiskääntö tangolla 3x10 B. Ojentajat taljassa 3x10 C. Hauiskääntö kp 3x8 D. Ranskalainen punnerrus 3x8. Tajusinko oikein? Eikö se ojentajien lämpö kannattas ottaa vaikka vasta vaiheessa b, koska se ois tuoreempi ojentajia ajatellen? samoten voisin kuvitella hauisten päässeen hieman kylmiksi tuossa, kun veivaat 3x10 ojentajaa välissä ja pidät vaikka 2min palautukset.

Ei kai ne lihakset 10minuutissa ny niin paljoo kylmene että uudestaan pitäis ottaa kauhee lämppä. Riittää kun ottaa ennen kovaa sarjaa yhden-kaks totuttelu sarjaa niin kyä pitäis piisata.

Rinta olkapää päivänä suosittelen tekemään ne rintaliikkeet ensin, mutta kädet on ihan hyvä treenata vaikka vuorotellen ojentaja hauisliikkeitä.
Marko Savolainen treenaili useimmiten kadet juuri noin eli vuoretellen ojentaja ja hauisliikkeen, mutta ei tehnyt niitä supersarjoina peräkkäin vaan piti ihan normaali tauot.
Savolaisen 60cm tumpuista päätellen ehkä yksi parhaista treenimetodeista.

Itsekkin vedän vuorotellen ojentajat ja hauikset mutta teen ne supersrjoina siis heti peräkanaa jonka jälkeen tauko ja hauis on on llut parhaimillaan 52cm ilman pumppia mitattuna joten toimii kyllä ainakin mulla paremmin kuin jos treenäisin ne jollakin muulla tavalla.

IDKF:lle vielä että kyllä se veri ja lämpö pysyy alueella hyvin koska treenataan pienen alueen eli olkavarren alueen virekkäisiä lihaksia ja vuorottelu ojentaja / hauis saattaa vain parantaa tehoja, koska toinen puoli saa pienta paussia ja silti toisen puolen treenauksen avulla veri pakotetaan pysymään olkavarren aluella.

Itse teen noita ns. "supersarjoja". Eli vaikka haukka 4x6 ja ojentaja 4x6-8, joka toinen sarja hauis, joka toinen ojentaja.
Itse olen ajatellut että hauiskääntö on suht kevyt liike muulle kropalle, niin miksei sitten "levätessä" reenailisi jotain toista lihasta.

Sama homma, noi käsiliikkeet on yleensäkki semmosta vitkutusta, ellei tee ojentajapenkkiä tai dippiä. Itse olen tätä vuorottelutyyliä käyttäny ja saa enemmän sykettä aikaan, enkä kyllä mitään syytä tälle voi keksiä, miksei toimisi. Väitän, että menee vähän turhaa jopa hifistelyn puolelle liika päänvaivaaminen tällä asialla, kehitystä tulee varmasti, käytti tyyliä mitä hyvänsä.

Ainiin, ja tässä ojentaja/hauis -jutussa on vielä se hyvä puoli, että saa tosiaan tykittää VASTAlihaksia, eli ei ole toisen lihaksen sarjasta pois, vaikka tekeekin sata lasissa (ainakaan itsellä joku hauiskääntö ei paljoa saa haukkomaan henkeä, vaikka tangolla tekisi).

Niin ja jos tästä tyylistä pitää, niin suosittelen ihan reilusti kokeilemaan supersarjana, alkaa jytistä eri tavoin.

Itsekin tehnyt melko kauan tavalla esim: rinta, hauis, rinta, hauis, rinta, hauis. Olen aina ajatellut että jos esim. alotan penkillä teen sen kokonaan loppuun, jonka jälkeen teen hauista seuraavaksi. Olen aina kuvitellut, että on hyvä antaa rinnan levätä, ennen kuin teen toista rintaliikettä eli esim. vinopenkkiä. Jospa itekin koittaisi tuolla tavalla, että juuri rinta/haba treenissä teen kaikki rinnalle tarkoitetut liikkeet ensiksi ja sitten vasta hauikselle sen omat liikkeet.

Suositut

Back
Ylös Bottom