Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
kiitos vastauksesta! penkissä ja soudussa molemmissa,kyykky sen sijaan kulki normaalisti..voisi tosiaan kokeilla vielä jos ensi manantaina tulisi tuo vitonen,kun lähden sitten keventämään niin montako viikkoa olisi hyvä ottaa takapakkia?
Haittaako jos soutelee kuin Yates, vai onko toi pendalay row paljon parempi, ei sitä oo ennen harrastettu nii kysellään.
Nyt ajattelin itsekin ottaa kokeiluun tämän SF 5x5:n. Näyttää parin ensimmäisen viikon sarjapainot todella mitättömiltä, joten ajattelin kysyä, että tuleeko paljonkin haittaa, jos hyppäisin suoraan 3. viikkoon? Tai edes toiseen.
Ensimmäisten viikkojen skippaaminen tai egoilu niiden aikana ("teenpä tästä pari ylimääräistä sarjaa kun tuli tyttöjä sali täyteen") on kenties paras keino romuttaa koko ohjelma täydellisesti. Noh ehkä jättämällä kyykyn tekemättä romuttuu yhtä huolella.
Tee vaan taulukon mukaan. Oli mullakin kun tätä ohjelmaa kokeilin vuonna 2006, ekan viikon ekat sarjat 5x40kg ja häpesin niin että menin salille aamuseittemältä niitä tekemään ettei kukaan näe. Nykyään huvittaa koko touhu kun siihen aikaan ei vain malttanu ottaa rennosti ja vakaasti. Kyllä se sieltä nousee äkkiä (2,5kg lisää viitosmaksimiin viikossa on 50kg alle puolessa vuodessa, tuo kelpais mulle tulokseksi kahdelta vuodelta oikein hyvin), ota ne alkuviikot sillä mielellä että se on palautusjakso sun edellisestä ohjelmasta.
Tärkeätä on ensiksi selvittää mikä siellä selässä on että se ei kestä ja tarkastaa että suoritus tekniikat ovat sen mukaiset että selkä ei rasitu liikaa...Kuinka toimivia kyseiset ohjelmat ja yleensäkin raskaisiin perusliikkeisiin pohjautuvat ohjelmat on ihmiselle jonka alaselkä ei kestä jatkuvaa kyykkyä tai maastavetoa oikein millään variaatioilla? Olisiko viisaampi toteuttaa runsaammalla määrällä apuliikkeitä ennemmin? Sama vaiva tietenkin häiritsee myös kulmasoudussa, selän ojennuksissa yms...
Kuinka toimivia kyseiset ohjelmat ja yleensäkin raskaisiin perusliikkeisiin pohjautuvat ohjelmat on ihmiselle jonka alaselkä ei kestä jatkuvaa kyykkyä tai maastavetoa oikein millään variaatioilla? Olisiko viisaampi toteuttaa runsaammalla määrällä apuliikkeitä ennemmin? Sama vaiva tietenkin häiritsee myös kulmasoudussa, selän ojennuksissa yms...
Mulla sama ongelma alaselän kanssa. Oon tehnyt kyykyt etukyykkynä ja maastavedon jättänyt kokonaan pois. Oon tehnyt alaselälle vaan kuntouttavia liikkeitä kuten reverse hyper yms. Leuanvedon oon sitten ottanut ylimääräisenä joka treeniin. Harmittaahan se kun ei maastavetoa pysty enää tekemään, mutta minkäs teet kun selkä ei sitä vaan kestä.
Olen kokeillut etukyykkyä joka auttaa vaivaan hieman, myös maastavedot jätin pois ohjelmasta noin 4-5kk sitten. Mutta ongelma on siinä että jos ohjelma kasataan käytännössä 3 raskaasta perusliikkeestä ja maastaveto sekä mahdollisesti kyykky pitää korvata jollain, voidaanko puhua enää tehokkaasta kokonaisvaltaisesta ohjelmasta? Fyssarikäynnit ja venyttelyt ovat olleet aika laiha lohtu tähän mennessä, hieromalla helpottaa toki.
Kaksi viikkoa takana tätä ohjelmaa ja nyt iski pieni flunssa, mutta pari ylimääräistä lepopäivää ei varmaan ole pahasta. Mahtava ohjelma! En ole aikaisemmin tykännyt jalkakyykystä, mutta tämän ohjelman myötä siitä on tullut lempiliikkeeni. Kun olen tottunut aikaisemmin pitkiin sarjoihin, tuo 5 toistoa tuntuu leppoisalta määrältä, mutta silti treenin jälkeen sitä on hyvällä tavalla romuna.
Minulla on myös ongelmia yliliikkuvan alaselän takia, selän pienet lihakset menevät helposti jännittyneeseen tilaan maastavetopäivänä. Sekä normaali kulmasoutu ja tuo pendalay row ovat minulle uusia liikkeitä ja olen tuota jälkimmäistä tuumaillut salilla ja koittanut muistella miten se tehtiiin youtube-videossa. Olen tullut siihen tulokseen että kunhan oikea asento löytyy, se on alaselkäystävällisempi liike kuin normaali kulmasoutu. Mitä olette mieltä tästä?
Toinen kysymykseni koskee penkkiä ja sotilaspunnerusta. Teen penkkiä sotilaspenkkityyliin ja se on suhteessa sekä kyykkyä että maastavetoa edellä, mutta toisaalta haluaisin olkapäihin lisää massaa. Voisikohan liikkeitä vaihtaa siten että penkki olisi vain kerran viikossa ja sotilaspunnerus olis keskiviikon sijaan maanantaina ja perjantaina? Tai vaihtoehtoisesti esim. ma sotilaspunnerrus, ke penkki, pe vinopenkki.
Mitä jos pitää kerran viikkoon käsipäivän? Hauista ja ojentajaa, haittaako progressiota?