Treeni-osion yleiset kysymykset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jos sulla ei oo mitään erityistä lajia miksi keskikroppaa treenaat tai silloinkin kyllä...monipuolisuus on lähes aina hyvä. koneet on ok yleisvoimalle ja saahan niissä kohdennettua treenin usein tarkemmin tietylle lihakselle, jos bodailu on lähellä sydäntä. jos haet toimivaa keskivartalovoimaa jotain muuta lajia varten, kannattaa yleisvoimatreenin lisäksi tehdä paljon tasapainohaasteellisia keskikroppajuttuja.

Edelliseen liittyen: mitä mieltä gurut ovat jalannostoista roikkuen? Siis niin, että roikutaan tangosta ja nostetaan jalat suorina ylös, kunnes jalkaterät osuvat tankoon. Hyvä liike, huono, jotain muuta?

Teen tämän itse aika rivakasti, mutta olen miettinyt, että kannattaisiko tämä tehdä tarkoituksella hitaasti (esim. 3 sek per toisto), vähän telinevoimistelijoiden tyyliin?

Perussaliharjoittelu kyseessä, ei sen kummempaa.

hyvä liike polvet suorina tai koukussa. lisäpainolevy kasilenkillä nilkkojen väliin. ilman heilumisapuja nosto ja lasku kontrollissa. voit pysäytellä matkalla myös tai tehdä kiertäen jne jne.

hyvä liike polvet suorina tai koukussa. lisäpainolevy kasilenkillä nilkkojen väliin. ilman heilumisapuja nosto ja lasku kontrollissa. voit pysäytellä matkalla myös tai tehdä kiertäen jne jne.
Joo, pitää kokeilla tätä pienellä jarruttelulla alasmenossa. Nykyään "tipautan" jalat suoraksi, laiska kun olen.

Onkos kenelläkään tietoa, voiko salitreeni aiheuttaa iholle pieniä punaisia laikkuja? Ilmeisesti joitain verenpurkaumia tms. Nyt olen huomannut, että aina varsinkin jalkatreenin jälkeen iholle ja erityisesti silmien ympärille ilmestyy paljon pieniä punaisia pisteitä? Onko muille tullut samanlaisia?

viskositeettijuttu. pintasuonet vähä päästää läpi. ei pitäis olla vaarallista ollenkaan.

Huomasin tuossa yhessä vaiheessa, että kyykätessä isoilla painoilla tuntuu että lantio kääntyy hieman oikealle. Yrittäny kyllä aina nostaa enemmän vasemmalla jalalla (tuntuu jopa siltä) mutta ilmeisesti kuitenkin on oikeassa jalassa enemmän voimaa (olen oikeajalkainen), vai? Ilmeisesti samasta vinosta noususta myös vasenalaselkä kipeytyi hetkeksi. Eli siis jos lantio tuntuu kääntyvän oikealle niin onko oikeassa jalassa silloin enemmän voimaa, ihan vain varmistaakseni pitää tätä kysyä. Mitään vammoja ei ole, aattelin nyt sit alkaa treenaa pelkkää vasenta jalkaa, jos tästä on tod.näkösesti kyse.

Huomasin tuossa yhessä vaiheessa, että kyykätessä isoilla painoilla tuntuu että lantio kääntyy hieman oikealle. Yrittäny kyllä aina nostaa enemmän vasemmalla jalalla (tuntuu jopa siltä) mutta ilmeisesti kuitenkin on oikeassa jalassa enemmän voimaa (olen oikeajalkainen), vai? Ilmeisesti samasta vinosta noususta myös vasenalaselkä kipeytyi hetkeksi. Eli siis jos lantio tuntuu kääntyvän oikealle niin onko oikeassa jalassa silloin enemmän voimaa, ihan vain varmistaakseni pitää tätä kysyä. Mitään vammoja ei ole, aattelin nyt sit alkaa treenaa pelkkää vasenta jalkaa, jos tästä on tod.näkösesti kyse.
Chad Wesley smithiltä löytyy oikein hyvä video YouTubesta neuvomaan aiheeseen! :) nimellä fixing hip shift during squats tms pitäisi löytyä.

Kyselinkin jo aikaisemmin tuolla voimapuolella, mutta minkälaista voimaohjelmaa suosittelisitte käytännössä päin helvettiä vuoden treenalleelle aloittelijalle (4 ja 5-jakoista bodailuohjelmaa alusta lähtien:D)?
Nyt siis voimatasot luokkaa penkkipunnerrus 75kgx6. Eli en kuitenkaan ihan vasta alkaja ole ja tekniikat jne. on kunnossa ja voimaa on jo ihan vähän tarttunutkin.

Eipä noissa 4- ja 5-jakoisissa mitään vikaa aloittelijoillekaan ole oikein toteutettuna. Anyway kaikki riippuu kaikesta. Monta päivää viikossa haluat/pystyt treenata? Kuinka paljon muuta urheilua tulee ja miten syöt? Teetkö raskasta työtä?

- Noissa painoissa varmaan Starting Strength toimii hyvin mutta ainakin minulle se olisi liian monotoninen ja tylsä

- Itse tykkään Jim Wendlerin 531 ohjelmasta ja se sopii kyllä aloittelijallekin. Siitä löytyy miljoona eri variaatiota joista varmasti joku on mieleinen. Netistä löytyy paljon tietoa tuosta mutta hankkisin kuitenkin ainakin jonkun noista Jimin kyseiseen ohjelmaan liittyvistä kirjoista.

- Jton 3x4->6x6 on mainio tapa treenata mutta vaatii aika paljon ymmärrystä ohjelmoinnista ja varsinkin oman kropan tuntemusta. Voihan tuon toki ulkoistaa Jtolle niin tulet varmasti olemaan tyytyväinen tuloksiin.

Eipä noissa 4- ja 5-jakoisissa mitään vikaa aloittelijoillekaan ole oikein toteutettuna. Anyway kaikki riippuu kaikesta. Monta päivää viikossa haluat/pystyt treenata? Kuinka paljon muuta urheilua tulee ja miten syöt? Teetkö raskasta työtä?

- Noissa painoissa varmaan Starting Strength toimii hyvin mutta ainakin minulle se olisi liian monotoninen ja tylsä

- Itse tykkään Jim Wendlerin 531 ohjelmasta ja se sopii kyllä aloittelijallekin. Siitä löytyy miljoona eri variaatiota joista varmasti joku on mieleinen. Netistä löytyy paljon tietoa tuosta mutta hankkisin kuitenkin ainakin jonkun noista Jimin kyseiseen ohjelmaan liittyvistä kirjoista.

- Jton 3x4->6x6 on mainio tapa treenata mutta vaatii aika paljon ymmärrystä ohjelmoinnista ja varsinkin oman kropan tuntemusta. Voihan tuon toki ulkoistaa Jtolle niin tulet varmasti olemaan tyytyväinen tuloksiin.
Treeneille on reilusti aikaa vaikka joka päivä (lukio) ja halua treenata sitäkin enemmän eli se ei ole ongelma. Muuta urheilua ei tällähetkellä tule ja safkaaminen on suht hyvässä kunnossa ja siitäkin on jonkunverran opiskeltua tietoa.
Nykynen ohjelma:
4 jakoinen 2on 1off

1. Rinta/ Olkapäille hevi pystäri ja pystysoutu (Pääliike penkki, vinopenkki)
2. Selkä/ Takaolkapäät (Pääliike leuanveto lisäpainolla, kulmasoutu)
3. Kädet/ Vipareita suurella volyymilla yleensä 5x20 (Pääliikkeet dippi, kapea penkki ja hauiskääntö levytangolla)
4. Jalat (Pääliikkeet Hack ja suorinjaloinmave)
Pääliike vaihtuu aina kevyen viikon jälkeen (4-5vk välein suunilleen)

Treenit koostuu pääliikkestä, jossa @Mike 2x6 systeemi ja sitten apuliikkeet 3x8 ja 3x15 ja viimeinen liike on yleensä täysin eristävä liike. Jalkojen treenimäärä johtuu jääkiekkotaustasta ja naurettavan pienestä yläkropasta.

Ihan hyvältä perus setiltähän toi näyttää. Sulle näyttäisi bodaus olevan pääasia ja jos 2x6 toimii sulla niin jatka ihmeessä sillä, itse kaipaisin jo ihan psyykkisellä tasolla enemmän vaihtelua eikä tuollaisella paljoa voimapohjaa luoda jos näin voimailijan näkökulmasta mietitään. Panostaisin kyllä tossa vaiheessa enemmän pääliikkeisiin niin että niitä tulisi se 4-6 sarjaa/treeni.

Sama juttu avuissa. Miksi 3x8 ja 3x15? Miksei vaikka 3-5x6-15? Jos nyt kuvitellaan että tuon 2x6x75kg penkkisarjan jälkeen teet vaikka 3x8x60kg vinopenkin niin miksi ihmeessä jättäisit siihen jos viimeinen sarja onkin naurettavan kevyt ja pystyisit tekemään siinä helpon kympin. Ei nelijakoisissa tarvitse jättää varoja. Ei sitä failureakaan kyllä välttämättä tarvita.

Voimaohjelmaa kyselit ja niihin olisi hyvä sisällyttää kyykky ja maastaveto. Silloin toi sun jako voisi mennä esim:

1. Penkki, Pystypunnerrus seisten
2. Maastaveto, Leuat
3. Kapea penkki/Dippi, Hauiskääntö levytangolla
4. Kyykky

Jos kehityt noissa liikkeissä on oikeesti aika sama mitä teet tuohon päälle. Vähän vipareita sivuille ekalle päivälle ja taakse tokalle ja ehkä joku soutu vielä leukojen jälkeen. Opettelet kyykkäämään kunnolla niin et tarvitse pitkään aikaan jaloille muuta. Toki voit tehä vaikka sitä hackia ja vaikka pohkeita siihen päälle.

Jos haluat kokeilla kaksi jakoista voit muuttaa runkoa vaikka näin:

1. Penkki, leuat, pystypunnerrus, viparit sivuille, hauis
2. Maastaveto, etukyykky/hack, vatsaa ja pohkeita
3. Kapea penkki, kulmasoutu, dippi, viparit taakse, hauis
4. Kyykky, jalkaprässi, vatsaa ja pohkeita.

treenit kulkee, hiki lentää ja tuntuma loistava ja jaksaa painaa mutta silti tuntuu kertyvän mahamakkaraa. monipuolinen ruokavalio on ja vuosiin en ole herkkuja syönyt. voiko kova treenaaminen tehdä tällasta? kevennelly en ole herraties kui pitkään aikaan mutta ei tekis paljon mieli kevennellä ku läskiä vaa kertyy.

treenit kulkee, hiki lentää ja tuntuma loistava ja jaksaa painaa mutta silti tuntuu kertyvän mahamakkaraa. monipuolinen ruokavalio on ja vuosiin en ole herkkuja syönyt. voiko kova treenaaminen tehdä tällasta? kevennelly en ole herraties kui pitkään aikaan mutta ei tekis paljon mieli kevennellä ku läskiä vaa kertyy.

Eiköhän se, että syöt enemmän kuin kulutat ole se perimmäinen syy. Toki välillä kannattaa keventääkkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom