Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta yksikään (kunnallisen) lääkäri ei ole koskaan viitsinyt minulle kertoa miten tämä sairaus vaikuttaa elämääni. Lääkärit ovat luulleet että olen treenin jälkeen todella väsynyt vain siksi kun minulla on niin huono kunto. Olen kuntoillut ja liikkunut säännöllisesti vuosia, joten en ole ihan pureksimatta tätä kommenttia lääkäreiltä niellyt. Tältä palstalta nyt sitten luin teidän kokemuksianne ja ymmärrän vihdoinkin paremmin mistä lihasjumini, väsymys ja treenin jälkeinen monen päivän jäykkyys voisi johtua. Venyttelen treenien jälkeen tunnollisesti, mutta tuloksetta. Käyn 2 kertaa viikossa hieronnassa ja aina olen yhtä jumissa ja hieroja on aina yhtä ihmeissään asiasta. Viimeksi tulin maininneeksi hierojalleni että mulla on kilpparin vajaatoiminta ja tätä hieroja oli epäillytkin. Olen syönyt thyroxinia nyt jo 8 vuotta ja arvot on heitelleet vuosien varrella niin että annostusta on tässä vähitellen hieman nostettu.
Ennen kuin sairauteni todettiin, laskivat minulta melkein kaikki veriarvot aina kovemman treenijakson aikana (kävin salilla, juoksin ja pyöräilin PALJON). Esim. verensokeri, hemoglobiini, verenpaine, rauta-arvot ja valkosolut oli alhaalla, eikä niitä saanut millään lääkärin määräämillä lisäravinteilla (esim. rautatabletit) ylös, joten lääkäri käski liikkua paljon vähemmän (tyyliin: käy kävelyllä pari kertaa viikossa). Vähensin liikuntaa ja väsyin ihan tajuttoman paljon. Sain työpaikan, menin töihin ja melkein heti pääsin työterveyslääkärille ihmettelemään miksi nukahdan kesken duunipäivän. Lääkärin diagnoosi: psyykkistä vikaa. Vasta vuoden päästä kunnallisella viitsittiin olla niin mukavia että katsottiin nuo kilpirauhasarvot ja aloitin heti tulosten tultua thyroxin-lääkityksen. En ollutkaan hullu ja sain pitää työni! jipii...
Ongelmani on nykyään vielä treenistä palautuminen, kun lämmittely ja venyttelyt pari tuntia treenin jälkeen ei ole tuottanut tulosta ja keskellä päivääkin tekisi treenin jälkeen mieli painua nukkumaan. Jos tämän lepohetken itselleni suon, nukun yleensä monta tuntia putkeen vaikka olisi minkälainen herätyskello pärisemässä. Ja pitkien päikkärien jälkeen on olo edelleen vetämätön ja saatan ihan hyvin nukkua täydet 8 tunnin yöunet vielä saman päivän yönä. Pahimmillaan rankan treenin jälkeen tirsoja tulee vuorokaudessa siis vedettyä yhteensä 14 h. Liikkuisin mielelläni 5 päivää viikossa, joista kaksi päivää salitreeniä ja kolme päivää muuta ulkoliikuntaa, mutten ole tässä tahdissa pysynyt.
Treenistä palautumiseen en ole löytänyt sopivaa palautusruokaa/juomaa. En pysty maitotuotteita käyttämään ja soija ja suklaa on myös kiellettyjen aineiden listalla. Suklaasta muuten tulee aivan järkyttävät lihas/nivelvaivat, samoin liiasta sokerin tai makeutusaineiden syönnistä ja alkoholista! Onko teillä vinkkejä miten treenipäivänä kannattaisi syödä? Muutenkin syömäpuoli on minulla vähän heikoilla kun päivässä tarvitsisin sen 1800-2000 kaloria (hoikka alle 30v. nainen) kohtuullisella liikunnalla, mutta normipäivinä kaloreita kertyy vain n. 900 (laskettu on
http://keho.net/). :( Mielestäni syön todella reippaasti, noin 4 annosta päivässä ja olen koittanut annoskokojakin tuplata, mutta eipä masuun paljon mahdu, eikä toisaalta aika ole riittänyt useampaan ruokailuun esim. työpäivän aikana, jolloin aamuun/iltaan tulee aikamoinen ruokamäärä. Päivän ruuista rasvaa tulee keskimäärin 24%, protskuja 16% ja hiilareita 60% (paljon ruis/täysjyvätuotteita). Proteiinia pitäisi saada enemmän, mutta mistä? Syödä puputan nyt jo mm. auringonkukan-, pellavan- ja seesaminsiemeniä sekä manteleita, mutta ei niitä kovin paljon joka päivä voi syödä ja niistä tulee ylimääräistä rasvaakin ihan kiitettävästi. Toistetaan nyt vielä että maito- ja soijatuotteet eivät käy. Soijalle olen allerginen, se on selvä juttu, mutta nuo maitotuotteet on ihan käsittämätön juttu jota on tutkittukin mutta ei ole selvinnyt miksi vatsa ei kestä.