Treeni ja kilpirauhasen vajaatoiminta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Iha Thyroxin se o, vieläkään en tunne yhtään mitään eroa. Viikon päästä ois tarkotus tuplata toi 25mcg annos ja kattoa miten käy. Onks niit edes vaihtoehtosia pillereitä?

Onks niit edes vaihtoehtosia pillereitä?

No siis on mahdollista olla yhdistelmälääkitys : Thyroxin(T4)+ Liothyriini(T3) tai Armour. Noita hoitomuotoja tosin ei anneta niin herkästi yleisellä puolella. Tai näin olen ainakin käsittänyt. Oma lääkärini ei edes misään vaiheessa ole vihjannut minulle, että vaihtoehtoisia hoitomuotoja olisi. Itse on täytynyt tiedot onkia. Toiset sanoo, että pelkkä Thyroxin ei pidemmän päälle olisi riittävä lievittämään oireita.

Annostus voi sinulla tietysti olla liian pieni, minkä vuoksi mitään muutosta olotilassa ei ole tapahtunut. Tai sitten pelkkä Thyroxin ei vain riitä sinulle. ( Jos elimistö ei pysty muuttamaan T4sta T3.)

Mulla taas on mitattu sillon ihan alussa kaikki arvot T3V:stä lähtien ja kaikki on ilmeisesti ihan normaalit paitsi tuo TSH sekoilee jotain paskaa. Nyt on olo hitusen parantunut kun oon kaksi viikkoa syönyt vähän isompaa annosta tuota Thyroxinia. Vajaan 2.5kk päästä on sitten verikokeet ja toivon todella että tilanne ois parantunu.

En minäkään saa ikinä kun vaan soittoaikoja lääkärille. Tai saisin ajan mutta ne menee sitten aina jonnekin kuukauden päähän enkä jaksa odottaa ja kitua sen asian kanssa...

Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta yksikään (kunnallisen) lääkäri ei ole koskaan viitsinyt minulle kertoa miten tämä sairaus vaikuttaa elämääni. Lääkärit ovat luulleet että olen treenin jälkeen todella väsynyt vain siksi kun minulla on niin huono kunto. Olen kuntoillut ja liikkunut säännöllisesti vuosia, joten en ole ihan pureksimatta tätä kommenttia lääkäreiltä niellyt. Tältä palstalta nyt sitten luin teidän kokemuksianne ja ymmärrän vihdoinkin paremmin mistä lihasjumini, väsymys ja treenin jälkeinen monen päivän jäykkyys voisi johtua. Venyttelen treenien jälkeen tunnollisesti, mutta tuloksetta. Käyn 2 kertaa viikossa hieronnassa ja aina olen yhtä jumissa ja hieroja on aina yhtä ihmeissään asiasta. Viimeksi tulin maininneeksi hierojalleni että mulla on kilpparin vajaatoiminta ja tätä hieroja oli epäillytkin. Olen syönyt thyroxinia nyt jo 8 vuotta ja arvot on heitelleet vuosien varrella niin että annostusta on tässä vähitellen hieman nostettu.

Ennen kuin sairauteni todettiin, laskivat minulta melkein kaikki veriarvot aina kovemman treenijakson aikana (kävin salilla, juoksin ja pyöräilin PALJON). Esim. verensokeri, hemoglobiini, verenpaine, rauta-arvot ja valkosolut oli alhaalla, eikä niitä saanut millään lääkärin määräämillä lisäravinteilla (esim. rautatabletit) ylös, joten lääkäri käski liikkua paljon vähemmän (tyyliin: käy kävelyllä pari kertaa viikossa). Vähensin liikuntaa ja väsyin ihan tajuttoman paljon. Sain työpaikan, menin töihin ja melkein heti pääsin työterveyslääkärille ihmettelemään miksi nukahdan kesken duunipäivän. Lääkärin diagnoosi: psyykkistä vikaa. Vasta vuoden päästä kunnallisella viitsittiin olla niin mukavia että katsottiin nuo kilpirauhasarvot ja aloitin heti tulosten tultua thyroxin-lääkityksen. En ollutkaan hullu ja sain pitää työni! jipii... :)

Ongelmani on nykyään vielä treenistä palautuminen, kun lämmittely ja venyttelyt pari tuntia treenin jälkeen ei ole tuottanut tulosta ja keskellä päivääkin tekisi treenin jälkeen mieli painua nukkumaan. Jos tämän lepohetken itselleni suon, nukun yleensä monta tuntia putkeen vaikka olisi minkälainen herätyskello pärisemässä. Ja pitkien päikkärien jälkeen on olo edelleen vetämätön ja saatan ihan hyvin nukkua täydet 8 tunnin yöunet vielä saman päivän yönä. Pahimmillaan rankan treenin jälkeen tirsoja tulee vuorokaudessa siis vedettyä yhteensä 14 h. Liikkuisin mielelläni 5 päivää viikossa, joista kaksi päivää salitreeniä ja kolme päivää muuta ulkoliikuntaa, mutten ole tässä tahdissa pysynyt.

Treenistä palautumiseen en ole löytänyt sopivaa palautusruokaa/juomaa. En pysty maitotuotteita käyttämään ja soija ja suklaa on myös kiellettyjen aineiden listalla. Suklaasta muuten tulee aivan järkyttävät lihas/nivelvaivat, samoin liiasta sokerin tai makeutusaineiden syönnistä ja alkoholista! Onko teillä vinkkejä miten treenipäivänä kannattaisi syödä? Muutenkin syömäpuoli on minulla vähän heikoilla kun päivässä tarvitsisin sen 1800-2000 kaloria (hoikka alle 30v. nainen) kohtuullisella liikunnalla, mutta normipäivinä kaloreita kertyy vain n. 900 (laskettu on http://keho.net/). :( Mielestäni syön todella reippaasti, noin 4 annosta päivässä ja olen koittanut annoskokojakin tuplata, mutta eipä masuun paljon mahdu, eikä toisaalta aika ole riittänyt useampaan ruokailuun esim. työpäivän aikana, jolloin aamuun/iltaan tulee aikamoinen ruokamäärä. Päivän ruuista rasvaa tulee keskimäärin 24%, protskuja 16% ja hiilareita 60% (paljon ruis/täysjyvätuotteita). Proteiinia pitäisi saada enemmän, mutta mistä? Syödä puputan nyt jo mm. auringonkukan-, pellavan- ja seesaminsiemeniä sekä manteleita, mutta ei niitä kovin paljon joka päivä voi syödä ja niistä tulee ylimääräistä rasvaakin ihan kiitettävästi. Toistetaan nyt vielä että maito- ja soijatuotteet eivät käy. Soijalle olen allerginen, se on selvä juttu, mutta nuo maitotuotteet on ihan käsittämätön juttu jota on tutkittukin mutta ei ole selvinnyt miksi vatsa ei kestä.

Tässä ketjussa on puhuttu paljon palautumisesta, mutta en ole koskaan kokenut sitä ongelmaksi oman vajaatoimintani kanssa. Harrastan maantiepyöräilyä päälajina, ja siinähän yksittäiset liikuntakerrat ovat melko pitkiä, 2 tunnin lenkki on ns. lyhyt lenkki. Eikä minulle tuota ongelmaa liikkua 5-6 kertaa viikossa, toki silloin on kevyempää lenkkiä mukana ja salitreenienkin intensiteetti vaihtelee. Nukun turhan vähän, alle 7 tuntia yössä arkisin ja sen vaikutuksen toki huomaa. Mutta yli 10 tunnin yöunet rankankaan treenin päälle ei yksinkertaisesti onnistu.

Oletko käsitellyt tuota palautumisongelmaa oikein endokrinologin kanssa? Esim oma kilpirauhaslääkitykseni nostettiin vasta endokrinologin toimesta 0,2 mg vuorokaudessa. Työterveyslääkäri ei moiseen suostunut, kun peruskilpirauhasarvot oli viiterajoissa. Endokrinologin toimesta taas seurataan vain T3v-arvoa.
Toisaalta kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa elimistöön niin monin tavoin että ilmeisesti sen aiheuttamat oireet ovat kovin yksilöllisiä. Toivottavasti löydät keinot, jolla saat elimistön ja haluamasi liikuntamäärät synkkaan.

Kiitos garda. Kuulin vasta nyt ensimmäistä kertaa endokrinologeista eli en ole käynyt. Taidanpa pyytää lähetteen sellaiselle.

Kertokaas te jotka sairastatte, että onko teillö vaikuttanu kilpirauhasen vajaatoiminta lihasmassan kasvuun? Lueskelin tämän topicin läpi, ja suurin osa surkutteli vain ainaista väsymystä tai painon nousua...
Itellä todettiin viime talvena vajaatoiminta, mutta tuo väsymys ja painon nousu ei oo kuuluneet oireisiin. Itse asiassa paino on laskenut vuoden sisään melko paljonkin.

Aloittelin vasta salilla käymisen, ja motivaatiota kyllä riittää ja eikä ole kertaakaan tarvinnut väsymyksen takia salitreenejä perua. Palautumisista sen verran, että ylävartalon osat palautuu nopeesti, mutta jalat ovat yleensä jäljessä.
Nyt sitten tänä iltana vasta ajattelin että mitenköhän tämä sairaus vaikuttaa lihasmassan kasvatuksen kannalta`?

Kyllä mulla ainakin on lihasmassa lisääntynyt tasaisesti. En tosin tiedä miten se lisääntyisi jos ei olis tätä vajaatoimintaa.

Onneksi nyt viimeisin lääkäri oli edes järkevä ja suurensi mulla annostusta lääkkeissä, kun edelleen oli kaikkia oireita. Tosin ei arvot olleet vieläkään kovin kummoset, mutta lääkäreiden mielestä ne oli niin hyvät, että eivät aluksi suostuneet nostamaan annosta. (2,61 ja 17)

Kyllä mulla ainakin on lihasmassa lisääntynyt tasaisesti. En tosin tiedä miten se lisääntyisi jos ei olis tätä vajaatoimintaa.

Onneksi nyt viimeisin lääkäri oli edes järkevä ja suurensi mulla annostusta lääkkeissä, kun edelleen oli kaikkia oireita. Tosin ei arvot olleet vieläkään kovin kummoset, mutta lääkäreiden mielestä ne oli niin hyvät, että eivät aluksi suostuneet nostamaan annosta. (2,61 ja 17)

Paljon sulla on ollut TV-4 aikaisemmin? Mulla oli alussa TV-4 11, sitten ei edes mitattu. TSH on ollut 2.0, mutta meen ensi viikolla taas kokeisiin. Onko sulla vaikuttanut painon putoamiseen mitenkään?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paljon sulla on ollut TV-4 aikaisemmin? Mulla oli alussa TV-4 11, sitten ei edes mitattu. TSH on ollut 2.0, mutta meen ensi viikolla taas kokeisiin. Onko sulla vaikuttanut painon putoamiseen mitenkään?

TSH oli 8 ja T4V jotain öö... 18. Nyt siis laski tuo TSH 2,61:een ja T4V 17.

Paino on pikkusen pudonnut, mutta ei mitenkään radikaalisti, kun arvot ovat laskeneet. Muuutaman kilon. Lähinnä huomaan omasta olostani nuitten arvojen laskun.

Itelläni tämä ei vaikuta treeniin mitenkään muuten, kuin jos arvot on persiillään niin salille lähteminen on tuskasta, koska väsyttää niin helkkaristi. Liikunta kuitenkin auttaa selvästi väsymykseen, joten olen aina kuitenkin salille lähtenyt, vaikka olis ollutkin hankalaa. Jotkut sano, että lihasmassaa on hankalampi rakentaa jos on vajaatoiminta, mutta ainakin omasta mielestäni mun lihasmassan kasvuun tämä ei ole vaikuttanut. Tosin paljon kai se on yksilöllistä, mitä oireita tulee?

Tietysti välillä mulla on mieli matalalla, koska OIKEASTI HALUAISIN olla TERVE. Haluaisin joskus kisatakin, mutta en tiedä onko semmonen mahdollista ja se alkaa joskus oikeasti v***maan. Painoa ei saisi karkuuttaa ylös, koska se on VAIKEAA saada alas (ainakin minulla).

Mul aloitettiin kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys pari viikkoo sit. Ollu jo vuosikausia oireita (edellisessä raskaudessa todella hurja painonnousu) palelu, yöhikoilu, muisti pätkiny pahasti, jumalaton väsymys, uupumus, 3kk jatkunut kurkkukipu, koko ajan oli joku flunssa päällä, esineet tippui käsistä, sormet puutui, tuntui et jalat lähtee alta, turvotus vaivas... Listaa vois jatkaa loputtomiin. Pari viikkoo nyt syöty lääkettä ja olo alkaa olee paljon parempi, päivä päivältä parempi. Lääkityksestä jouduin ihan tappelemaan kun lääkäri ei meinanu millään sitä mulle määrätä. Väitti et oon ihan kunnossa koska arvot kuitenkin vielä viiterajoissa (2,5 ja 12). Onneks sain kuiteski ne tabut koska en olis enää jaksanu sitä kamalaa oloa. Lääkäri olis lähettänyt mut neurologille et olis päässä vikaa tai sit sisätautipoliklinikalle, huoh..
LIHASKASVUSTA on pakko sanoa että mun mielestä se on hitaampaa kuin jos olis terve, LAIHTUMINEN ainakin on kamalan hidasta ja joutuu tekee kaks kertaa enemmän töitä ku terveet. (vrt systeri joka on terve huitas -12kg ihan parissa kuussa ja ite hyvä jos sai pari kiloa veke puolessa vuodessa. PALAUTUMIENEN on ainakin mulla hitaampaa kuin sillon ennen. PAKOTAN itseni liikkeelle joka päivä, liikunta piristää :D

Ehkäpä tyhmä kysymys mutta kuinka tuo vajaatoiminta todetaan (itsellä aika monta näistä oireista mitä täällä on lueteltu)? Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Ehkäpä tyhmä kysymys mutta kuinka tuo vajaatoiminta todetaan (itsellä aika monta näistä oireista mitä täällä on lueteltu)? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Vajaatoiminta todetaan verikokeesta. Eli kannattaa ehdottomasti pyytää jos vähänkään epäilee oireita. Yleensä mitataan TSH, ja jos se ei ole viiterajoissa, niin lääkitys aloitetaan. Joskus toteamisen jälkeen tehdään myös kilpirauhasen ultraääni kun yritetään selvittää mistä vajaatoiminta johtuu.
Jos käy kuten kaunottarella että TSH on viiterajoissa, mutta silti oireita, silloin pitäisi saada lääkäri määräämään myös T3v- ja T4-arvot testattaviksi.

mulla on jännä homma kun paino ei noussut yhtään vaikka TSH arvot oli ensin <0,02 muutaman päivän (autoimmuunireaktio), minkä jälkeen alkoi nousta ja oli monta viikkoa koholla, lopulta jopa 38. Paino ei noussut yhtään tuona alkuaikana kun yritin nostaa sitä tosissani, mutta kun vajaatoiminta tuli niin söin edelleen vähän yli, mutta paino pysyi edelleen samassa.

Tuntuu muutenkin että jos syön paljon, niin kroppa vain vastustaa muutosta ja ylimääräinen energia tulee hikoiluna ulos. Arvot on 1,6 tällä hetkellä ja olo ihan ok, vaikka väsynyt (ei johdu kilpirauhasesta) ja paino pudonnut hyvin suunnitelmien mukaan. Saa nähdä miten saan nousemaan kun alkaa taas plussakausi, ehkä pidempi jakso toimis, mutta lyhyet plussat ei kyllä vaikuta mitenkään näköjään.

Kuinka usein käytte kontrollikokeissa? Mulla taitaa tulla pian vuosi viimeisestä, ja tuli yhtäkkiä mieleen, että mitenköhän arvot on nykyään. Mulla ei ole enää omalääkäriä, kun TYKS hoiti aiemmin, mutta siellä lääkäri sanoi viimeksi, että mun pitää hankkia jatkossa hoito muualta. Mehiläisestä sain alunperin lähetteen TYKS:iin, jossa koko juttu todettiin, mutta ei todellakaan olisi varaa mennä takaisin Mehiläiseen. Työterveyden piiriin tai YTHS:ään en valitettavasti kuulu.

kyllä ne kannattaa tarkastaa aina kun tuntuu ettei toimi ihan normaalisti. aluksi mulle oli 1kk välein 3 kontrollia, minkä jälkeen nyt 6kk, ja sitten kuulemma vuosi. mummini käy 2 vuoden välein kun on niin vakiintunut annos jo. onko sulla Viiwi sairasvakuutusta joka korvaa yksityisen?

Mää käyn kerran vuodessa tai useammin jos tulee oireita. Mutta mulla onki ollu lääkitys jo 6 vuotta.

Back
Ylös Bottom