Treeni ja kilpirauhasen vajaatoiminta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo aika moni muukin herkku oli siellä lamaavien listalla :rolleyes:, kohtuus kaikessa kai sitten jos tekee mieli vaikka lakritsia.
IMO aspartaami ja kevytkolat yms. oli ihan pannassa ennen lääkitystä, niitä kun otti niin hyppi seinille, ihan outo juttu.

Ehkä ekat oireet mitä itse huomasi -03 oli kun kolotti ja ei palautunut normaalisti, sitten kuume pukkasi helposti päälle jos treenasi pari päivää putkeen.

Itse otan joskus dhea:ta pari päivää kuukaudessa kun luin jostain että voi auttaa vajiksessa.

Ainoa hyvä puoli tässä on se että viinaa ei voi vetäää vanhaan malliin tai ainakin mutu tuntuma on että vajiksella rapula on jotain ei kivaa :D

Voih.. Tää topic saa mut miltei epätoivoiseksi. Tieto lisää tuskaa :D Mutta nyt ehkä selvis, miksi mun arvot on heittäny päin prinkkalaa, vaikka lääkitystä vasta nostettiin.. Oikeesti. Olen itse popsinut noita lääkkeitä kolmisen vuotta ja ja arvojen asettumisesta ei ole tietoakaan.. Tai, no kerran ne melkein asettu, mutta sit ne päätti lähteä liikkeelle uuestaan.Ihan ku painon hallinta ei olis tarpeeksi vaikeeta ilman kilpirauhasen temppuiluitakin. Tossa kesälomalla painoki alko nousee ja väsyttää ihan piruna. Nyt jotenki ei oo yhtään nälkä. Väkisin pitää jotain ahtaa kitaan, jotta tolpilla pysyy. Ja ei sitä viittis ravinnottakaan treenaa, ku siitä ei ole kuin haittaa.. Inhotaa vaan, ku just oli saanu painoo tippuu ja nyt on taas ihan tankki olo.. Tietääkö kukaan muuten, et saattaisko kuitujen liikasyönti vaikuttaa kilpirauhashormonin imeytymiseen jollakin tavalla?

Jep, tämä sairaus lähestulkoon pilasi teini-ikäni. Sairastuin ala-asteella, ensimmäisen lääkityksen sain lukiossa ja riittävän lääkityksen vasta 23-vuotiaana kymmenien lääkärikäyntien jälkeen. Nykyään olo on jo OK, mitä nyt sitkeä 10kg vararengas tuossa vyötäröllä. Olen siis vajaatoimintapotilaaksi harvinainen eläin, eli liikunnallinen nuori mies.

Saamani hoidon puuttellisuus johtui siitä, että keskimääräinen kilpirauhaspotilas on yli 40-vuotias nainen. Tästä johtuen myöskin lääkäreiden käyttämät raja-arvot on sorvattu tämän keskimääräisen, vaihdevuosia lähestyvän naispotilaan tarpeisiin. Keskimääräinen lääkäri taas ei tunnu millään ymmärtävän, että parikymppinen mies tarvitsee huomattavasti suuremman hormonimäärän toimiakseen normaalisti. Pitkään mentiin siis alilääkityksellä kuunnellen vittuilua siitä, miten ei voi olla oireita, sillä "TSH on rajojen sisällä, olet varmaan vain masentunut..." Nykyään käyn tarpeen vaatiessa yksityisellä endokrinologilla, missä asioita osataan edes jotenkin suhteuttaa potilaan tarpeiden mukaan.

Piinallinen sairaus, mutta lääkityksellä ja säännöllisellä liikunnalla saa oireet aika hyvin pidettyä kurissa. :thumbs:

Zarda sanoi:
Tietääkö kukaan muuten, et saattaisko kuitujen liikasyönti vaikuttaa kilpirauhashormonin imeytymiseen jollakin tavalla?

En uskoisi näin. Kunhan tyroksiinin muistaa napata tyhjään vatsaan aamulla ja vielä pitää reilun tauon ennen kuin syö mitään päälle. Maitoa tai maitotuotteita ei kannattaisi nauttia muutamaan tuntiin lääkkeen otosta, kalsium vaikuttaa synteettisen tyroksiinin imeytymiseen. Tämän kertoi minulle lääkäri, joka itsekin vaajaatoimintaa sanoi sairastavansa. En ole kyllä vielä oppinut jättämään niitä maitokahvejani aamuisin väliin, pitäisi varmaan nousta aamuyöstä ottamaan "styroksit" ja jatkaa sitten vielä muutama tunti unia. :D

Pitkään mentiin siis alilääkityksellä kuunnellen vittuilua siitä, miten ei voi olla oireita, sillä "TSH on rajojen sisällä, olet varmaan vain masentunut..."

Itselläni tämä kääntyi jopa siihen, että masennuin oikeasti, koska saamani hoito oli aluksi puutteellista. Siinä sitten ihmeteltiin pari vuotta, kun veriarvot ovat OK mutta aina vain on totaalisen uupunut. Onneksi uuden duunipaikan työterveydessä ottivat minut vihdoinkin vakavasti ja hoitoni lähti etenemään. Vaikkakin nyt pitkää sairauslomaa vietänkin, suunta on ylöspäin.

En ole kyllä vielä oppinut jättämään niitä maitokahvejani aamuisin väliin, pitäisi varmaan nousta aamuyöstä ottamaan "styroksit" ja jatkaa sitten vielä muutama tunti unia. :D
:D Tätä mäkin kyllä mietin, et olis ehkä fiksumpaa syödä lääkkeet joskus aamuyöllä, kun aamupalalla tota kalsiumia ja rautaa tulee jonkun verran aina nautittua. Kun ei viikolla ole oikein aikaa odotella aamulla sitä paria tuntia ennen aamupalaa.. Yhdessä vaiheessa laitoinkin herätyskellon herättämään lääkkeille, mutta aloin pian nähdä unia siitä, kuinka napsin thyroxineja ja aina en ollut varma, että olinko jo ottanut lääkkeet, vai en.. Pian aloin hyppiä seinille, kun pelkäsin yliannostusta :D Pitäisi laittaa lääkkeet varmaan johonkin kippoon valmiiksi, jotta säästyisi moiselta sähellykseltä.

Mulla oli toi THS arvo kesäkuussa 5.3 ja T4V 17, ja silloin lääkitystä jo nostettiin (Alimmillaan toi THS muistaakseni on ollut mulla 3,5 tässä kolmen vuoden sisällä). Nyt pari päivää sitten otettiin uudelleen verikoe ja lääkäri soitteli melkein heti perään, että mikäs on olo, kun nää sun arvot on kyllä taas huonontuneet. THS oli kivunnut 8.1 ja T4V oli 13. Muuta en tiedä, mutta väsyttää ihan piruna.Toivottavasti noi arvot nyt asettuis.. Ei huvittais sentään koko lääkepurkillista vetää yhtenä päivänä... Mut jotenki en ymmärrä, miten ne arvot tollain nous, vaikka annostusta nostettiin ihan reippaasti kesäkuussa.

Mutta liikunta tuntuu yleensä kyllä auttavan oireisiin. En uskalla edes ajatella, miltä tuntuisi, jos en liikkuisi ollenkaan.. Olo on liikkuessa kuin uudesti syntyneellä, vaikka painoa ei saakaan laskemaan tällä haavaa. Nyt tosin on taas "aamupahoinvointia", mutta eiköhän se mene ohitse, kunhan noi arvot saa paremmiksi. (:

Olen jostain lukenut, että lääkkeet voi ottaa myös illalla. Onko kukaan kokeillut?

Kesällä vuorotöissä ollessani otin tyroksiinin yövuoron jälkeen, kun aloin nukkumaan aamuseitsemältä, enkä huomannut mitään eroa olossa.

Itse otan lääkkeet joskus klo 2-6 välillä aamuyöstä riippuen siitä, mihin aikaan satun heräämään vessaan. Mä pistän tabletin illalla valmiiksi yöpöydälle, joten siitä on helppo hamuta se pimeässä ja tokkurassakin. Aamulla voi sitten rauhassa syödä ja juoda maitotuotteitakin, kun lääkkeen ottamisesta on yli 4 tuntia. En kyllä tiedä, onko siitä jotain haittaa, että toisena yönä ottaa lääkkeen jo klo 2.30 ja taas seuraavana vaikkapa vasta klo 6.
Joka tapauksessa tätä lääkkeen aamuyölläottoa on suositeltu esim. henkilöille, joilla on voimakasta aamupahoinvointia, jolloin lääkkeellä on aikaa imeytyä ennen mahdollista aamun oksetusta.

Zarda sanoi:
Mulla oli toi THS arvo kesäkuussa 5.3 ja T4V 17, ja silloin lääkitystä jo nostettiin (Alimmillaan toi THS muistaakseni on ollut mulla 3,5 tässä kolmen vuoden sisällä). Nyt pari päivää sitten otettiin uudelleen verikoe ja lääkäri soitteli melkein heti perään, että mikäs on olo, kun nää sun arvot on kyllä taas huonontuneet. THS oli kivunnut 8.1 ja T4V oli 13. Muuta en tiedä, mutta väsyttää ihan piruna.Toivottavasti noi arvot nyt asettuis.. Ei huvittais sentään koko lääkepurkillista vetää yhtenä päivänä... Mut jotenki en ymmärrä, miten ne arvot tollain nous, vaikka annostusta nostettiin ihan reippaasti kesäkuussa.

Toi heittely on kyllä ikävää. Mulla lääkityksen alussa arvot huononi koko ajan, jossain vaiheessa TSH oli jopa huonompi (12) kuin se arvo jonka perusteella lääkityksen sain. Kesäkuussa sitten käytiin pikkuisen liikatoiminnan puolellakin, tosin uskon että suurin osa oireista oli silloin masennuksen tuomaa ahdistuneisuutta. Onko sulla koskaan mitattu kilpirauhasen vasta-aineita? Päällä jylläävä autoimmuunitulehdus voisi olla yksi selittävä tekijä tuolle jatkuvalle TSH:n nousulle.

Edit: Ja niin, minkälaista annosta syöt tällä hetkellä?

Olen jostain lukenut, että lääkkeet voi ottaa myös illalla. Onko kukaan kokeillut?

Kesällä vuorotöissä ollessani otin tyroksiinin yövuoron jälkeen, kun aloin nukkumaan aamuseitsemältä, enkä huomannut mitään eroa olossa.

En ole kyllä kokeillut. Arvelisin, että se syöty ruoka siinä vaiheessa vielä vaikuttaa siihen imeytymiseen melko paljon. Lyhyillä jaksoilla sitä eroa ei kyllä varmasti huomaa (enkä usko että siitä suurta haittaakaan on), tyroksiinin puoliintumisaika elimistössä kun on jotain viikon luokkaa.

Onko sulla koskaan mitattu kilpirauhasen vasta-aineita? Päällä jylläävä autoimmuunitulehdus voisi olla yksi selittävä tekijä tuolle jatkuvalle TSH:n nousulle.
Edit: Ja niin, minkälaista annosta syöt tällä hetkellä?

Ei oo mitattu. Sitä se lääkäri mietti siellä puhelimessa, et pitäiskö mennä sellaseen testiin. Mut sit se oli sitä mieltä, et katotaan vielä 3kk. Mulla on vielä se 25 mikrogrammane lääkitys ja niitä saan syödä 4 tabl. päivässä. Eli o,1mg se vastais yhtä taplettia. Ei oo vielä siirrytty siihen vahvempaan, kun nuo arvot on aina mitä on. Varovaisempi lisäys on kait helpompi tehdä tolla pienemmällä. Kiva vaan, kun ne menee niin nopeasti. :(
ViiWi sanoi:
Itse otan lääkkeet joskus klo 2-6 välillä aamuyöstä riippuen siitä, mihin aikaan satun heräämään vessaan. Mä pistän tabletin illalla valmiiksi yöpöydälle, joten siitä on helppo hamuta se pimeässä ja tokkurassakin
Toi on ihan hyvä tapa, ei tarvitse ostaa vielä omaa purkkia päiväannokselle. :D Ei kait tolla ajalla nyt niin väliä ole. Kunhan annosten oton välillä on enemmän taukoa kuin muutama tunti. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt kun tää tauti on runnellut mua yli 30v ilman lääkkeitä, niin miten hemmetissä pääsee siihen kuntoon, että voi alkaa käymään salilla?? Viimeiset vuodet on mennyt, niin että perse ja rintojenväli jumissa huolellisista venyttelyistä huolimatta, treenit otti hyvän alun jälkeen hemmetisti takapakkia ja kamala kooma. Nyt on 2-3 vuotta mennyt, niin että pelkän kävelyn jota olen voinut harrastaa pari vkoa putkeen loppuu koomaan ja flunssaan. Olen aloittanut rauhallisesti, mutta ei 2 vko max ja aina kipee sen jälkeen.
Paino on noussut tän paskan ansioista vaan 30-35 kg ja millään ilveellä en ole onnistunut laihtumaan 6 vuoteen yhtään ja aivan sama miten on liikkunut tai syönyt. Pienestä rasituksesta aivan kamalat sykkeet.
Lääkitys ollut 10 kk, mutta ei tän päiväsen perusteella ole tullut rasituksen sietoon yhtään parannusta vaan kamala happiloppuu ja pumppu hakkaa kohta lähtee taju. Hitto mää en oikeesti jaksa tätä kohta enää.
Veikkaan myös, että porukat luulee mun kehiteleen nää vararenkaat jollain saamarin moisella mässäyksellä joka todellakaan ei pidä paikkaansa :wall: :itku:

^Samoissa vesissä täälläkin pulikoidaan... tosin mun vajis todettiin ja lääkittiin aika pian. Elimistö ei palaudu koskaan entiselleen kuitenkaan... varsinkaan sulla kun noin kauan on kestänyt... että tervetuloa kerhoon. Paska sairaus.

Mullakin on tällä hetkellä täydellinen motivaation puute treenaamisen ja laihuttamiseen kun viiteen vuoteen ei oo tapahtunu mitään vaikka kaikkeni oon yrittäny... ennen sairastumista kehityin ja laihduin suht helposti, mutta empä enää.

Mitään lohduttavaa en voi sanoa, mutta hyvään kuntoon voi päästä jos lääkitys on ihan tapissa ja vuosia se varmaan vie. Mitkä sulla on arvot? Vajiksilla arvot nimittäin saa useimmiten olla liikatoiminnan puolella eikä arvoja voi verrata täten terveisiin ihmisiiin, älä suostu olemaan alilääkitty!

Kiitos vastauksesta! Muistaakseni tsh oli viimeksi 0.04 ja t4v 21 tai jotain sinnepäin..itseasiassa lähellä sitä ei SINNEPÄIN. Lääkäri, kun alkoi ehdottelemaan, että alkais olemaan ylitoiminnan puolella. Paskat sanoin heti. Aika tappiin tuo viitearvoihin verrattuna tuo t4v on, mutta väliäkö tuolla, kun ei tunnu yhtään ylitoiminnalta..ei niin yhtään.
Täytyy kyllä sanoa, että jumalauta alkaa ottamaan patiin. Ei sitten yhtään pitäis lukea juttuja missä jotkut kirjoittaa kuinka paska tauti tää on, kun alkaa itteäki sapettaa.
Lääkäritkin on täysiä urpoja tän asian kanssa. Tytöllä on vajis (8 vee) ja kyllä sekin alkaa vi*uttaa kohta. Tiesin sen, kun käyttäytyi yhtä väsyneesti, kun mitä itsekkin jo siinä iässä. Soitin kouluLÄÄKÄRILLE, että pistäis labralähetettä, niin sanoi, että nuin nuorella ihmisellä ei ole kilppari ongelmia. Olin ihan WTF?? Ookko ihan tehtävies tasalla, kun se voi olla jo vastasyntyneellä...Aikoi laittaa vain tsh:n, mutta mitäpä se tuo yksi luku kellekkään kertois. On se semmosta...En vaan oliskaan halunnu olla sopivan lihaksikas ja hoikka vaan tämmönen tynnyri loppu elämän :itku: :itku:

ninnininni, jaksamista! :haart:

Lääkitystasapainon löytämisessä voi joskus mennä hyvinkin kauan. Itselläni aloitettiin tyroksiini pian kaksi vuotta sitten, ja aina vaan sopivaa annosta haetaan. Välillä on nosteltu, kerran laskettu annosta ja taas olen menossa kontrollikokeisiin. Nosto lienee edessä seuraavaksi, ainakin oloni perusteella. Edes kohtalainen vointini on ollut nyt vasta joitain kuukausia.

Minulla kevyt liikunta teki hyvää ololleni. Uskon, että sinullekin ne pikku kävelylenkit voisivat olla hyväksi, vaikka jälkeenpäin koomatuttaisikin. Jossain vaiheessa ne alkavat kuitenkin antaa energiaa, viimeistään silloin, kun lääkitys alkaa potkia sisään. Jospa ne flunssat ovat olleet vain huonoa tuuria? Kyllä se treenikin alkaa sitten ennen pitkää kulkea ;)

Kilpirauhasen vajaatoiminta on raskas sairaus, mutta kaikesta huolimatta uskon että tämänkin kanssa eläminen voi olla ihan mukavaa. Tärkeintä varmaankin on löytää hyvä lääkäri, joka kuuntelee vointia eikä vain tuijota viitearvoja. Itselleni on myös tehnyt hyvää purkaa aivan ammattiauttajan kanssa tämän sairauden tuomia tuntoja.

Kiitos vastauksesta joussen!
Vaikea uskoa, että joka kerta muka olisi ollut "hauska" yhteen sattuma tuon flunssan kanssa. Nuita kertoja on kuitenkin ainakin kymmenkunta jo ja parin kolmen vuoden aikana. En usko sitäkään, että liikunta tekee hyvää, kun kooman iskee päälle ja pitää alkaa lenkin jälkeen vetään parin tunnin painajaiset ja loppu päivän ei jaksa kuin kulkea jääkääpin, sohvan ja vessan väliä. Mun mielestä tuo kuulostaa enemmänkin protestilta jonka kroppa heittää kehiin, kun en usko muuten, että liikunta ei tee hyvää. Olen harrastellut tuota lenkkeilyä vasten tahtoani vaikka kroppa on pannut vastaan jo lähtiessä, kun olen ajatellut vain olevani helvetin laiska. Kropan lämpötila myös laskee n. 35 asteeseen jo 30 min. lenkin jälkeen. Onko muut mittaillut ennen ja jälkeen lenkin lämpöjä? Tuohan ilmeiseti viittaisi lisämunuaisongelmaan.

Ninnininni, sulla tosiaan elimistö reagoi tosi voimakkaasti, ei kuulosta omiin korviini normaalilta vajaatoimintaoireilulta.

Oma vajaatoimintani todettiin 2001 ja aika nopeasti annostus nousi 0,25 mikrogrammasta 0,2 milligrammaan (eli syön kaksi "isoa" tablettia päivässä). Annostus muutettiin yksityisen endokrinologin toimesta, oma työterveyslääkäri tulkitsi vain kapeasti "normitaulukoita". Nykyinen annostus on ollut vakio monta vuotta ja oma lääkärini seuraa vain T3v-arvoa kerran vuodessa.
Muistaakseni hän sanoi niin että T3v näyttää miten hyvin lääke imeytyy eli tulkitsen normaalia isomman lääkityksen johtuvan siitä että oma elimistöni hyödyntää heikosti synteettistä tyroksiinia. Jenkeissä taitaa muuten olla saatavilla myös luonnollista tyroksiinia - kuka nyt sitten sellaista haluaa hullun lehmän aikakautena.

Mutta liikuntaa, punttia ja aerobista harrastan normaalisti. Ja pyöräilen monen tunnin lenkkejä ilman mitään erityistä väsymystä.
Oikeastaan tuon sopivan lääkityksen löydyttyä en enää osaa panna mitään elimistöni oireita vajaatoiminnan piikkiin, pidän sitä täysin oireettomana. No, painon kanssa pientä taistelua, mutta vaikea siitäkään syyttää vajaatoimintaa.

Jenkeissä taitaa muuten olla saatavilla myös luonnollista tyroksiinia - kuka nyt sitten sellaista haluaa hullun lehmän aikakautena.

En tiedä mitä tarkoitat tuolla luonnollisella tyroksiinilla, mutta jos tarkoitat armouria, niin en ole koskaan kuullut, että siasta saisi hullun lehmän taudin??!! Mulle ainakin ihan tuntematon ilmiö. Armour siis tehdään siasta. Eikä mulle käy synteettiset hormoonit ei ehkäisyasioissa eikä käynyt tyroksiinikaan vaan jouduin vielä helvetillisimpiin ongelmiin jotka oli pientä tän vajiksen rinnalla. Ilmeisen moninainen tauti ja haastava näin 30 vuoden jälkeen, kun vähän joka paikka on jo "antautunut".

Armour'ia tarkoitin, joo. En vain muistanut oliko se siasta vai lehmästä. Muistan että silloin kun hullun lehmän tauti oli otsikoissa, niin jollain jenkkiforumilla murehtivat Armouriakin. Mutta siasta ei ole vielä moista tautia löydetty.

Ymmärsinkö oikein, et siis syö tyroksiinia ollenkaan? Jos näin, niin sitten ymmärrän että kehosi reagoi avain eri tavoin liikuntaan kuin tyroksiinia ottavien ihmisten. Tsemppiä!

Olen yrittänyt pari kertaa ottaa armourin rinnalle tyroksiinia, mutta mulla alkaa ongelmat heti sen kanssa. Halusin kokeilla, että josko t4/t3 suhde olisi huono pelkällä armourilla, mutta eipä sitä pysty testaan, kun kroppa alkaa heti kiukuttelemaan. Nyt kun tulee pimeää ja kylmää, niin eilen oli eka päivä, kun kroppa alkoi taas hangottelemaan mua vastaan aivan, niin kuin joka syksy. Kyllä mua alkaa hirvittää mitä tuleman pitää meneekö tämä taas siihen oloon, niin kuin olis kännissä jos ei saa nukkua päivällä siis eikun koko päivän. Ainoa mahdollisuus, että muuttaa Austraaliaan tai jonnekkin päiväntasaajalle?!:itku::itku:
Onkä täällä kellään tietoa hyvästä lääkäristä tän asian suhteen? Joka osaa katsoa kokonaiskuvan asiasta! En usko, että tässä enää vaikuttaa näprätä pelkän kilpparin ympärillä pakko tässä on olla jotain muutakin pielessä...tai sitten ei.:zzzz::zzzz:

Onkä täällä kellään tietoa hyvästä lääkäristä tän asian suhteen? Joka osaa katsoa kokonaiskuvan asiasta!

Ainakin palstalla www.kilpirauhas.info/foorumi on paljon muitakin Armourin käyttäjiä, ja keskustelua lääkäreistä. Uskoisin sieltä löytyvän vinkkiä.

Mahdollisesti tuo tilanteesi voisi lisämunuaisongelmalta kuulostaa. Joillain ainakin on lisämunuaisten kanssa hankaluuksia tullut Armouria aloitellessa, liittyen ilmeisesti pitkään jatkuneeseen vajiksen hoitamattomuuteen tai vajaahoitoon tyroksiinilla.

Ja korostan, että todellakin mutuilen ja arvailen tämän kanssa, en ole lääkäri. :) Tilanteessasi varmasti se hyvän lääkärin löytäminen olisi ykkösjuttu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom