Treeni ja kilpirauhasen vajaatoiminta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämä ei nyt suoranaisesti liity treeniin mitenkään, mutta kilpirauhasen vajaatoimintaan kyllä. Eli onko muilla tullut muutoksia ruumiinlämpöön lääkityksen myötä? Itselläni lämpö oli vuosia normaalia matalampi, aina alle 36, ja aina jaksoin sitä ihmetellä. Nyt kuitenkin puolivuotta tyroksiinia syötyäni lämpö on viimeisen lääkenoston jälkeen (olen ehtinyt syödä annosta n. 3 vko:a) noussut normaalille tasolle, eli vähintään 36.6 ja usein korkeampikin. Kertookohan tämä nyt siitä, että aineenvaihdunta alkaa olla myös normaalilla tasolla?? Tämän hetkisiä arvoja en vielä tiedä, kokeet tulossa n. 3:n viikon kuluttua.

Multa poistettiin reilu viikko sitte kilpirauhane kokonaan ja lääkitys pidettiin kuitenkin samana kuin aiemminki. Sanomattakin selvää, että tasot putos heti reilusti vajaatoiminnan puolelle. Viikkoon tehny mitää muuta ku nukkunu ja maannu sohvalla kylmissäni, ruokakaan ei maistunu. Vaikka olikin helvetillisen kylmä jatkuvasti niin ruumiinlämpö pysy kuitenkin samana kuin aiemmin.

Nyt kuitenki lääkitystä nostettiin ja elämä palailee normaaliks. Just vetäsin kolmen tunnin punttitreenit =).

Mulla ainakin noista oireista vaikeus pudottaa painoa -> tuntuu jämähtäneen paikoillee hyvän pudotuksen jälkeen. Myös turvotusta esiintyy. Oon menossa lääkärille ja labrakokeisiin 18.11. Täytyykö sitä osata pyytää lääkäriltä jotain erikoista vai riittääkö että pyytää vaan testaamaan kilpirauhasen toiminnan siltä varalta että vajaatoiminta voidaan sulkea pois tai sitten todeta???

Voiko tiukka dieetti ja treeni aiheuttaa vajaatoiminnan???

En tiedä d-vitamiinista (otan kyllä tämäkät vitamiinitabletit päivittäin), mutta kookos kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa ja ilmeisesti myös merilevä. Itse käytän kookosöljyä ruoanlaitossa ja merilevää tablettina päivittäin. Katsotaan sitten seuraavassa testissä joulukuussa mitkä arvot on silloin. Olo on ainakin parantunut kokonaisvaltaisesti uuden ruokavalion ja lääkkeiden annostuksen muuttamisen ansiosta.

Voiko tiukka dieetti ja treeni aiheuttaa vajaatoiminnan???
Voivat sekoittaa kilpirauhasen toimintaa, mutta tuolloin kyse on yleensä tilapäisestä häiriöstä ja tila korjaantuu ajan myötä normaaliksi.
Lääkäriltä voit pyytää lähetettä verikokeisiin, jossa kilpirauhasarvot mitataan. Katso että lähetteessä on sekä T4-V ja TSH.

Onko kukaan kokeillu "isoja" annoksia d-vitamiinia? Vaikuttaa kuulemma tehostavasti kilppariin.

Luin tosta asiasta kans. Itse syön nyt päivittäin 5000UI annoksen D-vitamiinia. Aloitin sen ihan muusta syystä kuin kilpirauhasen toimintaa tehostaakseni, mutta hyvänä plussanahan tuo tulee, jos kerta tulee. Oon syöny vasta muutaman viikon tolla annoksella, joten katsotaan mitä tapahtuu pidemmällä aikavälillä. Nyt joulukuussa pitäskin käydä verikokeissa... :(

Olisko mahdollista että sydämentykytys treenin jälkeen liittyis jotenki kilpirauhaseen? Siis syke ei tahdo oikein laskea. Ei ole kysymys ylirasituksesta tai huonosta kunnosta.
Nostetaas taas ylös tää aihe, itsellä myös rankemman rasituksen jälkeen syke laskee TODELLA hitaasti alas ja palautuminen voi kestää päiväkausia. Onko muilla saman samaa vaivaa? Ei huvittas mitään beetasalpaajia tai rauhottavia alkaa sen takia popsimaan..

Täällä on kans just diagnosoitu alkava kilpparin vajis (eli TSH oli nousussa, 5,1). En tiiä sitten, että voiko tää olla jotenkin väliaikainen juttu ja johtua kevään dieetistä? Mistä sen voi edes tietää, että voiko arvot lähteä nousemaan (ja TSH laskemaan) itsestään, kun nyt jo lääkityksen sain. Oon vähän pihalla :rolleyes:

Täällä on kans just diagnosoitu alkava kilpparin vajis (eli TSH oli nousussa, 5,1). En tiiä sitten, että voiko tää olla jotenkin väliaikainen juttu ja johtua kevään dieetistä? Mistä sen voi edes tietää, että voiko arvot lähteä nousemaan (ja TSH laskemaan) itsestään, kun nyt jo lääkityksen sain. Oon vähän pihalla :rolleyes:

Lisäksi oon ihan kusessa kun mun palautuminen on aivan sieltä ja syvältä. Ennen meni vuorokausi, että jalat alko jumittamaan treenin jälkeen niin nyt menee 2 tuntia. Aivan tosi suuri ero entiseen. Olis kiva kuulla muilta vajiksilta miten treenit on sujunut ja onko lihasta tullut kun lääkitys on saatu kohilleen?

Itselläni lähti 5:ssä kuukaudessa 1,6 kg lihasta vaikka treenasin kokoajan kovaa 4 kertaa viikossa. Jep jep :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Unettomuutta tai koko ajan nukkumista (tän syksyn nukkunu erittäin huonosti, kun taas kesällä nukuin vähintää 9h yössä ja muutaman tunnin päivällä. Samaa ollu aikasemminkin, joko ei nukuta, tai sitten nukuitaan ja kunnolla), mahan kanssa ongelmia (ei keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia), hiuksia lähtee, jalat ja kädet kylmät, huimausta, korvien kutinaa, silmät rähmii, lievää masennusta havaittavissa... Treeni ei tunnu tehoavan, vaikka syömiset ja treenit kohillaan - painoissa ja sarjoissa tapahtunut olematonta edistymistä, jos edes sitäkään viimeisen parin vuoden aikana. Alkaa pikkuhiljaa hajottamaan tämmönen...
Verikokeissa kävin ja TSH 5,3. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei vielä aloteta mitään lääkitystä vaan katotaan jos toi oli jokin satunnainen poikkeus -> maalis-huhtikuussa uudestaan verikokeisiin. Unettomuuteen sain 5mg melatoniinia. Kyseli myös olisinko halukas testaamaan mielialaa tai haluanko terapeutille, huoh...

Mulla aloitettiin koelääkitys kun TSH oli 3,9, ja läheiselläni kun TSH oli 2,2. Molemmilla oli T4V 12 pintaan, eli viitearvojen alarajassa. Suosittelen vaihtamaan lääkäriä, tai menemään vaikka jollekin kilpparifoorumilla kehutulle lääkärille. Kuulostaa niin tutuilta nuo oireet, itse olen ollut lääkityksellä reilut pari kuukautta, ja noin paristakymmenestä oireesta on enää jäljellä hidas aineenvaihdunta ja esim. silmäoireita lievinä. Paino ei tipu vaikka tekisi mitä, joten olen yrittänyt hyväksyä että olen sitten paksu ja aineenvaihdunta rupeaa toimimaan sitten kun rupeaa.

Nostellaas tätäkin ketjua.

Viime tiistaina kävin verikokeissa ottamassa perusverenkuvan ja kilpparit. Olo on ollut väsynyt ja vetämätön jo pitkään. Paino on myös singahtanut lyhyessä ajassa hurjaa vauhtia ylöspäin, vaikka syömiset eivät ole muuttuneet mitenkään. Unta tarvitsen vähintään 9 tuntia että voi edes ajatella tekevänsä koko päivänä mitään. Tulokset verikokeista sain viime torstaina. Niistä kävi ilmi että TSH on omasta mielestäni korkea, 3,0. Myös T4V on alhaalla, 13,9. Kyseessä on ilmeisesti jonkin asteinen vajaatoiminta, ja haluaisin ehdottomasti koittaa lääkitystä, mutta voiko noilla arvoilla edes sellaista saada? Viitearvojen sisällähän nuo ovat, mutta olotila on mitä hirvein.

Niistä kävi ilmi että TSH on omasta mielestäni korkea, 3,0. Myös T4V on alhaalla, 13,9. Kyseessä on ilmeisesti jonkin asteinen vajaatoiminta, ja haluaisin ehdottomasti koittaa lääkitystä, mutta voiko noilla arvoilla edes sellaista saada? Viitearvojen sisällähän nuo ovat, mutta olotila on mitä hirvein.
Mitä muita oireita sulla on kuin vetämätön olo? Muutoksia hiuksissa, ihossa, kynsissä - esim. lähteekö hiuksia? Sykemuutoksia? Verenpainemuutoksia? Kylmän-/lämpötilansidossa / hikoilussa muutoksia? Pätkiikö muisti? Onko silmäoireita? Onko palautuminen normaalia eli lihas- tai nivelvaivoja?

Mun työterveyslääkäri (sisätautien erikoislääkäri) sano et jenkeissä tuo TSH-raja on 2,5 eli jos sen yli menee niin asiaan kannattaa paneutua, joten jos hänen vastaanotolleen menisit Mehiläisessä niin varmaan koelääkityksen voisit saada jos muita oireita on / muita selityksiä ei löydy. Osa lääkäreistä hoitaa oireita, osa arvoja - harva oikeasti tietää kilpparivaivoista yhtään mitään. Valitettavasti.

Mitä muita oireita sulla on kuin vetämätön olo? Muutoksia hiuksissa, ihossa, kynsissä - esim. lähteekö hiuksia? Sykemuutoksia? Verenpainemuutoksia? Kylmän-/lämpötilansidossa / hikoilussa muutoksia? Pätkiikö muisti? Onko silmäoireita? Onko palautuminen normaalia eli lihas- tai nivelvaivoja?

Mun työterveyslääkäri (sisätautien erikoislääkäri) sano et jenkeissä tuo TSH-raja on 2,5 eli jos sen yli menee niin asiaan kannattaa paneutua, joten jos hänen vastaanotolleen menisit Mehiläisessä niin varmaan koelääkityksen voisit saada jos muita oireita on / muita selityksiä ei löydy. Osa lääkäreistä hoitaa oireita, osa arvoja - harva oikeasti tietää kilpparivaivoista yhtään mitään. Valitettavasti.

Verenpaineet ovat olleen koholla suunnileen yhtä kauan kun väsymystä on kestänyt. Hiuksia lähtee myös tavallista enemmän, mielestäni liikaa. Onneksi on paksut hiukset. Ajatus luistaa myös todella heikosti ja normaalit arjen askareet unohtuvat. Leposyke on myös hieman korkeampi nykyään, mutta se voi tietenkin johtua myös elopainon noususta. Palautumisesta en osaa sanoa oikein mitään, ja nivelissä on aina pientä kolotusta.

Masennuksen piikkiin tätä ei missään nimessä voi laittaa, elämäntilanne on juuri mennyt roimasti parempaan suuntaan.

Nostetaas taas ylös tää aihe, itsellä myös rankemman rasituksen jälkeen syke laskee TODELLA hitaasti alas ja palautuminen voi kestää päiväkausia. Onko muilla saman samaa vaivaa? Ei huvittas mitään beetasalpaajia tai rauhottavia alkaa sen takia popsimaan..

Mullakin sama homma, että treenin jälkeen ei syke tahdo oikein millään laskea, pysyy korkealla aina iltaan saakka, vaikka treeni olisi tehty jo hyvissä ajoin iltapäivästä. Nukkumaan mennessä syke yleensä laskeutuu normitasolle, mutta sydän tuntuu jotenkin hakkaavan normaalia voimakkaammin. Nukkumista ei ole haitannut, tuntuu vaan hieman epämiellyttävältä. Seuraavana aamuna yleensä sit taas normi olotila kuitenkin. Näin olen mennyt jo vuosia, vois ehkä pikkuhiljaa olla aika käydä verikokeissa tarkastamassa nämä kilpparit+testot ainakin :D

Mulla oli tänään kun hain noi labra arvot
p-t4-v 17,8
p-tsh 7.0 (0.3-4 on viitearvot) paukkukohan lääkitys? maanantaina vast lääkäriaika.

Back
Ylös Bottom