Treeni ja kilpirauhasen vajaatoiminta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla myös on noita univaikeuksia. Illalla on tosi tarkkaa, että ei ole yhtään valoa, ei ääniä, liian kuuma, vessahätä tms. ja mua ei saa säikäyttää, ärsyttää tai kutittaa (:rolleyes:), koska silloin en ainakaan nukahda. Kuulostan omaankin korvaani mielipuoliselta.

Sitten kun nukahdan, jos nukahdan, herään parin tunnin päästä ja tätä heräilyä jatkuu koko yön. Joka yö tulee herättyä vähintään neljä kertaa. Aamulla nousen nykyään kuuden maissa, vaikka periaatteessa ois mahdollista nukkua pitkäänkin, kun teen töitä keikkaluonteisesti.

Nyt oon lähtenytkin jo puoliseiskalta salille/lenkille, kun ei noin aikaisin oo mitään muutakaan tekemistä, kun avokki heräilee kasilta ja lehti on luettu vartissa. Iltapäivästä sitten iskee kauhea väsy ja joskus nukun puolen tunnin päikkärit. Vaikka oisinkin tosi väsynyt, ei nukkuminen seuraavana yönä ole yhtään sen helpompaa. Nyt oon mennyt varmaan pari kuukautta tällä rytmillä ja pelkään, että kohta varmaan tulee joku totaalinen breakdown. Treenituloksiinkaan tuskin kannattaa toivoa parannusta, kun unenlaatu on niin huono.

No hyvä. En edes ehtinyt vielä siitä loukkaantua. ;)
No hyvä, että et ehtinyt, kun sitä en, niin tarkoittanutkaan.
Ehkä se lääkitys on pielessä, kun on ongelmia nukkumisessa. Mulla, kun se on ihan päinvastoin..että todellakin "voin" nukkua. Kannattaa miettiä sitä lääkityksen tarvetta, kun tulee pimeä ja kylmä. Se ei monellakaan ole sama vuodet läpeensä. Siis jos meinaa voida hyvin. Itse se olojen mukaan rukattava.
Heh niin se vähän on, kun saat kesällä lääkeen rassattua oikeeseen tule syksy ja taas sitä saa runkata alaspäin ja, kun se on hyvä, niin TAAS kaikki alusta. Jos saa juonen pääsät kiinni ja hyvät annokset ja sitten vuoden aikojen mukaan rukkaa, niin optimi annokset kannattaa laittaa ylös jos seuraavalla kerralla niistä merkinnöistä olis jotain hyötyä.

Kyllä te ootte ollu ihmiset oikeessa, treenin jälkeisenä päivänä on puhti kadoksissa. :(
Onneks sitä osas vähän odottaa, kun oli teidän juttuja lukenut ja sekin vaikuttaa että oon vielä sillä aloitusannoksella tyroksiinin kanssa. 18.päivä verikokeisiin ja sitten katsotaan miten on TSH muuttunut ja millaista annosta sitten syön...
Mutta olo on ollut parempi ja sehän on tärkein juttu :hyvä: Kaikille tsemppiä syksyyn ja kiitos :)

Mitä kuuluu "vajiksille" tällä hetkellä? Itse menen tänään lääkärille kuulemaan, saanko lääkityksen, kun koetulokset viittaisivat kilpirauhasen vajaatoimintaan ja ennen kaikkea oireeni käyvät juurikin tähän sairauteen.

Samaa vanhaa. Ei ole olo kohentunut yhtään, vaikka olen annosta nostanut kahteenkin kertaan puolen vuoden sisällä. Lääkärin mukaan kaikki on ok ja arvot hyvät, mutta ei kyllä siltä tunnu. :(

Viiwi: Millaiset arvot sulla on nyt ja millainen annostus?

Mä sain tänään lääkityksen. Aloitan ottamalla yhden 25 mg tabletin kerran päivässä. TSH oli 4,65. Lääkärini mukaan pitäisi olla 1,0-2,0 välillä.

TSH on 0,7 ja T4V 12. Annostus oli jouluna puolitoista aikuisten tyroksiinitabua joka toinen päivä ja yksi kokonainen vuoropäivinä. Nyt muutin omavaltaisesti siten, että otan joka päivä tuon puolitoista. Oon sitä mieltä, että toi T4V on turhan matala, mutta lääkäri sanoi, että "TSH on ainoa, jolla on väliä". Ärsyttää, kun multa ei ole esim. T3V:ä mitattu ollenkaan (kallista), vaikka kaikkihan nuo ovat oleellisia tietoja siinä missä TSH:kin. Vielä en ole jaksanut varata aikaa joltain varsinaiselta kilpirauhasspesialistien spesialistilta, mutta ehkä joku päivä... Niitä lääkäreitäkin kun on niin moneen veneeseen.

Voimia sulle lääkityksen kanssa pelailuun! Älä menetä malttia, vaikka tarkkaa peliä vaaditaankin! Tutustu myös ihmeessä sivustoon: http://www.kilpirauhas.info/foorumi/index.php, jos et ole vielä sitä tehnyt! :)

Kiitos Viiwi :) Olenkin jo rekisteröitynyt foorumille. Fiilis on siinä mielessä hyvä, että nyt on toivoa odottaa olon paranevan. Kävin siis viime tiistaina verikokeissa, ja olo on sen jälkeen vain huonontunut. En tiedä, kuvittelenko, mutta nyt noin viikon aikana on vetämättömyys ollut jotain älytöntä. Mulla on kuitenkin ravitsemustilanne hyvä. Vaa'alla en ole käynyt, mutta olen turvoksissa kuin norsu, kynnet halkeilevat, hiukset ovat ohuet ja silmät kuivavat. Öisin olen hikoillut, välillä paleltaa ja välillä on taas älyttömän kuuma. Vatsan turvotus on ollut ihan pahinta. :(

Kiitos Viiwi :) Olenkin jo rekisteröitynyt foorumille. Fiilis on siinä mielessä hyvä, että nyt on toivoa odottaa olon paranevan. Kävin siis viime tiistaina verikokeissa, ja olo on sen jälkeen vain huonontunut. En tiedä, kuvittelenko, mutta nyt noin viikon aikana on vetämättömyys ollut jotain älytöntä. Mulla on kuitenkin ravitsemustilanne hyvä. Vaa'alla en ole käynyt, mutta olen turvoksissa kuin norsu, kynnet halkeilevat, hiukset ovat ohuet ja silmät kuivavat. Öisin olen hikoillut, välillä paleltaa ja välillä on taas älyttömän kuuma. Vatsan turvotus on ollut ihan pahinta. :(

Mulla oli myös lääkityksen alkaessa todella heikko olo ja tuli ihan samoja oireita kuin sulla. Aloitin 0,05 mg:llä eli tuplana sun annosta (tarkoitit varmaan 25 mikrogrammaa eikä milligrammaa), ja selvästi se lääke vaikutti oloon. Aika nopeasti, parissa viikossa heikotus kuitenkin loppui. Lääkkeen voi myös ottaa aamuyöstä esim. neljän viiden maissa jos käy vessassa ja sitten vielä nukkua muutaman tunnin. Näin heikko olo ei niin haittaa ja lääkkeellä on hyvin aikaa imeytyä ennen kuin syöt aamupalan.

Mulla vointi on ollut pääosin aivan hyvä. Kuitenkin oon havainnut, että treenin suhteen mulla tulee kuukauden-puolentoista kuukauden välein "hyytymisiä". Siis että en pariin viikkoon kerta kaikkiaan vain jaksa käydä salilla, ja nukun hullun pitkiä yöunia. Nyt juuri on yksi tällainen kausi menossa, yöunet ovat luokkaa 12-14h/vrk. Veriarvoja katsottiin viimeksi syksyllä, jolloin olivat ihan kondiksessa. En tosin silloin pyrkinytkään liikkumaan samalla intensiteetillä kuin nyt.

Onko muilla vajiksilla vastaavasta kokemusta? Olisiko lääkitystä syytä lisätä, jotta nämä hyytymiset voisi välttää vai johtuisiko jostain muusta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lisäänpä minäkin tänne kuulumiset. Eli tällä hetkellä syön 0,125mg tyroksiinia päivässä ja hyvin kulkee :thumbs: Viimeksi joulukuun lopulla oli TSH 0,11 jolloin tyroksiiniannosta pienennettiin. Torstaina taas kontrolliin. Yöks verikokeita... :(
Nyt on painokin lähtenyt laskuun treenin ja ruokavalion muuttumisen myötä. Viime kuussa sain 3 kiloa rasvaa pois ja kilon lihasta tilalle. Mistäkö tiedän? Siitä että kävin tammikuun alussa inbody-mittauksessa ja nyt taas helmikuun alussa uudestaan. Eli hyvältä näyttää ja olenkin todella innostunut tästä kehityksestä :hyper:
Toivottavasti muilla on mennyt talvi yhtä hyvin. Kevättä ja lenkkikelejä odotellessa :)

Meikäläisellä ollu Thyroxin lääkitys melko tarkkaan vuoden. Viime keväänä ja kesänä tuntui, että lääkityksestä oli todella suuri apu ja olotila mitä mainioin. Lääkitystä nostettiin kevään ja kesän kuluessa vähitellen ja tuossa alkusyksystä oltiin tilanteessa, että söin 0.15mg tyroksiinia päivässä. Olotila siinä kuitenkin syksyn kuluessa huonontui ja palasin viime talveen tilanteeseen jolloin olin koko ajan kipeänä (poskiontelo tulehduksia), oli huimausta ja jotenkin huono olo koko ajan. No kävin kokeissa ja olin mennyt liikatoiminnan puolelle. No siinä sitten vähensin hetkeksi lääkitystä ja olotila parani. No joulun jälkeen kävin uudestaan kokeissa ja oltiin taas vajaalla, TSH jotain 6.8 vaikka siis söin tyroksiinia 75mikrogrammaa päivässä. No nyt on nostettu annos 0.125 milligrammaan ja olotila on ollut parempi. Se on joskus siis melko pienestä kiinni ja kestää kauan ennenkuin tuon oikean annostuksen löytää. Myös vuodenajoilla tuntuu olevan suuri merkitys vointiin. Taas ensi kuussa kokeisiin tsekkaamaan mikä on tilanne. Sen olen kuitenkin huomannut, että noita veriarvoja ei kannata suoraan tuijottaa vaan kuunnella omaa olotilaa.

Olen myös huomannut tämän sairauden myötä, että palautuminen on paljon heikompaa kuin aikaisemmin ja kehoa pitää kuunnella paljon paremmin. Vielä kun malttais tehdä tuon asian kunnolla ;). Sitä kun ei aina malta kun on jo vuosia reenaillut. Tsemppiä kaikille reeneihin ja kärsivällisyyttä.

Kiva kuulla kuulumisia :)

Otin tänä aamuna ensimmäisen tyroksiinitabletin ja olen kai psyykkisesti lääkityksen saamisesta niin iloinen, että alkoi olo jo heti korjaantua. Oliko teillä muuten kovaa turvotusta ennen lääkityksen aloittamista?

Otin tänä aamuna ensimmäisen tyroksiinitabletin ja olen kai psyykkisesti lääkityksen saamisesta niin iloinen, että alkoi olo jo heti korjaantua. Oliko teillä muuten kovaa turvotusta ennen lääkityksen aloittamista?

Heh, mä huomasin ton ihan saman :) Olo oli parempi kuin koskaan, suurin osa siitä fiiliksestä tais vain johtua juuri omasta pääkopasta eikä niinkään lääkkeistä (olin syöny tyroksiinia jopa 2 päivää) :D
Mulla ei ainakaan sitä normaalia enempää ollut turvotusta tai oli sitä silloin tällöin, mut en mä ilmalaivaa muistuttanut :lol2:

Ilmoittele kuin se elämä alkaa luistamaan lääkityksen kanssa. Varmasti tulee niitä hetkiä kun mieli on ihan musta, kaikki tuntuu tosi vaikeelta ja oot turhautunut oloos, mut onneks ne menee ohi.

Minkälaista ruokavaliota te vajislaiset noudatatte? Eikö vhh ja nimenomaan runsaasti ELÄINrasvoja sisältävä sellainen ole suositeltu? Onko se auttanut oireisiin/vaikuttanut painoon millään tavalla? Mulla ei ole kovin hyviä kokemuksia aiemmilta vhh-virityksiltä, mutta toisaalta ne ovat olleet aika vähärasvaisia ja runsasproteiinisia. Tuntuu, että nyt tarvis jonkun pitämään kädestä ja ohjaamaan oikealle polulle :lol2:

Mulla on kans vajaatoimintaa, kilpirauhasen koko luokkaa mega-vitun-iso ja arvot oli viimeeks 11. Oon aina aika väsynyt, mut pitäny sitä normaalina olotilana.Oon vaa aina ottanu niskasta kiinni itteäni ja pakottanu itteni liikkeelle. Alotin n. viikko sit lääkityksen (25 mcg) enkä oo huomannu oikeastaan mitään eroa olotiloihin, ehkä sitä määrää vois nostaa.

Pudotan nyt pommin ja sanon et jos vetoaa kilpirauhaseen, koska on väsynyt on vaan laiska ja huonomoraalinen. Päästä se on kiinni loppupeleissä vaikka kuinka väsyttäis.

Mulla on kans vajaatoimintaa, kilpirauhasen koko luokkaa mega-vitun-iso ja arvot oli viimeeks 11. Oon aina aika väsynyt, mut pitäny sitä normaalina olotilana.Oon vaa aina ottanu niskasta kiinni itteäni ja pakottanu itteni liikkeelle. Alotin n. viikko sit lääkityksen (25 mcg) enkä oo huomannu oikeastaan mitään eroa olotiloihin, ehkä sitä määrää vois nostaa.

Pudotan nyt pommin ja sanon et jos vetoaa kilpirauhaseen, koska on väsynyt on vaan laiska ja huonomoraalinen. Päästä se on kiinni loppupeleissä vaikka kuinka väsyttäis.

Niin no.. :rolleyes: Mulla on oikeastaan OMALLA KOHDALLANI samanlainen fiilis tuosta, että päästä se on loppujen lopuksi kiinni. Tiedän, että MINUN VÄSYMYKSENI on useimmiten voitettavissa ihan vaan mielen avulla. Mutta sitten on myös tyyppejä, joilla asia ei ole näin ja jotka sä juuri haukuit laiskoiksi ja moraalittomiksi. Enkä mä niille menisi sanomaan, että hei, päästä se on kiinni.

Ja saa korjata, jos olen väärässä, mutta ei kai tyroksiinin (olettaen että sulla on se) vaikutukset pitäisikään tuntua vielä kovin dramaattisesti viikossa? Käsittääkseni se on aika hidasvaikutteinen verrattuna esim. T3-valmisteeseen?

No minulla on kyllä ainakin niin, että kun oikeasti se väsymys iskee niin oikeastaan pyörryn. Olen niin uuvuksissa. Väsymyksen pystyn joskus voittamaan ottamalla niskasta kiinni, mutta jos sanoo, että olen vain laiska tai moraaliton niin ei tiedä kyllä mistään mitään, eikä ole itse tällaista väsymystä kokenut.

Tosiaan mulla todettu noin 3 vuotta sitten vajis. Tyroksiinilla mennään. Tosin kolme vuotta olin ilman kontrollia, koska en tiennyt niistä (ei kerrottu, että pitäs käydä) Nyt alko tulemaan taas niin rajuja oireita: VÄSYMYSTÄ, palelua yms. niin menin kokeisiin ja T4V 18.1 ja TSH 8... Toisaalta olen tyytyväinen kun syy löytyi ja nyt viikon päästä lääkäri soittelee ja määrää uusiksi nuo lääkkeet. Nyt onneksi ymmärrän käydä näissä kontrolleissa tästä eteenpäin.

Ottaa kyllä päähän. Arvot ei millään pysy aisoissa. Paha olo vähän väliä. Ainut apu on liikunta, mutta kun ei meinaa sitäkään jaksaa. Yleensä käyn viidesti viikossa jumpassa, mutta nyt keho väittää että väsyttää. :( JA vähän väliä iskee joku flunssakin päälle.. Kunto on tippunut ja pulssi hyppii jossain ihan ihme lukemissa. Tosi kivaa. Aikaisemmin leposyke oli jotain 60 ja nyt se on miltei 80.. :eek: Viime verikokeestakaan ei ole kuin 1,5kk, joten eivät ne mua huoli edes verikokeisiinkaan.. Ja sitten verikokeiden jälkeen saa vaan puhelinajan lääkärille...:curs: Tahtoo keskustelemaan oireistaan oikeasti!! Ja voisivat ottaa muitakin arvoja kuin THS ja T4V:n..:curs: Mitäköhän tässä nyt voisi tehdä...

Alotin n. viikko sit lääkityksen (25 mcg) enkä oo huomannu oikeastaan mitään eroa olotiloihin, ehkä sitä määrää vois nostaa.

onko sulla jokun muu lääkityis kuin tuo Thyroxin? Kun mä olen syöny tuota jo kolmisen vuotta ja tuntuu, et aluks oireet lieveni, mut nyt ollaan taas ihan hukassa. Että täytyy varmaan pyytää voitaisiinko kokeilla jotakin muuta.. :)

Back
Ylös Bottom