Treenaan kuin raivohärkä, mutta ulkomuoto muistuttaa kesyä lammasta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!
Luin jostain täältä pakkotoiston syvyyksistä, jonkun kirjoittavan, että hauikset ja niiden näkyviin saaminen eivät vaadi paljoa. Tämä nosti niskavillani niin pystyyn, jonka seurauksena oli pakko hieman avautua ja hakea apua treeneihini, koska voitte hyvin päätellä jo tästä, että mikä ongelma itselläni on: aina ne legendaariset kädet..

Vähän treenitaustaa ensin. Eli olen treenannut noin 3 vuotta, joista säännöllistä treeniä on kaksi vuotta ohjelmilla. Nyt vuoden ajan olen treenannut lähinnä 4-jakoisella, koska mielestäni se sopii treenityyliini parhaiten. Tykkään treenata kovaa, viimeiseen asti. Olen myös 3-jakoista kokeillut ja ihan hyvä fiilis siitäkin jäi, mutta viimeisiin liikkeisiin ei aivan puhti tunnu riittävän enään.

Ongelma on se, että tämän vuoden aikana hauikset ovat saaneet kasvua vaivaiset 2cm, joista toinen tuli 3-jakoisella ja toinen 4-jakoisella. Hulluinta tässä on kuitenkin se, että paino on noussut jopa 15kg, melkein 20kg.
Olen treenannut 4-jakoisella niin, että käsille on oma päivänsä, mutta nyt uuden 4-jakoisen aloitettua hauikset tulisi samassa rinnan kanssa..

Mikä tässä nyt mättää, koska kuitenkin hauikset ovat niin minimaaliset vielä ( alle 40cm ) niin eikö niiden pitäisi kovalla treenillä ja painonnousulla nyt edes yli sen 40cm kasvaa.. Rinta ja jalat tuntuvat vastaavaan treeniin hyvin ja lihaakin niiden ympärille on tullut saatua, mutta nämä kädet.. Käteni koostuu lähinnä vain ojentajasta, joka edes jonkinlaista näyttävyyttä siihen tuo, onneksi..

Ruokavaliosta sen verran, että EN LASKE KALOREITA, mutta olen joskus laskenut päivän proteiinin saannin ja sitä tuli +2g per painokilo ja sen rungon olen kuitenkin pyrkinyt säilyttämään. Lisäksi syön siihen päälle vielä yhden ison aterian ja yhden heradrinkin eli yhteensä 3 lämmintä ateriaa ja 3 välipalaa + 3 heradrinkkiä..

Painonnousun kanssa ei kuitenkaan ongelmia ole, kuten sanoin niin 6kk --> 15kg. Vielä vähän on varaa bulkilla mennä, joten auttakaa nyt narunpalaa mäessä, että miten mä saisin näihin käsiin jonkinlaisen kasvupyrähdyksen..

Mainittakoon vielä, että saliuran aloittaessa paino oli 69 ja nyt se on +-100kg. Pituutta löytyy 192.

Tässä alkaa kohta masentua, kun treenaa perse hiessä kovaa kurinalaisesti kuukaudesta toiseen, mutta ainoa, mikä muuttuu on paino, joka ei ainakaan käsiin tule.

Jotain tuloksia vielä, että pääsette pohtimaan.. Sarjapainoja: kyykky 140x10, penkki 110x8, leuat +15 jne.

Kysykää niin vastaan..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mullakin ja varmaan suurimmalla osasta treenaajista kädet kasvaa hitaimmin, se pitää vaa hyväksyä. Kyllähän sulla ruokavalio ja treenipainokki tuntuis kohallaan olevan ja oothan sää mittojen mukaan iso ukkeli. Sen kuitenki varmaan tiedät että vaikka hinkkaisit niitä haukkareita ja ojentajia joka päivä maksimipainoilla niin ei se lihaskasvua nopeuta, vaan jopa hidastaa. Itelläni autto painojen vähentäminen liikkeissä. Sitä ei kovin helposti ite huomaa miten paljon muut lihasryhmät meinaa tulla esim. hauiskääntöön mukaan. Koitappa tehdä yhessä reenissä paljon pienemmillä painoilla millä normisti tekisit ja haet sitä tuntumaa treenattavaan lihakseen, toimi ainaki mulla. Kyllä se kasvaa, hitaasti vaan

Olen parikertaa kokeillutkin lähteä pienillä painoilla etiäpän, pitkillä sekä lyhyillä sarjoilla, mutta tuntuu, että mikään ei auta.
Sit kun lukee, että jollain kasvaa kädet, kuin itsestään niin silloin alkaa miettimään, että onko jokin itselläni pielessä, kun 1cm hanskaan vaatii +10kg painonlisäystä..
Heh, se siinä onkin, kun "iso" mies ja levee selkä huppari päällä, mutta t-paidalle ottaessa kysytään, etta miksei sulla oo samallaisia hauiksia, kuin penkkihauis pojilla. Se syö miestä ja kovaa.

Ongelmasi on ihan fysiikasta johtuva. Sulla on epäilemättä pitkät kädet joten lihaksikkuuden saanti käsiin niin että se oikein kunnolla näkyisi ei ole helppoa varsinkin kun lähtötilanteesi on ollut se että olet ollut aivan jumalattoman hoikka.

Ongelmasi on ihan fysiikasta johtuva. Sulla on epäilemättä pitkät kädet joten lihaksikkuuden saanti käsiin niin että se oikein kunnolla näkyisi ei ole helppoa varsinkin kun lähtötilanteesi on ollut se että olet ollut aivan jumalattoman hoikka.
Pitkät kädet kieltämättä on, mutta en ole vielä ainakaan sen piikkiin laittanut, koska muutamalla treenikaverillakin ( samat lähtökohdat ) kädet vastasivat treeniin ihan yhtä hyvin, kuin muutkin osat. Lisäksi vielä he eivät ikinä treenanneet ohjelmilla vaan satunnaista penkki, hauis päivää pitkin viikkoa.

Ehkä itse olen saanut sen kirouksen, että kädet eivät kasva yhtä hyvin vain.. Epäilen aina treenejäni ( powerhousun 4-jakoinen ), että sopiiko se minulle, mutta kaipa se, kun paino nousee ja treenaa tarpeeksi lujaa niin ohjelma, kuin ohjelma niin kehitystä tulee..

Ei sillä, että siitä stressiä ottaisin, mutta olisihan se mukava löytää vastaus ongelmaan, ettei tarvitse yöuniaan menettää :)

Harvoin (itseasiassa en koskaan) ole nähnyt pitkällä kaverilla isoja käsiä (oikeasti isoja). Hirmuset massat pitää olla jos reilusti päälle 190 cm kaveri omaa massiiviset kädet. Johtuu siitä että pitkällä on pitkät kädet + pitkään varteen hukkuu kyllä kiloja aika runsaasti. Toki poikkeuksiakin voi löytyä...

Millatteita hauisliikkeitä teet ja minkämuotosilla tangoilla? Käsittääkseni esim. mutkatanko vie rasitusta pois juuri siltä hauiksen osalta, joka tekee sen kukkulan.

Ota testaukseen hauiskäännöt vinopenkissä, aikalailla samassa kulmassa kuin normaalissa vinopenkissä. Kyynärpäät kohti lattiaa ja pää pysyy penkissä. Seuraavaa en ole ehtinyt vielä ottamaan kokeiluun, mutta jos ranteita taivuttaa ulospäin, niin liike menee vielä paremmin juuri siihen hauiksen näyttävimpään osaan, toki samalla tekee liikkeestä raskaamman. Sitte kun ei jaksa enää ranteet taivutettuna niin voi vaikka viedä normaaliin asentoon ja tehdä loput toistot.

Kokeileppas huviksesi 1-jakoista 3krt viikkoon jossa teet vain raskaita kyykkyjä, punnerruksia ja soutuja(tai vetoja). Ja tosiaan painoa saa latoa niin paljon kun vaan kestää ilman että tekniikka kärsii, ja lisää aina kun vaan pystyy. Turha niitä käsiä on eristävillä liikkeillä hinkata, ojentajat hoituu punnerrusliikkeillä ja hauikset selkäliikkeillä.

Metallica: tottahan toi on, mutta en mä mitään kehonrakentajan käsiä tarvitsekaan. Toki kyllä treenatessa siihen tähdätään, mutta olen sinut asian kanssa, että ikinä tuskin tulen saamaan överisuuria käsiä :) toki nuorihan tässä vielä ollaan ja treenivuosia jäljellä montamonta kymmentä, että turhaapa tässä päätäni moisilla asioilla varmaan vaivaan..

Hauisliikkeitä yleisesti olen tehnyt mutkatangolla, mutta nyt tämän kuukauden aikana olen alkanut tekemään normaalilla levytangolla, koska aiemmin ranteet ei kestänyt, mutta nyt ei kipua tunnu. SIllä saan ihan uudenlaisen poltteen kyllä juuri hauiksille. Hammeria olen myös tehnyt käsipainoilla.

Mitä mieltä muut ovat miksan ehdottamasta 1-jakoisesta? En kuitenkaan pidä itseäni niin aloittelijana enään ja jälleen pääsen pätemään lukemallani: 1-jakoinen sopii lähinnä aloittelijalle. Mielipiteitä moisesta väitteestä? Treenata on mahdollisuus kuitenkin se 4-5x.

Hienoa, että kommenttia tulee, vaikka asia onkin se perinteinen miksi hauikset eivät kasva vinkuminen!

Leuanvetoa kapealla vastaotteellakaan ylikorostetulla leuan tangon päälle viemisellä kannattaa myös kokeilla perusmassaliikkeenä (ja progresiivisesti lisää painoa). Jos tietäisi missä mitoissa suurin piirtein se käsi on niin voisi ehkä suositella tarkemmin jotain?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Opettele eristämään hauis kunnolla treenatessa! Raskaita hauiskääntöjä käsipainoilla ja tangolla. Eipä siinä oikotietä onneen ole tässäkään. Olennaista on se, että ne hauisliikeet oikeasti menee pirttiin, eikä niitä liikkeitä vain tehdä ja läpsytellä menemään. :)

saatoin vähän epäselvästi mainita tosta painosta, joten yritetäänpä uusiksi. Paino noussut n. 1.5v noin 20kg. Tämä aika on siis se, jolloin olen treenannut ohjelmalla ja oikeasti "kovaa". Tammikuussa paino oli 87 ja nyt paino on 100, joten 13kg 7kk aikana. Paljohan se on, mutta olen pitänyt periaatteen, että niin kauan voi nousta, kun vain vatsat jollain tapaa erottuvat..

Käsi on vaatimattomat 37cm, joten avoin olen ehdotuksille, koska tuskin sitä alamäkeen mennään.

Tosiaan sitä tekniikkaa pitää tarkastella kunnolla vielä. Leukoja olen tehnyt usein 10kg lisäpainolla 3x6-10 vaihtelevalla menestyksellä.

Zone-sarja -42%
1-jakoinen sopii lähinnä aloittelijalle. Mielipiteitä moisesta väitteestä? Treenata on mahdollisuus kuitenkin se 4-5x.

Tähän on pakko sanoa isoon ääneen BULLSHIT! Ennen vanhaan juurikin 1-jakoinen oli hyvinkin suosittu nostajien keskuudessa, ja monet käyttivät 1-jakoisia ohjelmia koko treeniuransa. Ja kyllähän silloinkin ukot oli isoja ja pirun vahvoja. Nää monijakoiset ohjelmat on tulleet suurempaan suosioon vasta paljon, paljon myöhemmin.

Itse olen treenannut about yhtä kauan kuin sinäkin, n. 2v säännöllisesti. Alkuun yksijakoisella, sitten jossain vaiheessa 2- ja 3-jakoista tuli kokeiltua kun luin jostain että ne sopivat "kehittyneemmille" ja että yksijakoisilla ei voisi kehittyä kuin tiettyyn pisteeseen(tai jotain sinnepäin). Noh, niistä ei suoraan sanottuna tullut oikein mitään, ja päätin taas kokeilla yksijakoisia ohjelmia, tällä kertaa enemmän voiman perässä. Tutkiskelin asioita ja kokeilin kaikenlaista, ja voisi sanoa että oikeastaan viimeisen vuoden aikana on isoin kehitys tullut. Kyykkyyn ja maveen tullut reilu 100kg lisää, penkkiin 30-40kg ja pään yläpuolelle saan jonkin verran yli oman painon. Ja oma paino noussut reilu kymmenisen kiloa, ainakin. Nykyään ohjelma periaatteessa yksijakoinen 3 kertaa viikossa, koska koko kroppa saa kuitenkin hittiä joka treenissä. Enkä ole vaihtamassa muunlaiseen systeemiin!

Oon varmaan joku geneettinen poikkeama, koska itselläni kädet tuntuu olevan ainoa mikä kehittyy, vaikka treenaan kaikkea. Selkää, rintaa ja jalkoja vähintäänkin samalla tarmolla kuin käsiä. Hanskat vaan turpoaa ja mikään muu ei sitten kasvakaan. Oma pituus 180, 190-senttisellä varmaan vähän vaikeata saada kädet lihaksikkaan näköseksi, vaikka voimaa onkin.

Turha parin vuoden treenillä on itseään aloittelijoiden sarjasta pois siirtää.

Kompaan miksaa tuon 1-jakoisen suhteen. Esimerkiksi Chad Waterbury tuntuu vannottavan 1-jakoisen nimeen. Toivon lontoon taittuvan.

"Total-body workouts beat any split, any day of the week. If you start training all of your major muscle groups every time you go to the gym, you'll be on the fast track to bigger muscles and higher fitness levels. You'll build bigger muscles because you'll be training with a higher frequency, and you'll build your fitness levels because total-body workouts are damn tough. In fact, you'll probably have to pace yourself during the first few weeks of total-body training if you've been on a body part split!

http://www.t-nation.com/ALSAuthor.do?p=Chad Waterbury&pageNo=1

Ja ymmärrän kyllä tekeväni argumentin perustuen yhteen näkökantaan, joka ei ole edes omani. Ja kyllä, vetoan auktoriteettiin väitteessäni. T-nationista voi lueskella muita herran artikkeleita, mutta kuten me kaikki tiedämme, kaikki kannattaa ottaa varauksella

No en kuitenkaan ihan ammattilaisenakaan pidä, joten kaipa mä aloittelijan leiman otsaani voin vielä hyväksyä! ;)

Tästä 1-jakoisesta vielä sen verran. Olen sillointällöin aina pitänyt muutamaan viikon jaksoja, jolloin olen tehnyt 3 treeniä kultaisen kuusikon rungolla ( aina, kun työt meinaavat sotkea viikon treenini, eikä ole mahdollisuutta normaaliin treenimäärään ). Sen kahden viikon ajan jaksaa, mutta pakko myöntää, että tuntuu, että itsestään ei kaikkea irti saa enää, kun tekee aloitusliikkeenä vaikka kovan kyykyn. Turha penkkiin mennä sen jälkeen edes yrittämään isoja rautoja, kun on koko mies ihan muusia..

Miksa, ihan hyvältä kuulostaa, kieltämättä, mutta itse panostaisin 1-jakoisessani ehdottomasti massaan.

Metallican suosituksia vielä odotellessa! ;)

^ Suosittelisin sua kokeilemaan 1 jakoista ja nimenomaan HST:tä (siitähän löytyy oma ketjunsa...). Valitset sopivat liikkeet siihen, ja tottakai se hauiskääntö, ja veivaat sitä muutamia 8 viikon kiertoja. Itsellä ainakin on toiminut ohjelmista parhaiten koska toistoa tulee samoille lihaksille tiuhaan ja rytmityksen ansiosta sarjojen pituudet ja painot muuttuvat kokoajan.

Itse kun aloin treenaamaan punttia kestävyysurheilu pohjalta, ongelma oli (ja on vieläkin) saada kunnolla vastetta lihaksille. Voimaa ei riitä tehdä millään massiivisilla painoilla ja toisaalta kiitos kestävyysurheilun, ei mun lihaksille ainakaan todellakaan riitä mikään kerta viikossa treenaaminen (kokeiltu on kolmejakoistakin), sen verran nopeaa palautuminen on.

No en kuitenkaan ihan ammattilaisenakaan pidä, joten kaipa mä aloittelijan leiman otsaani voin vielä hyväksyä! ;)

Tästä 1-jakoisesta vielä sen verran. Olen sillointällöin aina pitänyt muutamaan viikon jaksoja, jolloin olen tehnyt 3 treeniä kultaisen kuusikon rungolla ( aina, kun työt meinaavat sotkea viikon treenini, eikä ole mahdollisuutta normaaliin treenimäärään ). Sen kahden viikon ajan jaksaa, mutta pakko myöntää, että tuntuu, että itsestään ei kaikkea irti saa enää, kun tekee aloitusliikkeenä vaikka kovan kyykyn. Turha penkkiin mennä sen jälkeen edes yrittämään isoja rautoja, kun on koko mies ihan muusia..

Miksa, ihan hyvältä kuulostaa, kieltämättä, mutta itse panostaisin 1-jakoisessani ehdottomasti massaan.

Tottakai se on aika kova vaihtaa suoraan 4-jakosesta 1-jakoseen lennosta. Aluksi kannattaa varmaan totutella pikkuhiljaa ja madaltaa volyymia hiukan. Kultaisessa kuusikossa kuitenkin hakataan se mitä 25-30 sarjaa/kerta. Siitä se sitten lähtee. HST:tä suosittelen myös nimenomaan järkevän suunnitellun progression sekä vaihtuvuuden nimissä (15-10-5)

http://www.bodybuilding.com/fun/paul4.htm

siinä for dummies.

Itte teen ekana liikkeenä eri päivinä joko kyykyn, vedon tai penkin. Sitten muut liikkeet joita tulee muutama. Esim. Kyykkypäivänä kyykyn jälkeen osittaiskyykky, rinnalleveto+vauhtipunnerrus, paksun tangon nosto ja pito, ja vatsat. Muina päivinä samaan tyyliin. Toistot 1-5 per sarja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Esim. minulle 1-jakoinen ei vaan toimi. Piste. Joillekin voi toimia ja kokeilemalla se selviää. 2-jakoinen sen sijaan, siinä voisi olla vähän enemmän järkeä. Muutenkin vähän vaikea sanoa missä on vika kun ei tiedä treenimääriä, mutta palautumisen merkitystä ei kannata väheksyä... ja palautuminen on suhteellisen hankalaa jos treenaa usein. 4-jakoisellakin kannattaa muistaa se, että monissa liikkeissä juuri hauikset saavat epäsuoraa treeniä (kuten selkätreeni) eli hauikselle ei välttämättä jää aikaa palautumiseen. Niin oudolta kuin se kuulostaakin niin _vähempi_ treeni voi kasvattaa paremmin lihaksia.

Back
Ylös Bottom