Treenaaminen kestävyysurheilijan geeneillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jkp78
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mun lihassolujakauma on ilmeisesti aika huono bodaamiseen eli lihaksissa olisi keskimääräistä vähemmän nopeita lihassoluja. Tähän viittaisi muutamat seikat eli:
-olen aina ollut huono räjähtyvyyttä vaativissa lajeissa (esim. heittolajit)
-lahjoja tuntuisi sen sijaan olevan pitkänmatkanjuoksussa
-kuntosalilla tuloksia on tullut hitaanlaisesti. 2,5 vuotta sitten laitoin treeni/safkapuolen kuntoon. Paino lähti nousemaan 85 ja kävikin 103 tienoilla. Nyt olen pudotellut rasvat suunnilleen samaan tasoon kuin aloittaessa ja painoa on 95 kg.

Tämä ei kuitenkaan estä treenaamista ja olenkin alkanut miettimään, onko perusjampalle tehdyt ohjelmat optimaalisia kestävyysurheilijageenisille? Itsestäni tuntuu että lihakseni kestävät paljon enemmän koviakin sarjoja eikä treenin jälkeen paikat juurikan kipeydy. Samojen lihasryhmien treenaaminen useampaan kertaan viikossa sekä erikoistekniikat (esim. pudotussarjat) ovat mielestäni tuottaneet paremmin tuloksia. Perustuuko tämä siihen että hitaat lihassolut palautuvat huomattavasti nopeammin kuin nopeat?

Ainakaan searchilla en löytänyt vastaavia juttuja ja luulisi että pakkikseltakin löytyy synnynnäisiä maratoonareita, jotka käyvät puntilla mielummin kuin lenkillä :)

On hyvin mahdollista, että kehityt hyvin pidemmillä sarjoilla (lihasmassa). Eli se 5-10 toistoa ei ole kaikille paras. Kannattaa kokeilla ainakin 10-15 toistoa ja ehkä sarjojakin kohtuu paljon.

Itsellänikin on kestävyysurheiluun hyvät lahjat, kuulostaa samalta. Mutta en nyt tiedä onko se siihen lihasten saamiseen niin negatiivisesti vaikuttanut. Palautuminen tosiaan on aina ollut hyvää. Tuntuu, että pystyn tekemään keskimääräistä enemmän sarjoja ja treenaamaan useammin, silti palautuen aina.

Minua kiinnostaisi myös tuo hitaiden ja nopeiden lihassolujen ero palautumisessa.

Tää kuulostaa mielenkiintoselta. Itselläni tuntus myös tuo palautuminen olevan suht. nopeaa. Vois joskus koittaa jotain todella extreme-ohjelmaa tyyliin 1-jakonen, jossa treenataan jokaista lihasta lähes yhtä paljon kuin 3-jakosessa, mutta kolmesti viikossa:rolleyes: . Huono puolihan tuossa on se että treenit olisivat n. 3 tuntisia eikä tuloksista ole varmuutta. Lähes 30 sarjaa viikossa yhtä lihasta kohti erikoistekniikat päälle ei välttämättä ole kovin terveellistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom