Tradenomista maisteriksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis tuo että voi tradenomina hakea "kandiohjelman" kautta maisteriopintoihin ja saada näin yliopistotutkinto ilman että olisi selvittänyt pääsykokeita. Lisäksi ihan eniten vituttaa tuo YAMK (Master of..) joka nyt ainakin sekoittuu ylempään akateemiseen tutkintoon (esim. Master of Science in.. tai Master of Laws).

Meinaatko ihan tosissasi, että joku valitsisi 3-4 vuoden opiskelun vain päästäkseen sisään ilman pääsykoetta ja saadakseen vuoden opinnot alle?

Siis tuo että voi tradenomina hakea "kandiohjelman" kautta maisteriopintoihin ja saada näin yliopistotutkinto ilman että olisi selvittänyt pääsykokeita. Lisäksi ihan eniten vituttaa tuo YAMK (Master of..) joka nyt ainakin sekoittuu ylempään akateemiseen tutkintoon (esim. Master of Science in.. tai Master of Laws).

Eiköhän tuossa, että suorittaa AMK:n reilulla nelosen keskarilla ole enemmän hommaa kuin lukea yhteen pääsykokeeseen.

Kuten pari pååtta ja Jack11 jo kommentoivat, ei tuossa "takaportin" kikkailussa kyllä järkeä ole. Samassa ajassa valmistuu maisteriksi kuin käyttää "takaporttia" AMK:ssa.

En tiedä miten muualla, mutta esim. Joensuussa (ja ehkä Kuopiossakin siis?) kätevin "takaportti" lienee tarpeellisten opintokokonaisuuksien suorittaminen avoimen tai jonkun muun pääaineen kautta. Olisikohan ollut jotain 120op luokkaa se opintomäärä mitä piti tehdä kaupan opintoja päästäkseen sisään kauppaan. Eli tulee sisään esimerkiksi matematiikkaan tms. mihin otetaan lähes kaikki hakijat ja suorittaa siinä sitten kaupan opintoja tarpeellisen määrän -> pääsee sisään. Toki nämä ovat yliopistokohtaisia käytäntöjä eivätkä toimi ainakaan yliopistoissa, missä ei ole vapaata sivuaineoikeutta.

Täällä yksi "takaporttilainen".. eli valmistuin tradenomiksi alkuvuodesta ja aloitin nyt syksyllä KTM-ohjelmassa. Sisään mentiin tradenomien erillisvalinnan kautta. Siltaopintoja tulee täällä noin 37-38 op sis. mm. finanssimatiikkaa, kansista, tilastolliset menetelmät ja muutaman pääaineen kanditason kurssin verran. Yhteensä siis 157-158op.

Onko täällä ketään IT puolen tradenomia, joka olisi päässyt Kauppakorkeeseen "takakautta". Itselläni olisi tavoitteena tällainen vääntö. Asun Pk-seudulla, joten Aalto yliopisto ja Hanken kiinnostavat.

Kokemusta ei ole, mutta suosittelisin lukemaan vähintäänkin itseä kiinnostavien linjojen peruskurssit avoimessa. Muuten tulee raskaita päiviä kun opinnot alkaa jos edes pääsee sisään... Niistä toki mahd. hyvät arvosanat, koska ovat hakukriteereinä.

Käytännön takaporttivinkki valmiille maistereille, joita toisen alan opinnot kiinnostaa: alan X maisteritutkinnon suorittanut voi saada tutkintonsa hyväksytetyksi vastaamaan alan Y tradenomitutkintoa (en tiedä toimiiko muillakin AMK-tutkinnoilla), ja täten hakea alan Y jatko-opintoihin kyseisen alan tradenomina + alan X maisterina.

Kuulostaa sekavalta mutta toimi käytännössä sellaisessa tapauksessa, jossa tätä maisteritutkintoa X ei olisi hyväksiluettu alan Y jatko-opinnoissa muutoin kuin kieliopintojen jne perusjuttujen osalta. Enpä olisi uskonut. En lähde valalle että toimii jokaisessa ammattikorkeassa.

Kuten pari pååtta ja Jack11 jo kommentoivat, ei tuossa "takaportin" kikkailussa kyllä järkeä ole. Samassa ajassa valmistuu maisteriksi kuin käyttää "takaporttia" AMK:ssa.

On siinä sillon järkeä jos ei suorita kaikkia kouluja yhteen putkeen ja omaa huonot paperit.. Mulla oli niin kauhee lukio todistus ettei sillä päässy mihinkään ja ylioppilaaks en koskaan edes kirjottanu. Kävin työn ohessa kauppaoppilaitoksen (iltalinja), jonka papereilla en olis päässy yliopistoon, mut pääsin AMK:hon it puolen tradenomiks opiskelee. AMK:ssa meni kaks talvee aikuisopintoina. Sit siitä pääsin suorittamaan maisteriopintoja yliopistoon. Eli käytännössä mä oon käyny lukion, kauppiksen, amk:n ja nyt oon yliopistossa, ilman et oon käyny yksissäkään pääsykokeissa. Koko ajan olen käynyt myös töissä saman aikaisesti, joten täyspäivänen opiskelu ei oikein ole mahdollista -> takaportti käy oikein hyvin.

Tyhmä kysymys: jos haen maisteriohjelman erillisvalinnan kautta vaikka rahoitukseen, mutta avut eivät juuri sinne riitä, niin voiko päästä samalla haulla vaikka johtamiseen vai pitääkö erikseen hakea?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Takaportteja

Ei kannata hakea siinä erillisvalinnassa, ainakaan semmosissa paikoissa, joissa on olemassa siirtyminen suorittamaan maisterivaihetta. Oulu on esimerkki tällaisesta.

Tänäkin syksynä aloitti ihan normaalissa 5 vuoden ohjelmassa muutamia tradenomeja, jotka eivät tienneet mistään +2 systeemistä. Heillä ilo olikin suuri, kun pro kertoi, että hän voisi skipata kolme vuotta kokonaan. No, se systeemi on lyhykäisyydessään seuraava:

Jos olet valmistunut tradenomiksi, ja päässyt yhteishaussa opiskelemaan maisteriksi, voit siirtyä suorittamaan maisterivaihetta. Ilman erillistä hakua. Sillä ei ole mitään väliä, mikä tradenomi olet (johtaminen, laskis, markkinointi, logistiikka, oikeus....), vain sillä, mitä pääainetta olet päässyt sisälle lukemaan.
Tradenomien erillisvalinnassa otetaan vuosittain max 10/pääaine.

Siirtyminen maisterivaiheeseen on ilmoitusasia. Täysin ilman täydentäviä et pääse kuitenkaan. Tietoa ja lomakkeet Oulun kohdalla on täällä:

http://www.taloustieteet.oulu.fi/opiskelu/opiskeluinfoa_ja_lomakkeita

Siirtymisopas http://www.taloustieteet.oulu.fi/file.php?232
Täydentävät opinnot http://www.taloustieteet.oulu.fi/file.php?233
Hakulomake (siirtymisilmoitus) http://www.taloustieteet.oulu.fi/file.php?234

Eli täytyy olla päässyt sisälle yhteisvalinnassa. Se on kuitenkin helpompaa, kuin missään erillisvalinnassa.

Mutta....

Kannattaa oikeasti miettiä tarkkaan, onko siirtymisessä järkeä. Etenkin jos olet markkinoinnin tradenomi ja pääset lukemaan laskentatoimea, tulet olemaan aivan hukassa. Joudut käymään aineopintoja samaan aikaan, kun kahlaat fuksien kanssa peruskursseja. Sivuaineita sinulle ei tutkintoon sisälly yhtään kappaletta. Aikaa on 2+2 vuotta maksimissaan, kun muilla on 5+2.

Muitakin tapoja on. Voit esimerkiksi hyväksilukea (ainakin Oulussa) esimerkiksi yhden sivuaineen tradenomin opinnoilla. Tai sitten voit yksittäisiä kursseja hyväksiluetuttaa, kunhat tajuat, että korvaavat kurssit eivät sisälly esim. opintotukiin laskettaviin pisteisiin. Haluatko siis merkinnän korvattu vai ilmaisia ja helppoja noppia?

Itse olen hyväksilukenut ruotsin, osan englannista ja viestinnät. En ole vielä tosin valmistunut tradenomiksi, vaan pitäs tehä oppari ja harjottelut.

Niin, toi riippuu tosiaan paikasta mihin hakee.. Joissain paikoissa taas nimenomaan ei kannata mennä yhteishaun kautta, koska silloin tradenomiopinnoista ei anneta juuri yhtään hyväksilukuja, vaan joudut suorittamaan kaikki alusta alkaen, mukaanlukien ne kurssit joista et välitä.. Jos taas menet suoraan maisterikoulutukseen, niin pääset suorittamaan suoraan maisterivaiheen opintoja. Saat kuitenkin myös lukea perustason kursseja jos haluat, koska saat opiskella mitä kursseja vaan pääaineesta, mutta voit myös skipata ne mistä et tykkää. Opintoajasta sen verran, että mulle sano opinto-ohjaaja et aikaa on ton 2+2 vuoden lisäks 2 vuotta, eli yhteensä 6 vuotta, koska teen töitä samalla. En tiedä miten sit jos ei olis töissä?

Ei täällä tosiaan ole ketään maisterivaiheeseen eri yliopistoon siirtynyttä kauppatieteiden kandidaattia? Esim. kandit Lappeenrannassa ja maisterit Turussa.

Olisi kiva kuulla miten helppoa tms. on päästä vaihtamaan. Kyselin jo aiemmin, mutta ei taidettu paljon huomata...

Ei kannata hakea siinä erillisvalinnassa, ainakaan semmosissa paikoissa, joissa on olemassa siirtyminen suorittamaan maisterivaihetta. Oulu on esimerkki tällaisesta.

Tänäkin syksynä aloitti ihan normaalissa 5 vuoden ohjelmassa muutamia tradenomeja, jotka eivät tienneet mistään +2 systeemistä. Heillä ilo olikin suuri, kun pro kertoi, että hän voisi skipata kolme vuotta kokonaan. No, se systeemi on lyhykäisyydessään seuraava:

Jos olet valmistunut tradenomiksi, ja päässyt yhteishaussa opiskelemaan maisteriksi, voit siirtyä suorittamaan maisterivaihetta. Ilman erillistä hakua. Sillä ei ole mitään väliä, mikä tradenomi olet (johtaminen, laskis, markkinointi, logistiikka, oikeus....), vain sillä, mitä pääainetta olet päässyt sisälle lukemaan.
Tradenomien erillisvalinnassa otetaan vuosittain max 10/pääaine.

Siirtyminen maisterivaiheeseen on ilmoitusasia. Täysin ilman täydentäviä et pääse kuitenkaan. Tietoa ja lomakkeet Oulun kohdalla on täällä:

http://www.taloustieteet.oulu.fi/opiskelu/opiskeluinfoa_ja_lomakkeita

Siirtymisopas http://www.taloustieteet.oulu.fi/file.php?232
Täydentävät opinnot http://www.taloustieteet.oulu.fi/file.php?233
Hakulomake (siirtymisilmoitus) http://www.taloustieteet.oulu.fi/file.php?234

Eli täytyy olla päässyt sisälle yhteisvalinnassa. Se on kuitenkin helpompaa, kuin missään erillisvalinnassa.

Mutta....

Kannattaa oikeasti miettiä tarkkaan, onko siirtymisessä järkeä. Etenkin jos olet markkinoinnin tradenomi ja pääset lukemaan laskentatoimea, tulet olemaan aivan hukassa. Joudut käymään aineopintoja samaan aikaan, kun kahlaat fuksien kanssa peruskursseja. Sivuaineita sinulle ei tutkintoon sisälly yhtään kappaletta. Aikaa on 2+2 vuotta maksimissaan, kun muilla on 5+2.

Muitakin tapoja on. Voit esimerkiksi hyväksilukea (ainakin Oulussa) esimerkiksi yhden sivuaineen tradenomin opinnoilla. Tai sitten voit yksittäisiä kursseja hyväksiluetuttaa, kunhat tajuat, että korvaavat kurssit eivät sisälly esim. opintotukiin laskettaviin pisteisiin. Haluatko siis merkinnän korvattu vai ilmaisia ja helppoja noppia?

Itse olen hyväksilukenut ruotsin, osan englannista ja viestinnät. En ole vielä tosin valmistunut tradenomiksi, vaan pitäs tehä oppari ja harjottelut.

Mielenkiintoista juttua! Tästä oli paljon apua, kiitos vain:). Tarkoituksena olisi tosiaan rahoitusta tai johtamista ruveta Oulussa opiskelemaan työn ohella. Näyttäisi siltä, että paljon paremmat mahdollisuudet on päästä sisään yhteishaun kautta...

Hävytön bumppi. Näitä juttuja nyt hetken lueskeltuani, sain sen käsityksen, että kannattais mieluummin hakea yhteisvalinnassa sitten AMKin käytyä ja ilmoittaa sitten yliopistoon päästyään, että löytyy se alempi korkeakoulututkinto? Mikä se syy siihen muuten on, ettei kannata käyttää sitä erillistä maisterivalintaohjelmaa, joka järkätään joskus vuoden alussa?

Vielä semmonen kysymys, että saako niitä ilmotuksia poissaolevaksi tehdä kuinka heppoisin perustein? Meinaan, että jos pääsis vaikka yhteishaussa yliopistoon sisälle yhden AMK-vuoden jälkeen, mutta haluaa käydä AMKin loppuun, niin saako siinä vain nappailla ruksia ruutuun, että en tuu kahteen vuoteen? Eräs kaverini sanoi, että näissä lykkäystoiminnoissa kriteerit ovat melko raskaat, esim. asepalvelus tai raskaus.

Vielä semmonen kysymys, että saako niitä ilmotuksia poissaolevaksi tehdä kuinka heppoisin perustein? Meinaan, että jos pääsis vaikka yhteishaussa yliopistoon sisälle yhden AMK-vuoden jälkeen, mutta haluaa käydä AMKin loppuun, niin saako siinä vain nappailla ruksia ruutuun, että en tuu kahteen vuoteen? Eräs kaverini sanoi, että näissä lykkäystoiminnoissa kriteerit ovat melko raskaat, esim. asepalvelus tai raskaus.

Poissaolevaksi voi ilmoittautua ilman minkään syyn ilmoittamista kahdeksi lukukaudeksi (=1 vuosi). Kun nämä on käytetty, pitää ymmärtääkseni olla raskaat perusteet, että huili hyväksytään.

Selvä homma, kiitoksia. Eli haku tulee ajankohtaisemmaksi kahen vuojen päästä näemmä, mikäli kiinnostaa sitten vielä jatko-opiskella :) Luultavasti töitä pyrkii välissä tekemään kuitenki, luulisin, että yhden koulun käytyä ja vähän työtä ja "elämänkoulua" nähneenä sais uutta potkua/näkökulmia maisteriopintoihin. Olen aatellu kuitenki loppujen lopuksi KTM:n tutkinnon paukuttaa (saada olis vähän turhan naiivi termi!).

On siinä sillon järkeä jos ei suorita kaikkia kouluja yhteen putkeen ja omaa huonot paperit.. Mulla oli niin kauhee lukio todistus ettei sillä päässy mihinkään ja ylioppilaaks en koskaan edes kirjottanu. Kävin työn ohessa kauppaoppilaitoksen (iltalinja), jonka papereilla en olis päässy yliopistoon, mut pääsin AMK:hon it puolen tradenomiks opiskelee. AMK:ssa meni kaks talvee aikuisopintoina. Sit siitä pääsin suorittamaan maisteriopintoja yliopistoon. Eli käytännössä mä oon käyny lukion, kauppiksen, amk:n ja nyt oon yliopistossa, ilman et oon käyny yksissäkään pääsykokeissa. Koko ajan olen käynyt myös töissä saman aikaisesti, joten täyspäivänen opiskelu ei oikein ole mahdollista -> takaportti käy oikein hyvin.

En vieläkään näe järkeä lähteä tyhjältä pohjalta käyttämään takaportteja, eri asia sitten jos on jo siellä AMK:ssa sisällä. Kauppatieteiden pääsykokeissa kun otetaan se 2/3 (korjatkaa jos väärin) sisään koevalinnalla, niin aiemmilla papereilla ei ole merkitystä (kunhan vain on joku 2. asteen tutkinto), ainoastaan motivaatiolla lukea itsensä sisään. Ja tuosta täysipäiväisestä opiskelusta, yliopistolla saa puljata kurssien kanssa aika vapaasti, joten töissäkäynti ei haittaa.

Jos nyt oikein naiivisti ajatellaan, että yhtään "turhaa työtä" ei saisi tehdä, niin kyllä noissa siirtymisissä koulusta kouluun aina jotain häviää. Tehokkain/nopein tapa on mennä suoraan haluamaansa kouluun. Paikasta riippuen KTM:nkin naputtelee samaa tahtia ulos mitä ne traden paprut, vaikka töissä kävisi.

Se on totta, mutta suurin osa vaan jää ulos KTM-koulusta niin sinne ei "mennä", tradenomikouluun taas taitaa päästä about kaikki.

Tätä voisi lainata sen verran, että onko tietoa mistään hyvistä, nopeista ja kohtuuhintaisista MBA-koulutuksista koti- tai ulkomailla jos on jo ylempi akateeminen tutkinto tehty?

En vieläkään näe järkeä lähteä tyhjältä pohjalta käyttämään takaportteja, eri asia sitten jos on jo siellä AMK:ssa sisällä. Kauppatieteiden pääsykokeissa kun otetaan se 2/3 (korjatkaa jos väärin) sisään koevalinnalla, niin aiemmilla papereilla ei ole merkitystä (kunhan vain on joku 2. asteen tutkinto), ainoastaan motivaatiolla lukea itsensä sisään. Ja tuosta täysipäiväisestä opiskelusta, yliopistolla saa puljata kurssien kanssa aika vapaasti, joten töissäkäynti ei haittaa.

Jos nyt oikein naiivisti ajatellaan, että yhtään "turhaa työtä" ei saisi tehdä, niin kyllä noissa siirtymisissä koulusta kouluun aina jotain häviää. Tehokkain/nopein tapa on mennä suoraan haluamaansa kouluun. Paikasta riippuen KTM:nkin naputtelee samaa tahtia ulos mitä ne traden paprut, vaikka töissä kävisi.

Tyhjältä pohjalta ei voi käyttää ainakaan tätä "takaporttia", koska vaatimuksena on amk tutkinto suoritettuna. Mä tarkotin sitä että ei kannata hakee yleishaun kautta yliopistoon, jos on jo amk tutkinto, koska siitä ei hyvitetä sillon mitään kursseja, koska se tarkottaa sitä, että joudut käymään samat kurssit uudelleen mitä kävit jo amk:ssa. Näissä hyväksiluenta jutuissa voi olla eroja eri yliopistoissa. Maisterihaun kautta skippaat automaattisesti kaikki kandijutut ja siirryt suoraan maisterivaiheeseen suorittamaan syventäviä kursseja.

Ja esim. mun papereilla ei ollu mahdollista päästä suorittamaan tota suoraan, kun en päässy suoraan edes amk:hon, joten tällanen polku oli vähän pakko tehä. Esimerkkinä vaan et jos ei sillon lukiossa kiinnostanu opiskella niin on silti mahdollista päästä yliopistoon.

Edit. niin joo, en nyt oo varma mitä tarkotit tolla tyhjällä pohjalla, mut meillä piti olla se pääaine amk:ssa about sama kun sit yliopistossa. Eli mulla amk tutkinto oli IT-tradenomi, johon kuulu koodausta ja suunnittelua ja nyt yliopistossa pääaineena tietojärjestelmäkehitys jossa on vähän samaa mut syvennettynä. En olis päässy lukemaan esim. laskentatoimee, paitsi tietenki sivuaineena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom