Tradenomista maisteriksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tyhjältä pohjalta ei voi käyttää ainakaan tätä "takaporttia", koska vaatimuksena on amk tutkinto suoritettuna. Mä tarkotin sitä että ei kannata hakee yleishaun kautta yliopistoon, jos on jo amk tutkinto, koska siitä ei hyvitetä sillon mitään kursseja, koska se tarkottaa sitä, että joudut käymään samat kurssit uudelleen mitä kävit jo amk:ssa. Näissä hyväksiluenta jutuissa voi olla eroja eri yliopistoissa. Maisterihaun kautta skippaat automaattisesti kaikki kandijutut ja siirryt suoraan maisterivaiheeseen suorittamaan syventäviä kursseja.

Ja esim. mun papereilla ei ollu mahdollista päästä suorittamaan tota suoraan, kun en päässy suoraan edes amk:hon, joten tällanen polku oli vähän pakko tehä. Esimerkkinä vaan et jos ei sillon lukiossa kiinnostanu opiskella niin on silti mahdollista päästä yliopistoon.

Edit. niin joo, en nyt oo varma mitä tarkotit tolla tyhjällä pohjalla, mut meillä piti olla se pääaine amk:ssa about sama kun sit yliopistossa...

Tyhjällä pohjalla tarkoitin henkilöä, kuka omaisi vain toisen asteen tutkinnon. Silloin mielestäni hiukan hukkaa käydä ensin suorittamassa ensin se AMK-tutkinto alta pois ja sitten mennä yliopistoon maisteriohjelmaan, kun sinne yliopistoon voisi hakea suoraan. Tästä takaportista ainakin muutamat tässä ketjussa aiemmin puheli.

Ja edelleenkin, kauppatieteisiin yliopistoissa valitaan 2/3 osaa sisäänpääsijöistä koevalinnalla, joten ammattikoulu- tai lukiopaprut ei vaikuta sisäänpääsyn millään tavalla, kunhan sellaiset vain on suoritettu.

Tyhjällä pohjalla tarkoitin henkilöä, kuka omaisi vain toisen asteen tutkinnon. Silloin mielestäni hiukan hukkaa käydä ensin suorittamassa ensin se AMK-tutkinto alta pois ja sitten mennä yliopistoon maisteriohjelmaan, kun sinne yliopistoon voisi hakea suoraan. Tästä takaportista ainakin muutamat tässä ketjussa aiemmin puheli.

Ja edelleenkin, kauppatieteisiin yliopistoissa valitaan 2/3 osaa sisäänpääsijöistä koevalinnalla, joten ammattikoulu- tai lukiopaprut ei vaikuta sisäänpääsyn millään tavalla, kunhan sellaiset vain on suoritettu.

Juu, no tottakai kannattaa hakee suoraan yliopistoon lukion tai ammattikoulun jälkeen, jos haluaa yliopistoon mennä. Se on vähän eri tilanne kun mun tarkottama. En itse ensin ajatellut mennä ollenkaan yliopistoon, vaan halusin suorittaa AMK tutkinnon nopeesti ja mennä töihin. AMK tutkinnon kun sai ammattikoulupohjalta tehtyä kahdessa lukuvuodessa, kun taas yliopistossa olis kestäny hetken kauemmin. AMKkiin ei tarvinnu ees mitään pääsykokeita suorittaa.. Sain idean mennä yliopistoon vasta muutaman vuoden työskentelyn jälkeen. Sillon kannattaa mennä suorittaa maisteriohjelmaa, eikä hakee yhteishaun kautta.

En usko, että on ollenkaan paha setti juuri tehdä tolleen, että vaikka kävis sen AMKin, työskentelis pari vuotta ja sitten se maisteriohjelma. Antaa varmaan erilaista näkökulmaa asioihin, kun päässy käytännössä tekeen alan hommia. Loppujenlopuksihan kaikki ne maisteripaprut haluaa.

En usko, että on ollenkaan paha setti juuri tehdä tolleen, että vaikka kävis sen AMKin, työskentelis pari vuotta ja sitten se maisteriohjelma. Antaa varmaan erilaista näkökulmaa asioihin, kun päässy käytännössä tekeen alan hommia. Loppujenlopuksihan kaikki ne maisteripaprut haluaa.

Itse ajattelin tehdä juuri noin. Paljon paremmin osaa sisäistää oppimansa asiat jos on käytännön kokemusta jo työelämästä. Lisäksi tietää paremmin omat mielenkiinnonkohteensa, kuin 18-19-vuotiaana kun puoliväkisin johonkin hakee. Motivaatiokin opiskeluun lienee parempi kun pari vuotta "vetää huilia" työelämässä.

Se on totta, mutta suurin osa vaan jää ulos KTM-koulusta niin sinne ei "mennä", tradenomikouluun taas taitaa päästä about kaikki.

Tätä voisi lainata sen verran, että onko tietoa mistään hyvistä, nopeista ja kohtuuhintaisista MBA-koulutuksista koti- tai ulkomailla jos on jo ylempi akateeminen tutkinto tehty?

Tradenomiksi ei todellakaan "about" kaikki pääse. Esim. haaga-helian iltapuolelle taisi päästä viime vuonna vain 1/8 hakijoista?

Hyvät MBA tutkinnot on niistä kouluista joilla on tripla akkreditointi, suomessa ainoana HSE. Nopeus on sinusta kiinni ja hinta lompakosta, sijainnista ja akkreditoinneista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_accreditation

edit: HH:ssa iltapuolella 2010 hakijoita oli 933 ja otettiin 144.

Itse ajattelin tehdä juuri noin. Paljon paremmin osaa sisäistää oppimansa asiat jos on käytännön kokemusta jo työelämästä. Lisäksi tietää paremmin omat mielenkiinnonkohteensa, kuin 18-19-vuotiaana kun puoliväkisin johonkin hakee. Motivaatiokin opiskeluun lienee parempi kun pari vuotta "vetää huilia" työelämässä.

Oon samaa mieltä ja suosittelen kyllä tekemään noin. Oon huomannu et nyt kun on työkokemusta, niin osaa valita opinnot paremmin, kun on näkemystä siitä mitä haluaa tehä ja mitä oikeesti tarvii. Motivaatiokin on huomattavasti korkeemmalla ja kursseilla tulee seurattua opetusta kunnolla. Asiat sisäistää hyvin kun pystyy tekee harjotustyöt töihin, jossa hommat on jo tuttuja ennestään. Uskon myös että näin tehtynä työllistyminen "parempiin" hommiin on helpompaa.

No niin. Hakemus on jälleen jätetty Ouluun maisteritason erillisvalintaan. Pessimisti ei tule pettymään: hylsyhän sieltä taas tulee :)
Markkinointiin oli erillisvalinnassa 15, kun viime vuonna taisi olla vaan 10 paikkaa. Joskaan se ei mahdollisuuksia vallan mahdottomasti lisää.

Motivaatio olisi kyllä kohdillaan ja tahkoaisin takuulla opinnot parissa vuodessa pakettiin. Sen kun ne vielä uskoisi tuolla tiedekunnassakin hakemusta lukiessa :D

No niin. Hakemus on jälleen jätetty Ouluun maisteritason erillisvalintaan. Pessimisti ei tule pettymään: hylsyhän sieltä taas tulee :)
Markkinointiin oli erillisvalinnassa 15, kun viime vuonna taisi olla vaan 10 paikkaa. Joskaan se ei mahdollisuuksia vallan mahdottomasti lisää.

Motivaatio olisi kyllä kohdillaan ja tahkoaisin takuulla opinnot parissa vuodessa pakettiin. Sen kun ne vielä uskoisi tuolla tiedekunnassakin hakemusta lukiessa :D

Hyvin se menee :)

Mielenkiintoista juttua! Tästä oli paljon apua, kiitos vain:). Tarkoituksena olisi tosiaan rahoitusta tai johtamista ruveta Oulussa opiskelemaan työn ohella. Näyttäisi siltä, että paljon paremmat mahdollisuudet on päästä sisään yhteishaun kautta...

Itsellä olisi samat suunnitelmat Oulussa, mutta markkinointia olisi tarkoitus pyrkiä opiskelemaan. Onko kellään tietoa, minkälaisia hakijamääriä tuossa erillisvalinnassa Ouluun on? Yhteishaku voisi olla oiva keino, jos tuo Zacharian kertoma systeemi toimii noin.

Itsellä olisi samat suunnitelmat Oulussa, mutta markkinointia olisi tarkoitus pyrkiä opiskelemaan. Onko kellään tietoa, minkälaisia hakijamääriä tuossa erillisvalinnassa Ouluun on? Yhteishaku voisi olla oiva keino, jos tuo Zacharian kertoma systeemi toimii noin.

Netistä en löytänyt mitään lukemia ainakaan enää erillisvalintojen hakijamääristä. Ainoa tieto oli se, että 10 per pääaine. Opintotoimistosta voisin käydä kysymässä. Se on varmaa, että hakijoita on paljon, paljon enemmän suhteessa sisäänpääsijöihin, kuin yhteisvalinnassa. Työmäärä on ainoa ero näissä. Yhteisvalinnassa pitäisi lukea monta kirjaa, mutta erillisvalinnassa vain laskentatoimessa on erillinen tentti. Muissa soperrellaan jotain esseetä. Tämä olisi siis markkinoinnissa.

Markkinoinnin kanssa uskon, että on todella vaikea päästä sisään erillisvalinassa. Syy on juuri se, että se on niin "helppo". Mitä helpompaa se on, sitä enemmän yrittäjiä ja sitä korkeammalle rima nostetaan. Yhteisvalinnassa sinulla on joka tapauksessa valtava etu perusasioiden tietämisessä, joten luultavatsi pääset Ouluun mitättömällä lisälukemisella. Noiden mun aikaisempien ohjeiden mukaisesti sitten voit siirtyä +2 polulle.

Olen kaiken tämän varmistanut itse kysymällä opintotoimistosta. Siirtyminen ON ilmoitusasia, jos olet jo valmistunut tradenomiksi JA päässyt yhteisvalinnassa sisään. Sitä ei millään tavalla rajoiteta, eikä limittejä ole. Ketään ei kiinnosta mikä tradenomi olit. Jos pääsit markkinointiin, jatkat markkinoinnin KTM-vaiheeseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Netistä en löytänyt mitään lukemia ainakaan enää erillisvalintojen hakijamääristä. Ainoa tieto oli se, että 10 per pääaine. Opintotoimistosta voisin käydä kysymässä. Se on varmaa, että hakijoita on paljon, paljon enemmän suhteessa sisäänpääsijöihin, kuin yhteisvalinnassa. Työmäärä on ainoa ero näissä. Yhteisvalinnassa pitäisi lukea monta kirjaa, mutta erillisvalinnassa vain laskentatoimessa on erillinen tentti. Muissa soperrellaan jotain esseetä. Tämä olisi siis markkinoinnissa.

Markkinoinnin kanssa uskon, että on todella vaikea päästä sisään erillisvalinassa. Syy on juuri se, että se on niin "helppo". Mitä helpompaa se on, sitä enemmän yrittäjiä ja sitä korkeammalle rima nostetaan. Yhteisvalinnassa sinulla on joka tapauksessa valtava etu perusasioiden tietämisessä, joten luultavatsi pääset Ouluun mitättömällä lisälukemisella. Noiden mun aikaisempien ohjeiden mukaisesti sitten voit siirtyä +2 polulle.

Olen kaiken tämän varmistanut itse kysymällä opintotoimistosta. Siirtyminen ON ilmoitusasia, jos olet jo valmistunut tradenomiksi JA päässyt yhteisvalinnassa sisään. Sitä ei millään tavalla rajoiteta, eikä limittejä ole. Ketään ei kiinnosta mikä tradenomi olit. Jos pääsit markkinointiin, jatkat markkinoinnin KTM-vaiheeseen.

Kiitokset vastauksesta! Joo seuraavaksi lienee vaihtoehtona tuo yhteishaku. Viime vuonna jo yhden valintakirjan ostinkin, mutta ajanpuutteen vuoksi lukeminen valintakokeeseen sillä haavaa jäi. Perusasiat on kyllä valitettavasti jo unohtuneet, kun valmistumisesta on jo 7-8 vuotta. Markkinointtin valitaan erillisvalinnassa tänä vuonna 15 sisään, mutta se ei tosiaan niissä hakijamäärissä mitään merkitse.

Zacharialtahan saa sitten valintakoekirjat halvalla ostettua? :)

Tradenomiksi ei todellakaan "about" kaikki pääse. Esim. haaga-helian iltapuolelle taisi päästä viime vuonna vain 1/8 hakijoista?

Hyvät MBA tutkinnot on niistä kouluista joilla on tripla akkreditointi, suomessa ainoana HSE. Nopeus on sinusta kiinni ja hinta lompakosta, sijainnista ja akkreditoinneista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_accreditation

edit: HH:ssa iltapuolella 2010 hakijoita oli 933 ja otettiin 144.

Päiväpuolella hakijoita taitaa olla jo päälle pari tuhatta per puoli vuotta, ja sisäänpääsijöiden määräkin aika vähäinen suhteutettuna. AMKissa vaikuttaa todella paljon sisäänpääsyyn se päättö- ja ylioppilastodistus. Yliopistolle kun periaatteesssa voi päästä sisään lukemalla ulkoa muutaman kirjan. En sano, että pääsee, mutta suurella todennäköisyydellä kyllä.

Siis mikä tuo erillisvalintapykälä nyt sitten on? Itse olen siinä käsityksessä, ainakin HSEn osalta, että sinne pääsee tradenomi ainoastaan tuon maisterin väylän kautta suoraan maisterinohjelmaan, eli ei mitään yhteisvalintaa vaan puhtaasti koulumenestyksen perusteella hakijat jonoon. Yhteisvalinnassa tietty saa sitten hyväksi luettua jonkin verran tradenomin tutkintoa, mutta ei kyllä suoraan pääse KTM-ohjelmaan. Näin muistelisin itse tosiaan kun kysyin asiaa vuosi sitten HSElta.

Siis mikä tuo erillisvalintapykälä nyt sitten on? Itse olen siinä käsityksessä, ainakin HSEn osalta, että sinne pääsee tradenomi ainoastaan tuon maisterin väylän kautta suoraan maisterinohjelmaan, eli ei mitään yhteisvalintaa vaan puhtaasti koulumenestyksen perusteella hakijat jonoon. Yhteisvalinnassa tietty saa sitten hyväksi luettua jonkin verran tradenomin tutkintoa, mutta ei kyllä suoraan pääse KTM-ohjelmaan. Näin muistelisin itse tosiaan kun kysyin asiaa vuosi sitten HSElta.

Näin oli myös Jyväskylän Yliopistossa kun kyselin, eli yhteisvalinnasta ei päässyt suoraan siirtymään maisterivaiheeseen, mutta tuon erillisvalinnan kautta pääsi. Yhteisvalin kautta sai vaan joitain kursseja hyväksiluettua, kun taas suoraan maisterikoulutukseen valittu sai kandin heti kättelyssä.

Eli toimintatapa oli about sama kun mitä tässä keskustelussa toisessa postissa mainittu: Tradenomista-KTM-haku-syksylla-2009

Oulussa pystyy yhteisvalinnasta siirtymään kaksivuotiseen maisteriohjelmaan. Eli jos tradenomi pääsee pääsykokeilla sisään, voi hän siirtyä suoraan maisteriohjelmaan ja suorittaa koko yliopiston noin kahdessa vuodessa. Näin oli ainakin vielä viime vuonna.

Erillisvalintahan on sitten se, jossa otetaan max. 10 kpl sisään arvosanojen perusteella. Tuohon ei sisälly nuo perusvalinnassa sisään päässeet kaksivuotiseen ohjelmaan siirtyneet, eli todellisuudessa maisteriohjelmassa on opiskelijoita reippaasti enemmän kuin ne noin 10 kpl per vuosi erillisvalinnassa sisään päässyttä.

Siis Oulussa voi tradenomi tutkintosuuntauksesta riippumatta hakea mihin tahansa koulutusohjelmaan? Esim IT-tradenomi hakee Ouluun lukemaan markkinointia ja on 2 vuoden kuluttua markkinoinnin KTM. Ei järkeä, eikä näytä hyvälle ansioluettelossa. Sen sijaan ko. tradenomi voisi hakea esim johonkin Business IT tms ohjelmaan, jolloin siinä olisi ihan hyvä paketti kasassa.

Kirje tuli yliopistolta ja niinhän se meni kuten arvelinkin: en päässy sisälle taaskaan. Hakijamäärät ei kyllä kovin suuria ole sittenkään. Markkinointiin vain 74 hakijaa ja 15 pääsi sisälle. Kansikseenkin vain 23 hakijaa, joista 8 pääsi sisälle. Luulin / muistelin, että hakijamäärät olisi paljon isompia.

Kirje tuli yliopistolta ja niinhän se meni kuten arvelinkin: en päässy sisälle taaskaan. Hakijamäärät ei kyllä kovin suuria ole sittenkään. Markkinointiin vain 74 hakijaa ja 15 pääsi sisälle. Kansikseenkin vain 23 hakijaa, joista 8 pääsi sisälle. Luulin / muistelin, että hakijamäärät olisi paljon isompia.

Sama täällä, paitsi että hain johtamiseen. Sinne hakijoita 90 ja sisään otettiin 10... No onneksi töitä riittää, joten ei mikään katastrofi ole tämä :). Ensi vuonna varmaan uudelleen paperia sisään tai sitten yhteishaun kautta.

Nostellaas tätä ketjua taas. Eli nyt olisi tarkoitus kokeilla yhteishaun kautta sisään Ouluun. Onko Zacharialla tai kellään muulla tietoa Oulun osalta, että pääseekö yhteishaun kautta sisään päässyt tradenomi suoraan maisterivaiheeseen?

Olisi nihkeä yllätys lukea kevät, päästä sisään ja todeta, että opinnot saakin aloittaa alusta :)

Ja luultavasti pistän (taas kerran) laput myös erillisvalintaan, vaikka se hukkaan heitettyä aikaa onkin.

Nostellaas tätä ketjua taas. Eli nyt olisi tarkoitus kokeilla yhteishaun kautta sisään Ouluun. Onko Zacharialla tai kellään muulla tietoa Oulun osalta, että pääseekö yhteishaun kautta sisään päässyt tradenomi suoraan maisterivaiheeseen?

Olisi nihkeä yllätys lukea kevät, päästä sisään ja todeta, että opinnot saakin aloittaa alusta :)

Ja luultavasti pistän (taas kerran) laput myös erillisvalintaan, vaikka se hukkaan heitettyä aikaa onkin.

Tuskin pääsee maisterivaiheeseen. Hyväksikukuja saa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom