Tradenomista maisteriksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniin, nyt on opiskelupaikka ja tossa vuoden vaihteessa alkas koulu. Vielä en oo ehtiny käydä juttelemassa että paljonko niitä opintopisteitä sitten pitäisi ahertaa. Tämä selvinnee kohtapuoliin kun käyn tekemässä henkilökohtaisen opintosuunnitelman.

Seuraava ongelma onkin minkä sivuaineen otan. Koska tuo suuntautuminen mihin ne mut otti on tietojärjestelmäkehitys ja sieltä saa KTM nimikkeen. Se antaa mahdollisuuden opiskella melkein mitä tahansa kauppatieteitä sivuaineena.

Noniin, nyt on opiskelupaikka ja tossa vuoden vaihteessa alkas koulu. Vielä en oo ehtiny käydä juttelemassa että paljonko niitä opintopisteitä sitten pitäisi ahertaa. Tämä selvinnee kohtapuoliin kun käyn tekemässä henkilökohtaisen opintosuunnitelman.

Seuraava ongelma onkin minkä sivuaineen otan. Koska tuo suuntautuminen mihin ne mut otti on tietojärjestelmäkehitys ja sieltä saa KTM nimikkeen. Se antaa mahdollisuuden opiskella melkein mitä tahansa kauppatieteitä sivuaineena.
Melkeinpä suosittelen laskentatoimea, jos on mahdollista. Taloushallinto on aina varma nakki. Siihen kun yhdistät ton tietojärjestelmäjutun, niin eiköhä hommia riitä siellä IT-puolella loppuelämäksi.

Mietin kanssa tota laskentatoimea kun oon jo merkonomi ja kirjanpitoo tuli opiskeltua jo sillon. Se oli vielä paras aine.

Maisteritason erillisvalinnan kautta jos pääsee opsikelemaan, niin maisteriksihan on mahdollista "muuntautua" noin kahdessa vuodessa. Mutta onkos kellään kokemusta sellaisesta, että hakee ihan normaalin pääsykokeen kautta taloustieteelliseen ja hakee hyvitystä sitten amk-lappusilla? Onnistuisiko sitä kauttakin noin pariin vuoteen opiskelu tradenomista KTM:ksi?

Maisteritason erillisvalinnan kautta on ilmeisesti kohtalaisen vaikea päästä sisään, ainakin Oulussa.

Maisteritason erillisvalinnan kautta jos pääsee opsikelemaan, niin maisteriksihan on mahdollista "muuntautua" noin kahdessa vuodessa. Mutta onkos kellään kokemusta sellaisesta, että hakee ihan normaalin pääsykokeen kautta taloustieteelliseen ja hakee hyvitystä sitten amk-lappusilla? Onnistuisiko sitä kauttakin noin pariin vuoteen opiskelu tradenomista KTM:ksi?

Maisteritason erillisvalinnan kautta on ilmeisesti kohtalaisen vaikea päästä sisään, ainakin Oulussa.
No, olen itse siinä tilanteessa, että opiskelen oikeustradenomiksi, ja olen poissaolevana taloustieteellisessä laskentatoimsessa. En ole selvittänyt mahdollisuuksiani päästä suoraan suorittamaan KTM-vaihetta, sillä musta ei tule laskentatoimen tradenomia, enkä halua missata niitä ekoja vuosia. En luultavasti hyväksilue edes oikeuden kursseja, vaan otan niistä mieluummin helppoja hyviä numeroita.

Mutta sen tiedän, että yliopisto on todella kitsas hyväksilukemaan AMK-opintoja. Se tosin antaa helpommin suuria kokonaisuuksia, kuten yhden sivuaineen, hyväksiluetuksi tradenomipaperien vuoksi. Mutta jos on saman alueen tradenomi kuin mihin menee yliopistoon, opas toteaa "opinnot voi suunnitella jo valmiiksi kahden vuoden mukaisesti", eli ilmeisesti se on aika itsestäänselvää, että pääsee hyppäämään maisterivaiheeseen.

Jos on kiire valmistumaan ja uskoo pärjäävänsä KTM-opinnoissa, niin kyllähän tuo on kannattavaa.

Ja kyllä, erillisvalinnalla otetaan noin 10 vuodessa sisään.

No, olen itse siinä tilanteessa, että opiskelen oikeustradenomiksi, ja olen poissaolevana taloustieteellisessä laskentatoimsessa. En ole selvittänyt mahdollisuuksiani päästä suoraan suorittamaan KTM-vaihetta, sillä musta ei tule laskentatoimen tradenomia, enkä halua missata niitä ekoja vuosia. En luultavasti hyväksilue edes oikeuden kursseja, vaan otan niistä mieluummin helppoja hyviä numeroita.

Mutta sen tiedän, että yliopisto on todella kitsas hyväksilukemaan AMK-opintoja. Se tosin antaa helpommin suuria kokonaisuuksia, kuten yhden sivuaineen, hyväksiluetuksi tradenomipaperien vuoksi. Mutta jos on saman alueen tradenomi kuin mihin menee yliopistoon, opas toteaa "opinnot voi suunnitella jo valmiiksi kahden vuoden mukaisesti", eli ilmeisesti se on aika itsestäänselvää, että pääsee hyppäämään maisterivaiheeseen.

Jos on kiire valmistumaan ja uskoo pärjäävänsä KTM-opinnoissa, niin kyllähän tuo on kannattavaa.

Ja kyllä, erillisvalinnalla otetaan noin 10 vuodessa sisään.

No kiire olisi toki valmistua, mutta sitä en tiedä miten ktm-opinnot taittuisi :)
Työelämässä ollut kuitenkin jo vuosia, niin 2 vuotta olisi vielä sellainen aika, että sen aikaa voisi vielä opiskellakin ja kituuttaa vähän vähemmällä. Markkinointia lueskelin amk:ssa ja sitä olisi tarkoitus pyrkiä lukemaan myös yliopistoon, joskin luulen, ettei niillä ole juuri mitään tekemistä keskenään. Amk-opetus oli sen verran pintaraapaisua kuitenkin.

Pitää alkaa hommaamaan pääsykoekirjoja, koska tuon erillisvalinnan varaan hakemista ei voi jättää.

No kiire olisi toki valmistua, mutta sitä en tiedä miten ktm-opinnot taittuisi :)
Työelämässä ollut kuitenkin jo vuosia, niin 2 vuotta olisi vielä sellainen aika, että sen aikaa voisi vielä opiskellakin ja kituuttaa vähän vähemmällä. Markkinointia lueskelin amk:ssa ja sitä olisi tarkoitus pyrkiä lukemaan myös yliopistoon, joskin luulen, ettei niillä ole juuri mitään tekemistä keskenään. Amk-opetus oli sen verran pintaraapaisua kuitenkin.

Pitää alkaa hommaamaan pääsykoekirjoja, koska tuon erillisvalinnan varaan hakemista ei voi jättää.
Hieman liioiteltua, mutta melkein joo. Meillä markkinoinnissa tulisi yliopiston pääsykoekirja vastaan joskus kolmannen vuoden syventävällä kurssilla. Mutta perusjutut on tietenkin markkinoinnissa samoja ekonomeille ja tradenomielle. Suosittelen tuota sun suunnittelemaa juttua.

Eikös tämä uusi laki mahdollista työllistymistä edistävän opiskelun ansiosidonnaisella/peruspäivärahalla?
Kääntöpuoli on se, että päivärahalaskuri juoksee kuten kotona ollessa ja työkkäri päättää tapauskohtaisesti mikä opiskelu käy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tammikuussa GMAT ja nyt alkoi opiskelu. Saa nähdä mitenkä käy, ihan mielenkiintosta kun on noin 3 viikkoa aikaa lukea ja meidänkin eräs jenkkiproffa puhui, että pitäisi 6kk valmistautua :)

Tammikuussa GMAT ja nyt alkoi opiskelu. Saa nähdä mitenkä käy, ihan mielenkiintosta kun on noin 3 viikkoa aikaa lukea ja meidänkin eräs jenkkiproffa puhui, että pitäisi 6kk valmistautua :)
Ei ole muuten halpaa tuo MBA HSE:ssä. Tuition fee 27 000 euroa, kirjat 2500 euroa, ja siihen tuo GMAT, joka on sekin yli 200 euroa. Saa kyllä jonku vuoden töissä viettää, että irtoaa tommosia varoja.

Oulussa hyvitystä traden papereilla

Joku kyseli että onko mahdollista hakea normivalinnalla ja hakea "hyvitystä" amk:n papereilla. Onnistuu ainakin Oulussa. Kaikki tuntemani perusvalinnassa sisään päässeet tradenomit ovat siirtyneet kaksivuotiseen maisteriohjelmaan. Eli hyppäävät siihen samaan jossa opiskelevat ne maisteritason erillisvalinnassa sisään päässeet. Ei tarvitse kuin amk:n kieliopinnoista viedä kielikeskukseen dokumenttia ja täyttää joku siirtymislomake.

Erillisvalinnassa sisään tosiaankin otetaan max 10 per vuosi, eikä takeita ole että joka vuosi otetaan se 10. Toissa keväänä laskentatoimeen otettiin erillisvalinnalla vain kuusi ihmistä. Muihin pääaineisiin pääsi enemmän, mutta max. 10 noissakin oli se sisäänottomäärä.

Kiitos Vauhtihiiri postauksestasi. Oon itse hakemassa seka erillisvalinnan että perusvalinnan kautta. Opintotoimistossa mua neuvotiin hakemaan molempia reittejä pitkin. Oonkin vähän mietiskellyt, että saako niitä amk-opintoja mitään hyväksiluettuksi yliopistolla, olettaen että pääsisi siis sisään. Nyt vain ahkerasti pääsykoekirjat nenun alle!

Jees, Vauhtihiirelle suurkiitokset! Ouluun olisi tarkoitus hakea. Aika näyttää kerkeääkö lukea ja antaako talous periksi alkaa opiskelemaan, jos sisään sattuisi pääsemään.

Ja vielä siitä opiskelun kestoajasta, mikäli erillisvalinnalla menee sisään (tai siirtyy perushaun kautta "erilliseen"). Keskiverto suoritusaika näyttääpi olevan 2 vuotta graduineen. Eli moni suorittaa kolmessa lukukaudessa opinnot ja puoli vuotta gradulle. Joululomat ja kesäloma useilla menee töissä tai lomaillessa, eli tuo kahden vuoden tahti ei vaadi lomien aikana opiskelua. Neljä vuotta on (muistaakseen) maksimi mitä erillisvalinnassa hyväksytyille annetaan aikaa opiskella, lisäaikaa saa pyydettäessä jonkin verran. Tsemppiä hakuun!

Jyväskylän yliopistossa oli erillinen haku maisteriohjelmaan, säästyi pääsykokeilta. Ainakin tuolla sivuilla luki että aloituspaikkoja tietojärjestelmätieteen ja tietojenkäsittelytieteen maisterikoulutuksiin vuonna 2009 yhteensä 35. Tosin toi haku meni jo..

Ei ole muuten halpaa tuo MBA HSE:ssä. Tuition fee 27 000 euroa, kirjat 2500 euroa, ja siihen tuo GMAT, joka on sekin yli 200 euroa. Saa kyllä jonku vuoden töissä viettää, että irtoaa tommosia varoja.

En tiedä oliko toi MBA juttu mulle tarkotettu, mutta tavallisiin Maisterilinjoihinkin vaaditaan GMAT HSE:lle ja Hankenille. Esim. HSE Finance laittaa opiskelijat jonoon pelkästään GMAT:n perusteella.

Samoin vaadiin Göteborgiin, Tukholmaan ja oikeastaan lähestulkoon kaikkiin hyviin yliopistoihin.

Kiinnostais tietää, että onko pakkiksella GMAT:n ottaneita, miten meni ja minne yliopistoon sillä pääsi? Vois kuvitella, että Naksu ainakin ottanut sen.

Noniin, nyt on käyty juttelemassa korvaavuuksista ja tulevista opinnoista. Eli pääsin tuohon maisterikoulutukseen. Tässä lista mitä mun nyt pitää opiskella:

Vaadittavat täydentävät opinnot:
- Äidinkielen viestintä 2op (amk äidinkieli korvaisi tämän, mutta sain sen amk:ssa korvattua muulla niin se ei sitten kelpaa)
- Ruotsi 1op (amk virkamiesruotsi on 3op ja yliopistossa vaaditaan 4op)
- Englanti 1,5op (sama juttu kun äidinkielessä)
- Valinnaiset kieli- ja viestintäopinnot 4op (ei mulla amk:ssa ollu tällasia, sain ne korvattua :D)

Sivuaineopinnot:
Joku sivuaine (25op)

Maisterivaiheen opinnot:
- Pääaineopinnot 80op (sisältää gradun 30op)
- Kieli ja viestintä 10op (vapaasti mitä vaan kieli/viestintä)
- Sivuaine + vapaavalintaisia 30op

Lisäksi saa tietenkin opiskella mitä haluaa. Joitain amk kursseja vielä oli mistä saan kai opintopisteitä. Niitä pitää anoo erikseen.

Noniin, nyt on käyty juttelemassa korvaavuuksista ja tulevista opinnoista. Eli pääsin tuohon maisterikoulutukseen. Tässä lista mitä mun nyt pitää opiskella:

Vaadittavat täydentävät opinnot:
- Äidinkielen viestintä 2op (amk äidinkieli korvaisi tämän, mutta sain sen amk:ssa korvattua muulla niin se ei sitten kelpaa)
- Ruotsi 1op (amk virkamiesruotsi on 3op ja yliopistossa vaaditaan 4op)
- Englanti 1,5op (sama juttu kun äidinkielessä)
- Valinnaiset kieli- ja viestintäopinnot 4op (ei mulla amk:ssa ollu tällasia, sain ne korvattua :D)

Sivuaineopinnot:
Joku sivuaine (25op)

Maisterivaiheen opinnot:
- Pääaineopinnot 80op (sisältää gradun 30op)
- Kieli ja viestintä 10op (vapaasti mitä vaan kieli/viestintä)
- Sivuaine + vapaavalintaisia 30op

Lisäksi saa tietenkin opiskella mitä haluaa. Joitain amk kursseja vielä oli mistä saan kai opintopisteitä. Niitä pitää anoo erikseen.
Hyvä homma :) Ehdit nyt kunnolla paneutua vaikka siihen laskentatoimeen, kun ei tartte niihin peruskursseihin hukuttaa sielua niin paljon.

Back
Ylös Bottom