Totaalikieltäytyminen

Eipä siellä intissä oikein mitään hyödillistä oppinut, nykyään ei saa työhaastattelussakaan kysyä armeijan käymisestä mitään. Mikäli tämmöinen kysymys esitetään työhaastattelussa ja et tule valituksi niin voit haastaa työpaikan helposti oikeuteen. Myöskään työpaikka ei saa mistään tietoon armeijan käymistä/käymättömyyttäsi vaikka tämmöistä meille alokasaikana peloteltiin.
Muutama kaveri sitten olikin fiksumpi kuin minä ja kävi hommailemassa sen C-lappusen. Tämän saa ihan lääkäriltä ja yleensä riittää että toteaa ettei oikeastaan kiinosta mennä leikkimään sotaa, tai että joku paikka on rikki. Sinuna miettisin että kannattaako mennä inttiin puoleksi vuodeksi korjailemaan jotain fillareita tai jonkun luutnantin juoksupojaksi, jotkut kutsuivat tämmöistä paskaa kokemukseksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helpoin tapa saada C-paperit on kieltäytyä intissä annettavista rokotteista. En tosin oo varma, kääntyykö se C sitten T:ksi, koska henkilö joka rokotteita ei ota, katsotaan muille vaaralliseksi henkilöksi. Mutta pois sieltä ainakin pääsee.

Minä en saanut ainuttakaan piikkiä koko intin aikana ja A-miehenä sieltä poissa tulin, elikkä paskapuhetta.

Eipä siellä intissä oikein mitään hyödillistä oppinut, nykyään ei saa työhaastattelussakaan kysyä armeijan käymisestä mitään. Mikäli tämmöinen kysymys esitetään työhaastattelussa ja et tule valituksi niin voit haastaa työpaikan helposti oikeuteen. Myöskään työpaikka ei saa mistään tietoon armeijan käymistä/käymättömyyttäsi vaikka tämmöistä meille alokasaikana peloteltiin.
Muutama kaveri sitten olikin fiksumpi kuin minä ja kävi hommailemassa sen C-lappusen. Tämän saa ihan lääkäriltä ja yleensä riittää että toteaa ettei oikeastaan kiinosta mennä leikkimään sotaa, tai että joku paikka on rikki. Sinuna miettisin että kannattaako mennä inttiin puoleksi vuodeksi korjailemaan jotain fillareita tai jonkun luutnantin juoksupojaksi, jotkut kutsuivat tämmöistä paskaa kokemukseksi.
Ei se nyt ihan niin ole että ei muuta kuin oikeuteen vaan. Sitä on äärettömän vaikea näyttää toteen, mitä työhaastattelussa on kysytty.

Intin käyminen on se helpoin vaihtoehto. Suosittelen kieltäytymistä tai sitten sivaria, sivari on vaan niin pitkä ja rangaistuksenomainen että se on vähän perseestä. Itse olin puoli vuotta intissä, kyllähän se kaduttaa nyt. Olisi pitänyt mennä vaan sivariin eikä seurata lampaana muita.

Jos homma ei kiinnosta ni ei sinne tosiaan kannata mennä, haaskaat vain omaa ja muiden aikaa. Kyllä suomen armeija pärjää (paremmin) ilman niitä ruikuttajia ja vemppaajia. Teet itelles ja armeijalle palveluksen jos valitset sivarin, totaalikieltäytymisen tai c:n paperit. Näin ne paskahousut ketkä ei kestä on ennenkin tehnyt ja hyvä niin! P.S. Kannattaa olla sitten tarkkana jos meinaa niitä T-papereita sieltä ottaa, voi olla aika pitkälle meneviä seurauksia. Se ei ole pelkkä merkintä armeijan lomakkeissa.

- Toinen mahdollisuus on mennä psykologille, niin saat hullun paperit. Sekin on suhteellisen helppoa.
- Itse armeijassa voit uhkailla tappavansa jokaisen mikäli saat rynnäkkökiväärin tai muuten saan sanot näkeväsi harhoja ja muita, että sinulla on itsetuhoisia ajatuksia. Näin saat E:n tai C:n, ja työnantajat eivät koskaan saa sitä selville, koska niillä ei ole oikeutta potilastietoihin, eikä potilastiedoissa edes ne näy vaan jossain ihme valtion arkistoissa.

Ei kannata lähteä tolle linjalle. Kuten aiemmin jo todettiin niin nykyään noilla pääsee sinne T-luokkaan. T-merkinnän saaminen voi estää yllättävän monia asioita, mm aseluvat. Vaikka oon 23v opiskelija/toimihenkilö niin musta on silti teetetty jo kaksi kertaa turvallisuusselvitys ja varmasti T-merkinnällä molemmat hommat olis kusahtanu. Nykyisessä työpaikassakin on 2 projektia käynnissä joihin vaaditaan turvallisuusselvitys vaikkakaan en ole niissä mukana. Enkä oo edes valtiolla/kunnalla duunissa!

Mulla ei oo muuta kuin positiivisia muistoja intistä, mutta jos aikoo skipata koko touhun nii kunnolla sit eikä "Olen tehnyt periaatepäätöksen olla menemättä inttiin, mutta sama periaate ei anna periksi kusettaa". Kannatata vaan suosiolla niellä se pienikin kunnianripe ja käydä sanomassa lääkärille että olkapäät paskana, selkä kipeä, ja hirveä stressi jonka seurauksena et saa kunnolla syötyä koska sun ruuansulatus reagoi tosi voimakkaasti pieneenkin stressiin jnejne. säästyy kaikkien aikaa ja rahaa. Ja ne lääkärit on niin tottuneita siihen että niille tulee eteen jengiä jotka ei halua mennä ja se lääkärisetä/täti tietää että kyseiset henkilöt keksii aina lopulta keinot päästä pois palveluksesta niin kirjoittavat mieluummin suoraan sitten C-luokkaan paperit.

ja paljon mieluummin sitä on vaikka intissä b-miehenä jossain toimistossa lukemassa niihin pääsykokeisiin kuin jossakin laitoksessa edes hetkeä.

Edit: Yksi vaihtoehto on myös tuo myöhemmin suorittaminen. Vanhempi ja selkeästi fiksumpi alokas ei saa mitään vittuilua niskaansa samalla lailla kuin 18v. jätkät. Mulla oli kaverina 30v. dominikaanisessa tasavallassa syntynyt mies samaan aikaan intissä. Vaimo, lapsia ja ammattina kokki mutta ehti saada kansalaisuuden ennen kolmeakymmentä ikävuotta ja palvelus napsahti. Kyllä hän selkeästi sai fiksumpaa kohtelua alikeilta ja kantahenkilökunnalta ja sai valita myös palvelupaikkansa aika vapaasti.
Juuri näin, eli jälkeenpäin sinne. Ei ne ala sua siellä pompottamaan, tavallinen natsat saanut koviskin kunnioittaa vanhempaansa alitajuisesti eivätkä ala noloilemaan siellä. Voihan se toki olla melko raskasta katsoa sitä teinien sekoilua, mutta ei siellä samanlaiseen homoiluun joudu mitä nuoremmat.

Haluan aloittaa opiskelun yliopistossa/ammattikorkeakoulussa 2013 syksyllä, tästä pidän kiinni. Lukio on nyt ohi ja inttiin tarkoitus mennä tänä kesänä. Mutta, olkapäät on rikki ja näyttää vahvasti siltä, että eivät parannu kesään mennessä. En usko pystyväni suorittamaan inttiä olkapäiden ollessa tässä kunnossa.

Siviilipalvelus on poissuljettu vaihtoehto, koska haluan 2013 keväällä lukea yliopistojen pääsykokeisiin PALJON päästäkseni mieleiseen paikkaan. Siviilipalveluksen kestäessä vuoden täyspäiväinen luku pääsykokeisiin ei tulisi onnistumaan. Lisäksi ajatus kokonaisesta vuodesta siviilipalveluksessa painaen duunia ilman palkkaa on helvetin vastenmielinen.

Voisin hakea lykkäystä inttiin ja mennä 2013 talvella, mutta silloin mun olisi PAKKO päästä kuudella kuukaudella. Muuten opiskelujen aloitus lipsahtaa 2014 syksylle, mitä en missään nimessä halua. Ja tämä edellyttäen, että olkapäät ovat kunnossa silloin.

Tiesithän, että voit suorittaa armeijan myös opiskeluaikanasi? Eli haet kouluun, aloitat siellä haluamanasi ajankohtana ja käyt sitten sopivassa välissä armeijassa. Armeijan suorittamisen ajaksi saa opinnot jäihin ettei esimerkiksi AMK:n rajoitettu opiskeluaika kulu siinä.

Itsekin hoppuilin ja stressasin armeijan suhteen opintojen takia, mutta lopulta valmistuin vasta 29-vuotiaana täysin armeijasta riippumattomista syistä. Opinnot viivästyvät valtaosalla opiskelijoista ihanneajasta lukemattomista eri syistä, oli se sitten työnteko, laiskuus tai kenellä mikäkin... Toisaalta reipas kaveri saa opinnot helposti suoritettua ihanneajassa (4-5 vuotta), vaikka kävisikin armeijan niiden aikana, jos todella on niin hoppu valmistua.
On lopulta elämän kannalta täysin yhdentekevää käyttääkö puoli vuotta siitä armeijaan. Kyllä se koulu ja opiskelupaikka on siellä puolen vuoden tauonkin jälkeen odottamassa ja kenenkään tulevaisuus ei varmasti jää siitä kiinni onko hän käyttänyt puoli vuotta johonkin muuhunkin kuin opintoihin ja palkkatöihin.

Tämmösiä ajatuksia. :)

Työnantaja ei saa kysyä sinulta asepalveluksestasi ellei kyseessä ole sellainen tehtävä, jossa sen suorittamista edellytetään. On ihan vapaaehtoista antaa tietoa asepalveluksen suorittamisesta tai suorittamatta jättämisestä työnhaussa.
Kyllä se saa kysyä mitä haluaa työhaastattelussa. Eriasia pitääkö sun vastata ja mitä vastaat mihinki.

Helpoin tapa saada C-paperit on kieltäytyä intissä annettavista rokotteista. En tosin oo varma, kääntyykö se C sitten T:ksi, koska henkilö joka rokotteita ei ota, katsotaan muille vaaralliseksi henkilöksi. Mutta pois sieltä ainakin pääsee.
Ei niitä rokotuksia ole pakko ottaa, eikä ne vaikuta mitenkään sun palvelusluokkaan jos kieltäytyy. Ite en aikonaan ottanu sitä sikainfluenssa piikkiä ym. mitä tarjottiin. Eipä ne mitään siihen sanoneet.

Jos homma ei kiinnosta ni ei sinne tosiaan kannata mennä, haaskaat vain omaa ja muiden aikaa. Kyllä suomen armeija pärjää (paremmin) ilman niitä ruikuttajia ja vemppaajia. Teet itelles ja armeijalle palveluksen jos valitset sivarin, totaalikieltäytymisen tai c:n paperit. Näin ne paskahousut ketkä ei kestä on ennenkin tehnyt ja hyvä niin! P.S. Kannattaa olla sitten tarkkana jos meinaa niitä T-papereita sieltä ottaa, voi olla aika pitkälle meneviä seurauksia. Se ei ole pelkkä merkintä armeijan lomakkeissa.

Pitäs varmaan sivuuttaa tämäkin viesti tarpeettomana provona, mut täytyy vaan ihmetellä miten Suomesta löytyy näin helvetisti teitä jotka leimaa välittömästi paskahousuksi jos edes harkitsee jotain muuta tapaa suorittaa asepalvelusta kuin armeija (tai jättää se suorittamatta).

...Mulla ei oo muuta kuin positiivisia muistoja intistä, mutta jos aikoo skipata koko touhun nii kunnolla sit eikä "Olen tehnyt periaatepäätöksen olla menemättä inttiin, mutta sama periaate ei anna periksi kusettaa"....

Ei mulla tällaista periaatetta ole, jos niin käsitit.

Täytyy vaan kompata C-papereiden saannin helppoutta. Itse en ole ikiniä aikonutkaan mennä armeijaan, ja hommahan hoitui sillä että lääkärintarkastuksessa sanoin että ajatuskin ahdistaa (tottahan tuo). Sitten kutsunnoissa ei tarvinnut edes suuta avata niin olin jo vapautettu :) Helppoa kuin heinänteko. Kysyin yhdeltä transseksuaalilta vinkkejä asiaan aiemmin, koska arvelin että hän ei varmasti ole menossa armeijaan... sanoi, että oli sanonut olevansa homo ja pääsi sillä pois :D

Itseasiassa asepalveluksen suorittamisella ei saa olla merkitystä työnhaussa eikä työnantaja saa siitä udella.

Ei se tukan pituuskaan saisi vaikuttaa työhaastaattelussa mutta kyllä se vaan voi vaikuttaa jos niin tahtoo. Voit olla varma, että vielä eletään pitkään aikoja jossa samalla viivalla olevista kahdesta kaverista viivan alle jää se joka ei ole suorittanut asepalvelusta. Jos papereissa ei ole merkintää asepaveluksesta niin sehän vaan helpottaa valintaprosessia/haastatteluun kutsumista ;)

nimim. tervetuloa haastatteluihin

Ei se tukan pituuskaan saisi vaikuttaa työhaastaattelussa mutta kyllä se vaan voi vaikuttaa jos niin tahtoo. Voit olla varma, että vielä eletään pitkään aikoja jossa samalla viivalla olevista kahdesta kaverista viivan alle jää se joka ei ole suorittanut asepalvelusta. Jos papereissa ei ole merkintää asepaveluksesta niin sehän vaan helpottaa valintaprosessia/haastatteluun kutsumista ;)

nimim. tervetuloa haastatteluihin
Työnantaja tuskin saa näitä tietoja muualta kuin työnhakijalta itseltään, niin mikäs ongelma se on papereihin kirjoittaa, että juu intti on käyty ja ollaan reservin vänrikkejä? Jos siis tajuaa kirjoittaa ja haluaa valehdella. Ja menee se toisinpäinkin, että monella asepalveluksen suorittaneella ei välttämättä lue hakupapereissa mitään siitä asiasta, kun tuntevat sen olevan epäoleellista, eivätkä ymmärrä, että tällaiset asiat tosiaan voivat vaikuttaa, jos työhönottaja on tarpeeksi mulkku.

jos työhönottaja on tarpeeksi mulkku.
Joo eipä se saisi työhönottaessa vaikuttaa onko inttiä käynyt vai ei. Samoin kuin ei saisi vaikuttaa onko somali vai suomalainen ;)

Vaan kyllä mullakin herää heti tiettyjä ennakkoasenteita sivareita ja varsinkin totaaleja kohtaan. Ja varmasti herää monella muullakin...

Jos olet pätevä niin eipä tarvitse tuollaisia juttuja edes miettiä. Jos työnantaja rupeaisi kyselemään minulta sotaleikkien perään niin varmaan repeäisin nauramaan.

Jos olet pätevä niin eipä tarvitse tuollaisia juttuja edes miettiä. Jos työnantaja rupeaisi kyselemään minulta sotaleikkien perään niin varmaan repeäisin nauramaan.
Joo no eipä sillä olekaan mitään väliä mikä koulutus intistä on ja miten hyvin ne sotaleikit hallitsee. Mutta kyllähän nyt tuossa alkaa väkisinkin pohtia syytä intistä kieltäytymiselle. Mulla tulis ainakin ekana mieleen että henkilö on:

-Joku wnb radikaali hippi. -Tuleeko toimeen muun työyhteisön kanssa?
-Laiska tai muuten vaan surkimus, joka ei tahtonut inttiin koska "se on ihan syvältä" -Tekeekö töissäkään mitään mikä ei 100% omaa persettä miellytä?

Tuo vaikuttaako työnhaussa riippuu tietenkin mitä työtä on hakemassa. Voisin kuvitella että jopa totaalikieltäytyminen voi olla positiivinen juttu jonnekkin amnestylle tai vihreiden puoluetoimistoon hakiessa, perinteisillä rakennus- ja metalli alalla vähemmän.

Joo no eipä sillä olekaan mitään väliä mikä koulutus intistä on ja miten hyvin ne sotaleikit hallitsee. Mutta kyllähän nyt tuossa alkaa väkisinkin pohtia syytä intistä kieltäytymiselle. Mulla tulis ainakin ekana mieleen että henkilö on:

-Joku wnb radikaali hippi. -Tuleeko toimeen muun työyhteisön kanssa?
-Laiska tai muuten vaan surkimus, joka ei tahtonut inttiin koska "se on ihan syvältä" -Tekeekö töissäkään mitään mikä ei 100% omaa persettä miellytä?

Todella moni saa armeijasta nykyään vapautuksenkin (lähes 20%) mitä erilaisimmin perustein, tavallisesti terveydellisin. Oletteko koskaan miettineet kuinka nämä kaverit saavat duunia, vaikka hakupapereissa ei lue sotilasarvoa? Väitän ettei yhtään sen huonommin.

Totaalikieltäytymistä kukaan tuskin edes mainitsee CV:ään, mutta esimerkiksi sivarin suorittaminen on ansioluettelossa yhtäkuin "asevelvollisuus suoritettu". Ei sitä todennäköisimmin keneltäkään enää udella kuinka se asevelvollisuus on suoritettu. Työnantajaa kiinnostaa lähinnä se onko nuori mies lähdössä armeijaan kesken työuransa.

Sivari "laiska ja surkimus"? Sehän on hittovie yli vuoden keikka, kun armeijasta selviää puolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom