Deleted member 20129
... "miksi munattomien ihmisten tarvitsee kestää vuosi hieman erilaista elämää?" ...
Niin siis niitä kutsutaan meilläpäin naisiksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
... "miksi munattomien ihmisten tarvitsee kestää vuosi hieman erilaista elämää?" ...
Moni armeijaikäinen ei uskalla tehdä omia päätöksiä vaan tekee kuten muutkin tekee ja miten ennekin on tehty.
Kieltäytyminen asevelvollisuudesta ei ole mikään pelinappula elämän suunnittelussa vaan omien periaatteidensa kunnioittamista. Jos laskelmoiva elämäntapa eli arvojesi myyminen ja vaihtaminen tarpeen mukaan sekä sen koulun käyminen nopeasti on tärkeää, muuta ulkomaille äläkä tule takaisin. Ei sieltä kukaan tule sinua takaisin hakemaan.
Itse en sodan syttyessä puuttuisi puolustusvoimien tekemisiin millään tavalla. Pyrkisin elämään niin normaalia elämää kuin se suinkin on mahdollista. Rauhan miehenä elämänarvoni noudattavat linjaa "kynä on miekkaa mahtavampi". Suunnitteilla on kylläkin elämän rakentaminen lämpimämmässä ilmanalassa joten Suomen mahdolliset kahinat Venäjän kanssa eivät suoraan minua edes koskettaisi. Jos joskus saan toisen kansalaisuuden, noudatan kieltäytymisperiaatetta senkin maan suhteen. Kyseessä ei ole paikka- tai aikasidonnainen joustava mielipide. En voisi katsoa itseäni häpeämättä peiliin jos lähtisin leikkimään rintamalle valtaapitävien pelinappulaksi.
En tiedä onko se niinkään uskalluksesta kuin kypsymättömyydestä kiinni. Itse olin ainakin niin kersa vielä kutsuntaiässä ettei se yksinkertaisesti tullut mieleenkään kyseenalaistaa armeijan käymistä. Myöhemmin kun oppii tuntemaan itseään paremmin, hyvin moni varmasti ajattelee erilailla armeijan suhteen. Siksihän kutsuntaikä onkin niin matala että saadaan vielä tukeva ote mielipiteenmuokkaukseen nuoren miehen pään sisällä.
Kävin AUK:n.
Tuskinpa vain. Ihan tavallisia perheellisiä ihmisiä ovat. Yhdellä on 15 vuotta mennyt täyteen jo ja töissä käy edelleen. Joillakin nyt vain on elämän prioriteetit hieman erilaiset ja joku ei halua tuhlata elämästään vähintään puolta vuotta. Ihan samanlaisia ne silti on kuin sinä tai minä.Tälläset herrat istuu 15 vuoden päästä pulirinkissä.
Mikä vittu siinä on jos ei suomen intti kiinnosta vittuakaan niin leimataan "tissiposkeksi" tai muutoin helvetin nössöksi ihmiseksi. Toi myös että puolusta isänmaata, jos WW III syntyisi niin mä voisin vaikka espanjaa taikka ranskaa siinä puolustaa, kauniimpia maita ne meinaan. No miksi täällä sitten asun jos ei kiinnosta maata puolustaa, tänne synnyin, duunit kaverit jne. Sama mulle jos sota syttyy suomeen ni mä otan läheiset mukaan ja lähen havajille. Mua ei suorastaan kiinnosta se että jonkun ukki kaatui sodassa, mitä sitten? Ihmiset on kautta aikain kuollut, sodassa tai jotenkin muuten. Tää on kaikkien oma elämä, mua ei ainakaan paljoa kiinnostele mitä esi-isät on tehnyt aikanaan. Eikä suorastaan kiinnosta heittää henkeäni yhden maan takia jossa muutenkin semi ahdistava sääympäristö suurimman osan vuodesta.
Myös toi että joillekkin suomalaisten miesten yhteiskuntakelpoisuus on sidottuna asepalvelukseen, mitä vittua?
Mielestäni yhteiskuntakelpoinen on että maksaa veronsa, tulee toimeen omillaan ja elää jotenkin edes lain mukaisesti.
Suomen armeija mitäs mulle jäi käteen sieltä, krooninen astma, kiitosta vaan. :face:
Naurettavaa on mun mielestä että ajatellaan puolustavansa jotain suomen valtiota. Jos meitä kaikkia vieras valta väkivallalla uhkaisi, minä ainakin puolustaisin perhettäni ja lähimmäisiäni viimeiseen asti. Ihan helvetin sama mikä maa, yhtä hyvin oisin voinut syntyä norjaan. Tietenkin jos sinulla ei ole täällä muka oikeasti mitään mikä on puolustamisen arvoista, niin voit ajatella tuolla tavalla...Naurettavaa mun mielestä on se, että synnyt suomeen niin oletetaan et haluat puolustaa maata, jos et ni lusit tai teet vuoden palkatonta duunia. Miksi jos jotakin maata pitäisi puolustaa niin suomea, synnyin suomeen mutta miksi multa oletetaan et haluaisin tätä puolustaa? Yhtähyvin voisin haluta vaikka jotain toista maata puolustaa, onhan noita vaikka mitä maita. Toi olettamus on mun mielestä aika vanha juttu, synnyt jonnekkin niin sun pitää kynsin ja hampain sitä puolustaa huoh. 2000-lukua eletään, herranjumala sentään
Merkavalta kyllä todella huono trolli...Naurettavaa mun mielestä on se, että synnyt suomeen niin oletetaan et haluat puolustaa maata, jos et ni lusit tai teet vuoden palkatonta duunia. Miksi jos jotakin maata pitäisi puolustaa niin suomea, synnyin suomeen mutta miksi multa oletetaan et haluaisin tätä puolustaa? Yhtähyvin voisin haluta vaikka jotain toista maata puolustaa, onhan noita vaikka mitä maita. Toi olettamus on mun mielestä aika vanha juttu, synnyt jonnekkin niin sun pitää kynsin ja hampain sitä puolustaa huoh. 2000-lukua eletään, herranjumala sentään.
Inttiä ei voi hyödyntää työkokemuksena, eläke ei nouse päivärahasta, menetät nuoruusvuosia. Monet niin sanoi että intistä opit hyviä taitoja jokainen, paskanmarjat. Johtamishommatkin on niin erilaista armeijassa kun työelämässä, jokanen pätevä työelämässä oleva joka esimieheksi tai johtajaksi pääsee osaa hoitaa hommansa jos haluaa ilman mitään inttikokemuksiakin.
Totaalikieltäytyminen on yhtä uhriton rikos kuin vaikkapa veronkierto. Eli kärsijänä ovat kaikki yhteiskunnan muut jäsenet. Eihän se nyt hirveästi tunnu jos yksi heppu kieltäytyy puolustamasta muita, samalla tavalla kuin sekään ei kovin paljon valtion budjetissa tunnu jos yksi ei maksa verojaan.
Kyllähän tämä tilanne on aivan analoginen. Sota ei kaadu yhden miehen puutteeseen eikä valtion budjetti yhden ihmisen verojen puutteeseen. Mutta jos riittävän suuri osa päättää olla tuo yksi, niin homma lakkaa toimimasta.En vertaisi veronkiertoon, joka on kuitenkin selvästi tappiollista toimintaa yhteiskunnalle.
Nimittäin epäilen, että lyhyt linnareissu tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin asepalvelus.
Ja sota ei yhtä miestä kaipaa etenkin, jos kyseessä on huono ja heikosti motivoitunut sotilas. Oikeastaan sota ei kaipaa edes nykyisenkokoista armeijaa vaan sitä ollaan pienentämässä merkittävästi. Siispä se kourallinen totaalikieltäytyjiä on korkeintaan plus-miinus-nolla Suomen kannalta.
Kyllähän tämä tilanne on aivan analoginen. Sota ei kaadu yhden miehen puutteeseen eikä valtion budjetti yhden ihmisen verojen puutteeseen. Mutta jos riittävän suuri osa päättää olla tuo yksi, niin homma lakkaa toimimasta.
Armeijan koko yms strategiset päätökset ovat sitten aivan eri asia. Jos päätetään ettei kaikkien panosta tarvita niin sitten voidaan varmaan keksiä joku reilu tapa vapauttaa osa kansalaisista palveluksesta. (Nykyinen tapa vapauttaa puolet väestöstä sukupuolen perusteella rauhan ajan palveluksesta on kaikkea muuta kuin reilu.) Mutta se ei ole yksittäisen ihmisen päätettävissä, että häntä ei varmaan tarvita.
Kyllä se oikeastaan on, koska meillä on olemassa siviilipalvelus.
Totaali ei sota-aikana juurikaan eroa siviilipalveluksesta. Työssä käyvä totaali on yhteiskunnalle yhtä tarpeellinen kriisitilanteessa kuin sivarikin.