Toiminimen perustaminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten hoidetaan laskutus kun ei olla alv-rekisterissä? Laskutusohjelmassani ei saa alvia piiloon eli oon siihen sit lyöny 0% Menikö pieleen?

Kaippa se pannaan vaan laskua menemään 0% alveilla. Tietty se alv.rek. olisi hyvä saada kumitettua pois ettei tule väärinkäsityksiä se varmaan lukee jossain reunassa.

Miten hoidetaan laskutus kun ei olla alv-rekisterissä? Laskutusohjelmassani ei saa alvia piiloon eli oon siihen sit lyöny 0% Menikö pieleen?
Verottajan ohjeet laskulle, kohdasta 11;
"Nollaverokannan alainen myynti ilmaistaan merkinnällä ”Alv 0 %”. Laskuun merkitään lisäksi, minkä hyödykkeen myynnistä on kysymys, esimerkiksi ”Tilattu sanomalehti” tai laskussa mainitaan se arvonlisäverolain säännös, johon verottomuus perustuu esim. ”AVL 55 §”. "
http://www.vero.fi/?article=2423&domain=VERO_MAIN&path=5,40,87&language=FIN

Kiitos jani54321

Pari kysymystä olisi, selvitän asian tietenkin soittamalla, mutta mikä jottei kysyis jo nyt täälläkin.

Uusi vuosi, toinen vuosi minulle toiminimen kanssa, ja ihmettelin että pitääkö mun ilmoittaa uusi verotettava tulo jotta saa uudet ennakkoverolaput? Ei ole siis vielä näkynyt. Voisi olettaa että menee automaattisesti viime vuoden rajalla jos mitään ei sano...

Toinen kysymys, kun nyt on harkinnassa siirtyä normaaliin palkkatyöhön päätoimisesti. Olisi kiva säilyttää toiminimi jotta voi tehdä omiakin keikkoja jos tulee vastaan. Eli käsitin itse että toiminimi muutetaan sivutoimiseksi, ja verot menee henkilökohtaisten tulojen päälle...? Ymmärsin jotenkin vielä että sivutoiminen toiminimi ei mene sivutulo veron mukaan... vaan päätulon vero lasketaan ottaen huomioon toiminimen verot... ? :confused:

Ei välttämättä, mulla tuli tälle vuodelle joka kuukaudelle ennakot.
Mulla oli vielä niinkin hassusti että parilla kuukaudella ei vain ollut veroja. Eikä se ollut minkään järjen mukaan jaoteltu.

Ne vetäisee automaattisesti sulle ennakot viime vuoden perusteella, sun ei tartte tehdä mitään.
Kai ne laput pamahtaa sitten kohta, ellei tänään. Yleensä vain ollu eräpäivä just sen about 20. päivän paikkeilla, joten kiire vois olla jo.

Toinen kysymys, kun nyt on harkinnassa siirtyä normaaliin palkkatyöhön päätoimisesti. Olisi kiva säilyttää toiminimi jotta voi tehdä omiakin keikkoja jos tulee vastaan. Eli käsitin itse että toiminimi muutetaan sivutoimiseksi, ja verot menee henkilökohtaisten tulojen päälle...? Ymmärsin jotenkin vielä että sivutoiminen toiminimi ei mene sivutulo veron mukaan... vaan päätulon vero lasketaan ottaen huomioon toiminimen verot... ? :confused:

Toiminimestä ja palkkatyöstä saamaasi tuloa verotetaan samalla tavalla eli on SUHT (sana on tässä siksi, että joissain vähennyksissä on pientä eroa) samantekevää jos henkilö on tienannut vaikka sitten 40 000 e, että onko se kaikki saatu palkkatyöstä, toimimestä vai esim. puolet ja puolet.

Toiminimestä ja palkkatyöstä saamaasi tuloa verotetaan samalla tavalla eli on SUHT (sana on tässä siksi, että joissain vähennyksissä on pientä eroa) samantekevää jos henkilö on tienannut vaikka sitten 40 000 e, että onko se kaikki saatu palkkatyöstä, toimimestä vai esim. puolet ja puolet.
Dodi.

Toihan on aivan loistavaa. Pitää seuraavaksi lähteä kyselemään että mitä paperia ja mihin jos muutan hommat. Pitää tolle "omalle" uusyrittäjäkeskuksen hemmolle kilautella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitään "sivutoimiseksi muuttamista" ei ole olemassa eli sun ei tarvitse täytellä yhtikäs mitään. Ainut juttu minkä voisit tehdä on hakeutua pois ALV-velvollisuudesta jos tiedät varmuudella, että liikevaihto jää alle ALV-rajan. Tästä olisi hyötyä vain jos myyt palvelujasi yksityisasiakkaille. Muussa tapauksessa ALV-velvollisuuden säilyttämisestä on pelkkää hyötyä, sillä voit saada osan tai jopa kaiken tilittämäsi ALV:n takaisin alarajahuojennuksena. Yrityksiä ei ALV:n maksaminen rasita samalla tavalla, koska vähentävät sen vain sitten omista tilitettävistä alveistaan.

Myöskään sivutoimisuus ei vaikuta muuhun kuin työttymyysetuuksiin ja silloinkaan ei ole mitään virallista jaottelua mikä on sivutoimista ja mikä ei, vaan siitä tehdään päätös tapauskohtaisesti. Palkkatyöstä ansiosidonnaista hakiessa sivutoimiseksi yrittäjyydeksi katsotaan sellainen, jonka ohella on voinut tehdä täysipäiväistä palkkatyötä JA jonka määrä (siis sivutoimisen työn määrä) ei ole kasvanut työttömyyden alkamisen jälkeen JA jota ei ole aloitettu työttömyyden alkamisen jälkeen. Euromäärillä ei ole merkitystä. Korvauksesta vähennetään 50% viimeisen vahvistetun verotuksen osoittamasta yrittäjätoiminnasta saadusta tulosta, vaikka yritystoiminnasta ei enää oikeasti edes saisi tuloja. Takautuvasti ei voi saada lisää ansiosidonnaista sitten kun voisi vahvistuneella verotuksella osoittaa ettei yritystuloa enää ollut. TOISAALTA jos yritystuloa on enemmän kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa (tai vaihtoehtoisesti ilmoittamasi korkeampi määrä), ansiosidonnaiset kyllä peritään takautuvasti takaisin. Kuulostaako uskomattomalta? Kysykää itse jostain jos ette usko tällä syömisellä.

Hmm, kiitos paljon infosta Izzman. ALV-velvollisuuden säilyttäisin joka tapauksessa.

Eli eli, "sivutoimisena" maksaisin edelleen ennakkoveroja mutta rinnalle voi ottaa normaalin verokortin? Tuota ihmettelen. Jos sivutoimisuutta ei varsinaisesti tehdä, niin miten voisi vain olla maksamatta ennakkoveroa? Jos veroja maksetaan kahdella eri tavalla, niin ilmoitetaanko niiden rajat ihan erikseen... eikö ne mene hieman erikoisesti tuolloin...

Kyllä, voisin soittaa näistä asioista keskukseen, mutta kun asia ei ole tulevina päivinä vielä ajankohtainen niin voi täälläkin kysellä ja vastausta odotella ihan rauhassa. Kiitos vielä kerran.

Verotoimistosta parhaat infot saat. Käsittääkseni tohon "ilmoitetaanko niiden rajat ihan erikseen" kysymykseen vastaus on, että jos maksat ennakkoveroja, niiden laskennassa otetaan huomioon palkkatyöstä saamasi tulo. Minkälaisesta liikevaihdosta tai yritystulosta sun tapauksessa puhutaan? Meinaan, että jos tuloa on vähän voit hakea yksinkertaisesti vain ennakkoverojen poistoa ja maksella ennakon täydennysmaksua vuoden mittaan TAI jos pystyt pitämään rahat tallessa, vasta viimeisenä määräpäivänä eli seuraavan vuoden tammikuun 31. päivä.

Tässä esimerkiksi mun kuvio: kun jätin sivutoimiset yrittäjätoiminnat tosi vähälle (muutama kiloeuro / vuosi), hain ja sain ennakkoverot pois. Vuoden alussa arvioin koko vuoden tulot eli palkkatulot + yritystulot ja tilaan niillä tiedoilla normaalin verokortin yhdelle yhteenlasketulle summalle. Kun mulle tulee yrittäjätoiminnasta suoritus tilille, sanotaan vaikka 1000 euroa ja tiedän että veroprosenttini on vaikka 35, laitan 350 euroa talteen toiselle tilille ennakon täydennysmaksua varten. Nämä "talteen laitetut" täydennysmaksurahat maksan sitten verovuotta seuraavan vuoden tammikuun 31. päivä. Voihan ne maksaa kesken vuottakin heti suorituksen tultua, mutta silloin menettää muutaman sentin korkoja ja ilon verovarojen panttaamisesta omalla tilillä :)

Kehutaanpa vielä tota uutta vuosi-ilmoitusmenettelyä eli jos et ole hirveästi mokaillut niin saat todnäk olla vuosi-ilmoitusmenettelyssä, jolloin voit säästellä tilitettäviksi tarkoitettuja alveja omalla tilillä. Sitten verovuoden päätyttyä kun teet vuosi-ilmoituksen netissä, systeemi laskee sulle välittömästi livenä sen alv-alarajahuojennuksen.

Toisin sanoen: oletetaan että veroton liikevaihto olisi 5000 euroa ja siitä tilitettävä 23% arvonlisävero 1150 euroa. Laitat vuoden mittaan noi 1150 euroa talteen myöhemmin tilitettäväksi. Kun teet kausiveroilmoituksen, systeemi kertoo sulle että saat 1150 euroa alarajahuojennusta ja että tilitettävää on 0 euroa. Sä voit siis lähteä juhlimaan, nostaa tuon 1150 tililtä omaan käyttöösi, käydä huorissa, saada vaikka kupan ja kuolla.

Okei. Tuo ennakkoverotuksesta vapautus voisi kyllä olla järin fiksua, sivutoimisena ne voi olla vähintäänkin rasittavia.

Luultavasti homma olisi niin, että palkkatyö olisi n. 3-4 pv/vko luokkaa, ja vuositasolla toiminimen tulot ehkä jotain väliltä 5-10k€. Siinä yksi syy lisää pitää ALVit. Joka tapauksessa palkkatyö vastaisi vähintään 60-70% tuloista, ellei enemmän aina jopa sinne 90% asti.

Sitten kun soitat verotoimistoon niin oikea termi on "ennakon poistaminen", ettei sekoitu ennakkoperintärekisteristä poistamiseen. Mutta jos sanot tuon 5-10 k€, ei tule onnistumaan. Sun tapauksessa tekisin niin, että arvioisin selvästi alakanttiin ja sitten maksaisin loput ennakon täydennyksenä. Tässä on se parempi puoli, että jos tulot sattuvat painottumaan vaikka loppuvuoteen niin ennakoita joutuisit maksamaan pitkin vuotta.

Jos yritystulot jää tonne lähelle 5 k€, yrittäisin myös päästä eroon YELlistä mikäli olet "erehtynyt" sen ottamaan. Eli jos tuon sulle 5 k€ tuottaneen työn teettämiseksi palkatulla työntekijällä hänelle olisit maksanut vaikka vain 3 k€ ei YELin maksamiselle ole perusteita. Näin olen itse välttänyt YELin vaikka yritystulot ylittivätkin sen ns. työtulon rajan. Osoitin siis ihan puhelimitse, että työntekijänä saisin samasta työstä samalla työmäärällä kevyesti alle työtulorajan.

Eli alakanttiin lykättynä loppuvuodesta menisi paljon isompi siivu veroihin. Tietenkin lukuina se on ihan sama, yhtä paljoa rahaa vuoden aikana saa, mutta eihän sitä osaa noin ajatella. Ennakkoveronkin tulon voi ilmoittaa kesken vuoden uudestaan, kunhan sitä ei liian usein tee (näin sanoi verotoimisto). Eikös tuo olisi sama asia kuin täydentää vai tarkoitatko tuota?

En tosiaan nyt vielä ole ollenkaan varma kuvioista, eli onko tuo toiminimen tulo isompi vai pienempi. Nyt on vain hieman kaipuu siihen että olisi vakaa 8-16 työ, verrattuna siihen että itse hankkii asiakkaat ja tuo "palkan" vaihtelu on kuin mikäkin haitari.

YEL on nyt viistänyt sitä minimiä, onhan tuo toki silti rasite. Ei siinä, maksaahan työnantajakin työntekijästä paljon enemmän kuin mikä se bruttopalkka on. Olen nyt pohtinut että miksi YEL:iä kutsutaan turhaksi? Siis, kuitenkin vähän vastaava kuin se kun työnantaja maksaa työntekijän eläkemaksua? Vai onko nyt niin että porukalla on jotain yksityisen puolen eläkevakuutuksia?

Ennakon täydennys on ihan vapaamuotoinen tilisiirto verohallinnolle missä kohtaa vuotta tahansa tai viimeistään seuraavan vuoden tammikuun 31. Sillä voi paikata liian vajaaksi etukäteen arvioitua ennakkoa. Tai sitten sitä jos ennakot on kokonaan poistettua ja tuloa kuitenkin tulee.

YELin turhuudelle vois tehdä oman ketjun. Eläkevakuutukset ei liity siihen ja itse en sellaista ottaisi suurin surminkaan. Mut kai se sitä on, että saat takaisin maksuihin nähden niin vähän ja en tiedä miten paljon YEL-minimin maksaminen sitten hyödyttää jos on palkkatyössä, josta pääosa eläkkeestä kertyy. Yksilön kannalta optimaalisin vaihtoehto on välttää eläkemaksut, sijoittaa ne rahat vähin riskein itse ja pysyä terveenä kuolemaan saakka :)

Ite tein sivutoimisen toiminimeni ennakon kanssa niin etten maksanut yhtään. Ilmoitin verottajalle muistaakseni jotain pientä eikäs sieltä koskaan tullut mitään lappuja. Nyt sitten vuoden vaihteessa kun tuli päätoimesta tiedot viime vuoden tienesteistä ja ennakoista, laskeskelin verottajan sivuilla siihen päälle sivutoimen verotettavan ansion (n. 17k, josta varmaan 80% tuli viimeisellä neljänneksellä) ja päädyin maksamaan kuluneella viikolla 6ke ennakon täydennystä jonka pitäisi viedä kokonaisverotuksen about breakeven. Kun elellään päätoimen tuloilla ja sivutoimen tulot voi pitää jemmassa suurimmalta osin, niin mitäs niitä etukäteen makselemaan. Varsinkin kun on vuoden alussa täys arvoitus paljonko sivutoimesta tulee vuoden mittaan ja missä vaiheessa vuotta sitä tulee jos on tullakseen. Toi verottajan laskuri on ihan kätevä tähän.

Verottajan ohjeet laskulle, kohdasta 11;
"Nollaverokannan alainen myynti ilmaistaan merkinnällä ”Alv 0 %”. Laskuun merkitään lisäksi, minkä hyödykkeen myynnistä on kysymys, esimerkiksi ”Tilattu sanomalehti” tai laskussa mainitaan se arvonlisäverolain säännös, johon verottomuus perustuu esim. ”AVL 55 §”. "
http://www.vero.fi/?article=2423&domain=VERO_MAIN&path=5,40,87&language=FIN

Hold your horses! Mitä pikaisesti luin, niin keskustelun aiheena on siis vähäisen liiketoiminnan harjoittaja ja sen myynti. Nyt on ehkä pakko tarkentaa pari termiä (sorry, ammattitauti). Vähäinen liiketoiminta (alle 8 500 eur) on tosiaankin arvolisäverotuksen ulkopuolella. Mutta huomattava on, että "nollaverokannan alainen myynti" ei ole sama kuin "veroton myynti". Nämä eroavat hankintojen vähennysoikeuden suhteen. Nollaverokannan alaista myyntiä harjoittava on oikeutettu alv-vähennyksiin, kun taas vähäisen liiketoiminnan harjoittaja (joka ei ole vapaaehtoisesti rekisteröitynyt ja harjoittaa siis verotonta myyntiä) ei vähennyksiä voi tehdä.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom