Toiminimen perustaminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla tilanteeseen sopii vielä pienet YEL maksut. ;)

Onko siinä oikeasti ikäraja?

Mitä koulutukseen tulee, siihen järjestetään kursseja, taisi muistaakseni kestää 2 viikkoa ja pidetään iltaisin tjsp? Itse olin 25v kun sitä hain, mutta erona että oli alla Tradenomin tutkinto joten sai skipata kurssin.

Ikäraja jos ei ole tutkintoa, personal trainer koulutus on vain lisenssi..
Laskutuspalvelu oli mulla mielessä aluksi mutta sain ketjulta niin hyvän tarjouksen että en voi nyt kieltäytyä joten starttiraha jää ilmeisesti saamatta.

Tässä kuussa täytän 24 ja ottaa päähän mutta ei voi mitään. :)

Hep! Oon ollut tässä nyt pari viikkoa työttömänä, kun määräaikainen työsuhteeni loppui ja yritys ei voi vielä ottaa yt-juttujen takia uusia. Oli puhetta, että mahdollisesti jotain keikkahommaa vois tehdä yrittäjäpohjalta. Nyt tarjottiin about viikon hommaa, mutta tähän ryhtyminen taitaisi hankaloittaa työttömyysturvan saamista? Ja sama taitaa tulla vastaan, jos teen keikan isäni yrityksen kautta?

Mikäli asut isäsi kanssa samassa taloudessa ja työskentelet hänen firmassaan niin ei ole oikeutta ainakaan mihinkään liiton rahoihin.

Terve.

On itselläkin tässä tullut mieleen oman toiminimen perustaminen.

Teen takuukorjauksia kiukaisiin ja vähän kaikkenlaisiin pesukoneisiin ja muihin tämän tyyppisiin koneisiin niin miten voin saada tulevalle toiminimelleni nämä "valtuutettu takuuhuoltaja" leimat?

Eteneekö homma jotenkin niin, että soitan yrityksille kenen koneita tällä hetkelläkin korjaan ja kerron tulevasta toiminimestä ja että saanko korjata jatkossakin teidän koneitanne?

Ja löytyykö netistä jokin laskuri mikä kertoisi selkeästi kuinka monta laskutettavaa tuntia tulisi kuukaudessa tulla milläkin tuntiveloituksella, että käteen jäisi 2000e.
Muutaman sekavan laskurin kyllä löysin enkä niistä sitten saanut selvyyttä :/

Ja jos joku haluaa avautua kyseisen idean vaaroista mitä tulee esim. noihin takuuhuoltoihin tai muihin kodinkone korjauksiin tai mihin vaan, niin kaikesta tiedosta kumarran :) :worship:

Terve.

On itselläkin tässä tullut mieleen oman toiminimen perustaminen.

Teen takuukorjauksia kiukaisiin ja vähän kaikkenlaisiin pesukoneisiin ja muihin tämän tyyppisiin koneisiin niin miten voin saada tulevalle toiminimelleni nämä "valtuutettu takuuhuoltaja" leimat?

Eteneekö homma jotenkin niin, että soitan yrityksille kenen koneita tällä hetkelläkin korjaan ja kerron tulevasta toiminimestä ja että saanko korjata jatkossakin teidän koneitanne?

Ja löytyykö netistä jokin laskuri mikä kertoisi selkeästi kuinka monta laskutettavaa tuntia tulisi kuukaudessa tulla milläkin tuntiveloituksella, että käteen jäisi 2000e.
Muutaman sekavan laskurin kyllä löysin enkä niistä sitten saanut selvyyttä :/

Ja jos joku haluaa avautua kyseisen idean vaaroista mitä tulee esim. noihin takuuhuoltoihin tai muihin kodinkone korjauksiin tai mihin vaan, niin kaikesta tiedosta kumarran :) :worship:

Epäilen että alkuun sun täytyy tehdä duunia ilman mitään valtuutus leimoja. Mutta valtuutuksen saa tosiaan yritykseltä mutta ikävä kyllä sekin nykyään monesti maksaa. Joutuu käymään tietyt yrityksen parin päivän kurssit läpi ja mahdollisesti ostamaan jotain testereitä. Kaveri hankki korjaamoonsa juuri valtuutetun Webasto huollon tarrat ja koko homma tuli maksamaan kuulemme about kymppitonnin... ei ole halpaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eli minulla on sellainen tilanne, että korjailen eri merkkisiä talouskoneita eli osaan jo homman, mutta jos perustaisin tämän oman toiminimen ja rupeaisin tekemään tätä samaa työtä niin, niin mistä nämä firmat jotka tällä hetkellä soittavat pomolleni niin rupeisivatkin soittamaan minulle?

Eli kun joku asiakas huomaa koneen olevan rikki->soitto maahantuojalle->maahantuoja soittaa pomolle->pomo kertoo minulle-> minä korjaan.

mistä saan selville, että onko näilllä merkeilllä jokin ajallinen sopimus tämän hetkisen työpaikkani kanssa vai onko sellaisia yleensäkkään?

Ja kaikki tieto mitä vaan tulee mieleen niiin otetaan taas kiittäen vastaan:worship:

Pahoittelut jos on vähän sekavasti kirjoitettu kun väsyttää niin vitusti.

Sopimustilanne paras selvittää suoraan maahantuojalta ja samalla voit kysellä, onko niillä kiinnostusta ostaa kyseiset palvelut suoraan sinun firmalta. Pomolta sitä ei liene parasta kysyä, koska kyseessä on kuitenkin pienimuotoinen takinkääntö ;)

Jos valmistajat/maahantuoja haluaa ostaa palvelut joltain isommalta / valtuutetulta toimijalta, niin simppelein on hoitaa hommat nykyisen pomosi kautta. Se mikä muuttuu on, että hoidat hommat toiminimen kautta ja jos olet pomollesi arvokas tekijä, niin voit varmasti pyytää jonkun verran enemmän liksaa.

edit: täydennetään vielä, että sinun täytyy saada aika paljon enemmän liksaa toiminimellä, että sen kautta töiden tekeminen on järkevää. Jos ei mieti pelkkää rahaa, niin työntekijän asema on kuitenkin aika siunattu työntekijän oikeuksien sekä yrittäjää paremman työttömyysturvan takia.

Harkitse tarkkaan.Perustettuasi toiminimen sinusta tulee ammatinharjoittaja ja voit hyvästellä kaikki etuudet,mitä palkansaaja nauttii.Jos ei ole varmaa pitkäkestoista tulonlähdettä,niin itse ainakin harktsisin monta kertaa.Ja varmaan kannattaa soittaa maahantuojille ja kysyä sieltä minkälainen soppari heillä on pomosi yrityksen kanssa.Samalla kannattaa selvittää liittyykö tämän hetkiseen sopimukseesi ehtoja,jotka kieltävät toimintasi kilpailijana?Jos ryhdyt alihankkijaksi nykyiselle pomollesi,niin muista,että jatkossa maksat itse eläkkeet,ennakot etkä saa palkallista vuosilomaa ja KELA:n saikutkin on niin ja näin,työttömyyskorvauksien kanssa myös vitullinen härdelli verrattuna duunariin.T.ammatinharjoittaja

Harkitse tarkkaan.Perustettuasi toiminimen sinusta tulee ammatinharjoittaja ja voit hyvästellä kaikki etuudet,mitä palkansaaja nauttii.

Kyllä toiminimeä voi pyörittää myös työttömyyskorvauksien aikana jos se katsotaan sivubisnekseksi ts. tuntimäärät viikossa on pienet eikä ne estä päätoimisen työn hakua/tekemistä. Se vaatii vaan päätöksen työkkäriltä ja käsittelyyn saattaa tuhrautua tovi jos toinenkin.

Parasta tässä kuitenkin on se, että jos teet sivubisneksenä tolkuttoman korkeaa tuntiliksaa nauttivaa hommaa, niin saat sen päälle vielä ansiosidonnaiset ihan luvan kanssa....

Vinkkinä palkallisesta yrittäjäksi ryhtyville. Eli mikäli kuulut työttömyyskassaan ja sulla on ollut suht hyvät (3000-4000+/kk) tulot aikaisemmin niin kannattaa ennen yrityksen perustamista saada vähintään 1pv ansiopäivärahaa (karenssin ja jaksotuksen jälkeen). Näin sinulla on valmiina määritelty päiväraha jolle on 80% suoja jos joskus jäät uudestaan työttömäksi ansiotyöstä. Eli sen jälkeen kun aloitat yrittäjänä ja vaikka 2v toimit, mutta homma ei luistakkaan tai myyt firman tms. niin sinun tarvitsee vain työllistyä ihan mihin tahansa uutta työssäoloehtoa kerryttävään työhön (muista taas kuulua palkansaajan työttömyyskassaan) jonka jälkeen voit saada min. 80% tästä aikaisemmin määritellystä päivärahasta. Näin ei tarvitse maksaa mitään kalliita yrittäjän työttömyyskassan maksuja ja on tulevaisuudessa (ellei laki muutu 80% säännöstä) edelleen kohtuu hyvvään sapattivapaaseen. Tämä siis kuitenkin edellyttää että on varma, että löytää mihtä tahansa palkkatyötä yrityksen lopettamisen jälkeen.

Esim. konsultti 6000€/kk palkalla saa kenkää yt:n jälkeen (ansiopäivärahaksi 2400€/kk määritelty) --> toiminimi jolla kikkailee --> 2v jälkeen homma ei enää kannata ja lopettaa toiminimen --> osa-aikaiseksi ja määräaikaiseksi siivoojaksi min 18h/viikko 6kk ajaksi 1000€/kk palkalla --> 400-500pv (uusi laki) ansiopäivraha on min. 2400*0,8 = 1900 €/kk vaikka siivojaan työstä saadulla ansiolla ansiopäiväraha olisi ollut jotain 600€/kk.

Toki palkansaajasta yrittäjäksi ryhtyvällä on myös sen paluuehto oliko 15-18kk jonka aikana voi lopettaa firman ja saada ansiosidonnaista aikaisemman palkkatyön tulojen mukaan (edellyttää että maksaa ja kuuluu keskeytymättömästi palkansaajan työttömyyskassaan tämän paluuehdon ajan). Jos kuitenkin jatkaa yli tämän rajan niin mikäli ansiopäivärahaa ei ole aikaisemmin joskus määritelty niin uudestaan palkansaajaksi ryhtymisen jälkeen ansiopäiväraha määritellään taas todellisten viimeisen työssäoloejdon mukaan.

Mulla oli toiminimi, mutta poistin sen ennakkoperintä ja alv-rekistereistä tänävuonna. Sain vakituisen duunin, enkä tuota opiskelujen ohella sivubisneksiä varten tehtyä toiminimeä tarvitse. Eihän tuon enää pitäisi vaikuttaa tämän jälkeen millään tavalla mahdollisiin työttömyyskorvauksiin, ansiosidonnaisiin jne?

Mulla oli toiminimi, mutta poistin sen ennakkoperintä ja alv-rekistereistä tänävuonna. Sain vakituisen duunin, enkä tuota opiskelujen ohella sivubisneksiä varten tehtyä toiminimeä tarvitse. Eihän tuon enää pitäisi vaikuttaa tämän jälkeen millään tavalla mahdollisiin työttömyyskorvauksiin, ansiosidonnaisiin jne?

Ei vaikuta tukiin. Joutunet tukitilanteessa selittämään tilannetta, että firmalla ei ole toimintaa --> tekevät päätöksen sivutoimisesta yrittäjyydestä --> ei estä tukia.

Ei vaikuta tukiin. Joutunet tukitilanteessa selittämään tilannetta, että firmalla ei ole toimintaa --> tekevät päätöksen sivutoimisesta yrittäjyydestä --> ei estä tukia.

Minulle ilmoitettiin tänään JHL:stä, etten pääse edes jäseneksi niin kauan kuin minulla on firma, josta omistan itse vähintään 50 %...

Kiitos! :worship:

Joo, joku vois sanoo että toi olis pienimuotonen takinkääntö :pano: :)

Olen tässä laskeskellut ja funtsinut, että laskutettavat työtunnit voisivat olla n. 80/kk ?

Ja jos tuntiveloitus olisi 30e + alv voisin kilpailla ainakin hinnalla muita vastaan? Vai onko pyynti aivan liian pieni? ja kuinka vaikeaa veloitusta on myöhemmin nostaa niin, että jäisi itsellekin jotain? Vai onko typerää ryhtyä bisnekseen mistä ei heti saa enempää kuin tällä hetkellä? Nyt brutto n.40k/v, ja tällä laskutuksella (mihin olen laskenut vielä täyden starttirahan lisäksi,eli 750e/kk) 37800e/v.

Ja käteen jäävä osuus:

37800e x 0.225 = 8505e (verolaskurista katsoin, että näillä bruttotuloilla antaa tuon 22.5% perusprosentiksi; ei ilmeisesti lasketa ihan näin kun oli se jokin osuus mikäs lasketaan pääomatuloiksi jnejne.. mutta käykö suuntaa antavaksi?)

37800e x 0.18 = 6804e ( Ilmarisen sivuilta katsoin jonkun ensikertalaisen YEL prosentin

37800e-8505e-6804e = 22491e nettoa ?

Meneekö näin suurinpiirtein ja onko muita väärinymmärryksiä? :face:

Kiitoksia Kas-vaille hyvästä vinkistä :thumbs:

Kiitos! :worship:

Joo, joku vois sanoo että toi olis pienimuotonen takinkääntö :pano: :)

Olen tässä laskeskellut ja funtsinut, että laskutettavat työtunnit voisivat olla n. 80/kk ?

Ja jos tuntiveloitus olisi 30e + alv voisin kilpailla ainakin hinnalla muita vastaan? Vai onko pyynti aivan liian pieni? ja kuinka vaikeaa veloitusta on myöhemmin nostaa niin, että jäisi itsellekin jotain? Vai onko typerää ryhtyä bisnekseen mistä ei heti saa enempää kuin tällä hetkellä? Nyt brutto n.40k/v, ja tällä laskutuksella (mihin olen laskenut vielä täyden starttirahan lisäksi,eli 750e/kk) 37800e/v.

Ja käteen jäävä osuus:

37800e x 0.225 = 8505e (verolaskurista katsoin, että näillä bruttotuloilla antaa tuon 22.5% perusprosentiksi; ei ilmeisesti lasketa ihan näin kun oli se jokin osuus mikäs lasketaan pääomatuloiksi jnejne.. mutta käykö suuntaa antavaksi?)

37800e x 0.18 = 6804e ( Ilmarisen sivuilta katsoin jonkun ensikertalaisen YEL prosentin

37800e-8505e-6804e = 22491e nettoa ?

Meneekö näin suurinpiirtein ja onko muita väärinymmärryksiä? :face:

Kiitoksia Kas-vaille hyvästä vinkistä :thumbs:

No on yrittämisessä muitakin kuluja kuin verot ja YEL:t. Tulee mieleen muut pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset, tietoliikennevälineet ja käyttömaksut, kirjanpito ja tilintarkastus, kulkuvälineet, hankinat, mainostus yms. muut menekinedistämiset, puskurin kerääminen huonoille ajoille jne. jne. YEL:iä voit maksaa myös oman mielesi mukaan joko vähemmön tai enemmän kuin saamasi tulot yritystoiminnasta. Toki parashan on maksaa oikean ja todellisen ansion mukaan(mikesi myös korkeammankin jos näin halua) myös YEL:ä niin ei tule yllätyksiä tulevaisuudessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom