Toiminimen perustaminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tommonen minuuttitaksa yleinen käytäntö? Mulla olisi Helsingistä haussa tilitoimisto jossa selviäis kohtuu halvalla, kuitenkin ehkä 2-5 laskua tulee enintään kuussa. Saako noita yleensä suositella vai meneekö pakkiksen sääntöjä vastaan?

Ei täällä pohjanmaalla mulle ainakaan kertaakaan tollasta tarjottu. Joko tositeperustaista (eli se 1 kuitti tai lasku tms) tai vientiperustaista (yhdestä kuitista tuli vähintään 2 vientiä ja esim. palkanmaksusta niitä saattoi tulla yli 6 jos en ihan väärin muista). Ja yleensä joku kk-maksu päälle. Tarjouksissa kk-maksut vaihteli 10 € ylöspäin ja tosite/vientihinnat 0,5€ / tosite -> reilut euro/vienti. Kannattaa valkata mieluummiin tositepohjainen veloitus niin pysyy itelläki joku tolkku mistä se kirjanpitäjä taas veloittaa :)

Jos ei ole ollut ALVillista myyntiä tai ostoja ekoina kuukausina eikä vielä kirjanpitäjää niin pitääkö siitä ilmotella verottajalle että 0€?

Jos ALV-toiminta on vähäistä, kannattaa hakea pidennettyä ilmoitusjaksoa. Alle 25Ke liikevaihdollinen yritys voi ilmoittaa ja maksaa koko vuoden ALVit kerralla. Jos liikevaihtoa kertyy 25Ke - 50Ke, ilmoittaminen onnistuu 3kk välein. Kts. http://www.vero.fi/?article=8437&domain=VERO_MAIN&path=5,40&language=FIN

En osaa sano jos olet perustanut firman tämän vuoden puolella. Oma toiminimi on vuodenlta 2008, joten tein tuon muutoksen vuoden vaihteessa, kun se tuli mahdollisesksi. Kannattaa varmaan soittaa verottajalla ja tarkistaa asia.

Juu, pitää soitella verottajalle vielä tulevina viikkoin. Eilen kun siellä kävin hakemassa starttirahan muutosverokortin niin kyselin hieman epäselvyyksiä samalla. Sanoivat että ei ne Y3 lomakkeen verottajan kappaleen tiedot (liikevaihto jne) ole kiveen hakattuja eli ehdin vielä ennen ensimmäisiä ennakkoverojakin tehdä summiin muutoksia. Ajatellin nyt tarkemmin sumplia noi että menee kohdilleen, voi kuulemma hoitaa puhelimessa, ja samalla kysyn tuosta jaksotuksesta.

Mitä mahdollisia tukia aloittelevan toiminimen on mahdollista saada pääkaupunkiseudulla? Kyseessä on sivutoiminen yrittäminen (toistaiseksi) joten en tarkoita starttirahaa, vaan esim. tukea markkinointiin tai yritystoiminnan kehittämiseen kohti täyspäiväistä yrittäjyyttä.

Onko järkeä perustaa toiminimi ja tehdä sillä hetki täysipäiväistä työtä, jos tietää että alkaa opiskelemaan syksyllä uudestaan? Tällöinhän pätkä jää melko lyhyeksi. En todennäköisesti tarvitse toiminimeä enää opiskellessani. (tämä ei ole kuitenkaan 100% varmaa).

edit. Ja vaikuttaako "starttiapurahoihin" jos on noin lyhyt pätkä?

Onko järkeä perustaa toiminimi ja tehdä sillä hetki täysipäiväistä työtä, jos tietää että alkaa opiskelemaan syksyllä uudestaan? Tällöinhän pätkä jää melko lyhyeksi. En todennäköisesti tarvitse toiminimeä enää opiskellessani. (tämä ei ole kuitenkaan 100% varmaa).

edit. Ja vaikuttaako "starttiapurahoihin" jos on noin lyhyt pätkä?
Veikkaanpa että aika varmasti ei myönnetä starttirahaa jos tiedossa on lyhyt spurtti toiminimellä. Kyl siinä on idea että jatkat toimintaa, ja raha auttaa alkuun. Toki miksi et tekis opiskelun ohessa toiminimellä töitä? Etenkin jos saat hommia toiminimelle, niin parempaa työtä opiskelun oheen ei taida olla... riippuu täysin alasta tosin. Eli mitä työaikoja voit pitää.

Toiminimen perustaminen alkaisi olla ajankohtaista, mutta en nyt näytä oikein älyä tähän saavan, että mitä se vaatii.

Toiminta olisi hyvin pientä, varmasti alle sen 8500 euroa, mikä on alv-velvollisuuden raja. Koko homman pointti oikeastaan olisi, että pitäisi pystyä laskuttamaan erästä asiakasta, joka on samalla myös yhdistys. Onkohan toiminimi tässä vaiheessa edes oikea ratkaisu? Systeemin pitäisi toimia järkevällä tavalla myös yhdistyksen kirjanpidon kannalta, eivät voi alkaa pimeänä maksamaan.

Kovasti olen oppaita lukenut, mutta jotenkin tiedot poikkeavat todella paljon siitä mitä kuulee sitten ihmisten kertovan käytännön kokemuksia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos sinä vain työtä teet, niin toiminimi on hyvä valinta. Ilmeisesti sivutoiminen? Tuskin päätoiminen jos alle 8,5k€ jää...

Kirjanpito onnistuu täysin vaatimusten mukaisesti.

Kertokaa toki joku lisää, itsellä takana vasta 8kk toiminimellä.

Jos sinä vain työtä teet, niin toiminimi on hyvä valinta. Ilmeisesti sivutoiminen? Tuskin päätoiminen jos alle 8,5k€ jää...

Kirjanpito onnistuu täysin vaatimusten mukaisesti.

Kertokaa toki joku lisää, itsellä takana vasta 8kk toiminimellä.

Itekseni hommia teen ja lähinnä webdesignia ja sivujen ylläpitoa olisi tiedossa. Opiskelija olen, joten ihan aivutoiminen homma kysessä enkä opintojenkaan jälkeen aio päätoimiseksi ryhtyä.

Itekseni hommia teen ja lähinnä webdesignia ja sivujen ylläpitoa olisi tiedossa. Opiskelija olen, joten ihan aivutoiminen homma kysessä enkä opintojenkaan jälkeen aio päätoimiseksi ryhtyä.
Niin... siis, päätoiminen siinä mielessä että teetkö muita hommia rinnalla? Jos teet, niin toiminimen pitää olla virallisesti sivutoiminen jolloin tietääkseni verot menee omat veroprosenttisi mukaan ja lasketaan normaaleihin tuloihin jollain omalla tavallaan.

Itse olen päätoiminen opiskelija, mutta myös päätoimisena työnä on toiminimi jolla teen verkkosivuja... jos haluaisin käydä palkkatöissä jossain firmassa, niin mun ymmärryksen mukaan pitäisi muuttaa toiminimi sivutoimiseksi jolloin esim. verot menee oman henkilökohtaisen verokortin mukaan. Nyt verot siis verotettavan tulon arvion mukaan (koko vuodelle) toiminimen maksettavana.

On se oikein olla toiminimi, ei se niin vaikeaa ole. Tulosta annetaan alustava arvio ja maksellaan sitten ennakkoveroina sen kuvitteellisen prossan mukaan mitä mahdollinen palkkaduuni + arvioitu tulo tekee sitten prosentteina (tai pointti siis kai se että koko ajan maksellaan veroja sen just about verran että loppupeleissä verottaja saanut omansa veroprossan mukaisesti). Alveissahan muuttui nyt käytäntö oleellisesti, alveja voi vuosimenettelyssä maksella kertapompsina pois tilikauden jälkeen. Ihan hyvä juttu jos on suht epäsäännöllisiä tuloja, tuo kuukausittainen paperisota alvi-ilmoineen oli kyllä järjetöntä. YEL sun pitäisi varmaan maksaa noillakin tuloilla, siinä on liikevaihdon raja jotain about 6500e ellen väärin muista. Se onkin maailman vammaisin lasku kun se luukusta tipahtaa, täysin turhaa rahanmenoa.

Vaihtoehtohan on myös ilmoittaa arvioiduksi tulokseksi nolla tai negatiivinen, jolloin ei tarvitse ihmetellä ennakkoverojakaan. Tasailee päätoimisen ansion verokortilla vähän isommalla prosentilla sitten.

Niin... siis, päätoiminen siinä mielessä että teetkö muita hommia rinnalla? Jos teet, niin toiminimen pitää olla virallisesti sivutoiminen jolloin tietääkseni verot menee omat veroprosenttisi mukaan ja lasketaan normaaleihin tuloihin jollain omalla tavallaan.

Itse olen päätoiminen opiskelija, mutta myös päätoimisena työnä on toiminimi jolla teen verkkosivuja... jos haluaisin käydä palkkatöissä jossain firmassa, niin mun ymmärryksen mukaan pitäisi muuttaa toiminimi sivutoimiseksi jolloin esim. verot menee oman henkilökohtaisen verokortin mukaan. Nyt verot siis verotettavan tulon arvion mukaan (koko vuodelle) toiminimen maksettavana.

En mä tällä hetkellä mitään hommia rinnalla tee. Enkä luultavasti haluaisi päätoimista toiminimeä, koska enemmän kiinnostaa tällä hetkellä palkkatyö firmassa kuin näperrellä tämän kanssa.

Täytyy myöntää, että MHK:n postauksesta en ymmärtänyt oikeastaan yhtään mitään. Ongelmana tässä tosiaan on se, että olen_ihan_pihalla enkä tajua tällaisista asioista mitään. En ole aiemmin kuullutkaan yrityseläkevakuutuksesta enkä tiedä millainen se on tai mitä se maksaa tai mistä sen hankkisin. Kirjanpidosta en älyä hölkäsen pöläystäkään, mutta minulle ei todellakaan ole varaa palkata siihen ketään ammattilaista. Ongelma on myös se, että mistään ei saa oikein yksiselitteistä tietoa vaan tiedot ovat joko puutteellisia tai poikkeavat toisistaan. ELY-keskuksessa ei suostuttu neuvomaan, koska uusyrittäjyysneuvonta kuulema hoitaa sen, uusyrittäjyysneuvonta ei vastaa puhelimeen :jahas:

Homman nimi on tosiaan, että haluan tietää tarkkaan asioista ennen kuin pistän papereita vetämään. Yritän vielä sinnikkäästi ottaa yhteyttä tuonne uusyrittäjyyskeskukseen.

Mietin toisaalta tuossa myös, että olisiko Eezy ollut hyvä vaihtoehto. Kokemuksia? Tuntuu vain hieman suolaiselta puuhalta.

Verojutut saat tietää verotoimistosta kun rekkaudut yrittäjäksi, pari pientä paperia täyttelet paikan päällä verotädin ohjeistuksella. YEL-jutut saat selville kun käyt esmes Ilmarisen sivuilla. Tai laita niille postia jahka toiminimi on pystyssä, ne laittaa sitten laskua tulemaan. Ei tässä ole mitään ihmeellistä, ei kannata kysellä liikoja jostain yrittäjäkeskuksista, paperit vaan vetää. Aina pystyy laittaa hommat jäihin keskenkaiken jos siltä tuntuu.

YEL sun pitäisi varmaan maksaa noillakin tuloilla, siinä on liikevaihdon raja jotain about 6500e ellen väärin muista.
Tuota, pieni tarkennus (etten vaan itsekään ole ymmärtänyt väärin): Raja ei kai tarkoita liikevaihtoa vaan jos tuolta https://www.etera.fi/fi/yel/yrittajan_vakuuttaminen/yel_tyotulo/Sivut/Default.aspx katsoo niin tarkka määritelmä on: "YEL-työtulo määritellään siten, että se vastaa vähintään sellaista palkkaa, joka olisi maksettava vastaavan ammattitaidon omaavalle henkilölle, mikäli hänet palkattaisiin työhösi. YEL-työtulo ei siis ole yrittäjän verotettava tulo tai yrityksen tuottama voitto."

Eli näin: Sanotaan vaikka että olet yhden hengen toiminimellä yrittäjä ja laskutat työstäsi vaikka 100e/h. Teet työtä 100h tänä vuonna jolloin liikevaihto on 10ke joka näyttää ylittävän tuon ~6500e rajan. Mutta jos oletetaan että asiakkaasi voisi palkata jonkun muun tekemään samat hommat vaikka palkalla 20e/h jolloin tuo laskennallinen työtulo onkin vain 2000e eikä raja ylity. Näin tuon itse ainakin olen käsittänyt. Eli laskuttaa saat mitä tahansa, sillä ei varsinaisesti ole mitään suhdetta tuohon YEL-rajaan, vaan vain sillä on merkitystä, paljonko palkkaa pitäisi vastaavasta hommasta työsuhteessa olevalle jannulle maksaa.

Viimeksi muokattu:
"Jos yrittäjän liikevaihto on alle 8500 euroa tilikaudessa (ammatinharjoittajalla siis kalenterivuodessa), yrittäjän ei tarvitse rekisteröityä ALV-rekisteriin eikä maksaa arvonlisäveroa." Miten hoidetaan laskutus kun ei olla alv-rekisterissä? Laskutusohjelmassani ei saa alvia piiloon eli oon siihen sit lyöny 0% Menikö pieleen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom