Nyt toiminimi on rekisteröity, ja ensi viikolla pitää lähteä kirjanpitäjää etsimään. Hieman epäselvää on edelleen...
Olen oppaita lukenut jne, mutta mitä kirjanpitäjä käytännössä tekee. Eli mitä materiaalia sinne toimitetaan ja mitä sieltä saa? Siis tietenkin perus periaatteen ymmärrän... mutta esim:
Verot maksan ennakkoveroina jotka lasketaan antamasti arviosta verotettavasta tulosta, ja ennakkovero joka on siis vain lasku jonka kuukausittain maksan... nuo sitten tasataan tilikauden päätteeks?
ALVit maksan itse summista mitä laskutan, johonkin, mutta mihin ne ilmoitetaan jotta tietävät siellä jossain mitä olen maksamassa?
YEL:in maksan itse ihan laskuna, otin sen sitten mistä otankin? Lasketaan ilmeisesti ilmoitetun työtulon perusteella.
Mitä muuta? Etsin siis ihan perus esimerkkiä esim. jos saan 4 laskua ulos kuukaudessa joissa kaikissa 1000€+alv, ja olen alv-velvollinen sekä olen ennakkoperintärekisterissä ja YEL:iä maksan myös. Mihin menee kuukausittain minun toimestani infoa, mitä tulee laskuina jne...
Sekavaa, ja olen näissä raha-asioissa pihalla toisin kuin ammatissani.
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii valaista.