Toiminimen perustaminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toiminimen perustamisessa mitä hyötyä on rekisteröityä kaupparekisteriin,
onko edes kannattavaa kun hoitaa yhden miehen järjestyksenvalvonta toimia?

Tsekkaa tuosta mun edellisestä postista linkki. Rekisteröimällä saat suojattua sen toiminimesi (esim. Tmi Turpakeikka) ettei kukaan muu vie sitä, mutta ei ole todennäköisimmin pakollista sun tapauksessa. Tuolta PRH:n sivulta tarkemmat tiedot. Ennakkoperintärekisteriin pitää tietty hakeutua joka tapaukessa.

sillointällöin ovella olen töissä palveluraha periaatteella. Minulla täytyisi olla ilmeisesti tmi että homma on ok, eikä tule verottajan kanssa sanomista.

mutta nyt kun vakiduunista on yt:t päällä ja vähintään lomautus tiedossa niin ei ilmeisesti kannata mitään sivutoimista yritystoimintaa(edes pientä) aloittaa, saattaa menettää liiton rahat.??

Tarkoitat siis, että pitäisi verot maksaa ettei tule sanomista? ;)

http://www.vero.fi/default.asp?article=3616&language=FIN eli siis hakeudut ennakkoperintärekisteriin, arvioit vuoden tulosi ja saat nipun maksulappuja veroja varten. Yksinkertaista kirjanpitoa (=yhdenkertaista) pitää myös pitää, jotta pystyt täyttämään ammatinharjoittajan veroilmoituksen.

Liiton rahoista en varsinaisesti osaa sanoa, mutta kyseeseen tulisi varmaan soviteltu päiväraha:

http://www.tyj.fi/default.asp?id=26

Tämä puoli kannattaa selvittää etukäteen huolella, että "systeemisi" täyttää tarvittavat kriteerit ja saat korvauksesi.

Kun yrityksesi on rekisteröity YTJ:hin, alkaa puhelin soimaan. Kaikenmaailman yritysrekisterikoijarit "tarkistavat" yrityksesi tiedot ja yrittävät saada sinut maksamaan näistä palveluista. Kannattaa olla tiukkana, eikä mihinkään kannata lähteä mukaan pelkällä puhelinsoitolla. Saattaa olla muuten reilusti maksettavaa tulossa, eikä "sopimuksia" voi helposti irtisanoa. Puhelinmyyjät voivat olla tosi agressiivisia ja saavat asian kuulostamaan, että heidän rekistereissään on pakko olla. Ei kannata mennä halpaan. Kannattaa varautua tulevaan ja lukea esim:
http://huijaa.info/
http://www.pingstate.nu/foorumi/181033
http://onhuijaus.blogspot.com/2008/07/yritysrekistericom.html

Kun yrityksesi on rekisteröity YTJ:hin, alkaa puhelin soimaan. Kaikenmaailman yritysrekisterikoijarit "tarkistavat" yrityksesi tiedot ja yrittävät saada sinut maksamaan näistä palveluista. Kannattaa olla tiukkana, eikä mihinkään kannata lähteä mukaan pelkällä puhelinsoitolla. Saattaa olla muuten reilusti maksettavaa tulossa, eikä "sopimuksia" voi helposti irtisanoa. Puhelinmyyjät voivat olla tosi agressiivisia ja saavat asian kuulostamaan, että heidän rekistereissään on pakko olla. Ei kannata mennä halpaan. Kannattaa varautua tulevaan ja lukea esim:
http://huijaa.info/
http://www.pingstate.nu/foorumi/181033
http://onhuijaus.blogspot.com/2008/07/yritysrekistericom.html

Eivätkös ne tee niinkin että kysyvät "onko yrityksenne osoite [what ever]?" ja jos tähän vastaa kyllä, tulee sieltä sitten lasku perässä.
Kaverillani oli toiminimi ja joku kloppi soitti juuri tuollaisen puhelun, niin alkoi sitten karjua suoraa huutoa luuriin että jos vittu vielä soittelee tänne niin tulee sinne konttorille ja vetää turpaan. Myyjä vain mutisi ettei tarvitse huutaa ja luuri kiinni.
Niille markkinointimulkuille ei tosiaan kannata olla edes asiallinen vaan ainoastaan vittuilla.

Mulle soitettiin Suomenyritykset.fi:stä sen jälkeen kun olin itse muuttanut sivuilla tietojani. Ihan ystävällisesti tarkistivat, että riittääkö ne mitkä olin syöttänyt (maksuttomia). Aavistin, että jotain olisi voinut ostaakin mutta sitä ei edes puhelimessa mainittu. Mitään ei yritetty kaupata.

Mites toi Directan 020300200.com kun näyn olevan sielläkin (vanhoilla tiedoilla eikä toinna mennä muuttamaan sillä perusteella mitä olen juttua lukenut) mutta en ole koskaan maksanut senttiäkään.. Aika moneen nettihakemistoon "pääsee" siis ensin ilmaiseksi mutta muutokset maksavat. Toisaalta varmaan useampaan saisi muutoksetkin ilmaiseksi, uskoisin.

Suurin osa aivan täyttä kuraa millä ei ole loppupeleissä mitään kunnon arvoa.

Huijaa.infon keskustelupalstalla on aktiivista keskustelua nuista nettihakemistoista yrittäjien välillä.

Pistetään tähän ketjuun, itseäni kiinnostaa toiminimen perustaminen. Asetelma olisi seuraava:

Ajatus on että tarjoaisin verkkopalveluita (nettisivut, google -mainonta, jne.), ja projektien määrä voi olla hyvin vaihtelevaa. Työt olisivat ensisijaisia näillä näkymin, eli muuta työtä ei olisi. Tosin ei ole mahdotonta että siirtyisi jonkin firman leiviin jossain vaiheessa jos sopiva työ sattuu vastaan.

Onko tässä tilanteessa toiminimi oikea valinta?

Miten laskuttaminen toimii käytännössä?

Entä tietääkö joku palvelua mistä voisi saada ihan opastusta toiminimen perustamiseen, ja kaikkeen siihen liittyvistä asioista kuten laskutus, verojen maksaminen jne? Tampereella asun.

Miten laskuttaminen toimii käytännössä?

Entä tietääkö joku palvelua mistä voisi saada ihan opastusta toiminimen perustamiseen, ja kaikkeen siihen liittyvistä asioista kuten laskutus, verojen maksaminen jne? Tampereella asun.
Laskuttaminen on simppeliä. Otat valmiin laskupohjan, täytät siihen asiakkaan tiedot sekä omat tietosi. Lähetät ja katot että tulee rahat tilille. Laskuttamisessa kannattaa muistaa, että firmalla on kulunkeja. Eli sanotaanko että haluat työstäsi vaikkapa 20€ tunnissa (-verot toki). Oman laskutuksesi päälle tulee todennäköisesti ALV 22%. Lisäksi kannattaa selvittää kuinka laajaa toimintasi tulee olemaan, jolloin selviää myös YEL-velvollisuus. Kyse on siis yrittäjän eläkemaksuista. Käytännössä saattaa siis olla, että laskutuksesi olisi tuolla 20€ bruttopalkkiolla jotain 30€ luokkaa.

Verotuksen ja kirjanpidon hoitamisen suosittelen ulkoistettavaksi kirjanpitofirmalle, niiden kanssa tappeluun saa nimittäin menemään aikaa ja hermonsa. Kattelet netistä sopivan toimiston, kustannukset itselläni pyörivät siinä 10-50€ välillä kuussa riippuen siitä paljonko dokumentteja pitää toimittaa eestaas.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
http://www.ensimetri.fi/

Tuolta olis varmaan helppo lähteä liikkeelle...
Juu, tuolta varmaan pitää lähetä selvittämään.
Laskuttaminen on simppeliä. Otat valmiin laskupohjan, täytät siihen asiakkaan tiedot sekä omat tietosi. Lähetät ja katot että tulee rahat tilille. Laskuttamisessa kannattaa muistaa, että firmalla on kulunkeja. Eli sanotaanko että haluat työstäsi vaikkapa 20€ tunnissa (-verot toki). Oman laskutuksesi päälle tulee todennäköisesti ALV 22%. Lisäksi kannattaa selvittää kuinka laajaa toimintasi tulee olemaan, jolloin selviää myös YEL-velvollisuus. Kyse on siis yrittäjän eläkemaksuista. Käytännössä saattaa siis olla, että laskutuksesi olisi tuolla 20€ bruttopalkkiolla jotain 30€ luokkaa.

Verotuksen ja kirjanpidon hoitamisen suosittelen ulkoistettavaksi kirjanpitofirmalle, niiden kanssa tappeluun saa nimittäin menemään aikaa ja hermonsa. Kattelet netistä sopivan toimiston, kustannukset itselläni pyörivät siinä 10-50€ välillä kuussa riippuen siitä paljonko dokumentteja pitää toimittaa eestaas.
Ok, kiitos infosta.

Pitää lähteä kasaamaan mitä kaikkea tarvitsee, tosin juuri nyt on vielä epävarmaa lähdenkö pystyttämään.

Kun perustatte toiminimeä niin muistakaa kieltätyä IHAN JOKAISESTA hakukonepalvelusta joita puhelimella tyrkytetään. Etenkin sellaisista jotka vaikuttavat edullisilta mutta joissa ei ole kiinteää hintaa. Pahimpana kusettajana taitaa noista olla Directa, josta on tehty satoja rikosilmoituksia.

Uskoisin omalla kohdallani, että pystyn hoitamaan pienemmän tai vähän suuremmankin henkilöyhtiön kirjanpitoasiat ihan kotopöydällä, mutta kehtaatko paljastaa ympäripyöreästi, että millä perusteella sinua laskutetaan oman firmasi kirjanpidosta? Kovinkin yksilökohtaisia diilejä?

Kun perustatte toiminimeä niin muistakaa kieltätyä IHAN JOKAISESTA hakukonepalvelusta joita puhelimella tyrkytetään. Etenkin sellaisista jotka vaikuttavat edullisilta mutta joissa ei ole kiinteää hintaa. Pahimpana kusettajana taitaa noista olla Directa, josta on tehty satoja rikosilmoituksia.

Todellakin. jopa goole-näkyvyyttä saa halvemmalla kun ottaa itse yhteyttä Googleen.

Nyt toiminimi on rekisteröity, ja ensi viikolla pitää lähteä kirjanpitäjää etsimään. Hieman epäselvää on edelleen...

Olen oppaita lukenut jne, mutta mitä kirjanpitäjä käytännössä tekee. Eli mitä materiaalia sinne toimitetaan ja mitä sieltä saa? Siis tietenkin perus periaatteen ymmärrän... mutta esim:

Verot maksan ennakkoveroina jotka lasketaan antamasti arviosta verotettavasta tulosta, ja ennakkovero joka on siis vain lasku jonka kuukausittain maksan... nuo sitten tasataan tilikauden päätteeks?

ALVit maksan itse summista mitä laskutan, johonkin, mutta mihin ne ilmoitetaan jotta tietävät siellä jossain mitä olen maksamassa?

YEL:in maksan itse ihan laskuna, otin sen sitten mistä otankin? Lasketaan ilmeisesti ilmoitetun työtulon perusteella.

Mitä muuta? Etsin siis ihan perus esimerkkiä esim. jos saan 4 laskua ulos kuukaudessa joissa kaikissa 1000€+alv, ja olen alv-velvollinen sekä olen ennakkoperintärekisterissä ja YEL:iä maksan myös. Mihin menee kuukausittain minun toimestani infoa, mitä tulee laskuina jne...

Sekavaa, ja olen näissä raha-asioissa pihalla toisin kuin ammatissani. :) Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii valaista.

Kirjanpitäjälle pitää toimittaa kaikki laskut mitä itse maksat (myös ennakkoverot, YEL), mitä itse lähetät (on tositteena kirjanpidossa mistä olet saanut tuloa) ja kaikki mahdolliset kuitit jotka saat verovähennyksiin. Kirjanpitäjä sitten laskee paljonko maksat ALVia ja lähettää sulle sekä oman laskunsa että sen millä maksat alvin. YEL työtuloksi ei kannata ilmoittaa varsinkaan alussa liian korkeeks, tulee vaan turhia maksuja, niinkun oma kirjanpitäjä sanoi yrityksen alussa kannattaa ilmoittaa vaan se minimi jolloin YEL kk maksu on pieni, sitten kun firma lähtee kunnolla pyörii niin summaa on helppo nostaa. Sitä on kuitenkin vaikeampi alentaa. Ennakkoverot maksetaan joka toinen kuukausi btw.

Jos ei ota kirjanpitäjää niin alvit ilmoitetaan kausiveroilmoituksella ja maksetaan verotilille, verottaja lähettää sen tilinumeron ja viitteen jolla maksetaan alvit. Esim. huhtikuun ALV maksetaan kesäkuun 12.päivä jne.

Uskoisin omalla kohdallani, että pystyn hoitamaan pienemmän tai vähän suuremmankin henkilöyhtiön kirjanpitoasiat ihan kotopöydällä, mutta kehtaatko paljastaa ympäripyöreästi, että millä perusteella sinua laskutetaan oman firmasi kirjanpidosta? Kovinkin yksilökohtaisia diilejä?
Laskutus menee minuuttiperusteisesti. Tuntitaksa on jotain 50€ luokkaa. Eli toimitan tositteita kerran kuussa. Niitä ei ole paljoa, yks lasku, puhelinlasku ja kilometrikirjanpito. Eli mitään kovin kummoisia aikoja kulu osaavilla ihmisillä, minulla menisi varmasti tunteja ja senkin jälkeen olisi asiat miten sattuu.

Kirjanpitäjälle pitää toimittaa kaikki laskut mitä itse maksat (myös ennakkoverot, YEL), mitä itse lähetät (on tositteena kirjanpidossa mistä olet saanut tuloa) ja kaikki mahdolliset kuitit jotka saat verovähennyksiin. Kirjanpitäjä sitten laskee paljonko maksat ALVia ja lähettää sulle sekä oman laskunsa että sen millä maksat alvin. YEL työtuloksi ei kannata ilmoittaa varsinkaan alussa liian korkeeks, tulee vaan turhia maksuja, niinkun oma kirjanpitäjä sanoi yrityksen alussa kannattaa ilmoittaa vaan se minimi jolloin YEL kk maksu on pieni, sitten kun firma lähtee kunnolla pyörii niin summaa on helppo nostaa. Sitä on kuitenkin vaikeampi alentaa. Ennakkoverot maksetaan joka toinen kuukausi btw.

Jos ei ota kirjanpitäjää niin alvit ilmoitetaan kausiveroilmoituksella ja maksetaan verotilille, verottaja lähettää sen tilinumeron ja viitteen jolla maksetaan alvit. Esim. huhtikuun ALV maksetaan kesäkuun 12.päivä jne.
Kiitos infosta. Selkisi jo jonkin verran, ja uskon että kirjanpitäjä selventää sitten lisää.

Minimi YEL työtulo taitaa olla ~6780€? Sitten 8520€ ylittävä oikeuttaa työttömyyskassaan mutta tuo hyöty on vain jos liittyy vielä AYT / SYT?

Laskutus menee minuuttiperusteisesti. Tuntitaksa on jotain 50€ luokkaa. Eli toimitan tositteita kerran kuussa. Niitä ei ole paljoa, yks lasku, puhelinlasku ja kilometrikirjanpito. Eli mitään kovin kummoisia aikoja kulu osaavilla ihmisillä, minulla menisi varmasti tunteja ja senkin jälkeen olisi asiat miten sattuu.

Onko tommonen minuuttitaksa yleinen käytäntö? Mulla olisi Helsingistä haussa tilitoimisto jossa selviäis kohtuu halvalla, kuitenkin ehkä 2-5 laskua tulee enintään kuussa. Saako noita yleensä suositella vai meneekö pakkiksen sääntöjä vastaan?

Tosiaan noi epäilyttävät yritysrekisteripalvelut kannattaa kiertää kaukaa jotka soittelee. Yritysrekisteri.com:in aika pätevä myyntimies koitti tahalleen esittää palvelunsa virallisena/pakollisena yrityksille ja koukuttaa johonkin yli 300€/vuosi soppariin. Kuulema tosi vaikea päästä eroon jos tilaa.

Jos ei ole ollut ALVillista myyntiä tai ostoja ekoina kuukausina eikä vielä kirjanpitäjää niin pitääkö siitä ilmotella verottajalle että 0€?

Mun mielestä kannatta tuntitaksan sijaan maksaa hinta/tosite. Inhoan tuollaisia tuntitaksoja koska mitä hitaampi, sen enemmän liksaa. Sen sijaan jos hinta on esim pari euroa / tosite niin se on helppo joka kuun jälkeen tarkastaa onko laskutus pitänyt kutinsa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom