Tiedätkö miten yhdys sanat kirjoitetaan?

Mitäs menet Kokki lukemaan kamppailulajit-osiota? :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anssi Manninen sanoi:
Muistan edelleen sen hyvän "kin" -säännön ala-asteelta:

Punainen Pena (ei tule yhteen kun voi heittää väliin "kin)

Avoauto (tulee yhteen kun ei voi heittää väliij "kin")

:david:
Avokin auto :hyper:

Sinne sekin teoria :kippis1:

andor sanoi:
Huomasin tässä kun lueskelin juttuja täällä niin helvetisti pistää silmään karkeita kieli oppi virheitä.. Onko muut huomannu samaa? Yhdys sanat näyttää olevan erityisen vaikeita...

En osaa kielioppia, lauserakenteetkin on hakusessa :(. Tässäkin kirjoituksessa on tod.näk. virheitä. :lol2:

Itseänikin on jostain syystä alkanut pistää silmään nimenomaan yhdyssanavirheet. En väitä, että itse kirjoitan täydellistä kieltä, ja joskus saatan jopa kirjoittaa murteella tai puhekielellä, mutta en voi ymmärtää miten joku voi tehdä virheitä ihan helpoimmissa yhdyssanoissa. Tieto kone, jalka pallo ja silmä lasit. :wall: Pitkään huvitti myös kamppailulajit- osiolla oleva thread "paras itse puolustuslaji". Tokihan sen ymmärtää, että siinä tarkoitetaan itsepuolustuslajia, mutta eihän se sitä oikeesti tarkoita, vaan jotain ihan muuta.

Nojoo, kirjoittakaa miten lystää. Tän postin tarkoitus oli vaan sanoa, että mua vituttaa suunnattomasti, kun ei osata kirjottaa oikein pesu karhu tai kauko säädin. Voisin antaa tähän pari nimimerkkiä, joiden posteissa näitä poikkeuksetta esiityy, mutta antaa nyt olla. Tuskin siitä mitään hyötyä olisi.

Pieni kielenhuolto on aina paikallaan.
Lohduttavaa on myös se että, tämän viestiketjun aloitti 18-vuotias sälli.

Suomenkieli säilyy ehkä sittenkin.

Ihan sama juttu... livistin lukiossa jokaisesta aineesta ja väänsin ne aina vartissa kun oli ensin surffannut netissä sen tunnin. Äikkä ei muutenkaan olisi voinut vähempää kiinnostaa. Mitään kielioppia en osaa. Tiedän mikä on subjekti, objekti ja predikaatti, sekä substantiivi, verbi ja adjektiivi. Mitään sääntöjä en osaa. Eli kirjoitan sen mukaan, mikä nyt sattuu kuullostamaan oikealta. Pilkkusäännöistä en tiedä mitään, joten kirjoitan pilkun kun sormi sattuu näppikseltä löytämään tuon napin jonkin tuntemattoman voiman takia.

Lyhyesti: En osaa kirjoittaa. Se vituttaa kun duunissa pitäisi vääntää tieteellistä tekstiä ja niissä piireissä jaksetaan katsoa sen kielen päälle... Olenkin tässä miettinyt, että kaivaisi läpi lukion vanhan äikänkirjan ja lukaisisi sieltä tarvittavat asiat. Tai sitten kävisin jonkun tieteellisen tekstin tuottaminen-kurssin... :david:

Timbe sanoi:
... :wall: Pitkään huvitti myös kamppailulajit- osiolla oleva thread "paras itse puolustuslaji". Tokihan sen ymmärtää, että siinä tarkoitetaan itsepuolustuslajia, mutta eihän se sitä oikeesti tarkoita, vaan jotain ihan muuta. .
.

Ja vieläpä tais olla että itse puollustus. Toi oli tarpeeksi katkaiseen kamelilta sen selän. ;)

tarkemo sanoi:
Tottakai.

Mutta mitä minä sanoin. Pieni kielenhuolto on aina paikallaan.

Kysymys lienee retorinen, mutta laitetaan silti sinne se ?-merkki:

"Mutta mitä minä sanoin?" ;)

naksu sanoi:
Mitään sääntöjä en osaa. Eli kirjoitan sen mukaan, mikä nyt sattuu kuullostamaan oikealta.
Kuulostaa yhdellä L:llä! ;)

SledgeHammer82 sanoi:
Kun minä olin koulussa, lauseet kyllä aloitettiin isolla kirjaimella. :jahas:
Älä hitossa? En oo moisesta kuullutkaan. Se pienillä-sana oli siinä vain tarkennus, koska Suomen kieli olisi myös väärin. Tottakai lauseen alussa se on Suomen kieli.

Ärgh, kyllä ärsyttää kielioppivirheet, jotka näkyvät jo ennen kuin rupeaa lukemaan tekstiä. Kyllä nyt jokaisen pitäisi osata yhdyssanat tyyliin jalkapallo ja suklaalevy, pilkun paikat noin suurinpiirtein ja isojen kirjaimien ilmiselvät paikat, vaikkakin olisi sitä sakkia, joka on saanut vitosia kaikista kirjoitelmista peruskoulussa... (kuten minä...
En ole itsekään mitenkään hyvä kirjoittamaan, en kirjoita johdonmukaisesti enkä myöskään kieliopillisesti täydellistä kieltä... ). Pienet virheet sallittakoon. :)
TeiniX kirjoitus on erittäin ärsyttävää ja käytän sitä vain txtareissa.

Raah.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom