Tiedätkö miten yhdys sanat kirjoitetaan?

Näihin kielioppikysymyksiin on aina pelottavaa kommentoida. Tekemällä virheen saa ikuisen häpeän.

Originally posted by rintafile

Ja tiivis äidinkielen paketti palstalaisille:

1) ALKAA + INFINITIIVI

2) RUVETA + -MAAN/-MÄÄN

Ja jos joku vielä tekee tän virheen, niin mä alan rupeemaan vittuuntua pikkuhiljaa!

Mihin unohtui ryhtyä-verbi? Ruveta kuulostaa rumalta ruvelta, joka on päättänyt ryhtyä rupeutumaan ruveksi. Hyh.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaska ALKAA KYYKKÄÄMÄÄN. Tota -maan/-mään päätettä ei SAA käyttää alkaa verbin kanssa, vaan sen kanssa tulee perusmuoto. Minä ALAN SEKOITTAA protskupukkua = oikein. Sitten on verbi RUVETA. Sen kanssa PITÄÄ käyttää -maan/-mään päätettä, EI INFINITIIVIÄ l.
Ja tiivis äidinkielen paketti palstalaisille:

1) ALKAA + INFINITIIVI

2) RUVETA + -MAAN/-MÄÄN

Ja jos joku vielä tekee tän virheen, niin mä alan rupeemaan vittuuntua pikkuhiljaa!

Originally posted by Ulkki
Itse asiassa tämän suhteen on käsittääkseni oikeinkirjoitussääntö muuttunut siten, että nykyään molemmat tavat ovat oikeita. En pysty tähän mitään lähdettä antamaan, mutta M. A. Numminen siitä jossain haastattelussa puhui.

Itse käytän jatkossakin tuota mainitsemaasi muotoa.

Minäkin muistelen kuulleeni jostakin että nykyään saa sanoa/kirjoittaa: alkaa kyykkäämään.

Originally posted by Hubble
Minäkin muistelen kuulleeni jostakin että nykyään saa sanoa/kirjoittaa: alkaa kyykkäämään.

Sanoa saa ja kirjoittaa myös, mutta suomea toi ei ole. Piste. Aika älytöntä, kun ei monet toimittajatkaan enää osaa kunnon suomea. Aika perseestä, kun saa Hesarista lukea, että "Tämä on taideteos, mikä varastettiin..." Uutisankkuritkin höpöttää: "Israelin väkijoukot alkoivat marssimaan..." Pääpointtihan on, että asia tulee selväks, mutta kyllä tollasissa duuneissa pitäis osata välttää isoimmat kielioppivirheet. Suomi ei ole Suomi ilman suomea!

ps. Äikkä lähti ällänä ;)

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Oon sit ihan vakavissani ton jutun kanssa :curs:

/\/\U7 7'4''4'/_ 1/\/73R/\/3715 544 /<1RJ073/_/_4 /\/\173/\/ /_Y57'4''4' ;)

Äidinkieli on aina ollut hyvin vaikeaa ja se ei myöskään ole koskaan kiinnostanut sen pahemmin.
ylä-asteellakin todistuksessa oli melkein nelonen.

Joten....teks-ti-ni vovat ola hy vinkin...e-pä-selvä?.

Originally posted by KJK
Muistaakseni tästä oli puhetta aikaisemminkin:

http://lintukoto.dyndns.org/ys/

Tosta mäsain ylipuolet oikein :thumbs:
Riittää mule.

Ja se on kyllä totta mitä tuolla ylempää sanottiin, et kun alkaa irccaa niin sen jälkeen ei osaa kirjottaa yhtään.

tai kun pelaa jotain peliä missä on realtime keskustelu niin huh hu
siinä kun pitää kirjottaa tosi nopeesti eli lyhyesti ja kaikki lyhennettynä.

cya l

No eihän tässä voi alkaa nussimaan jokaista lausetta. Alkaa tykittään sustaa tai alkaa tykittämään sustaa, aivan vitun sama.

Kaikille uusille jotka palstalle tulevat, kirjoittakaa vain, älkää miettikö paniikissa että täällä heti lyödään kirjoitusvammaisen leima otsaan.

BTW, itse en henk. koht, löydä mitään merkillistä lauseesta "tämä on taideteos, mikä varastettiin..."

Voisko joku valaista mikä tossa mättää?

Originally posted by Mike
No eihän tässä voi alkaa nussimaan jokaista lausetta. Alkaa tykittään sustaa tai alkaa tykittämään sustaa, aivan vitun sama.

Kaikille uusille jotka palstalle tulevat, kirjoittakaa vain, älkää miettikö paniikissa että täällä heti lyödään kirjoitusvammaisen leima otsaan.

BTW, itse en henk. koht, löydä mitään merkillistä lauseesta "tämä on taideteos, mikä varastettiin..."

Se pitäs vissinkin olla näin: Tämä on taideteos, joka varastettiin.

Samaa mieltä Miken kanssa. Eipä näitä nettinaputteluja tule oikoluettua tai muutenkaan tarkastettua.

Mutta mutta....joku V@£$U raja sentään (toiselta palstalta lainattua):

suosittelisin että pyydät lekuriis tarkistamaan kilpirauhasen toiminnan .ettet ala saamaaan kilpirauhasen vajaa toimintaa koska ehkä ruokasi ei sisällä tarpeeksi jodia .sitähän laitetaan ns,tavalliseen suolaaan .ja ehkä voi sit kun puuttuu niin aiheuttaaa vaikka mitä ko ei noi lekurikkaan ite ees tiiä mitä kaikkee sen puutos ruoja valiosta voi aiheuttaaa ,lääke tiere on viä ,ns lapsen kenkis sen suhteen , mut puhu sun lekuris kaaa . terveisin [joku hankisääsken aivokapasiteetilla varustettu ihmisrodun edustaja]

Miten helvetissä voi olla mahdollista, että joku ei tiedä mihin piste ja pilkku laitetaan...????!???

:lol2:

Originally posted by Mike

Mikä viittaa edelliseen lauseeseen, joka edelliseen sanaan.

Nainen katseli illan hämärässä ylvästä laamaa, mikä näytti seksikkäältä.

Tässä tapauksessa laaman katselu siis näytti seksikkäältä. Jos tuossa esimerkissä käytettäisiin joka-sanaa, merkitys muuttuisi hieman. Tällaiset virheet ovat muuten hyvin yleisiä, niiden vuoksi kyseisten pronominien eroa ei hahmoteta enää selvästi.

Elikä siis Rintafile ymmärtää tuon lauseen niin, että lause "Tämä on taideteos", varastettiin. Miten lauseen voi muuten varastaa?

Kutsutaanko suomenkielessä esineitä "joka" sanalla? Esim. "tässä on minun autoni, joka on muuten hieno", vai "tässä on minun autoni, mikä on muuten hieno"?

Siis "mikä"-relatiivipronominillä viitataan KOKO edelliseen lauseeseen, ja relatiivipronominilla "joka" viitataan sitä edeltävään SANAAN. Toi kyllä pitäis tietää ;) Jos osaa tulkita ton mun edellisen viestin lopetuksen, niin tietää kyllä miten mä suhtaudun tähän "nettikirjotteluun". Näin myös pitäisi suhtautua - mun mielestä. Suomen kielen osaaminen on tärkeetä kirjoitettaessa... mulla on pointti kyllä, mutta oon nyt niin simassa, etten jaksa/osaa kirjottaa enää siitä... :) Klara vappen :deivid:

Kyllä objekteihin viitatessa pitäisi varmaan aina käyttää joka-sanaa. Puhekielessä virhettä ei yleensä edes huomaa, koska aivot oppivat tulkitsemaan erilaisia ilmaisuja niin tehokkaasti. Ihmiskieli on aina jonkinverran sumeaa, eli tulkinnanvaraisuuksilta ei voida välttyä kokonaan. Ohjelmointikielet ovat esimerkki kielistä, joiden täytyy olla täysin yksiselitteisiä. Softa ei toimi, jos sama lause tulkitaan eri bittikuvioiksi :)

Hyvä esimerkki on Kouvolankieli ja sana koiskahdus. Ensimmäinen kerta on melkoinen kulttuurishokki, mutta vähitellen tottuu itsekin puhumaan koiskahtelusta. Ihminen sopeutuu yllättävän hyvin kaikenlaiseen epäkielioppiin. Ongelmia epäkielen kanssa tulee vasta esim. käyttöohjeita lukiessa, terveisiä vain whirlpoolin suomen yksikköön.

Originally posted by Pertti 123
Teittekö ton osotteessa http://lintukoto.dyndns.org/ys/ sijainneen testin. Mä sain 85 prosenttia oikein. Paljonko te saitte???

90%, perstuntumalla.

Pitäähän kielioppiin kiinnittää huomiota, kunhan ei mennä liiallisuuksiin. Minulle riittää kun tekstiä on helppo lukea ja yhdyssanat ja välimerkit ovat suunnilleen paikoillaan. Isojen alkukirjaimien käyttö ei ole pakollista.

Tässä esimerkki (toiselta foorumilta) tekstistä johon oikeasti menee hermot.

"Siis se perustuu siihen että kuinka monta
prosenttia saat massastasi lyöntiin
No puhutaan bob sapista mää uskon että
se vanha jenkki futaaja ei saakko 20% massasta lyöntiin eli 170kilosta 35kg
mutta roy jones tai david tua tai lennox lewis
saavat varmaan ainakin 70% lyöntiinsä
eli varmaan kymmeniä kiloja enemmän mitä sapp, sappilla on vaan se etu että sillä on vahva kroppa ja se pääsee jyrään aika kovaa
ja varmaan kestää vartalo iskut hyvin, mutta
lennoxin ja sappin välinen ottelu kestäisi varmaan pari erää vaikka miehet ottelisi k1:sessä siitä tulisi nyrkkeily ottelu.
Mä osaisin kuvitella esimerkiksi mike tysonin
ja sappin välisen ottelun
sappi jyräis ja yrittäis antaa iskuja mutta mike
ei varmaan pahemmin välitä tuon tason iskuista sitten kun tyson pääsis heittää pari kovaa oikeaa koukkua sappin päänahkaan
että paukkuis niin näkis sappi unia."

Siis "mikä"-relatiivipronominillä viitataan KOKO edelliseen lauseeseen, ja relatiivipronominilla "joka" viitataan sitä edeltävään SANAAN. Toi kyllä pitäis tietää ;)

Hyvä se on sieltä huudella kun on kirjoitukset päällä. 10v päästä joku opiskelija sanoo sulle, että kyllä sun nyt pitäisi tietää, ettei alsukraalilaskennassa sammakkoperspektiivin hypotenuusa ole vuorovaukutteinen siimaeliöiden jännetuppitulehduksessa integroituvan massageneraation kanssa.
Mä lähden nyt töihin hajoamaan (menikö oikein?).

Murteista sen verran, että sattuipa kerran ravintolassa hauska juttu. Tarjoilija kysyi kaverilta, joka on Porista kotoisin, mitä tämä haluaa juomaksi. Kaveri siihen sitten että "lait kokis", minkä jälkeen tarjoilija toistaa tilauksen ääneen ja kirjaa lappuunsa "light kokis". Kaveri sitten korjaamaan "eikun ihan normaali kokis vaan" :lol2:

Re: Stalker...

Originally posted by J.Jake
En mä tiedä mistä se alunperin on. Itse näin tollasen tekstin jonkun T-paidassa vuosia sitten.
Olen kyllä yrittänyt etsiä moista itsellenikin.

Miksi et käy teettämässä?

Suositut

Back
Ylös Bottom