Tiedätkö miten yhdys sanat kirjoitetaan?

Heh, on kyllä pistäny silmään. En mä niinkään näihin pilkkusääntöihin yms. oo kiinnittäny huomiota, mut yhdyssanavirheitä näkyy jonkun verran. MUTTA erityisesti pistää silmään yks juttu, jonka 90% (?) palstan käyttäjistä, jopa lahjakkaimmatkin kirjoittajat :), kirjoittaa väärin. Jaska ALKAA KYYKKÄÄMÄÄN. Tota -maan/-mään päätettä ei SAA käyttää alkaa verbin kanssa, vaan sen kanssa tulee perusmuoto. Minä ALAN SEKOITTAA protskupukkua = oikein. Sitten on verbi RUVETA. Sen kanssa PITÄÄ käyttää -maan/-mään päätettä, EI INFINITIIVIÄ l. perusmuotoa. En tahdo RUVETA TYÖSKENTELEMÄÄN. Jos tekee yhenkin tällasen virheen niin ei saa laudaturia ylppäriaineessa. Tätä virhettä kuulee aivan älyttömästi ihan virallisissa tv-ohjelmissa ja kaikkialla. Mulle joskus jankattiin tota ala-asteella, ja siitä lähtien oon kiinnittäny siihen huomiota - ehkä vähän liikaakin.

Ja tiivis äidinkielen paketti palstalaisille:

1) ALKAA + INFINITIIVI

2) RUVETA + -MAAN/-MÄÄN

Ja jos joku vielä tekee tän virheen, niin mä alan rupeemaan vittuuntua pikkuhiljaa!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin että kyllä meidän täytyy nyt alkaa oppimaan toi mitä rintafile opetti :lol1: :lol2:

Re: hyvä S225T!

Originally posted by Iivili
Hyvä kommentti S225T:ltä.

...

Toisaalta kielitieteen perusperiaate on "vain muutos on ikuista", joten turha kai on tapella tuulimyllyjä vastaan. Kieli muuttuu aina ja siihen suuntaan kuin kielenkäyttäjät sen sattuvat muuttamaan. Sille eivät ns. kielipoliisit mahda mitään.

Olen ihan samaa mieltä. Toki pilkunviilaus ei oo tarpeen, eikä täällä kenenkään tarvitse kirjoittaa kirjakieltä, mut jos joku on historiaa sen verran lukenut, et tietää millaisella tappelulla tää suomenkieli on yleensä saatu meille viralliseksi kieleksi, niin hmmm... Yritetään pitää edes jotenkin omaa kieltämme hengissä, sillä se on aika ainutlaatuinen juttu maailmassa. Mitä jos ei olisi ollut niitä kieliriitoja (ei oo sataakaan vuotta siitä kun esim. yliopistossa ei haluttu antaa opetusta suomeksi), puhuttais ja kirjoitettais ryssää tai ruotsia, haloo.

Paatosta paatosta ja pilkunviilausta, ohhoh :eek:

Mun mielestä kaikki muu on pilkunviilaamista paitsi se että sana enää kirjoitetaan noin eikä enään loppuun lisätä n-kirjainta :)

Ei mua ainakaan haittaa yhdyssana virheet, eikä välimerkkivirheet. Mutta semmoset viestit ärsyttää, mitkä on kirjoitettu tyyliin:

"HEI AUTTAKAAKX MUAX KUN PITÄX SAADA SIXPÄKKI VIIKONLOPUX!!!111!!2!!!? :mad2: :mad2: :mad2: :: "

Onneksi noita tollein kirjoitettuja topickkeja täällä ei yleensä ole.

Originally posted by beginner
josta tullaan kysymykseen kumpi on oikein:
voimanosto vai voimannosto
mielestäni ensimmäinen

Jos puhutaan urheilulajista, niin voimanosto. Tuosta ei liene epäilystäkään. Pöljän näköistä on kun monilla voimanoston erikoisnettisivuilla puhutaan koko ajan voimannostosta tai sekoitetaan sujuvasti kumpaakin muotoa.

Jos halutaan sanoa yhdyssanalla "nostaa voimaa", niin voimannosto, joka kuuluisi (kai? mitä mieltä muut pilkun rakastelijat ovat?) kirjoittaa erikseen. Sitten jos kirjoitetaan nuo erikseen (voiman osto ja voiman nosto), niin kyseessä onkin jo ihan eri asiat :lol1:

Äääähh, liikaa virtaa on kertyny viikonlopun lepäilyistä ja äpöstyksistä. Pitänee lähtee salille voimaa nostamaan, niin ei jaksa pilkkua enää enempää vetää viikseen
:lol2:

ei.... Äidinkieli vainoaa täälläkin.. Mä luulin että se pysyis siellä koulun seinien sisällä (tuleexxx tähä pilkku??)mutta tänne se on nyt sitten päässyt.

T. Sain viime äidinkielen aineestani 7- = melkein c.

:)

No joo, eihän se mua tietenkään häiritse, siis jos on noita virheitä tulee pikkasen. Mutta t3inixxx vähäxxx siii5sttiixxx tuuzä tänne haxx0rzz1!!-kieli on arsesta ja on poistettava.

Joo, siis tollanen silmää iskevä smaili ois ollu ihan hyvä ton mun viestin jälkeen. En mä oikeesti teitä vihaa! :(

Kyllä mä oon Tomi huomannu kuinka sä katot mua siellä salilla. ;)

joo siis ei ollu tarkotus kenellekään hekilökohtaisesti *ittuilla tms. mulle vaan pistää ärsyttävästi silmään nuo yhdyssanavirheet. mutta aivan oikein sanoitte että tärkeintä on että viestin ymmärtää. niin minunkin mielestä.

Originally posted by andor
joo siis ei ollu tarkotus kenellekään hekilökohtaisesti *ittuilla tms. mulle vaan pistää ärsyttävästi silmään nuo yhdyssanavirheet. mutta aivan oikein sanoitte että tärkeintä on että viestin ymmärtää. niin minunkin mielestä.

...luitko viestisi? Oliko virheitä?.....

Tottahan tuo on, että valitettavan usein kiinnitetään liian vähän huomiota kieliopillisiin asioihin. On kuitenkin kohtuullista, että kaikki osaisi kirjoittaa äidinkieltään oikein.

Mutta kuitenkin totuus on myös se, että harvoin "liian" kirjakielellisesti kirjoitettua tekstiä jaksaa lukea. Mielummin itse ainankin luen tekstiä mikä on sujuvaa, normaalia "kieltä" käyttäen kirjoitettua.

Ja noista aikaisemmista kommenteista sen verran, että irssaaminen pilaa kyllä kokonaan kirjoitustaidon.

Jea pati lait veit peipee!! ub3r 1337.

Minun mielestä ei niin ole merkitystä kuinka tällaisille palstoille kirjoittelee, kunhan yrittää esittää asiansa niin että joku muukin ymmärtää sen ilman hankaluuksia. Tietysti aina parempi jos kielioppikin on kunnossa. Kuitenkin, tärkeää on että osaa kielensä riittävän hyvin vaikkei tänne aina jaksaisi/haluaisi kirjoittaa kirjakieltä. Sillä on kuitenkin jossain muussa paikassa ja tilanteessa suurempi merkitys.

mista te puhua taallä, ei yummara, vahva.
Jos nosta penkipunerus usea kilo, olla vahva. Ei heiko.

Se on aivan sama vaikka äitinkieli ei kulje. PÄÄASIA että rauta liikkuu! Jos jotakuta ärsyttää kielioppivirheet, niin oma on asia.
PERKELE loppuu se pilkun nussiminen!

Stalker...

En mä tiedä mistä se alunperin on. Itse näin tollasen tekstin jonkun T-paidassa vuosia sitten.
Olen kyllä yrittänyt etsiä moista itsellenikin.

Oli ihan pakko nostaa tämä aihe ylös.

Mistä ihmeestä te olette saaneet päähänne, että pa-pääte kirjoitetaan ppa. Puhekielessä pa-pääte voi kuulostaa siltä, kuin se lausuttaisiin ppa, mutta ei kirjoitettaessa...

Sanopa kirjoitetaan sanopa, eikä sanoppa. Porukka tekee melkein poikkeuksetta tämän virheen. Laitapa kirjoitetaan laitapa, eikä laitappa... JNE....

Toinen asia, joka vituttaa, on pitkässä juoksussa" -ilmaisu.... Suomenkielessä ei ole tuollaista ilmaisua!!!!!!!!! Se on kopioitu englanninkielen ilmaisusta "in the long run", joka tarkoittaa suomeksi "AJAN MITTAAN".

Originally posted by rintafile
Jaska ALKAA KYYKKÄÄMÄÄN. Tota -maan/-mään päätettä ei SAA käyttää alkaa verbin kanssa, vaan sen kanssa tulee perusmuoto. Minä ALAN SEKOITTAA protskupukkua = oikein. Sitten on verbi RUVETA. Sen kanssa PITÄÄ käyttää -maan/-mään päätettä, EI INFINITIIVIÄ l.
Ja tiivis äidinkielen paketti palstalaisille:

1) ALKAA + INFINITIIVI

2) RUVETA + -MAAN/-MÄÄN

Ja jos joku vielä tekee tän virheen, niin mä alan rupeemaan vittuuntua pikkuhiljaa!

Itse asiassa tämän suhteen on käsittääkseni oikeinkirjoitussääntö muuttunut siten, että nykyään molemmat tavat ovat oikeita. En pysty tähän mitään lähdettä antamaan, mutta M. A. Numminen siitä jossain haastattelussa puhui.

Itse käytän jatkossakin tuota mainitsemaasi muotoa.

Meikäläisen äidinkielen numeroilla ei todellakaan voi odottaa muuta kun virheitä.Who cares Kuhan reenit kulkee.:kippis1: Vappu tulloo.

Mä en osaa enää kirjoittaa kunnolla suomea.. on kyllä kirjakieli unohtunut kummasti sitten lukioaikojen.. (Ulkomailla asumisen vitsauksia)

Suositut

Back
Ylös Bottom