Tiedätkö miten yhdys sanat kirjoitetaan?

Originally posted by Tomi
95 %. "Tämän tyyppinen" kirjoitetaankin "tämäntyyppinen". En olisi tiennyt.

En minäkään, mutta kyllä se tosiaan niin näytti olevan. Asia on täysin järjen vastainen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistan edelleen sen hyvän "kin" -säännön ala-asteelta:

Punainen Pena (ei tule yhteen kun voi heittää väliin "kin)

Avoauto (tulee yhteen kun ei voi heittää väliij "kin")

:david:

mulle noi on aika tärkeitä ;) onhan se melkein pilkunnussimista, mutta monet kirjoitusvirheet ottaa välillä päähän

Minun mielestä kieliopin (ja koko koululaitoksen) perimmäinen tehtävä on kiusata ja nöyryyttää normaaleja ja terveitä ihmisiä. Näin heistä saadaan yhteiskunnalle hyödyllisiä ja tottelevia ihmisiä, jotka eivät kyseenalaista asioita ja tekevät niinkuin käsketään.

Minusta viestinnässä on olennaista se, että viesti menee perille. Siihen ei tarvitse täydellistä kielen hallintaa. Tietysti on hyödyllistä, jos teksti on edes jotenkuten luettavaa.

PS. Onko joku käynyt esim. AAC-opiston kielikursseja? Heillähän on suhteellisen kovat tasomääritykset.

Originally posted by andor
Huomasin tässä kun lueskelin juttuja täällä niin helvetisti pistää silmään karkeita kieli oppi virheitä.. Onko muut huomannu samaa? Yhdys sanat näyttää olevan erityisen vaikeita...
Ei se vielä mitään että ne kirjoitetaan väärin. Mutta kun mä huomaan nykyään,että jopa uutistoimittaja LAUSUU yhdyssanat eri sanoina.Huh huh

Tein sen testin ja sain 13/20. Se tekee prosenteissa 65, senkin näkee suoraan ohjelman lopusta. Vääriä vastauksia tuli yhteensä 7 kipaletta!

Ottaa päähän, kun kaikilla foorumeilla takerutaan samaan asiaan!
Pilkunnussinta ottaa ylipäätään takaraivoon ja kovaa ottaakin!!

Ite ainakin luen omat viestini kertaalleen läpi, ennenkuin painan submit reply painiketta. Jos joku ei sattumoisin satu ymmärtämään, sitä mitä yritän kertoa. Voihän varmasti ilmoittaa, niin yritän kertoa asian uudestaan...

toivottavasti joku edes ymmärtää mua!!:curs:

Hmm mitenköhän tossa pitäisi vastata, kun "läpinäkyvä" ja "läpi näkyvä" ovat kummatkin oikeita muotoja, mutta tarkoittavat eri asiaa?

Ei se virheellinen kirjoitustyyli tee ihmistä tyhmäksi, mutta osoittaa kyllä sen että kyseinen herra ei:

a)kuunnellut koulussa äikän opettajan juttuja
b)lue juuri lainkaan / tai sitten lukee mutta ei ymmärrä tekstin rakennetta.

Tiedän itse ihan fiksujakin tyyppejä, jotka kirjottelee sanat miten sattuu. Mutta oishan tämä suomen kielen osaaminen suotavaa jokaiselle kansalaiselle. Nuo yhdyssanat varmaan tulee puhekielessä ihan oikein, mutta jotenkin sen saaminen paperille on joillekin vaikeaa.

Ja kieliasiasta toiseen... Moniko teistä on heittänyt PYYHKEEN kehään? Mun käsittääkseni se pitäisi olla näin: Martti heittää PYYHEEN kehään.

Originally posted by Rock^

Ja kieliasiasta toiseen... Moniko teistä on heittänyt PYYHKEEN kehään? Mun käsittääkseni se pitäisi olla näin: Martti heittää PYYHEEN kehään.

Googlessa hittejä: pyyheen 8, pyyhkeen 1570.

Jos tuo ensimmäinen versio on joskus ollut oikein, niin tuo k-versio on tainnut murskata sen.

Originally posted by Huonojalkainen
Googlessa hittejä: pyyheen 8, pyyhkeen 1570.

Jos tuo ensimmäinen versio on joskus ollut oikein, niin tuo k-versio on tainnut murskata sen.

Hei poliisihan voisi alkaa käyttämään tätä menetelmää rikosten selvittämisessä!
Googlefightissa:
Martti on syyllinen - 291
Martti on syytön - 105
Eli martti on syyllinen. Kätevää!

edit: Ja kaikille joiden mielestä tämä oli huono vitsi:
tämä oli hyvä vitsi - 3020
tämä oli huono vitsi - 1230

Originally posted by Jorkka
Mulla 75% oikein.

Mulla samat 75% ja yhteen unohdin laittaa mitään.. :)

Kieli oppi päinhelvettiä.. ;)

Oikeinkirjoituksesta

Mustaonaivansamakirjoittaakoyhteenvaieikunhankirjoittaaedessanaterilleentämäonjovittumaistaluettavaayksityttökirjoittikaikkitekstiviestitmullenäinenvastannutsattuneestasyystäyhteenkään

Originally posted by aidan

Pitäähän kielioppiin kiinnittää huomiota, kunhan ei mennä liiallisuuksiin. Minulle riittää kun tekstiä on helppo lukea ja yhdyssanat ja välimerkit ovat suunnilleen paikoillaan. Isojen alkukirjaimien käyttö ei ole pakollista.

Mielestäni tekstin nopean ja helpon luettavuuden ja ymmärrettävyyden kannalta pilkku- ja relatiivipronominivirheet ovat melko mitättömiä, mutta pisteiden ja isojen alkukirjaimien käyttö on tärkeää. Ajatus on paljon helpompi ymmärtää, kun se on ulkonäöllisesti pilkottu osiin sisältönsä mukaan. Yhdyssanat, pilkut ja joka/mikä -virheet pistävät ikävästi silmään ja särähtävät kielikorvaan, mutta harvemmin vaikeuttavat asian ymmärtämistä. Opetelkaa siis jakamaan teksti selviin virkkeisiin, jos ette sitä jo ole tehneet, kiitos. Niistä vaikeasti ymmärrettävistä teksteistä olikin täällä jo pari esimerkkiä lainattuna jostain muualta. Yleisesti ottaen täällä on riittävän hyvää tekstiä. Jatkakaa.

Kyllä mua alkaa vituttaa kun ei itse osaa enää yhtään äidinkieltä. Teen tässä parhaillaan työohjetta ja aloin miettimään että onko kierteenmuovaavakuusioruuvi yhdyssana? Perkele, pitäis mennä kai jollekin suomen kielen kurssille...

Jos haluaa "kielitaitojaan" parantaa niin suosittelen suomennetun filosofian lukemista (esim. Nietzsche on jopa viihdyttävää, kunhan jättää "Näin puhui Zarathustra"-höpinät lukematta). Lukioaikoina lueskelin paljon kaikkea "filosofista" tai sekalaista kansalle kirjoitettua tieteellistä materiaalia, lähinnä siksi että fiktiivisten kirjojen lukeminen tuntui ajanhukalta. Kirjoitustaidot kehittyivät näin nopeasti: Lukion 1. äidinkielen kurssin numero 7, viimeinen kurssi 10 ja laudatur kirjoituksista -- "hyvää tyyliä" apinoimalla sitä kieltä oppii suoltamaan paremmin :)

Aikojen aamuhämärästä tongin kuin tonginkin tällasen ja ihan vaan siksi että mun naama REPEÄÄ kun yhdyssanat kirjotetaan päin helvettiä!

käykää treenaamassa:
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/aidinkieli4b/yhdys.html

Mä ymmärrän että kun kirjoittaa nopeasti eikä kauheesti panosta oikeinkirjoitukseen niin tulee virheitä, mutta mistä johtuu että toistuvasti kirjoitetaan yhdyssanat väärin? Mulle ainakin opetettiin noi jo ihan pentuna ja vieläkin on muistissa. Netti ja tekstarit tappaa kieliopin?

jopas helpotti purkautua

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom