Tiedätkö miten yhdys sanat kirjoitetaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tarkemo sanoi:
Tällaiseen viestiketjuun on todella hankala kirjoittaa, kun tietää että jokainen sana tarkastetaan.

Että-sanan eteen tulee pilkku.

Minä otan tässä viestiketjussa varman päälle välttääkseni kirjoitusvirheet. Sanon vain yksinkertaisia sanoja. Aasi. Koira. Norsu. Muumipappatunturipöllö. Silakka.

/me pyyhkii hikeä otsaltaan

Mä olen ehkä liian innokas käyttämään pilkkua, joskus se tulee ihan turhiinkin paikkoihin. Johtuu varmaan siitä, kun olen vasta näin viime vuosina sitä oppinut käyttämään.

Kerran muuten näpäytin yhtä idioottiopettajaa, kun se kirjoitti "sähkön kulutus" vaikka eikö kiäliopillinen ilmaisu ole sähkönkulutus. :arvi:

Minua vituttaa suunnattomasti, kun tietyt henkilöt rupeavat pätemään pienimmistäkin kirjoitusvirheistä mitä tällä palstalla ilmenee.

Pahin on jos kirjottaa pitkän tarinan ilman kappalejakoja.. Kyl noi yhdyssanavirheet käy silmään. Eipä tolla nii väliä, kyllä sitä itekki tulee mokailtua :rolleyes:

/me nauraa haimansa seinälle

Silloin, kun joku ah-niin-kaikkitietävä saarnaaja, joka leikkii niin fiksua, tekee jonkun ihan alkeellisen kielioppivirheen ja Tomi tulee ja rankaisee, keihästää ja alistaa hänet kuin kojootin. Silloin pilkunnussinta on yhtä herkkua.

panza sanoi:
Pahin on jos kirjottaa pitkän tarinan ilman kappalejakoja.. Kyl noi yhdyssanavirheet käy silmään. Eipä tolla nii väliä, kyllä sitä itekki tulee mokailtua :rolleyes:

Vastakohtana se, että Enterin painallus on jokaisen lauseen jälkeen. Todella ikävää luettavaa.

RikuRiuku sanoi:
Minua vituttaa suunnattomasti, kun tietyt henkilöt rupeavat pätemään pienimmistäkin kirjoitusvirheistä mitä tällä palstalla ilmenee.
Tässä viestiketjussa käsittääkseni keskustellaan yhdyssanoista ja suomen kielen kieliopista, eikö totta? Jos tarkoitit "tietyillä henkilöillä" minua, niin näytäpä minulle pari viestiketjua, joissa meson kirjoitusvirheistä. Jätä tietenkin pois ne viestiketjut, joissa jo muutenkin käsitellään oikeinkirjoitusta ja kielioppia.

Tomi sanoi:
Jos tarkoitit "tietyillä henkilöillä" minua, niin näytäpä minulle pari viestiketjua, joissa meson kirjoitusvirheistä.

Paskapuhetta ja panettelua. Mun mielestä sä mesot ainoastaan silloin, kun joku kirjoittaa "suomen kieltä" väärin tai postittaa itsestään kuvia, joissa esiintyy 90-lukulaiset raidalliset salitrikoot tai vääränväriset uikkarit. :)

Hannibal sanoi:
Paskapuhetta ja panettelua. Mun mielestä sä mesot ainoastaan silloin, kun joku kirjoittaa "suomen kieltä" väärin tai postittaa itsestään kuvia, joissa esiintyy 90-lukulaiset raidalliset salitrikoot tai vääränväriset uikkarit. :)
Ilman sinua, parahin Hannibal, kirjoittaisin vieläkin "Suomenkieltä". :love:

Tomi sanoi:
Tässä viestiketjussa käsittääkseni keskustellaan yhdyssanoista ja suomen kielen kieliopista, eikö totta? Jos tarkoitit "tietyillä henkilöillä" minua, niin näytäpä minulle pari viestiketjua, joissa meson kirjoitusvirheistä. Jätä tietenkin pois ne viestiketjut, joissa jo muutenkin käsitellään oikeinkirjoitusta ja kielioppia.

Siellähän ne topicit lymyää jossain. En jaksa ruveta niitä etsimään, sillä näytät itsekkin jo tiedostavan sen, että mesoat kirjoitusvirheistä. Miksi muuten olisit tämän "tietyt henkilöt" kommentin juuri itseesi ottanut? Kukaan muu siihen ei tarttunut.

Scud sanoi:
Krusisifisikiksi puhuu asiaa. ÄLKÄÄ PERHANA KIRJOITTAKO ISOILLA KIRJAIMILLA, USKOMME PIENEMMILLÄKIN!!! Vesihiisi sihisi...
Ärsyttää tälläinen yleistäminen. Miten niin "me" uskomme? Ketkä "me"? Puhu vain omasta puolestasi. Mä en ainakaan usko.

RikuRiuku sanoi:
Siellähän ne topicit lymyää jossain. En jaksa ruveta niitä etsimään, sillä näytät itsekkin jo tiedostavan sen, että mesoat kirjoitusvirheistä. Miksi muuten olisit tämän "tietyt henkilöt" kommentin juuri itseesi ottanut? Kukaan muu siihen ei tarttunut.
Hohhoijaa. En ole ikinä ensimmäisenä nussimassa pilkkua. Helvetin tyhmää väittää jotain ja todeta siihen perään, että "siellähän ne topicit lymyää jossain..." Nussin mielelläni pilkkua niissä threadeissa, joissa on aiheena oikeinkirjoitus ja kielioppi. Doping-puolelle olen muutaman kerran korjannut jostain lääkeaineiden päin helvettiä olevista nimistä, mutta se on ennemminkin palvelus kuin ilkeilyä. Helpompi etsiä faktaa, kun tietää miten esim. kolesteroli kirjoitetaan. :wall:

Oli pakko kaivaa tämä topic esiin. Mistä johtuu että kirjoittajat eivät oikolue omaa tekstiään ennen tuon vastaus -näppäimen painamista? Ei toki pienet kämmähdykset haittaa ollenkaan, mutta jos teksti on yhtä pitkää merkkiriviä ilman isoja alkukirjaimia, pilkut puuttuu, kysymysmerkkejä(tai pisteitä) on miljoona peräkkäin ja hymiöt ovat lähinnä vain hauskan animaation takia tekstin keskellä ja niitä on jokaisen lauseen lopussa.

Teksti menee jossain vaiheessa jo täysin lukukelvottomaksi. Lähinnä vain selaa postauksen ohi, kun näkee että se on kirjoitettu ilman minkäänlaista panostusta. Usein tälläiset postit ovat myös trolleja tai kirjoitettu hirveässä luomisen hurmoksessa. Onko kaikilla niin kiire etteivät he voi painaa sitä shift -näppäintä isoa alkukirjainta varten tai lukea kirjoitustansa läpi ennen kuin lähettävät sen?

Minulla on ainakin paha tapa painaa vastaus -näppäintä ennen kuin luen oman tuotokseni, sen jälkeen sitten saakin pariinkin kertaan korjata tekstiä. Yksi paha moka voi olla kans että silmät ristissä kirjoittaa niin kuin minä nyt. Väsymys sai ilmeisesti aikaan myös tämän nipottavan tekstin.

jarhu sanoi:
vastaus -näppäimen

shift -näppäintä

vastaus -näppäintä
Ylimääräisiä välilyöntejä havaittavissa. Oikeat kirjoitusasut siis "vastaus-näppäimen", "shift-näppäin" ja "vastaus-näppäintä".

Kylläkin esim sanan shift lock -näppäin kanssa tulee tuo ylimääräinen välilyönti, koska näppäin-sana "sitoo" kaksi edeltävää sanaa itsensä kanssa. Väärin on taas sanoa shift lock-näppäin, koska nyt lock-näppäin on tuossa oma sanansa. Myös usein nähty omega-3-rasvahappo kirjoitetaan juuri noin ilman välejä, koska omegaa ja kolmosta sitoo tavuviivat.

Mä en muista tiedä, mutta itse olen lukihäröinen, enkä siis oikein osaa kirjoittaa tai lukea suomen kieltä aina oikein, mutta kyllä se sieltä tulee kun vähän potkii :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom