The Game Changers (kasvisruokavalio)

''These results suggest that the dietary intakes of the vegan recreational runners in the study were deficient in some key nutrients whilst being above target RNI in other nutrients. Therefore, careful planning is required to normalize nutrient intake and achieve a balanced diet. This paper presents dietary recommendations to address key nutrient deficiencies in the vegan diet to improve health and performance''

Nutritional Deficiencies in Vegan Runners: A Comparison of Actual Versus Recommended Nutritional Intake and Dietary Recommendations

 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kuuluu kummia. Ihan fiksuna pitämäni työkaveri päätti ottaa osaa johonkin vegaanihaasteeseen. Onkohan se nyt pari viikkoa tai jotain kasvisruokavaliolla. Ei siinä vielä mitään, se ei tee ihmisestä vähemmän fiksua tai muutenkaan huonompaa, mutta siitä en sitten osaa sanoa kun se on alkanut höpöttää, että vegaanit perustelee ruokavaliotaan sillä, että liha jää suolistoon mätänemään vuosiksi ja aiheuttaa kaikenlaisia tulehduksia ja että muistisairauksia ei oikeasti ole olemassa, vaan lihan syönti on syy siihenkin. En lähtenyt väittelemään, koska se tietysti toistaa vain (tyttäreltään) kuulemia "faktoja" eikä tiedä itse aiheesta. Meinasin kyllä ottaa kierroksia ja kysyin että ei kai se suorilta usko noin ilmiselvää vegaanipropagandaa?

Mutta löytyisikö täältä apua noiden väitteiden kumoamiseen? Koska mun mielestä veganismi ja vegetarismi on kyllä ihan hienoja juttuja, mutta jos ihmisiä aletaan käännyttämään pseudotieteellisen paskapuheen avulla, niin se on jumalauta väärin ja sille laitetaan stoppi. Nyt.
 
Nyt kuuluu kummia. Ihan fiksuna pitämäni työkaveri päätti ottaa osaa johonkin vegaanihaasteeseen. Onkohan se nyt pari viikkoa tai jotain kasvisruokavaliolla. Ei siinä vielä mitään, se ei tee ihmisestä vähemmän fiksua tai muutenkaan huonompaa, mutta siitä en sitten osaa sanoa kun se on alkanut höpöttää, että vegaanit perustelee ruokavaliotaan sillä, että liha jää suolistoon mätänemään vuosiksi ja aiheuttaa kaikenlaisia tulehduksia ja että muistisairauksia ei oikeasti ole olemassa, vaan lihan syönti on syy siihenkin. En lähtenyt väittelemään, koska se tietysti toistaa vain (tyttäreltään) kuulemia "faktoja" eikä tiedä itse aiheesta. Meinasin kyllä ottaa kierroksia ja kysyin että ei kai se suorilta usko noin ilmiselvää vegaanipropagandaa?

Mutta löytyisikö täältä apua noiden väitteiden kumoamiseen? Koska mun mielestä veganismi ja vegetarismi on kyllä ihan hienoja juttuja, mutta jos ihmisiä aletaan käännyttämään pseudotieteellisen paskapuheen avulla, niin se on jumalauta väärin ja sille laitetaan stoppi. Nyt.
The widely held myth that meat hangs around longer than other foodstuffs probably stems from the fact a high-protein diet results in a lot of leftover ammonia, which must be removed in the form of urea by the kidneys. This uses extra water and if you don’t drink more to compensate, the dehydrating effect can result in constipation. But in a normal, omnivorous diet, the meat will complete its journey through your digestive system in 12 to 48 hours, along with everything else.


Tulehdukset on ihan helvetin monimutkasia asioita. Ja riippuu kontekstista. Ellei joku bakteeri sitä aiheuta(lue ruokamyrkytys) niin ylipaino, ja niin kutsuttu paska ruoka sitä tulehdusta aiheuttaa. Aika vähä lihasia nuo keksit, sipsit, karkit jne ovat. :D Se on kyllä ihan hyvä, että kasviksia, hedelmiä ja marjoja syyää.

Eli ei pidä paikkaansa. Ihmiselimistössä on entsyymiä joka on sitä varten, että se prosessoi lihaa. Nimeltään pepsiini.

edit. yleensä ruokavalioihin liittyy kultteja. Ne on ku uskontoja monesti.

edit. 2
yks argumentti on pyytää heidän mennä kertomaan neurologeille ja aivokirurgeille sekä alzheimerin tutkijoille, että teette ihan turhaa työtä; syy on liha. Pääsevät pokkaamaan nobel palkinnon kimpassa.. kuinka todennäköistä? :D
 
Viimeksi muokattu:
Mä syötän meidän koiralle vain lihaa. 99% kanaa ja 1% jauhelihaa.
Aina kun annan jauhelihaa niin normaali ulosterytmi järkkyy ja volyymi pienenee. Lopputuloksena on yleensä täysimusta rusina päiviä myöhemmin.

En tiedä mikä tän "myytin" taustalla on, mutta näin tyhmänä taviksena tulee heti mieleen, että se liha sulaa siellä suolessa todella paljon hitaammin, kuin kana.
 
Mä syötän meidän koiralle vain lihaa. 99% kanaa ja 1% jauhelihaa.
Aina kun annan jauhelihaa niin normaali ulosterytmi järkkyy ja volyymi pienenee. Lopputuloksena on yleensä täysimusta rusina päiviä myöhemmin.

En tiedä mikä tän "myytin" taustalla on, mutta näin tyhmänä taviksena tulee heti mieleen, että se liha sulaa siellä suolessa todella paljon hitaammin, kuin kana.
No kokeiles itse äärimmäisen yksipuolista ruokavaliota ja syö sen jälkeen jotain muuta. Jo on kumma ellei mene pakki sekaisin, joko kuralle tai kovalle.

Yhtä hyvin tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että jauheliha sulaa niin paljon paremmin ettei siitä jää jätettä, eli ulostemassaa. Anoppikin heitti kerran omalla logiikallaan aika jäätävän, kun ihmeteltiin miksi koira ei vääntänyt päivässä kuin yhdet paskat vaikka oltiin monta tuntia ulkona, niin hänen mukaansa se johtui siitä, että se on kuluttanut ruoasta kaiken energian eikä sitä riittänyt enää kakaksi. Olin ihan hiljaa...
 
Koira kun siirtyy nappuruoasta (jotka usein sisältää melko reilusti hiilareita ja muita ihmeellisyyksiä) lähes 100 %:lle eläinperäiselle ravinnolle, niin ulostekerrat ja -määrät vähenee ja pienenee selkeästi. Yleensä se on kerran päivässä jööti ja määrä on hämmästyttävän vähäinen siihen nähden mitä menee kurkusta alas.
 
Taisin kirjoitella joskus aiemmin siitä avannepotilaasta, joka esitteli pussin sisältöä eri ruokien syönnin päälle. Liharuoat ei pahemmin pussissa näkyneet vaan sulamattomia kasvisruokien jäännöksiä siellä oli.
Liha sulaa ja imeytyy todella tehokkaasti. Johan sen maalaisjärkikin sanoo, kun asiaa vähän miettii.

Huomaahan sen itsekkin, että kun jättää sulamattoman ruuan minimiin, niin se on max kerran päivässä teflon paketti minkä tarvii vessassa käydä tipauttamassa. Sitten vegaanit jotka juoksee muutaman tunnin välein varpusparvella. Kumpi se nyt tuntuu sitten oikealle🤔
 
No kokeiles itse äärimmäisen yksipuolista ruokavaliota ja syö sen jälkeen jotain muuta. Jo on kumma ellei mene pakki sekaisin, joko kuralle tai kovalle.

Yhtä hyvin tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että jauheliha sulaa niin paljon paremmin ettei siitä jää jätettä, eli ulostemassaa. Anoppikin heitti kerran omalla logiikallaan aika jäätävän, kun ihmeteltiin miksi koira ei vääntänyt päivässä kuin yhdet paskat vaikka oltiin monta tuntia ulkona, niin hänen mukaansa se johtui siitä, että se on kuluttanut ruoasta kaiken energian eikä sitä riittänyt enää kakaksi. Olin ihan hiljaa...

Huom en sanonut huonommin vaan hitaammin.

Tämän huomasi vielä erittäin hyvin kun koirani sai lääkkeet. Kun annoin lääkkeet kanan kanssa kaikki oli ok, mutta kun annoin jauhelihan kanssa, niin tuli sivarit ja sivarit tulee liika-annostuksella. Eli lääke imeytyi enemmän jauhelihan kanssa (oli pakko kun ei suostunut lääkkeitä syömään aluksi kuin jauhelihalla)

Eli oma empiirinen eläinkokeeni kertoo minulle, että jauheliha imeytyy paremmin eli isommilta osin syödystä, mutta se kestää tolkuttoman kauan ja tämä kai olikin se suoli asiantuntijoiden esittämä ongelma. Ei ilmeisesti oe hyvä asia että se safka lilluu suolen seinämilla todella kauan.
 
Eli oma empiirinen eläinkokeeni kertoo minulle, että jauheliha imeytyy paremmin eli isommilta osin syödystä, mutta se kestää tolkuttoman kauan ja tämä kai olikin se suoli asiantuntijoiden esittämä ongelma. Ei ilmeisesti oe hyvä asia että se safka lilluu suolen seinämilla todella kauan.
Tai ehkä vain tulkitset koiran suolen toimintaa väärin. Jos nyt puhutaan tuosta, että liha jäisi suolistoon pitkäksi pitkäksi aikaa mätänemään, niin ei se nyt sillä tavalla kyllä mene, että kaikki muu ruoka ohittaa sen lihan suolistossa ja liha sen kuin hengaa siellä. Kyllä ne kulkee ihan suolen liikkeiden mukaan eteenpäin siinä järjestyksessä missä ne on sinne menneetkin ja tulevat siinä järjestyksessä ulos.
 
Ja ehkäpä koiran ja ihmisen elimistöjen vertailu ei muutenkaan ole kovin hyödyllistä, toinen lähtökohtaisesti lihansyöjä ja toinen monentyyppiseen ruokavalioon sopeutunut sekasyöjä. Käsittääkseni koiran ruuansulatuselimistö poikkeaa ihmisen vastaavasta jo pituudeltaankin. :unsure:
 
Tai ehkä vain tulkitset koiran suolen toimintaa väärin. Jos nyt puhutaan tuosta, että liha jäisi suolistoon pitkäksi pitkäksi aikaa mätänemään, niin ei se nyt sillä tavalla kyllä mene, että kaikki muu ruoka ohittaa sen lihan suolistossa ja liha sen kuin hengaa siellä. Kyllä ne kulkee ihan suolen liikkeiden mukaan eteenpäin siinä järjestyksessä missä ne on sinne menneetkin ja tulevat siinä järjestyksessä ulos.

Mikä muu ruoka, juurihan sanoin että syötän vain yhtä ruoka-ainesta päiviä kerralla monta päivää putkeen.

Missä muualla olet koskaan nähnyt vastaavaa koetta?
 
Ja ehkäpä koiran ja ihmisen elimistöjen vertailu ei muutenkaan ole kovin hyödyllistä, toinen lähtökohtaisesti lihansyöjä ja toinen monentyyppiseen ruokavalioon sopeutunut sekasyöjä. Käsittääkseni koiran ruuansulatuselimistö poikkeaa ihmisen vastaavasta jo pituudeltaankin. :unsure:

Voi olla, mutta käsittääkseni koiralla on "parempi" ruoansulatus kuin ihmisellä.
 
Mikä muu ruoka, juurihan sanoin että syötän vain yhtä ruoka-ainesta päiviä kerralla monta päivää putkeen.

Missä muualla olet koskaan nähnyt vastaavaa koetta?
No mitä itse syöt päivän aikana? Jääkö sun syömä liha sinne suoleen ja kaikki kasvikunnan tuotteet tulee sen ohi? En puhu sun koirasta vaan ihmisestä jolla on normaali ruokavalio. Silloin koira jolla on äärimmäisen pelkistetty ruokavalio, on äärimmäisen huono vertailukohta.
 
No mitä itse syöt päivän aikana? Jääkö sun syömä liha sinne suoleen ja kaikki kasvikunnan tuotteet tulee sen ohi? En puhu sun koirasta vaan ihmisestä jolla on normaali ruokavalio. Silloin koira jolla on äärimmäisen pelkistetty ruokavalio, on äärimmäisen huono vertailukohta.

Kyllähän sinne seinämille sitä tavaraa kertyy.

Erityisesti naudanliha ja suklaa on mainittu olevan niitä pahimpia.

Tämän takia koitan syödä mahdollisimman paljon kaskviksia kun näitä ruokia syön. Enkä myöskään itse välttele näiden syöntiä, päinvastoin nyt syön niitä enemmän kuin koskaan kun ketolla olen.
Naudanlihaa paljon kuluttavana tulee kuitenkin tiedostaa se, että suolisyövän riski siinä nousee ja kuitu on näytety olevan siinä avuksi.

Jokainen tablaa tyylillään, mutta ei kannata vähätellä tiettyjä asioita tai haudata niitä. Avoimuus ja tiedostaminen on asiassa kun asiassa paikallaan.
 
Noista olisin kyllä eri mieltä ellet jotai ihan uutta pätevää tutkimusta ole löytänyt. Epidemiologiset ohitan näissä heti koska liikaa muuttujia.
Joo syy-yhteys on löydetty, tätä ei tiedepiirit kyseenalaista mutta syy-seurausta ei tiedetä.

Onko syy; punastalihaa syövät todennäkösemmin ylipainosia? SYy ylipaino?
Onko syy, punastalihaa syövät grillaavat sen mustaks jenkeissä? syy pah yhdisteet?
Onko syy, punasen lihan hemiraudan hemimolekyyli?
Onko syy punasen lihan nitriitti?
Onko syy punasen lihan suurkuluttajat tupakoi enempi?
Onko syy, punasen lihan suurkuluttajat on passiivisempia?
käyttävät enempi alkoholia?
Syövät vähemmän kasviksia ja marjoja?
syövät vähemmän kuitua?
jnejne. monta muuta kysymystä mulla ois myös...

mutta silti en lähtis kilotolkulla päivässä syömään. Järkipäässä.
 
Koira kun siirtyy nappuruoasta (jotka usein sisältää melko reilusti hiilareita ja muita ihmeellisyyksiä) lähes 100 %:lle eläinperäiselle ravinnolle, niin ulostekerrat ja -määrät vähenee ja pienenee selkeästi. Yleensä se on kerran päivässä jööti ja määrä on hämmästyttävän vähäinen siihen nähden mitä menee kurkusta alas.
Sama ihmisellä.
 
Back
Ylös Bottom