Testosteronit tapissa, natuna!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hene-
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tervehdys,

Sen verran omituinen tapaus (kai) että ajattelin hieman jakaa tilannettani myös muille, jospa vaikka jollain olisi joskus ollut samalaista. Ja kun täältä tietoa löytyy, niin jospa joku osaisi auttaa.
Olen 23-vuotias, salilla on tullut käytyä aktiivisesti kohta vuosi. En ole koskaan käyttänyt minkäänlaisia aineita mitkä vaikuttaisivat hormonitasoihin yms.
Käytän pelkästään lisäravinteina FASTin MASS2:sta ja FASTin Kreatiinia.

Eli, asiaan: Huomasin tuossa ~4kk sitten että vasemassa rinnassa, nännipihan takana tuntuu jokin pieni kyhmy, pahkura. Sen vielä jonkin verran kasvettua päätin marssia lääkärin puheille. Lääkäri taasen marssitti mut ultraan kuvattavaksi, jossa sitten todettiin että kyseessä on gynekomastia, jota saattaa esiintyä murrosikäisillä, ja sitten sellaisilla jotka käyttävät steroideja, enkä kuulu kumpaankaan kastiin..
Joten, kävin labrassa jossa ottivat verokokeet. Tuloksia odotellessa huomasin että myös oikeaan rintaan kasvoi pieni patti.
Tulokset tuli, jalat alle ja lääkärin luo. Testosteronitaso oli aika huima, yläraja miehellä on (jos en nyt ihan väärin muista) 140? Kun taasen minulle veritulokset antoivat luvun 302. Tuplat mitä normaalisti ylärajana!
Lääkärin kanssa sovittiin että hän selvittää asiaa ja informoi minua. Puhetta oli jo uusista verikokeista ja jopa ultrasta, jossa tutkittaisiin virtsatiet ja kivekset.
Aika moneen kertaan olen joutunut todistelemaan etten käytä mitään "väkevämpiä" aineta.

Eihän tuo FASTin protsku voi mitenkään vaikuttaa testosteronitasoon?! Lääkäritkin tätä kummastelivat.
Onkohan kenelläkään muulla vastaavasta kokemuksia?

hene, ilmeisesti sulla on otettu vapaa testo, eli S-Testo-V?

Siinä raja-arvot on miehillä 150-500, joten ihan normaali tuo arvo on.

Jotain sekaannusta siinä aluksi oli, sanoivat että minulla on normaalit arvot. Kaivettuaan paksun opuksen, lääkäri totesi että arvot ovatkin pitkästi yli normaalin ylärajan.
Eli ei ilmeisesti ollut tuo vapaa testo.

En kyllä olisi niin hanakasti onnittelemassa. Tuo ei kuitenkaan välttämättä ole kovin terveellistä. Ylenpalttiset testosteronitasot voivat esimerkiksi johtua kivessyövästä.

Jotain sekaannusta siinä aluksi oli, sanoivat että minulla on normaalit arvot. Kaivettuaan paksun opuksen, lääkäri totesi että arvot ovatkin pitkästi yli normaalin ylärajan.
Eli ei ilmeisesti ollut tuo vapaa testo.

Otapas hene selville nuo labran tulokset. Eli mitä on mitattu ja mitkä ovat arvot. Spekuloidaan sitten enemmän.

Jos arvot tosiaan ovat yläkantissa, niin ei välttämättä kannata innostua asiasta. Syy täytyy selvittää ja sitten miettiä jatkoa. Liian korkeilla testotasoilla esim. eturauhanen kasvaa taatusti...

hene, ilmeisesti sulla on otettu vapaa testo, eli S-Testo-V?

Siinä raja-arvot on miehillä 150-500, joten ihan normaali tuo arvo on.

"
Testosteroni, vapaa
S -Testo-V (2736)

Viitearvot....naiset .........miehet
........ ........pmol/l.........pmol/l
15-39 v...... 2.8-11.0..... 60.0-140.0
40-59 v...... 1.0-9.0.......45.0-115.0
>60 v......... 0.7-8.0.......30.0-90.0"

Lähde: http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10424&char=t

Tuon laboratoriokirjan mukaan olisi reilusti tuplat eli viitealueen ulkopuolella, jos kyseessä on testosteroni, vapaa (S-Testo-V)

Jos taas kyseessä olisi ollut S -TestoVL
S -Testosteroni, vapaa, laskettu

Viitearvot: 155 - 800 pmol/l,

olisi tuo arvo viitealueen sisäpuolella.

Lähde: http://www.vshp.fi/medserv/klkemi/fi/ohjekirja/0041.htm

Joo, täytyy selvittää ne tulokset.
Itse en ole kyllä lainkaan innoissani tästä, alusta lähtien tämä asia on stressannut, koska tiedän että jotain on vialla.
Ei mulle muuten noita patteja olisi tullut.. eikä testosteronitasot olisi noin kovat.

On muuten aika suuret vaihtelut. Varsinkin tuossa jälkimmäisessä, vai onko se jotenkin enemmän sidoksissa vuorokauden aikaan yms.? Edeltävässäkin suurimmalla ja pienimmällä eroa yli kaksinkertaisesti?

Mutta ketjun aloittajalle onnea matkaan ettei ole mitään vakavampaa. :piis:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jeps, eli verestä mitattiin testosteroni, vapaa.
Eli juurikin JohnnyB:n mainitsema. Joten korkealla on.. ja pahasti.

etteteete, terveyskeskukset eivät ala mittaamaan ilman syytä. Yksityisellä tämä sitten taas onnistuu, korvausta vastaan.

S -Testo-V (2736)

Tuon laboratoriokirjan mukaan olisi reilusti tuplat eli viitealueen ulkopuolella, jos kyseessä on testosteroni, vapaa (S-Testo-V)

kannattaa huomioida myös se, että laboratoriotutkimuksissa on eroja eri paikoissa juuri noiden viitearvojen suhteen, riippuen siitä missä on mitäkin tutkittu. eli tuo natun mainitsema 150-500 pitää myös ihan yhtä hyvin paikkansa, ja joidenkin laboratorioiden mittauksissa se raja-arvo menee korkeammallekin - aivan kuten joidenkin laboratorioiden mittauksissa on varmaankin käytössä tuo raja mitä jb laittoi tuohon. esim :

vapaa :

http://www.medix.fi/do.xsp?viewType...ectType=product&directoryType=&productOID=344

laskettu :

http://www.medix.fi/do.xsp?viewType...ectType=product&directoryType=&productOID=343

joissa arvot menisi henen kohdalla nätisti kohdalleen.

eli ei voida oikein alkaa spekuloimaan noista luvuista, kun ei tiedä mitä arvoja käytetään henen tapauksessa viitearvoina - varsinkaan kun tuo henen mainitsema lekurikaan ei kovin tietäväiseltä vaikuttanut tuon asian suhteen. :rolleyes:

toivotaan kuitenkin että kaikki on hyvin, ja eiköhän tuo selvinnekin. :thumbs:

edit. etteteete, noista linkeistä ne naistenkin viitearvot näkyy.

"
Testosteroni, vapaa
S -Testo-V (2736)

Lähde: http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10424&char=t

Lähde: http://www.vshp.fi/medserv/klkemi/fi/ohjekirja/0041.htm

Nyt pitää kyllä löytää selvyys noihin raja-arvoihin! Soitin terveyskeskukseen ja kysyin omia tuloksiani viimeisen parin vuoden ajalta. Minulta on mitattu joka kerralla nimen omaan S-testo-V, jota varten otettiin oma putki verta. Raja-arvoiksi on lääkärin toimesta merkattu 150-500!? WTF?

Viimeisin tulos minulla on 14.2.2006 mitattu S-testo-V 303.

Kysyin hoitajalta nimen omaan, onko kyseessä S-testo-V vai S-Testo-VL, ja kyseessä papereiden mukaan on nimenomaan testo ilman L:ää.

Onko minullakin siis todellisuudessa liian korkeat arvot? :eek:

Edit: taicaviitta ehtikin jo kommentoida asiaa...

Ei mulle muuten noita patteja olisi tullut..

no eipä gyno mikään varma merkki siitä ole että jokin olisi pielessä. toki jos sinne kasvaa pingispallon kokoiset patit niin sitten onkin syytä huolestua mutta kyllä sinne voi gynoa ilmestyä ilman mitään vakavaa tai vaarallista.

Suositut

Back
Ylös Bottom