Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Periaatteessa olen ollut e-pillereihin suht tyytyväinen, mutta periaatteessa niiden tuomat lisäkilot/syömistuntemukset ja heikompi lihastarttuvuus ovat saaneet miettimään muita vaihtoehtoja. Aiemmin kuparikierukka kiinnosti vähän, mutta viime aikoina lukenut siitä paljon huonoa.

Mulle kävisi sterilointikin, on ihan selvää ettei tästä kohdusta tarvi laittaa lasta maailmaan. Onko tällä palstalla sattumoisin ketään, joka olisi ottanut vanhanlaisen tai uudemman (Essure) tekniikan steriloinnin, jotta pääsisi eroon e-pillereistä? Millaisia kokemuksia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miustakaan ei mutsia tehdä ja tämän päätöksen oon tehnyt jo 15 vuotiaana. Nyt ikää reilu kolmekymmentä eivätkä ajatukset ole muuttuneet, joten kävin about pari vuotta sitten paikallisella julkisen puolen poliklinikalla tiedustelemassa steriloinnista. Olin etukäteen selvittänyt eri vaihtoehtoja ja olin ajatellut juurikin tuota Essurea. Miuta haastatteli kaksi lääkäriä jotka molemmat tarjosivat muita vaihtoehtoja; hormonit ja kierukat jne. steriloinnin sijaan. Sterilointi on kuulemma ERITTÄIN huono vaihtoehto, mitään perusteluita tuolle en saanut. Essurea kieltäydyttiin laittamasta, ja minulle sanottiin että saan "tyytyä" perinteiseen operaatioon, joka siis tehdään nukutuksessa vatsanpeitteiden läpi. Siihenkin piti vielä erikseen keissiin osallistuneen nuivan 50-v sairaanhoitajan nyrpeästi kommentoida, että varmasti tulee huono olo operaatioista, komplikaatioitakin saattaa tulla ja tulet varmasti vielä katumaan. Olin siihen että just joo...kun tivasin miksei essure-menetelmää voida laittaa (tehdään paikallispuudutuksessa eikä tarvitse puhkoa vatsanpeitteitä), niin siihen ei osattu sanoa mitään muuta perusteita kuin "huono vaihtoehto".

Yksityisellä Essure maksaa 1800-2000 Euroa. Olisi tosiaan kiinnostavaa kuulla mielipiteitä, jos jollakin tuo operaatio on suoritettu.

Periaatteessa olen ollut e-pillereihin suht tyytyväinen, mutta periaatteessa niiden tuomat lisäkilot/syömistuntemukset ja heikompi lihastarttuvuus ovat saaneet miettimään muita vaihtoehtoja. Aiemmin kuparikierukka kiinnosti vähän, mutta viime aikoina lukenut siitä paljon huonoa.

Mulle kävisi sterilointikin, on ihan selvää ettei tästä kohdusta tarvi laittaa lasta maailmaan. Onko tällä palstalla sattumoisin ketään, joka olisi ottanut vanhanlaisen tai uudemman (Essure) tekniikan steriloinnin, jotta pääsisi eroon e-pillereistä? Millaisia kokemuksia?
 
Täällä on kanssa yksi joka painii hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen kanssa. Olen käyttänyt yhdeksän vuotta evra-ehkäisylaastaria hyvällä menestyksellä, ja nyt vuoden ehkäisykapselia. Vaihdoin keltarauhashormoniehkäisyyn siitä syystä että kärsin ajoittain aurallisesta migreenistä. Ennen kapselin asentamista migreenikohtauksia oli ehkä 1 kolmessa vuodessa, eli todellatodella harvoin. Nyt kuluneen vuoden aikana olen saanut niitä useita. Tämän lisäksi keväällä alkoivat selittämättömät rytmihäiriöt, joita tutkittiin perusteellisesti mutta mitään vikaa ei löytynyt. Rytmihäiriöt eivät ole yhteydessä fyysiseen rasitukseen, vaan saattavat tulla milloin vain. Esimerkiksi nyt koneella istuessa sydän heittää miten sattuu. Olen myös saanut kaksi flimmerityyppistä tykytyskohtausta, myöskin levossa.

Muuten minulle on aina sopinut nämä hormoniehkäisyt. En koe että ne vaikuttaisivat mielialaani -vaikka mistä sen tietää kun olen käyttänyt niitä koko aikuisikäni! Minulla ei myöskään esiinny tiputteluvuotoa tai haluttomuutta. Paino on noussut jonkin verran, ja selluliittiä on tullut lisää reisiin.

Harrastan paljon liikuntaa ja käyn salilla aktiivisesti, ja nämä vaivat alkavat vähän kyllästyttää. Kävin yksityisellä gynellä juttelemassa epäilyksistäni, mutta hänen mielestään keltarauhashormoni ei voi aiheuttaa migreeniä tai rytmihäiriöitä. Myönsi että voi kyllä rasittaa kroppaa ja saada sitä kautta oireita aikaiseksi, mutta suoranaista linkkiä ei ole. Sain reseptin Propraliin, jonka pitäisi ehkäistä migreeniä ja rytmihäiriöitä. Nyt on vain sellainen olo että koitetaan lääkkeillä peittää oireita eikä mietitä niiden syytä. En hakenut vielä reseptiä. Gyne myös varoitti, että kapselin poistaminen voi myös pahentaa migreenikohtauksia, kun hormonit pääsevät kunnolla jylläämään kuukautisten aikaan (?).

Luin netistä että keltarauhashormoni voisi vaikuttaa estrogeenin määrään vähentävästi, ja tästä seuraisi vaihdevuosien kaltaisia oireita? Olen kyllä valittanut että ehkäisykeinon vaihdoksen myötä hiki on alkanut haista pahalle, ja heräilen yöllä välillä hikisenä. Ikää on kuitenkin vain 27, eli ei ole tullut aikaisemmin tällainen mieleen.

Onko muilla tullut keltarauhashormoniehkäisystä vastaavia oireita? Ja päästiinkö niistä hormonaalisen ehkäisyn lopettamisella?
 
Kaikenlaista on täälläkin kokeiltu vaihtelevin tuloksin. Seuraa avautumista.

Ensin oli Meliane-pillerit. Olin nuori ja kokematon enkä osannut edes ajatella sivuvaikutuksia. Fyysisesti kaikki meni hyvin, mutta sain hirveitä itkukohtauksia. Kävelin yksin kotiin poikaystävän luota ja vollotin täyteen ääneen, kun se ei taaskaan ollut osannut lukea ajatuksia. Silloin se jostain syystä tuntui ihan perustellulta, normaalilta käytökseltä. Jälkeenpäin olen tajunnut, että ei ollut.

Yhdistettyäni lopulta nämä asiat pienessä päässäni, kun ehkäisy taas tuli seuraavassa vakavassa suhteessa ajankohtaiseksi, keskustelin asiasta gynen kanssa. Sain Yasmin-pillerit, joiden piti olla vähänhormonisempia kuin Melianet. Näitä asioita on vaikea arvioida objektiivisesti, mutta luulisin, että Yasminit eivät olleet aivan yhtä pahat kuin Melianet. Olin kuitenkin tullut hirveän varovaiseksi asian suhteen, ja tuntui, että Yasminit kuitenkin vaikuttivat mielialaan. Lisäksi tässä suhteessa oli monista eri syistä epäsäännöllisemmin seksiä, ja pillerit tuppasivat unohtumaan tämän tästä. Kun suhde loppui niin nakkasin hyvillä mielin Yasminit roskiin.

Seuraavassa suhteessa menin taas gynelle kartoittamaan vaihtoehtoja. Tällä kertaa kokeiltiin Nuvaringiä. Itse pidin siitä, mutta mies valitti sen tuntuvan yhdynnässä. Piti aina ottaa se pois, ja seksin jälkimainingeissa oli turhan helppo unohtaa laittaa se takaisin. Lisäksi ärsytti miehen valitus asiasta. En pidä sitä kovin reiluna, että joutuu yksin kantamaan vastuun ehkäisystä ja pumppaamaan itseensä ties mitä hormoneja ja sitten vielä valitetaan. Suhde loppui, mutta jatkoin vielä Nuvaringin käyttöä, kun niitä nyt oli jäljellä. Sitten kuitenkin iski omituinen huono tunne alapäähän, vähän kuin olisi ollut virtsaputken tulehdus tuloillaan, ja tätä jatkui viikon ilman mitään muutosta. Otin renkaan pois, ja pikkuhiljaa tunne katosi. En tiedä, oliko renkaalla loppujen lopuksi mitään tekemistä asian kanssa, mutta siinä vaiheessa ei tehnyt mieli pitää mitään ylimääräistä sisällään. Osittain tämän takia ja osittain siksi, että rengas ei ilmeisesti anatomiani takia suostu asettumaan tarpeeksi levälleen, päätin luopua tästäkin ehkäisykeinosta.

Nyt on taas uusi suhde menossa, ja aika nopeasti mies alkoi vihjailla, että kortsut eivät ole kovin kivoja. Menin taas gynelle keskustelemaan vaihtoehdoista. Olin ajatellut ehkä kuparikierukkaa tai pistosta tms. Lopulta päädyin kuitenkin hormonikierukkaan. Asetus tuntui vähän ikävältä, mutta ei mitenkään ylitsepääsemättömästi. Ensimmäisellä seksikerralla kierukan narut raapivat miehen terskan sellaiseen kuntoon, että pariin päivään ei voitu harrastaa seksiä ollenkaan. Googlailin ja selvisi, että naruja voidaan lyhentää, mutta toisaalta lyhennetyt narut voivat raapia jopa enemmän. Toisaalta narut pehmenevät vähän ajan myötä. Päätin odotella vähän ennen lyhentämistä, ja parin viikon päästä mies sanoikin, ettei naruja enää tuntenut. Ensimmäisenä kuukautena oli niukkaa tiputtelua, sen jälkeen on ollut vain parina päivänä vähän veristä valkovuotoa, joka on ilmeisesti uudet "kuukautiset". Ihan kiva. Vähemmän kiva on, että seksihalut tuntuvat vähentyneen ja kostuminen on vaikeaa, mikä ei koskaan ole ollut ongelma. Joskus joudun tosissaan psyykkaamaan itseäni, että pystyn yhtään innostumaan seksistä. En taaskaan osaa sanoa, onko tämä nyt välttämättä kierukasta kiinni vai ei. Mistä helvetistä sitä tietää? En mä nyt oikein voi tuota kierukkaa heti poiskaan kiskoa, tulee vähän kalliiksi tuollaiset kokeilut. Ja mitä sitten jos johtuu kierukasta? Toisaalta vaikutus kuukautisiin, joita vihaan, on ollut todella positiivinen, ja ehkäisy olisi tällä hoidettu 5 vuodeksi. En mäkään niistä kumeista ole erityisen innostunut, saati sitten mies. Pitäisikö tässä nyt vaan lotrata liukkaria ja tsempata, vaikka aina ei niin hotsittaisi? Tuntuu vaan, ettei sen nyt ihan näinkään pitäisi mennä, kun suhdekin on vasta 6kk vanha.
 
Onko muilla tullut keltarauhashormoniehkäisystä vastaavia oireita? Ja päästiinkö niistä hormonaalisen ehkäisyn lopettamisella?

Hei, itsellä ainakin ilmestyi ihan puskista rytmihäiriöitä viime keväänä. Pikaisen juoksuspurtin jälkeen sydän saattoi yksinkertaisesti vain menettää rytminsä ja alkaa poukkoilemaan ihan miten sattui. Häiriöt saattoivat kestää useita minuutteja. Tutkittiin filmit ja röntgenit ja vastaukseksi sain että kärsin todennäköisesti vain stressistä. Propralia myös suositeltiin, en kylläkään sitä ottanut. Vaikka minulle kerrottiinkin, etteivät häiriöni olleet vaarallisia, niin koin elämänlaatuni huonontuneen huomattavasti, sillä rytmi alkoi poukkoilemaan vähintään kahdesti viikossa ja useimmin välittömästi rasituksen jälkeen ja toisinaan sen keskenkin.

Laskeskelin mahdollisia syitä ja koska yhdistelmä e-pillerini olivat ainoat päivittäin käyttämäni lääkkeet, aloin myös vähitellen epäillä niiden osallisuutta oireisiini. En kokenut olevani stressaantunut, mutta rytmihäiriöt jatkuivat. Samalla esiintyi toisinaan ohimeneviä puutumisoireita varpaissa, reisissä ja huulilla. Lopetin e-pillerit nyt 3 kuukautta sitten. Ensimmäiset 2 viikkoa kuluivat lopetuksen jälkeen samojen oireiden kanssa, mutta sen jälkeen minulla on ollut tasan yksi sydämen muljahdus. Yksi kuukausien aikana vs. kahdesti viikossa... Voi tietenkin olla että kyseessä on vain psyykkinen muutos tai että oireeni vielä tulevat palaamaan. Mutta voi olla myös että e-pillerini, joita olin syönyt 4 vuotta yhtäjaksoisesti, edesauttivat oireiden syntyä.

En muuten ole ikinä ennen arvostanut näin paljon sydämen hurjaa sykettä treenin jälkeen. Huikea tunne!
 
^mikset ottanut kuparikierukkaa? Kuinka pitkäaika meni , etteivät langat enää tuntuneet?

Kuparikierukka olisi gynen mukaan tehnyt kuukautisista runsaammat ja ajattelin, etten jaksa sitä. Luomukuukautisissa on mulle ihan tarpeeksi ja vähän liikaakin. Lankahommassa meni kai pari kolme viikkoa, etteivät tuntuneet enää ollenkaan. Pahin raapiminen meni kyllä ohi aika äkkiä. Ne langat on sellaiset siimamaiset, en sinänsä yhtään ihmettele, että sattui.
 
Aip, kuinka nopeasti sinulla ilmaantuivat nuo oireet ehkäisyn aloittamisen jälkeen? Ymmärsinkö oikein että olit jo käyttänyt ehkäisyä useamman vuoden, kunnes oireita tuli?
 
Voisin kertoa kokemuksia pillerien lopetuksesta. Jätin pillerit (Yasmin) siis lopullisesti 2012 kesäkuussa ja sen jälkeen kului n. 10-11 kuukautta, että oma kuukautiskierto palasi. Ensin kierto oli epäsäännöllistä, suunnilleen kahden kuukauden tauko aina välissä, mutta nyt syksyllä kaikki alkanut tasaantumaan normaaliksi. Aluksi iho muuttui aika huonoksi. Lopetuksen jälkeen kasvoihin tuli sellaista pientä ihmeellistä röpelöä, vähän kuin valkoista mustapäätä. Puristelu ei (tietenkään) auttanut, koska näpyt eivät sisältäneet oikeastaan mitään, niitä vain nousi ja meinasi mennä hermot. Kokeilin puhdistusmömmöjä, omega-3, MSM, D-vitamiinia, mutta omalla kohdalla ei juuri ollut apua. Maitotuotteita ja gluteenia syön harvoin joten sekään ei muuttanut paljon asiaa.

Totesin että nämä hormoninäpyt voi taklata ainoastaan kärsivällisyydellä ja ajalla. Ja niin siinä kävi. Nykyään näppyjä tulee ennen ovulaatiota (ihan perusnäppyjä muutama), mutta siinä se oikeastaan onkin. Ihon kunto toki pikkuisen huonompi kuin ennen pillereitä, mutta silti oikein hyvä. Pillerien aikaan iho oli kuitenkin lähes täydellinen. Muita oireita lopetuksen jälkeen oli hervoton migreeni noin 2-3 viikon jälkeen lopetuksesta. Vähitellen tapahtuva painon lasku ja rasvan katoaminen, etenkin reisien ja keskivartalon alueelta plus rintojen pieneneminen. Nykyään rinnat ovat taas täyttyneet normaaleiksi. Lisäksi mielialat ovat ihan naurettavan tasaiset (melkein liiankin!) verrattuna entiseen hormonimyrskyyn. Hyvä jos pari kertaa itken kuukaudessa, kun pillerien aikaan itkin joka toinen päivä ja olin muutenkin hyvin herkkä. Limakalvojen, nenän ja silmien kuivuus on kadonnut ja seksihalut parantuneet. Tätä nyt ei kukaan halua kuulla, mutta pillerien aikaan oli mahdoton saada orkkuja- edes omin voimin, joka oli todella outoa. Ihan kuin tunto olisi ollut huonontunut.

Varmasti joku voi löytää pillereistä/hormoneista hyvän ratkaisun ehkäisymuodoksi ja ehkäpä minullekin olisi sopinut joku muu merkki paremmin. Mutta sitä en enää lähde eksperimentoimaan. Rakastan itseäni niin paljon enemmän tällaisena, normaalina, tasaisena, etten varmasti pumppaa itseeni hormoneja, enkä myöskään tulehdusta aiheuttavia metallilankoja. Muutenkin olen sitä mieltä, että on niiden miestenkin perkele nyt alettava pumppaamaan jotain raskasmetalleja ja hormoneja kaluihinsa että saadaan jonkinlainen tasa-arvo tähän ehkäisymaailmaan! Miksi VAIN naisen pitäisi olla vastuussa ehkäisystä?? Ei miksikään. Minulle käypä ehkäisymuoto onkin tästä lähtien vain kondomi tai katkaistut piuhat.

"I'm gonna say the one thing you aren't supposed to say. I love you... but I love me more." - Samantha Jones
:D
 
Lupaavasti alkanut parisuhde päättyi loppukesästä ja jätin siinä samalla minipillerit pois. Tuolla aikaisemmin jo valittelinkin, miten ne vaikuttivat muhun. Olo on nyt ilman hormonaalista ehkäisyä niin hyvä, etten ainakaan pillereihin enää koske. Mietityttää vain, että jos/kun seuraava parisuhde joskus tulee, niin mitäs sitten tehdään ehkäisyn kanssa. Joo, voihan sitä kortsua tietysti käyttää jatkuvasti, mutta joillakin miehillä kai menee siitä "tuntuma" aika pahasti. Nyt sinkkuna ei haittaa hormonaalisen ehkäisyn puuttuminen, koska jos jonkun miehen kanssa olen, niin kortsua käytetään ehdottomasti jo tautiriskinkin takia.

Yhdistelmäpillereitä en siis saa syödä terveydellisistä syistä. Minipillerit taas aiheuttavat haluttomuutta ja ihan järjettömiä tunneailahteluita. Lääkärille kun juttelin asiasta, niin hän sanoi suunnilleen näin: "Kunhan löydät sen oikean miehen, niin käytätte puoli vuotta kondomia ja sitten, jos et hormonaalista ehkäisyä halua, niin... Kyllähän ne lapset on sellainen elämän suola ja sullakin on jo sen verran ikää, että alkaa se perheen perustaminen tulla ajankohtaiseksi." Niin, siis mulla on ikää kohta 25, opiskelut kesken, olen sinkku, eikä ole mielenkiintoa hankkia lapsia vielä moneen vuoteen. Lääkäri ei pitänyt esim. kierukan kokeilemista hyvänä vaihtoehtona synnyttämättömälle naiselle. Eli mun vaihtoehdot on ilmeisesti selibaatti, kumi tai lisääntyminen.:rolleyes:
 
Aiheesta hieman ohi. Onkos kokemuksia kuinka nopeasti olette saaneet terolutit gyneltä kun menkat eivät ole alkaneet pillereiden jälkeen.(raskaus poissuljettu)? Mietin että kuinka nopeasti kannattaa mennä jottei mene turhaan liian aikaisin niin että gyne ei niitä kirjottaiskaan.. Millaisia kokemuksia treenin määrällä ym ruoka,paino kuukautisten alkamiseen
 
Lupaavasti alkanut parisuhde päättyi loppukesästä ja jätin siinä samalla minipillerit pois. Tuolla aikaisemmin jo valittelinkin, miten ne vaikuttivat muhun. Olo on nyt ilman hormonaalista ehkäisyä niin hyvä, etten ainakaan pillereihin enää koske. Mietityttää vain, että jos/kun seuraava parisuhde joskus tulee, niin mitäs sitten tehdään ehkäisyn kanssa. Joo, voihan sitä kortsua tietysti käyttää jatkuvasti, mutta joillakin miehillä kai menee siitä "tuntuma" aika pahasti. Nyt sinkkuna ei haittaa hormonaalisen ehkäisyn puuttuminen, koska jos jonkun miehen kanssa olen, niin kortsua käytetään ehdottomasti jo tautiriskinkin takia.

Yhdistelmäpillereitä en siis saa syödä terveydellisistä syistä. Minipillerit taas aiheuttavat haluttomuutta ja ihan järjettömiä tunneailahteluita. Lääkärille kun juttelin asiasta, niin hän sanoi suunnilleen näin: "Kunhan löydät sen oikean miehen, niin käytätte puoli vuotta kondomia ja sitten, jos et hormonaalista ehkäisyä halua, niin... Kyllähän ne lapset on sellainen elämän suola ja sullakin on jo sen verran ikää, että alkaa se perheen perustaminen tulla ajankohtaiseksi." Niin, siis mulla on ikää kohta 25, opiskelut kesken, olen sinkku, eikä ole mielenkiintoa hankkia lapsia vielä moneen vuoteen. Lääkäri ei pitänyt esim. kierukan kokeilemista hyvänä vaihtoehtona synnyttämättömälle naiselle. Eli mun vaihtoehdot on ilmeisesti selibaatti, kumi tai lisääntyminen.:rolleyes:
Tuo on vissiin ihan lääkärikohtaista. Mulle lääkäri ehdotti itse hormonikierukkaa vaikka en ole synnyttänyt. En kierukkaa halua, mutta tiedän synnyttämättömiä naisia, joille sellainen on laitettu ilman mitään ongelmia. Kannattaa myös kokeilla ehkäisyrengasta (jos sellaisia on vielä olemassa). On aika pienihormoninen ja sekin vähä vapautuu paikallisesti niin kuin hormonikierukassakin. Mulle rengas ei sopinut, mutta tiedän tyytyväisiä käyttäjiä.
 
Joo, kyllä mä olisin saanut synnyttämättömänä kuparikierukankin, vaikka hormonikierukkaan päädyinkin. Kuulostaa siltä, että kannattaa vaihtaa lääkäriä. Vaikka haluaiskin lisääntyä niin tuskin sentään joka vuosi?!?

Toi rengas ei varmaan käy jos yhdistelmäpilleritkään ei käy, samoja aineita.
 
Ehkäisyrenkaan toiminta perustuu siihen, että se vaikuttaa aivoihin. Jos se toimisi vain paikallisesti, se ei toimisi lainkaan:



Kaikkiin ovulaation estoon perustuvien ehkäisymenetelmien sivuoireiden mahdollisuuksien arvioinnissa on hyvä huomioida, että vähempi hormonimäärä ei tarkoita automaattisesti parempaa. Ovulaation ehkäisevät hormonivalmisteet sammuttavat kehon oman sukuhormonituotannon munasarjoista enemmän tai vähemmän, pidempään käyttäessä yleensä enemmän. Ehkäisyn hormonit eivät tule kehon omien hormonien lisäksi tai päälle, vaan ne korvaavat ne. Jos korvaava määrä on kovin pieni, se aiheuttaa jo itsessään monille ongelmia, koska keho tarvitsee enemmän hormoneita.

Lainaan itseäni pari sivua takaperin, koska samat huomiot sopivat tähän väliinkin. Jos joku lääkäri väittää minkä tahansa hormonaalisen ehkäisymenetelmän vaikuttavan vain paikallisesti, tämä höpöttää omiaan. Hormonikierukassa enin vaikutus tapahtuu paikallisesti kyllä, mutta kyllä vain se hormoni sieltä vaeltaa ihan kaikkialle kehossa.
 
Joo, kyllä mä olisin saanut synnyttämättömänä kuparikierukankin, vaikka hormonikierukkaan päädyinkin. Kuulostaa siltä, että kannattaa vaihtaa lääkäriä. Vaikka haluaiskin lisääntyä niin tuskin sentään joka vuosi?!?

Toi rengas ei varmaan käy jos yhdistelmäpilleritkään ei käy, samoja aineita.
Mulle ihan suositeltiin hormonikierukkaa, vaikken ole synnyttänyt.
Mut kyllä se rengas voi sopia hyvinkin vaikka pillerit ei olis ollut hyvät. siitä renkaasta ne aineet imeytyy tasaisesti ympärivuorokauden, eikä tuu piikkinä kuten pilleristä.
Suosittelen kokeilemaan, mulla oli ennen rengas ja se oli parempi kuin pillerit.
 
Joo, kyllä mä olisin saanut synnyttämättömänä kuparikierukankin, vaikka hormonikierukkaan päädyinkin. Kuulostaa siltä, että kannattaa vaihtaa lääkäriä. Vaikka haluaiskin lisääntyä niin tuskin sentään joka vuosi?!?

Toi rengas ei varmaan käy jos yhdistelmäpilleritkään ei käy, samoja aineita.

Voipi olla, että ei sovi, mut kaipa ne lääkärit tietää uskaltaako kokeilla.
Lainaan itseäni pari sivua takaperin, koska samat huomiot sopivat tähän väliinkin. Jos joku lääkäri väittää minkä tahansa hormonaalisen ehkäisymenetelmän vaikuttavan vain paikallisesti, tämä höpöttää omiaan. Hormonikierukassa enin vaikutus tapahtuu paikallisesti kyllä, mutta kyllä vain se hormoni sieltä vaeltaa ihan kaikkialle kehossa.
En ole varma onko lääkäri sanonut tuon 'paikallisesti vaikuttavan' vai luinko sen jostain, mut en epäile yhtään etteikö pieniä määriä hormoneja päätyisi vaeltelemaan yltympääriinsä kroppaa.

Mulla ei henk.koht. oo e-pillereistä yhtään mitään valittamista. Tykkäsin Yazeista ihan ylipaljon ja oon todella kypsä kun jouduin vaihtamaan johonkin supermatalahormonisiin, jotka aiheuttaa yhtä sun toista oiretta. Ehkäpä tää elämä on nyt lähempänä sitä 'oikeaa' naisen elämää, mut vaihtaisin koska tahansa takaisin Yazeihin ja jatkaisin tasaista ja onnellista elämää ilman näitä miljoonaa finniä.
 
Onko jollakin ollut sydämen tykytysoireita, eli siis tosi nopeaa sykettä? Soitin itselleni yksi yö ambulanssin, kun syke meni varmaan lähemmäs kahtasataa ja oli sellainen olo kuin olisi pyörtymäisillään. Ottivat sydänfilmit, eikä näkynyt mitään erikoista ja soittivat sitten lääkärille vielä perään. Lääkäri totesi, että tämä on ihan normaalia tuon ikäisillä naisilla (olen siis 21) ja jos jatkuu, mee hakemaan lääkettä vastaanotolta. Siis täh? Paljon oon nyt kuullut siitä, että e-pillerit tätä aiheuttaa ja myös käyttämäni Yasminelle. Aiemminkin tällaisia tykytyksiä oon ollut ja se on yhdistetty astmaan, mutta tuollakin kerralla henki kulki täydellisesti. Hirveästi tekisi mieli jättää pillerit pois, mutta parisuhteessa kun olen, ei kiinnosta kortsujen kanssa pelleillä, eikä se samalta tunnukaan. Onkohan esim. kapselissa samanlaisia vaikutuksia kuin pillereissä tai onko jollakin ollut parempi olo yleisestikin kapselin kanssa?
 
Titiuu, minulla on tullut nyt kaksi tuollaista tykytyskohtausta kapselin asentamisen jälkeen. Eli yhdistelmäpillereillä ei ollut vastaavia kokemuksia, mutta kapseliin siirtymisen jälkeen on sydämen kanssa ollut vaikka mitä ongelmia. Varmasti en voi tietää että johtuuko juuri ehkäisystä nämä oireet, mutta pyrin parhaillani poissulkemaan sen mahdollisuuden. Nyt on 11. pv tätä kuuta varattu poistoaika. Toivottavasti edes vähentäisi rytmihäiriöitä eikä näitä tykytyskohtauksia enää ilmenisi. :(
 
Essuresta joku halusi tietää. Mä kotiuduin juurikin toimenpiteestä. Kävin keväällä omalääkärillä, jonka kanssa tehtiin "hakemus" sterilisaatioon, odotin huomattavasti suurempaa selittelyn tarvetta sille, miksi valitsen näin varsinkin kun olin juuri täyttänyt sen vaadittavan 30- vuotta.. Niitä ei kuitenkaan tarvittu vaan sterkkausta lähdettiin viemään eteenpäin syillä, että en kerta kaikkiaan halua jälkikasvua ja muut ehkäisyt eivät minulle sovi. Tuon käynnin jälkeen kävin reilu kuukausi sitten gynellä, joka ihan vaan tsekkas, että kaikki on alakerrassa ok. Tää ei kysellyt yhtään mitään koko asiasta. Sieltä sain ohjeen soittaa ajanvaraukseen kun menkat alkaa, toimenpide tehdään vuodon loputtua 10 päivän sisällä menkkojen alusta. Mulla tuo osu nyt tälle päivälle, koska täällä Tampereella toimenpidettä tehdään vain tiistaisin.
Toimenpiteen teki todella mukava naislääkäri, joka oli ensimmäinen joka yhtään kyseli enemmänkin, että miksi näin. Juteltiin hetken aikaa, hän selitti miten homma tapahtuu ja sitten pötkähdin siihen tuoliin. Koko toimenpide kesti 7 minuuttia ja kun kipua piti lopussa arvioida asteikolla 1-10 niin arvioin keskimääräiseksi kivuksi 5 ja pahimmaksi 7. Noi 7 kivut ei onneksi kestänyt ku ihan sekunnin kerrallaan, semmosia tuikkauksia. Mä siis en ole synnyttänyt, joten hieman hankaluutta kohtuun pääsyssä oli, mutta se olikin se pahin vaihe. Hengitellessä ja hoitajien kanssa jutellessa homma sujui hyvin. Toimenpidettä sai itsekin seurata ruudulta. Niiden spiraalien asennus tuntui jonkun verran, eli kun ne sinne munajohtimiin tungettiin, mutta sekin oli nopeasti ohi. Nyt jälkifiilikset on melko epämukavat, mulla ei oo yleensä menkkakipuja juuri ollenkaan joten mun on hieman vaikea verrata tätä menkkakipuihin tai synnytyssuppareihin. Veikkaisin, että ei mitään niihin verrattuna, mutta tottumattomana otin kyllä särkylääkkeen nyt kun kotiin pääsin. Ennen tuota toimenpidettä oli ohjeistuksena ottaa burana 800mg pari tuntia ennen ja panadol 1g hetki ennen toimenpidettä. En usko noiden lääkkeiden tekevän kesää tuohon hommaan, joten jätin ottamatta.
Kaiken kaikkiaan toimenpide tuntui kyllä huomattavasti houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin perinteinen menetelmä nukutuksineen ja toipumisineen. Tän päivän olis saanut saikkua mutta mulla oli vapaa muutenkin, joten sillekään ei ollut käyttöä. 3kk ajan nyt on käytettävä jotain ehkäisyä, jonka jälkeen tulee lopputarkistus, jossa ultralla katsotaan, että kaikki on kunnossa, spiraalit paikallaan ja toimivat. Sen jälkeen sitten ehkäisytehon pitäisi olla hyvä. Toimenpide on peruuttamaton, mutta jos mieli muuttuu niin koeputkihedelmöitys on mahdollisuus, eikä spiraaleista ole vauvan kehitykselle haittaa. Nyt vaan toivotaan sitten, että kaikki on mennyt niin ku pitää ja 3kk päästä on vapaa kaikesta ehkäisystä:pano:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom