Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Melianet lyötiin aikanaan itellekin ekana käteen ja tuloksena haluttomuus, masentuneisuus ja yleinen apatia. Normalisoitui nopsasti, mutta olipahan myrkyt. Mulle selkeästi sopii tää ettei tule ylimääräisiä estrogeenejä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja Melianeja kai mainostetaan (tai ennen mainostettiin) matalahormonaalisina pillereinä. En tiiä, mutta kyllä niistä on saanu kuulla tosi paljo huonoa, vaikka kyllä kai neki joilleki sopii.

Itselle oli kyllä jonkin sortin yllätys, että nuo "uuden sukupolven" Zoelyt aiheutti niin rankat oireet. Mieluummin säätää kumeilla mitä käyttäytyy ku uhmaikänen koko ajan, kaupanpäälle kun tuli tosiaan se totaalinen haluttomuus ja läheisyyskammo.
 
Mä vaihdoin viime syksynä Harmonetet Cerazetteen eli minipillereihin. Haluaisin hommata jossain kohtaa ehkäisykapselin ja ainakaan täällä päin sitä ei saa, jos ei ole ensin syönyt minipillereitä.

Oon ollut tyytyväinen. Menkat jääneet pois, mitä nyt pari kertaa ollut pientä tiputtelua (joka johtunut siitä, että olin unohtanut syödä pillerin). Aluksi oli haluttomuutta, mutta ei onneksi enää, ja ehkä sekin johtu vaan sen hetkisestä miehestä ;)
Harmoneteista tullutta teiniangstia ei ole ilmaantunut enää samassa suhteessa. Nyt kuitenki mietin näidenkin lopettamista, olisi kiva pitkästä aikaa kokeilla miltä se elämä näyttää ilman mitään ylimääräisiä hormoneja. Nyt kun ei ole tarvetta säännölliselle ehkäisylle. Ja sitten jos joskus sellainen tarve taas tulee niin hommaisi sen kapselin. Onko jollain siitä kokemusta? Aiheuttiko se erilaisia / uusia sivuvaikutuksia verrattuna Cerazetten käyttöön?

Ihmiset on kyllä niin yksilöitä, että eipä mitään voi tietää hyväksi / huonoksi vaihtoehdoksi ennen kuin itse kokeillut. On vaan tietty aika tuskastuttavaa kokeilla miljoonaa eri vaihtoehtoa jos mikään ei tunnu sopivalta. Suositus on kai syödä aina uutta merkkiä se 3 kk, jotta näkisi sopiiko se vai ei. Mutta jos ne 3 kk on ihan hirveetä tuskaa niin en tiedä tekeekö mieli odotella ja katsoa tasottuuko se olo sen jälkeen.
 
E-pillerien matalahormonisuus ei takaa sivuoireettomuutta, vaan itse asiassa se jopa aiheuttaa ihan omanlaisiaan vaivoja. Sivuoireiden suhteen se on lähinnä tradeoff - korkeampi hormonimärä tekee yhdenlaisia oireita ja matalampi toisenlaisia. E-pillereitä ei kannata ajatella niinkään ylimääräisinä hormoneina kehossa vaan ennemmin korvaavina. Ne lopettavat munasarjojen oman hormonituotannon ja tuovat tilalle sen, mitä niissä nyt sitten itsessään on. Siksi vähemmän ei aina ole parempi. Turvallisempia (siis vakavien sivuvaikutusten kannalta) nämä matalahormoniset varmasti ovat kuin korkeahormonisemmat vuosikymmeniä sitten, mutta kaikenlaista ei-henkeäuhkaavaa kiusaa ne kyllä aiheuttavat.
 
Lopetin nyt pillerit puolivahingossa. Ja tadaaa! Fiilis on mitä parhain,ei paljoa jaksa kiristellä hermoa. Ja mieskin sen huomannut että olen paljon paremmalla tuulella :)
Kropassa en muuten huomaa vielä muutosta. Tämä viimisin merkki jota käytin niin en ainakaan siinä huomannut lihomista.
 
Kuparikierukan asennusaika ensi viikolla, jännittää kyllä sattuuko se kamalasti (outoa, koska synnytinkin ilman mitään kipulääkettä) ja miten elimistöni siihen sopeutuu ja ettei se vain sitten tunnu. Mutta ei tässä taida parempaakaan vaihtoehtoa olla, kun en missään tapauksessa enää hormoneja syö.
 
Oli mukava havaita, että gynekin oli hormonivastainen. Tai ainakin komppaili kovasti kun kerroin että ne muuttavat ihan eri ihmiseksi eikä mikään sovi toista paremmin.
 
Pitkäaikaiset vaikutukset vähän huolestuttavat, mutta mulle on hormonit ainakin tuntuneet sopivan mainiosti ehkäisyrenkaan muodossa. Pillereiden kanssa oli painon nousua ja mielialavaihteluita. Gyne selitti, että painon muutokset johtuvat yleensä elämäntilannemuutoksista eikä pillereistä, mutta seuraan syömistäni sen verran hyvin, että ei siinä mistään syömistottumusten muutoksesta voinut olla kyse.

Lähdin sitten juuri kuparikierrukkaa hakemaan, mutta sitä ei kai mielellään laiteta kun on synnyttämätön ja vielä runsaat kuukautiset. Sen sijaan ehdotettiin Nuva-rengasta, ja se onkin tuntunut tosi hyvältä (olen käyttänyt ehkä 4 vuotta). Pidin puolen vuoden tauon kun silloinen parisuhde päättyi, ja odotin, että jotain maagista tapahtuisi (ehkä salitulokset paranisivat?). Sen sijaan sainkin aknen takaisin ja puolta pidemmät kuukautiset. Ei mitään eroa mielialassa.

Eli vaikka pillerikokemuksien jälkeen olin hormoneja vastaan, rengaskokemus muutti mieleni. Kiinnostaisi silti ehkä perheen perustamisen jälkeen kokeilla kuparikierrukkaa.
 
Hei Mopsi80, miten kuparikierukka on toiminut? Olen syönyt diane novaa lähemmäs 9vuotta ja haluaisin mieluummin vaihtaa hormoonittomaan ehkäisyyn.
 
Laitto ei sattunut yhtään, noin vuorokauden oli lievää menkkakiputyyppistä jomotusta ja tunsin itse langanpäät kaivamalla sen vuorokauden, mutta sitten onneksi hävisivät! Sen jälkeen ollut täysin huomaamaton. Mulla ei tosin ole vielä synnytyksen jälkeen menkat edelleenkään alkaneet, joten sittenhän sen mahdolliset sivuvaikutukset vasta käyvät ilmi...

Diane nova on kyllä stydi pilleri. Mulla oli sitä syödessä hirveät migreenit ja itku herkässä.
 
Okei. Itse ajattelin huomenna soitella, jos saisin tuon kierukan, vaikken synnyttänyt olekaan (lapsia en tosin ikinä haluakaan).

Mulla määrättiin muinoin 15 vuotiaana akneen toi diane nova ja niiden avulla ihokin pysynyt tosi siistinä. Tai ehkä, en ole pidempiä taukoja pitänyt näiden vuosien aikana, kun kelakorvaukset saanut koko ajan, niin ei ole ollut kallista syödä niitä ja ei ole jotenkin yhtään kyseenalaistanut niiden käyttöä. Nyt kuitenkin haluaisi kaikki turhat hormoonivalmisteet karsia pois. Muuten ei onneksi mitään sivuvaikutuksia ole itselle noista pillereistä tullut, mutta olisihan se kiva tietää millainen olo on ilman lisähormoonien pumppaamista :)
 
Mä olen itse syönyt pillereitä jo yläkouluiästä lähtien. Määrättiin urheiluamenorreaan. Niistäkään ei juuri ole enää ollut apuja, joten mietin joskos itsekin kokeilisi tuota kierukkaa...
pillereistä en kyllä voi sanoa huomanneeni mitään sivuoireita. Tosin ollut niiden vaikutuksen alaisena niin kauan, että vaikea arvioida :D
 
Aloitin yhdistelmäpillerit kuukausi sitten uudestaan. Sitä ennen imetin ja käytin minipillereitä, joiden aikana ei tullut minkään laisia vuotoja. Todennäköisesti estrogeenituotantoni siis on ollut vuoden ajan melko jäissä.

Nyt kuukauden jälkeen voin sanoa, että tämä nainen ainakin käy estrogeenilla. :) Paino tippui kuukaudessa kilon, vaikka olin kipeänä ja mussuttelin herkkuja. Seksi myös maistuu ja luistaa ihan eri tavalla ;) Käytän Qlaira-pillereitä, joissa eri pillereiden erilaisilla hormonipitoisuuksilla pyritään jäljittelemään normaalia kuukautiskierron aikaista vaihtelua. Minulle ovat sopineet, menkat tulivat liuskan lopussa todella niukkoina ja kivuttomina.
 
Huoh, mulla todettiin pcos ja nyt sit olis järkevintä kait alottaa e-pillerit uusiks :( että tämmöstä, olin vahingossa "hoitanut" tautia diane novalla. Oisin niin halunnut kuparikierukan mut kyl tää pärstä masentaa ja alkanut karvojen kasvu, et kai ne pillerit kannattaa alottaa.
 
Mä oon käyttänyt e-pillereitä 16-vuotiaasta, alunperin aknen hoitoon ne sain ja kyllähän sillä Diane Novalla pysyi iho kunnossa. Alkusyksystä musta kuitenkin alkoi tuntumaan, että haluan vaihtaa merkkiä "lievempään" valmisteeseen kokeilumielessä ja nyt onkin sitten toinen laatta menossa Melianeja. Vaihdon jälkeen alkuun oli viikon verran päivittäistä päänsärkyä (jota mulla ei koskaan aikaisemmin oo ollut) mutta nyt tuntus kaikki olevan kunnossa, ihossakaan ole huomannut mitään muutosta.

Kuitenkin takaraivossa jyskyttää ajatus että on tässä kohta 10 vuotta kiskottu hormooneja naamariin että millanenhan naishirviö mahdollisesti olisin ilman pillereitä... :D
 
Mulla on myös kuparikierukka ja vain positiivista sanottavaa siitä. Laitto sattui hieman, mutta kipu oli hyvin hetkellistä ja siedettävää. Lääkärikin kehu, että olin oikea mallioppilas, kun ilmekään ei värähtänyt. Kierukka laitettiin aamulla ja olin loppupäivän saikulla, koska tuli sen verta huono olo. Istuminen pahensi oloa, kun taas seisten tai maaten oli helpompi olla.
 
Mulla alkoivat eilen menkat ekaa kertaa synnytyksen jälkeen ja ekaa kertaa myös otin kuukupin käyttöön, kun tamponeja ei suositella kuparikierukan kanssa. Nyt sitten pelkään koko ajan että tumpeloitsen kierukan ulos kupinpoiston yhteydessä. Tosin niitä lankoja ei edelleenkään yhtään tunnu. Ei ainakaan tähän mennessä ole ollut ollenkaan kuukautiskipuja kierukasta huolimatta.
 
Mulla alkoivat eilen menkat ekaa kertaa synnytyksen jälkeen ja ekaa kertaa myös otin kuukupin käyttöön, kun tamponeja ei suositella kuparikierukan kanssa. Nyt sitten pelkään koko ajan että tumpeloitsen kierukan ulos kupinpoiston yhteydessä. Tosin niitä lankoja ei edelleenkään yhtään tunnu. Ei ainakaan tähän mennessä ole ollut ollenkaan kuukautiskipuja kierukasta huolimatta.

Aika fakiiri saa olla, jos kuukupilla tai tampoonillakaan kierukan saa vahingossa poistetuksi, edellyttäen että kierukka on oikeassa paikassa. Langat ovat kuitenkin niin lyhyet, jos edes ovat kohdunsuulta näkyvissä.
Nimim. useita kierukoita asettanut ja poistanut
 
^Kuppifoorumilla ja muualla on tullut yllättävä monta naista vastaan, jotka ovat vetäneet kupilla kierukan ulos. Näissä tapauksissa langat on jätetty pitkiksi, ja nainen on ilmeisesti nipistänyt langat kuukupin reunojen sisäpuolelle ja nypännyt kierukan ulos. Mutta jos langat ovat lyhyet, kaiken järjen mukaan noin ei voi käydä. Aika moni kertoo, että gyne on kuitenkin jättänyt langat tosi pitkiksi, syynä kuulemma että on sitten helpompi poistaa se ja pitkät langat eivät pistele. Sitä en ymmärrä, miten se kierukan siima voisi mitenkään jäädä tamponiin kiinni.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom