Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Sinni, ikävä kuulla! On niin arseesta, kun ei löydy sopivaa ehkäisyä, mutta sitä kuitenkin pitäisi käyttää. Tulee sitten kaikki kokeiltua läpi. Olis vaan mukava olla ilman mitään, mutta lapsia en todellakaan oo vielä hankkimassa, niin vähän mahdotonta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokemuksia e-pillereistä ja steriloinnista:

Söin useamman vuoden e-pillereitä pariakin eri merkkiä. Mielialaan oli todella paljon vaikutusta, minkä huomaan nyt kun olen ollut pari vuotta syömättä. Turhat itkut ovat jääneet pois ja masennuksen oireita ei ole, toisin kuin pillereitä syödessä tunteet oli jatkuvasti pinnassa.
Lapsen saantiin luulen pillereiden syönnin vaikuttaneen melko paljon. Useamman vuoden olin pillereitä syönyt ennen kuin alettiin yrittämään lasta. Lasta saatiinkin yrittää 2,5 vuotta ennen kuin tärppäsi. Toiset 2 lasta ovat tulleet lähes ensi yrittämällä.

Synnytyskokemus oli sen verran karu ensimmäisen kanssa, että toiset kaksi leikattiin pelkosektiona. Pelkosektio oli hyvinkin vaikea saada ja kolmannen kanssa lääkäri melkeimpä painosti tekemään sterilisaation jotta sektioon suostuttaisiin. Eipä sillä, olin itekkin jo miettinyt asiaa, mutta hieman erikoista toimintaa lääkäriltä. Terveydellisistä syistä eli kohdun kestämisen kannalta olisi vielä kerran pystynyt leikkelemään.
Eli sterilisaatio siis tehtiin 10kk sitten ja todella tyytyväinen olen. Kolme lasta kun on, niin kyllä siinä on tarpeeksi vaikka ikää ei ole kuin 28. Muutenkaan ei ole koskaan ollut vauvakuumetta tai muuta sellaista. Ikionnellinen olen lapsista ja nyt on perhe justiinsa sopiva. Sterilisaatio tehtiin polttamalla systeemit sektion yhteydessä, ei tarvinnu erillistä operaatiota. Ihana kun ei tarvi ehkäisyä miettiä. Mukavaa on myöskin se, että seksihalut ovat tulleet melkoisiksi :) .
 
Onko kukaan kokeillut "ehkäisytietokoneita", personaa tai Lady-Compia? Olen lukenut netistä paljon kehuja Lady-Compista (en niinkään Personasta) ja kuumottaisi kokeilla. Ovat vaan melko tyyriitä enkä ole aivan varma uskaltaisinko luottaa tehoon, joskin valmistaja väittää ehkäisytehon olevan e-pillerin luokkaa. Noissa on siis ajatuksena mitata oma aamulämpö, josta kone havaitsee ovulaation kunhan se on tutustunut kiertoon ja pystyy siten ilmoittamaan "varmat päivät".

Olen käyttänyt muutamia eri yhdistelmäehkäisyvalmisteita enkä ole löytänyt 100% sopivaa valmistetta, suurin osa aiheuttaa minulla atooppisen ihottuman pahenemista. Nykyiseen Zoley:n olen melko tyytyväinen ja vaikutus ihoon on ollut aivan minimaalinen, mutta toisaalta ehkäisyvaikutus näyttää perustuvan pitkälti siihen, että seksiä ei tee ikinä mieli... Naisen elämä on vaikeaa, missä viipyvät miesten ehkäisypillerit?
 
Lääkärin vastaanotolla

Itse söin pillereitä 6 vuotta ja aina menkkoja ennen oli hirveät hirmunpuuskaukset ja itkukohtaukset. Näppyjä oli naamassa siellä täällä aina, eikä niistä tuntunut päästä eroon ja kun kolmivuorotyötä tekee niin pilleireitä on välillä hanakala muistaa ottaa samoihin aikoihin( vaikka puhelimessa on hälytyskin päällä :face: ). Meiheni kanssa ei olla kortsun ystäviä, ei tuonnu luonnolliselta :F. Lääkäri ehdotteli erilaisia menetelmiä (ei maininnut kyllä piikistä), antoi jopa valmiiksi monen ehkäisymenetelmän reseptitkin ja sanoi että kokoile yhtä kerralla. Ensimmäisenä pääsin kokeilemaan mini-pilleriä, mikä oli aivan katastrofi, äijä hermostui kun ei päässyt "jyystämään", menkat oli aivan koko ajan päällä.* Ehkäisyrengasta ei ollut puhettakaan miehen kanssa, pelkäsi että se sujahtaa pian penisrenkaaksi :hyper::wtf:
Nyt kolmen neljän kuukauden aikan olen ollut tyytyväinen ehkäisylaastariin. Se toimii hyvin, ei näppyjä kasvoissa, olen pirtsakka minä taas ja sillä on helppo siirtää myös menkkoja. Vaikka useat ovat väittäneet että ei se pysy lainkaan paikallaan, mutta laittaa haavanhoito kalvoa päälle niin jo pysyy ankarankin treeni ajan iholla. Esim. apteekeista saa ihokalvoa.

*Jos minipilleri ei sovi lainkaan ei kannata ottaa ehkäisykapseliakaan, niissä molemmissa pelkästään keltarauhashormoonia.
 
Onko kukaan kokeillut "ehkäisytietokoneita", personaa tai Lady-Compia? Olen lukenut netistä paljon kehuja Lady-Compista (en niinkään Personasta) ja kuumottaisi kokeilla. Ovat vaan melko tyyriitä enkä ole aivan varma uskaltaisinko luottaa tehoon, joskin valmistaja väittää ehkäisytehon olevan e-pillerin luokkaa. Noissa on siis ajatuksena mitata oma aamulämpö, josta kone havaitsee ovulaation kunhan se on tutustunut kiertoon ja pystyy siten ilmoittamaan "varmat päivät".

Olen käyttänyt muutamia eri yhdistelmäehkäisyvalmisteita enkä ole löytänyt 100% sopivaa valmistetta, suurin osa aiheuttaa minulla atooppisen ihottuman pahenemista. Nykyiseen Zoley:n olen melko tyytyväinen ja vaikutus ihoon on ollut aivan minimaalinen, mutta toisaalta ehkäisyvaikutus näyttää perustuvan pitkälti siihen, että seksiä ei tee ikinä mieli... Naisen elämä on vaikeaa, missä viipyvät miesten ehkäisypillerit?

Itselleni eivät tämän vuoksi sopineet yhdistelmävalmisteet. Vuosia hyvin kurissa ollut atopia ku pamahti totaalisesti päälle. Sen sijaan minipillereissä ei mitään ongelmia. Niitä olen käyttänyt vuosia. Pidin taukoa pari vuotta välissä enkä nytkään ehkäisyn takia niitä tarvitse mutta en jaksanut menkkoja, joten tässä innolla ootan niiden jäävän taas kokonaan pois. Minipillerit vähän rasvoittaa jopa ihoa, mikä muutaman pienen extra finnin kanssa toki ikään kuin miinus mutta parempi näin. Atopiaa ei ole, kerran päivässä vartalon perusrasvaus.
 
Itse söin pillereitä 6 vuotta ja aina menkkoja ennen oli hirveät hirmunpuuskaukset ja itkukohtaukset. Näppyjä oli naamassa siellä täällä aina, eikä niistä tuntunut päästä eroon ja kun kolmivuorotyötä tekee niin pilleireitä on välillä hanakala muistaa ottaa samoihin aikoihin( vaikka puhelimessa on hälytyskin päällä :face: ). Meiheni kanssa ei olla kortsun ystäviä, ei tuonnu luonnolliselta :F. Lääkäri ehdotteli erilaisia menetelmiä (ei maininnut kyllä piikistä), antoi jopa valmiiksi monen ehkäisymenetelmän reseptitkin ja sanoi että kokoile yhtä kerralla. Ensimmäisenä pääsin kokeilemaan mini-pilleriä, mikä oli aivan katastrofi, äijä hermostui kun ei päässyt "jyystämään", menkat oli aivan koko ajan päällä.* Ehkäisyrengasta ei ollut puhettakaan miehen kanssa, pelkäsi että se sujahtaa pian penisrenkaaksi :hyper::wtf:
Nyt kolmen neljän kuukauden aikan olen ollut tyytyväinen ehkäisylaastariin. Se toimii hyvin, ei näppyjä kasvoissa, olen pirtsakka minä taas ja sillä on helppo siirtää myös menkkoja. Vaikka useat ovat väittäneet että ei se pysy lainkaan paikallaan, mutta laittaa haavanhoito kalvoa päälle niin jo pysyy ankarankin treeni ajan iholla. Esim. apteekeista saa ihokalvoa.

*Jos minipilleri ei sovi lainkaan ei kannata ottaa ehkäisykapseliakaan, niissä molemmissa pelkästään keltarauhashormoonia.
Mulla on ollut sekä laastari että rengas, Laastari toimi hyvin reilun vuoden ajan jonka jälkeen se alkoi aiheuttaa ihottumaa.
Eli se fritsun näköinen jälki mikä siitä normisti jää alkoi levitä laastarin ollessa paikoillaan. Sitten siirryin renkaaseen joka oli oikein mainio.
Itse otin sen pois yhdynnän ajaksi koska se nimenomaan alkoi siirtymään penisrenkaaksi, ei sillä että se olisi varsinaisesti haitannut mutta ite koin paremmaksi nypätä sen vaan ulos.
sehän saa olla sen jonkun 2h kerrallaan poissa ilman että sen tehossa on muutosta.
 
hormoonit lopetettu marraskuun '13 puolivälissä. mitään kovin ihmeellistä en ole vielä huomannut. mutta seuraavat asiat listaan
+en suutu enää niin helposti ja olen muutenkin positiivisempi
+tunnen ovulaation + ovulaation jälkeiset pari päivää oon tosi himokas
+menkat tuli heti säännöllisesti
-iho on huonontunut (ihmeellistä pikkunäppylää leuan sivulla)
-paino pysynyt samana
-tissit ovulaation jälkeen kipeet niin kauan, et alkaa menkat

nämä tuli ekana mieleen.
 
nyt loppui pillereiden syöminen :curs: katotaan mitä oireita tulee... Mulle pillerit aiheutti itkuherkkyyttä(pillitin ihan turhista asioista), jäätävä turvotus, joka alkaa nyt viikon jälkeen vähetä silmissä ja kaikkea muuta kivaa. Ei enää ikinä kiitos, hormonikierukkaa tai ehkäisyrengasta voisin harkita, mut ei enää ikinä pillereitä, vaikka alussa vaikuttikin sopivan :(
 
Itselläni on käytössä tällä hetkellä Melianet, ja olen niitä popsinut nyt vajaan vuoden. Melianea ennen aloitin Yazeilla, jotka oli ihan hirveätä tavaraa. Minä menin aivan sekaisin, sain paniikkikohtauksia, masennuin, josta seurasi jonkinasteinen syömishäiriö ja olin muutenkin todella epätasapainoinen ja mielialojen vaihtelut olivat hurjia. Yazien lopettamisen jälkeen meni useita kuukausia, ennen kuin palauduin taas normaaliksi iloiseksi itsekseni. Kävin nelisen kuukautta koulukuraattorilla ja kamppailin itseäni kuilun pohjalta takaisin ylös.
Melianeen olen ollut oikein tyytyväinen, kun ei ole juurikaan mitään sivuvaikutuksia tullut. Mieli on virkeä ja tasapainoinen, en ole ahdistunut tai masentunut eikä myöskään juuri fyysisiä muutoksiakaan ole tullut. Ainoat fyysiset muutokset taitaa olla vain rintojen kasvu ja pienen ylimäärän kertyminen reisiin ja lanteille, vaikka ruokahalu ei ole kasvanut ja syön terveellisesti.
 
nyt loppui pillereiden syöminen :curs: katotaan mitä oireita tulee... Mulle pillerit aiheutti itkuherkkyyttä(pillitin ihan turhista asioista), jäätävä turvotus, joka alkaa nyt viikon jälkeen vähetä silmissä ja kaikkea muuta kivaa. Ei enää ikinä kiitos, hormonikierukkaa tai ehkäisyrengasta voisin harkita, mut ei enää ikinä pillereitä, vaikka alussa vaikuttikin sopivan :(

Miksei kuparikierukkaa?
 
Miksei kuparikierukkaa?

runsaa vuodot, ei suositella :( siihen alunperin sain pillerit, kun vähensi vuotoa... synnytysten jälkeen oon vuotanu ku niagara.

ainiin ja kaikista kivoin "sivuoire" noista pillereistä jäi mainitsematta: kerta toisensa perään toistuvat virtsatietulehdukset, mitä mulla ei ole ikinä ollut(tähän gyne sanoi, että joillekkin saattaa tällasta tulla ja sen jälkeen kun olin sairaalassa antibiottitipassa, kun tulehdukset oli levinny munuaisiin, niin päätin, etten pillereiden syömistä jatka), limakalvot kuivui niin että välillä tihkutti verta(toosi kiva). Tietysti kondomi on oiva vaihtoehto, jos päädyn ettei edes mitään vähähormonista ehkäsyä mulle enää kiitos(runsaat vuodot nyt saa todennäköisesti muutenkin hoidettua).
 
Mulla nyt kolmas kuukausi ilman pillereitä, enkä huomaa suurta muutosta. Miinuspuolina, että finnejä tulee naamaan helpommin, menkkakivuista on tullut sietämättömät ja seksin harrastaminen on jotenkin työläämpää kumin kanssa. Plussana taas ihanan vapaa olo, kun ei tarvi miettiä ja stressata pillereitä ollenkaan. Menkatkin pysynyt suhteellisen tasaisena. Odotan innolla muita hyviä puolia! Jos suurta eroa ei tule, niin sitten takaisin pillereihin tai muihin hormooneihin.
 
Mulla nyt kolmas kuukausi ilman pillereitä, enkä huomaa suurta muutosta. Miinuspuolina, että finnejä tulee naamaan helpommin, menkkakivuista on tullut sietämättömät ja seksin harrastaminen on jotenkin työläämpää kumin kanssa. Plussana taas ihanan vapaa olo, kun ei tarvi miettiä ja stressata pillereitä ollenkaan. Menkatkin pysynyt suhteellisen tasaisena. Odotan innolla muita hyviä puolia! Jos suurta eroa ei tule, niin sitten takaisin pillereihin tai muihin hormooneihin.

Mie oikeestaan vasta puolentoista vuoden jälkeen huomasin eron. Käytin noin 5 vuotta pillereitä, mutta mielenailahtelut oli vaan jotain niin käsittämätöntä että oli pakko kokeilla lopettamista. Saatoin hetken nauraa, sitten itkeä ihan ilman syytä, ja tämän jälkeen olo oli ihan normaali. Sitten tosiaan reilun vuoden jälkeen lopettamisesta huomasin että elämä onkin ihan kivaa kun se on "tasaista" eikä heittele minne tahansa. Varsinkin jos kauemmin on syönyt, niin 3kk ei ole vielä kummoinenkaan aika. Tässä on nyt mietinnöissä että kokeilisiko jotain laastaria tai vastaavaa.. huoh..
 
Näin olen kuullutkin, että saattaa palautua elämä "normaaliksi" vasta piiiitkän ajan jälkeen. Mäkin käytin varmaan kuutisen vuotta, että saattaa hyvinkin mennä aikaa. Hankala juttu tää ehkäisyn valinta, kun mikään ei tunnu hyvältä. Jos siirtyis vaan selibaattiin... Btw, siskolla räjähti naama ja selkä ihan täyteen finnejä lopetettuaan, että oon aika onnekas, että oon säästynyt näin vähällä.
 
Mie söin pillereitä about 13 vuotta. Vuosi sitten jätin pois ja mulle laitettiin ehkäisykapseli tonne käteen. Ensin kuukautisia ei kuulunut, sitten on vuotanut hyvin epäsäännöllisesti. Välillä tulee viikon välein, välillä menee lähes 2kk. Lisäks finnejä tuli etenkin hartioihin ja selkään todella runsaasti, isoja pahoja tulehtuneita. Nyt onneksi hiljalleen helpottaa pahimmat finnit, monta kuukautta ehdin tota kauhistella. Naamaankin tulee myös näppylää, mutta kalliit ihonhoitotuotteet pitää pahimmat poissa. Hiukset myös rasvottuu nopeammin. Muuta en ole huomannut ja tyytyväinen olen tähän kapseliin ollut.
 
Lopetin 7,5 vuoden e-pillerinsyönnin tammikuussa. Mulla pillereistä ei koskaan seurannut haluttomuutta, mielialanvaihteluita tai muuta ikävää, mutta ihon ne pitivät mielettömässä kunnossa. Aluksi naama räjähtikin melkoisesti, mutta fiksulla ruokavaliolla ja huolellisella ihonhoidolla tilanne on tasoittunut. Menkat taas ovat muuttuneet lähes kivuttomiksi :wtf: Olen kuullut, että hormonitoiminnan normalisoitumiseen menee tosi kauan, mutta ilmeisesti joitakin vaikutuksia voi ilmetä jo piankin lopettamisen jälkeen?

Lopetin pillerit, koska säännöllistä ehkäisyn tarvetta ei ole, ja en viiti ihan huvin ja urheilun vuoksi pumpata synteettistä naishormonia elimistööni. Kuparikierukkaa tekisi mieli kokeilla, mutta asialla ei ole tosiaan mikään kiire.
 
itse söin / käytin ehkäisyhormoneja melkein 13 vuotta, mielenkiintoista kyllä odotella jos vielä jotain muutoksia tulisi (ainaki ne halut vois palautua) :D tosin viime ovulaatio meni ihan ohi eikä tissitkään ollu kipeinä ja hetken pelkäsin, et onks nyt sit sattunu kumin kanssa vahinko. ei onneks :)

mun mielestä kortsun kanssa on helppoa ja siistiä :D naurattaa näin jälkikäteen miten oon joskus puolustellut ehkäisyhormoneja sillä, että "mähän en ikinä ala minkään kumin kanssa sähläämään!! siinähän lopahtaa tunnelma" :D

tosiaan naama räjähtää kyllä heti ku syö vähän epäterveellisemmin.
 
Onko kenelläkään kokemusta yhdistelmäehkäisypillerien vaihtamisesta minipillereihin. Oon käyttänyt kohta 10v. yhdistelmäehkäisypilleriä, eikä ole ollut mainittavia sivuvaikutuksia. Nyt mun pitäisi vaihtaa minipillereihin (Cerazette) ja hirvittää jos saan jatkuvat tiputteluvuodot tai aknen tai menetän kaikki haluni. Tosi moni minipillereiden käyttäjä myös on maininnut alakuloisuuden/masentuneisuuden. Jes. Kuulostaapa hyvältä. Onko positiivisia kokemuksia? Kaikenlaisia otetaan vastaan. Missä mielessä ehkäisyrengas olisi parempi kuin minipillerit?

Myös minipillereiden teho mietityttää, vai liekö urbaanilegendoja nämä monet "söin minipillereitä ja tulin raskaaksi" -tarinat...

Kovasti tässä pohdin, kokeilenko noita vai jätänkö kokonaan pillereiden napsimisen. Parisuhteessa kuitenkin oon, eikä lapsen saaminen ole suunnitelmissa vielä, joten kinkkinen tilanne. Lähinnä mietin sitä, että kauanko kestää "palautua normaaliksi", jos saan minipillereistä esim. hullun aknen.

Onko ketään lapsetonta, jolla olisi kuparikierukka?
 
Minä vaihdoin yhdistelmäpillerit minipillereihin muutama vuosi sitten kun puhkesi migreeni enkä saa enää käyttää yhdistelmäehkäisyvalmisteita. En ole tullut raskaaksikaan, pitää vaan muistaa syödä koko ajan ja mahdollisimman samaan aikaan. Iho alkoi ensin reagoida vähän epätoivotulla tavalla, mutta kun vaihdoin kasvopesuaineen miedompaan, on ongelma helpottunut ja iho on hyvässä kunnossa. Aluksi iho reagoi myös yläselässä, mutta en ole satavarma johtuiko pillereistä vai lisäravinteista. Sekin on tasoittunut kun vaan ei yhtään anna hien kuivahtaa ihoon.

Mielialat on mulla aina ollut aika ailahtelevaiset enkä ole huomannut eroa minareiden kanssa. Ehkä olen semisti herkempi itkemään kuin aiemmin, mutta ei juuri muuta. Ekat ye-pillerit masensi mut täysin, minipillereiden kanssa ei ole ollut sitä ongelmaa. Mä olen niitä onnellisia, joilla kuukautiset on jääny pois lähes kokonaan. Ehkä kerran puolessa vuodessa tulee ja sittepä se on siinä taas vähäks aikaa. Oon ollu tosi tyytyväinen kyllä ja Cerazette nimenomaan itsellä käytössä.
 
Minä söin Melianeja melkein 9 vuotta, kunnes gynekologi ajatteli, että ehkä runsaat ja kipeät kuukautiset, haluttomuus, mielialanvaihtelut ym. voisivat johtua pillereistä. Ennen tätä yksikään lääkäri ei suostunu ajattelemaankaan tätä vaihtoehtoa, vaikka vaivoista yritin lähes vuosittain avautua. Tyhmänä sitte jatkoin pillereiden syömistä. Vaihdoin gynen neuvosta pillerimerkin Zoelyyn, jonka pitäis olla matalahormoninen ja aiheuttaa mahdollisimman vähän oireita. Näiden seurauksena jäi menkat pois, vitutti niin ankarasti ja toki se ehkäisyki toimi, kun ei voinu toisen antaa koskeakaan. Kaiken lisäksi itkeskelin lähes päivittäin koko 3kk, kun söin Zoelyja.

Sitten päätin jättää pillerit pois kokonaan, vaikka ne oliki pitkässä parisuhteessa helppo vaihtoehto. Menkat alko tulemaan samantien säännöllisesti, halut palautu ja kaikin puolin pää tuntu paljo selvemmältä. Haittavaikutuksena hormonaalisen ehkäsyn jättämisestä oli se, että iho kukki kasvoissa noin 3kk ja hiuksia lähti melkein vuoden ajan tosi paljo. Sittemmin iho on voinu paremmin ku hyvin, hiukset pysyy päässä ja halutki on tallella. Enää ei tule samanlaisia itkupotkuraivareita ja ehkäisy hoidetaan kumeilla, edelleen samassa parisuhteessa.

Tällä hetkellä on fiilis, että parempi ku ei ois ikinä alkanu syömäänkään moisia pillereitä, mutta hyvä kun tajusin vihdoin jättää ne pois. Paljon saa tapahtua, ennenku palaan minkäänlaiseen hormonaaliseen ehkäisyyn.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom