Heips. Täytyypä nyt kysellä täältä, guugletus ei oikein tuottanut tulosta. Eli tilanne on tämä, lopetin puolitoista vuotta sitten, toukokuussa 2012 e-pillerit 10 vuoden yhtäjaksoisen syömisen jälkeen. Minulle laitettiin kuparikierukka, joka siis on hormoniton. Kuukautisia ei tullut ennenkuin lokakuussa 12 pari ruskeaa tippaa (sikäli kun ne nyt edes mitkään menkat oli). Viimeiset vuodet pillerienkin kanssa menkat oli niin niukat että hyvä jos pienen tahran pikkuhousunsuojassa huomasi yhtenä, kahtena päivänä. Gyne kertoi kierukkaa laittaessa että menkat saattaa olla runsaammatkin kuin yleensä, mutta yhtään mitään ei näkynyt ei tuntunut yli vuoteen, ennenkuin nyt syyskuussa tuli sitten hyvin niukkaa vuotoa pari päivää. Raskauden mahdollisuutta ei ole ollut eikä ole tälläkään hetkellä, raskaus ei myöskään kuulu tulevaisuuden suunnitelmiin. Olen vitkutellut gynellä käyntiä, vaikka varmaan pitäisi käydä tarkistuttamassa onko kaikki ok. Ei taida systeemi ihan pelata niinkuin pitäisi.
En tiedä liittyykö nämä oireet ja tuntemukset jotenkin tähän hormonitoiminnan tilaan, mutta nyt kesällä on alkanut olla omituista, jäytävää, kolottavaa kipua ristiselässä ja rintarangassa sekä lonkissa. Pinna on taas aivan yhtä lyhyt kuin e-pillerienkin kanssa, hermostun helposti ja vitutus on päivittäinen yleisfiilis. Stressiä on itsestä riippumattomista syistä nyt aika paljon. En ole pariin vuoteen treenannut salilla "sata lasissa", vaan lähinnä kuntoillut 1-2 x viikossa kevyemmillä painoilla, sellaista terveysliikuntaa. Aerobista kyllä tulee paljon, noin 3 tuntia päivässä, kävellen. Ravitsemus on minusta aika ok tasolla, kasviksia paljon, maitotuotteita, rasvaakin tulee kyllä, d-vitamiinit ja omegat ym perusvitamiinit. Määrällisesti ja kaloreissa voisi kai enemmänkin syödä. Painoindeksi kai jotain 21 ja risat. Perusverikokeet otettu työterveyshuollossa talvella, niissä ei ollut poikkeavaa.
Eniten nyt mietityttää nuo selän ja lonkkien kivut ja kolotukset. Ikinä ei ole lonkissa mitään vikaa ollut eikä selässäkään varsinaisesti. Selänkään osalta tuo ei ole mitään lihaskiristystä tai lihaskipua, vaan itse ranka on se mistä kipu tulee. Samalla kuvioon on tullut jäykkyys ja kankeus, en minä ikinä mikään ballerina ole ollut mutta nyt olo on välillä kuin vanhalla mummolla. Ikää on 28 vuotta. Olen koittanut kiltisti venytellä ja vahvistaa syviä lihaksia (tukilihastreeni ollut ohjelmassa jo kauan ja tuttua kauraa oman työn puolesta), mutta kivut senkun pahenee ja herättää öisin. Kaipa tässä pitäisi ihan oikeasti sinne lääkärille mennä. Jotenkin vaan tuntuu että siellä vaan taputellaan päähän että otappa Buranaa ja mene hierojalle ja venyttele... Onko kellään mitään ideaa mistä voisi olla kyse ja mitä kannattaisi tehdä? Onko jokin vitamiini, lisäravinne tms joka edesauttaisi tuota omaa hormonitoimintaa?