Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla oli yasminellet käytössä 18-vuotiaasta asti ihan tähän kesään (eli 5vuotta lyhyellä matikalla), sitten vaihdoin Tasminettaan (vastaava valmiste mutta vähän eri merkiltä...) En kyllä voi sanoa, että mitään muutoksia olisin huomannut. Ainoa ongelma tuli, kun kerran unohin uusia reseptin ajoissa ja tuli varmaan 2kk tauko pillereiden syöntiin ennen kuin sain jatkettua.. Sillon kesti menkat varmaan 2kk putkeen ja vielä pillerien kanssakin oli ihan epäsäännöllistä toiset pari kk. Muutoin on ihan ongelmitta kyllä sujunut pillerien syönti. Menkkojen skippaaminen on parhautta. Jätän suurin piirtein joka toiset välistä, ja ainakin mun kroppa on sen kanssa ihan ok. Tokihan se välillä mietityttää onko tämmönen hormonien nappailu pidemmän päälle terveellistä, mutta kun vauvat eivät ole tahdottuja tähän elämäntilanteeseen ainakaan. Aika tuore keksintö nämä pillerit loppujen lopuksi. Jotkut kaverit kyllä arastelee pillereitä osittain sen takia, kun kuulemma joku 10vuoden yhtämittainen käyttö saattaa vaikeuttaa raskaaksi tulemista...?

Gyniksen mukaan ei pidä paikkaansa. Yksilöllistähän tuo raskautumisen nopeus on ilman pilleireitäkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
olen lueskellut tätä ketjua ja sitä enemmän tekee mieli olla luomu, kun kaikki ovat täällä hehkuttanut. olen ollut tässä pian 13 vuotta hormonaalisella ehkäisyllä (diane nova, cypretyl oli sen 11v, sen jälkeen yaz ja nyt rengas). olen siis 12 vuotiaasta ollut hormoneilla :( kuparikierukasta olen lukenut muualta huonoa, mutta täällä nähtävästi suurimmalla osalla positiivisia kokemuksia. mulla ei ole mitään hajua, että millaiset mun luomumenkat on, joten uskaltaiskohan tohon kierukkaan vaan siirtyä vai olla luomuna ja kattoo ne menkat? tosin siinähän sit voi kestää aika kauan, et ne tulee. olen vakituisessa parisuhteessa, mut seksi ei nappaa joten kai se luomuna olokin onnistuis. ellei sit halut heräis jostain yhtäkkiä :rolleyes: lapsihaaveita ei todellakaan ole.
kuparikierukan laitosta vielä, ihan hirveästi mua pelottaakin ajastus sen laittamisesta. joku sanoi, et sattu papakokeen verran (joo on yksilöllistä, mut toi tieto rohkaisis mua)..?
 
Pillerit teki mut ihan jäätävän masentuneeks. Migreenikohtauksen saatuani ne piti lopettaa, ja elämä luomuna on ollut ihan jees. Seksihalut ja elämänilo palas. 5/5 suosittelen.
 
Oon käyttäny ehkäisyvalmisteita nelisen vuotta. Välillä on tullu taukoja, mutta oon kokeillu Nuvaringiä (rengas), Diane Novaa, Yasminia ja Vreyaa. Parhaiten on sopinu Nuvaring, toisiks parhaiten Vreya, mutta Diane Nova ja Yasminit oli mun kohdalla ihan järkyttävän kauheita. Lihosin ja musta tuli kamala pms-hirviö. Nyt on Nuvaringinkin käyttö tauolla, koska ei oo miestä eikä tuukkaan hetkeen, niin miks sitä pumppais itteensä hormonia. Mulla on ollu ilman hormonejaki säännölliset ja "normit" menkat, nii en tarvi hormoneja senkään vuoks.. Kuparikierukkaa oon miettiny, sit joskus kun aihetta on.
 
En muista olenko kommentoinut tähän ketjuun saman asian aikaisemmin, mutta tietystä näkökulmasta naisen jatkuva keskeytymätön kuukautiskierto on "epäluonnollinen".
Ns. luonnontilassa hedelmällisessä iässä oleva nainen olisi jatkuvasti joko raskaana tai imettäisi. Imetyksen kesto olisi huomattavasti pidempi kuin nykyinen 6 kk-1 vuosi ja yhdessä heikomman ravitsemustilan kanssa pitäisi kuukautiskierron pois.

Jatkuvassa kuukautiskierrossa naisen munasarjat ja kohdun limakalvo ovat jatkuvan hormonipommituksen kohteena, ja tämä altistaa DNA:ta mutaatioille, jotka ajan kuluessa voivat kehittyä syöväksi. Raskauksien ja imetyksen on tutkimuksissa todettu suojaavan sekä munasarja- että kohtusyövältä, samoin hormonaalisen ehkäisyn. Hormonaalisen ehkäisyn on epäilty lisäävän rintasyövän riskiä, mutta enemmän tämä lisääntynyt riski on yhdistetty vaihdevuosien hormonikorvaushoitoon.

Itselle sopimatonta hormonaalista ehkäisymenetelmää ei tietenkään pidä jatkaa, mutta jos esim. pillerit sopivat hyvin niin ei ole syytä tauottaa niitä vain, että elimistö toimisi hetken taas "luonnollisesti".
 
Heips. Täytyypä nyt kysellä täältä, guugletus ei oikein tuottanut tulosta. Eli tilanne on tämä, lopetin puolitoista vuotta sitten, toukokuussa 2012 e-pillerit 10 vuoden yhtäjaksoisen syömisen jälkeen. Minulle laitettiin kuparikierukka, joka siis on hormoniton. Kuukautisia ei tullut ennenkuin lokakuussa 12 pari ruskeaa tippaa (sikäli kun ne nyt edes mitkään menkat oli). Viimeiset vuodet pillerienkin kanssa menkat oli niin niukat että hyvä jos pienen tahran pikkuhousunsuojassa huomasi yhtenä, kahtena päivänä. Gyne kertoi kierukkaa laittaessa että menkat saattaa olla runsaammatkin kuin yleensä, mutta yhtään mitään ei näkynyt ei tuntunut yli vuoteen, ennenkuin nyt syyskuussa tuli sitten hyvin niukkaa vuotoa pari päivää. Raskauden mahdollisuutta ei ole ollut eikä ole tälläkään hetkellä, raskaus ei myöskään kuulu tulevaisuuden suunnitelmiin. Olen vitkutellut gynellä käyntiä, vaikka varmaan pitäisi käydä tarkistuttamassa onko kaikki ok. Ei taida systeemi ihan pelata niinkuin pitäisi.

En tiedä liittyykö nämä oireet ja tuntemukset jotenkin tähän hormonitoiminnan tilaan, mutta nyt kesällä on alkanut olla omituista, jäytävää, kolottavaa kipua ristiselässä ja rintarangassa sekä lonkissa. Pinna on taas aivan yhtä lyhyt kuin e-pillerienkin kanssa, hermostun helposti ja vitutus on päivittäinen yleisfiilis. Stressiä on itsestä riippumattomista syistä nyt aika paljon. En ole pariin vuoteen treenannut salilla "sata lasissa", vaan lähinnä kuntoillut 1-2 x viikossa kevyemmillä painoilla, sellaista terveysliikuntaa. Aerobista kyllä tulee paljon, noin 3 tuntia päivässä, kävellen. Ravitsemus on minusta aika ok tasolla, kasviksia paljon, maitotuotteita, rasvaakin tulee kyllä, d-vitamiinit ja omegat ym perusvitamiinit. Määrällisesti ja kaloreissa voisi kai enemmänkin syödä. Painoindeksi kai jotain 21 ja risat. Perusverikokeet otettu työterveyshuollossa talvella, niissä ei ollut poikkeavaa.

Eniten nyt mietityttää nuo selän ja lonkkien kivut ja kolotukset. Ikinä ei ole lonkissa mitään vikaa ollut eikä selässäkään varsinaisesti. Selänkään osalta tuo ei ole mitään lihaskiristystä tai lihaskipua, vaan itse ranka on se mistä kipu tulee. Samalla kuvioon on tullut jäykkyys ja kankeus, en minä ikinä mikään ballerina ole ollut mutta nyt olo on välillä kuin vanhalla mummolla. Ikää on 28 vuotta. Olen koittanut kiltisti venytellä ja vahvistaa syviä lihaksia (tukilihastreeni ollut ohjelmassa jo kauan ja tuttua kauraa oman työn puolesta), mutta kivut senkun pahenee ja herättää öisin. Kaipa tässä pitäisi ihan oikeasti sinne lääkärille mennä. Jotenkin vaan tuntuu että siellä vaan taputellaan päähän että otappa Buranaa ja mene hierojalle ja venyttele... Onko kellään mitään ideaa mistä voisi olla kyse ja mitä kannattaisi tehdä? Onko jokin vitamiini, lisäravinne tms joka edesauttaisi tuota omaa hormonitoimintaa?
 
^Kannattaa nyt kyllä nopeasti mennä sinne lääkärille, puolitoista vuotta ilman kuukautisia on aika pitkä aika ja voi olla, että et estrogeenia tuota tarpeeksi. Estrogeeninpuute altistaa osteoporoosille. Hormonitoiminta tuskin lähtee käyntiin millään lisäravinteilla jos muuten ravitsemus on kunnossa, vaan se tarvinnee lääkärin määräämän hormonikuurin. Luultavasti koittavat aloittaa kuukautisia progestiinilla ja voisin kuvitella, että jos estrogeeni on alhainen, niin sitä saatetaan määrätä myös jossain kohtaa. Yleensä suositellaan tietääkseni lääkäriin menoa, jos kuukautisia ei kuulu puoleen vuoteen.
 
kuparikierukan laitosta vielä, ihan hirveästi mua pelottaakin ajastus sen laittamisesta. joku sanoi, et sattu papakokeen verran (joo on yksilöllistä, mut toi tieto rohkaisis mua)..?
Mulla on he Mirena-hormonikierukka ja voin kertoa että ei se kierukan laitto satu, et jos se sua houkuttaa niin ota se.
Mua kehotettiin ottamaan pari buranaa tuntia ennen lääkärille menoa, koska sen laiton jälkeen voi olla jotain menkkakramppien kaltaisia tuntemuksia, mut eipä nekään sit mitenkään pahat ollu.

Alkuun pari kuukautta oli sellaista satunnaista tiputtelua, kolmantena kuukautena perus menkat ja sen jälkeen on ollut ehkä kolme päivää jolloin on tullut jotain pikku tiputtelua. Kuukautisia ei ole enää ollut ollenkaan.
Ei oo paino noussu, vaan päinvastoin, ei oo enää sellasia perus menkka "syön kaikkea paskaa 24/7" fiiliksiä. Ja tasaisempi fiilis muutenkin, tää on ollu ainakin ihan mun juttu.
hintaahan tolle hormonikierukalle tulee jotain päälle 150e, mut saa siitä kelakorvauksen jos valittaa runsaita vuotoja, finnejä tai muita akkojen vaivoja.
Itse sain sen ilmaiseksi kun kaavittiin endometriaa pois hormonittoman elämän yrittämisen jälkeen.
 
Kuparikierukka ollut nyt 7kk ja parin kuukauden jalkeen keho tuntui tottuneen muutokseen eika ollut suurempia ongelmia. Nyt olen kuitenkin karsinyt niukahkoista menkoista kohta 3 viikkoa (!!) yhta soittoa enka tieda pitaisiko huolestua. Tuntuu holmolta menna terveyskeskukseen taman asian takia, koska laakari kaskee kuitenkin vaan odottamaan josko ne loppuisivat pian. En vaan ymmarra miksi nain pitkan ajan jalkeen kroppa alkaa kiukutella kun aiemmin kaikki oli hyvin ja ensimmaista kertaa elamassani minulla oli saannolliset menkat. Tekee mieli alkaa syoda pillereita taas, koska niiden kanssa ei tarvinnut vaivata paataan menkoilla kuin 2kk valein. Parasta oli taysin ilman ehkaisya, ei tullut menkkoja kuin pari kertaa vuodessa.

Kummallista kylla, en ole huomannut juuri mitaan eroa pillereilla oloon. Olen ihan yhta tasapainoinen/sekopaa kuin ennenkin, kiloja ei ole tullut eika lahtenyt, ainoastaan iho on ehka ihan vahan parantunut mutta se johtuu todennakoisesti muista syista. Seksihalut ovat tulleet takaisin, mutta veikkaan senkin johtuvan muista kuin ehkaisyyn liittyvista syista.
 
Täytyy olla kyllä tosi tyytyväinen omaan tilanteeseen kun tätä ketjua lueskelee :(

Mä söin nuoruudessa Mercilon-merkkisiä pillereitä jonkun viitisen vuotta putkeen kunnes alkoi tulemaan läpivuotoa ja tiputtelua. Söin ehkäisypillereitä vuosikausia aina niin että pidin taukoa noin 3-6kk välein, eli kuukautiset tuli pari kertaa vuodessa. Se oli pillereiden paras puoli, ja toki se ettei kuukautiset häirinneet mitään reissuja tai tekemisiä.

Kun tiputtelu ja läpivuoto alkoi, yritin kokeilla Diane Novaa joka oli paljon vahvempi merkki. Se toimi aluksi ihan ok, mutta sitten en enää silläkään pystynyt pitämään kuukautisia poissa. Mulla saattoi olla 2-3vko jatkuvaa tiputtelua tms joka oli todella ärsyttävää. Kuukautiset tulivat tavallaan "väkisin".

Sitten mä vaan lopetin, ja nyt en ole ehkä viimeiseen 14 vuoteen syönyt ehkäisypillereitä paria satunnaista kokeiluhetkeä lukuunottamatta jotka nekin on tapahtuneet joskus ehkä 8 vuotta sitten. Ilman ehkäisyä on kyllä ollut vapauttava elää. Ei mene rahaa, ei tarvi muistaa syödä niitä, ei tarvi stressata mahdollisista negatiivisista terveysvaikutuksista ym. Ainoa tietty on että jos haluaa kuukautisia siirtää niin on syötävä Primolut Noria (jota mulla onkin tätä varten olemassa). Oma kuukautiskierto on joku 31 päivää, joten passaa paljon paremmin kuin se 21pv + 7pv kuukautiset joka todellisuudessa oli about 21 päivää vuotoa, 7 puhdasta päivää kuussa.
 
noin viimeiset 7 vuotta oon syönyt meliane-merkkisiä e-pillereitä ja toistaiseksi niillä olen (onneksi) selvinnyt ongelmitta. :) ennen pillereiden aloittamista vuodon määrä oli aivan käsittämätöntä, kivut infernaaliset ja ylipäätään menkat kestivät reippaasti yli seitsemän päivää x_x pillerit aloitettuani vuoto ja kivut vähenivät sekä menkkojen kesto kutistui n. viiteen päivään <:

viimeisten vuosien aikana oon kyllä miettinyt vaihtaisinko e-pillerit esim. ehkäisykapseliin, mutta tästä keskustellessani gynekologin kanssa hän oli kovasti sitä mieltä, että jos näillä nykyisillä olen pärjännyt hyvin/negatiivisia sivuvaikutuksia ei ole ollut/muistan ottaa pillerit jne, ei ole syytä laittaa vaihtoon. jos vaan mahdollista olisi, jättäisin mielelläni näiden menkkojen kanssa "läträilyt" kokonaan pois - pillereillä menkkojen siirtämistä oon ruennut harrastamaan vasta viimevuoden aikana, syystä tai toisesta en aiemmin uskaltanut (?!). tosin ihmetyttää, miten välillä kun skippaan menkat, ei tosiaan "mitään tapahdu", mutta esim. nyt skippasin, ihmeellinen tiputtelu vuoto on jatkunut noin pari viikkoa, vaikka pillereitä olen napsinut ihan säännöllisesti o_o
 
Täytyy olla kyllä tosi tyytyväinen omaan tilanteeseen kun tätä ketjua lueskelee :(

Mä söin nuoruudessa Mercilon-merkkisiä pillereitä jonkun viitisen vuotta putkeen kunnes alkoi tulemaan läpivuotoa ja tiputtelua. Söin ehkäisypillereitä vuosikausia aina niin että pidin taukoa noin 3-6kk välein, eli kuukautiset tuli pari kertaa vuodessa. Se oli pillereiden paras puoli, ja toki se ettei kuukautiset häirinneet mitään reissuja tai tekemisiä.

Kun tiputtelu ja läpivuoto alkoi, yritin kokeilla Diane Novaa joka oli paljon vahvempi merkki. Se toimi aluksi ihan ok, mutta sitten en enää silläkään pystynyt pitämään kuukautisia poissa. Mulla saattoi olla 2-3vko jatkuvaa tiputtelua tms joka oli todella ärsyttävää. Kuukautiset tulivat tavallaan "väkisin".

Sitten mä vaan lopetin, ja nyt en ole ehkä viimeiseen 14 vuoteen syönyt ehkäisypillereitä paria satunnaista kokeiluhetkeä lukuunottamatta jotka nekin on tapahtuneet joskus ehkä 8 vuotta sitten. Ilman ehkäisyä on kyllä ollut vapauttava elää. Ei mene rahaa, ei tarvi muistaa syödä niitä, ei tarvi stressata mahdollisista negatiivisista terveysvaikutuksista ym. Ainoa tietty on että jos haluaa kuukautisia siirtää niin on syötävä Primolut Noria (jota mulla onkin tätä varten olemassa). Oma kuukautiskierto on joku 31 päivää, joten passaa paljon paremmin kuin se 21pv + 7pv kuukautiset joka todellisuudessa oli about 21 päivää vuotoa, 7 puhdasta päivää kuussa.

Tämä on varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta entä jos tulet raskaaksi...?
 
Tämä on varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta entä jos tulet raskaaksi...?

Raskauttahan voi ehkäistä myös hormonittomilla ehkäisyvälineillä...

Niin, ehkäisytapoja on paljon muitakin kuin pillerit, kierukka tms hormonaaliset valmisteet, eikä seuraava askel ole välttämättä kondomikaan. On myös mahdollista ettei varsinaista raskaudenehkäisyyn suunniteltua tapaa tarvita lainkaan. Itse en ole käyttänyt siis mitään ehkäisyämuotoa joka virallisesti olisi tarkoitettu juurikin raskauden ehkäisyyn.

Ja koska seuraavaksi alkaa ihmettely miten se on mahdollista niin monillakin eri tavoilla, tuskin on vain yhtä. Keskeytetty yhdyntä/varmat päivät (apteekistakin saa testejä tätä varten jos haluaa oikein varmistamalla varmistaa), lapsettomuus ja se ettei vaan hedelmöity syystä X tai Z, jotkut muut lääkeaineet jotka vaikeuttavat hedelmöittymistä, pidättäytyminen seksistä jne. Onhan noita lukuisia.

Jos nyt kuitenkin jostain ihmeellisestä syystä tulisin raskaaksi, olisi vastaus 99,9% raskaudenkeskeytys.
 
hintaahan tolle hormonikierukalle tulee jotain päälle 150e, mut saa siitä kelakorvauksen jos valittaa runsaita vuotoja, finnejä tai muita akkojen vaivoja.
Itse sain sen ilmaiseksi kun kaavittiin endometriaa pois hormonittoman elämän yrittämisen jälkeen.

Kela-korvaus kierukasta edellyttää lisäksi, että resepti on gynekologin kirjoittama. Sinänsä vaikka täydenkin hinnan maksaisi, niin 5 vuoden käytöllä käyttökustannukset/kuukausi jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin millään e-pillerillä. Asennuskin toki myös maksaa jos senkin käy teettämässä yksityisellä. Kuitenkin myös monessa terkkulassa työskentelee lääkäreitä, jotka ovat naistentaudeista kiinnostuneita ja hankkineet ylimääräistä osaamista siltä alueelta, tekevät ultria, laittavat kierukoita näppärästi ym. Eli kannattaa kysellä :) Isoissa kaupungeissa kaupungeissa ehkäisyneuvoloissa työskentelee myös ihan gynekologeja.
 
Mulla ollut nyt melkein neljä vuotta käytössä e-laastari Evra. Sisältää norelgestromiinia ja etinyyliestradolia. Tuoteselosteessa sanotaan ettei suositella jos sairastaa migreeniä. Mulla diagnosoitiin aurallinen migreeni n. vuosi sitten ja ilmoitin tätä ehkäisyä käyttäväni, mutta lääkäri sanoi sen olevan ihan ok. Osaako joku mulle nyt valaista, että miksi ylipäätään migreeni+yhdistelmäehkäisy saati sitten tämä e-laastari ei muka sopisi yhteen?
 
Mulla ollut nyt melkein neljä vuotta käytössä e-laastari Evra. Sisältää norelgestromiinia ja etinyyliestradolia. Tuoteselosteessa sanotaan ettei suositella jos sairastaa migreeniä. Mulla diagnosoitiin aurallinen migreeni n. vuosi sitten ja ilmoitin tätä ehkäisyä käyttäväni, mutta lääkäri sanoi sen olevan ihan ok. Osaako joku mulle nyt valaista, että miksi ylipäätään migreeni+yhdistelmäehkäisy saati sitten tämä e-laastari ei muka sopisi yhteen?
Lisää aivoveritulppariskiä.
 
Kuparikierukka ollut nyt 7kk ja parin kuukauden jalkeen keho tuntui tottuneen muutokseen eika ollut suurempia ongelmia. Nyt olen kuitenkin karsinyt niukahkoista menkoista kohta 3 viikkoa (!!) yhta soittoa enka tieda pitaisiko huolestua. Tuntuu holmolta menna terveyskeskukseen taman asian takia, koska laakari kaskee kuitenkin vaan odottamaan josko ne loppuisivat pian. En vaan ymmarra miksi nain pitkan ajan jalkeen kroppa alkaa kiukutella kun aiemmin kaikki oli hyvin ja ensimmaista kertaa elamassani minulla oli saannolliset menkat. Tekee mieli alkaa syoda pillereita taas, koska niiden kanssa ei tarvinnut vaivata paataan menkoilla kuin 2kk valein. Parasta oli taysin ilman ehkaisya, ei tullut menkkoja kuin pari kertaa vuodessa.
Käypä lääkärillä tsekkauttamassa, että kierukka on oikein paikoillaan, ja ettei siellä ole mitään bakteeria kasvamassa. Kierukan käyttäjillä on joskus (usein kehon omien bakteerien aiheuttamia) tulehduksia siellä ylempänä, ja ne aiheuttavat tiputtelua ja erityisesti seksin jälkeistä verenvuotoa. Vuoto voi olla ainoa oire.
 
Mulla e-pillerit (Mercilon) aloitettiin voimakkaiden kuukautiskipujen takia 15-vuotiaana. Lopetin niiden syömisen 19-vuotiaana, koska mulla paheni mielialaoireet ja lihoin tuona koko aikana about 25 kg. Monestakin asiasta nämä varmasti johtuivat, mutta koin että tämä oli ihan oikea ratkaisu siinä elämäni vaiheessa. Tuli sinkkuelämä, painoni tippui lähes lähtölukemiin ja uusi mies astui kuvioon. Kun me vakiinnuttiin menin lääkärin puheille keskustelemaan ehkäisykapselista tai kierrukasta. Lääkäri ei suostunut missän nimessä jälkimmäiseen (en ole synnyttänyt ja harvemmin opiskelijaterkkarissa kierrukka on eka vaihtoehto :D ) ja määräsi aluksi ehkäisykapselia suunnitellessa Cerazette -minipillerit. Nämä valitettavasti aiheuttivat tiputtelua ja ehkäisykapseli jäi haaveeksi.. Toisen kerran minulle määrättiin Mercilon. Pian huomasin, että paino alkoi nousemaan, päätä särki useammin ja mielialani vaihtuivat todella radikaalisti. Sinkkuelämässä palautuneet halut oli taas menny pakkasen puolelle (lähempänä avaruutta, kuin Siperiaa) ja tämän tästä mies muisti siitä. Tässä vaiheessa mua vi*utti sen verran koko homma, että sanoin siipalle, että eiköhän me tästä edespäin kortsuilla mennä.

Nyt tuosta päätöksestä noin 2 vuotta ja en oo koskaan ollu näin tyytyväinen. Ehkä se on myös ohitetun teini-iänkin syytä, mutta musta tuntuu, että nyt mä tunnen kroppaani paljon paremmin. Nyt minulle on palautuneet kovat kuukautiskivut, mutta onneksi hoitotyöläinen osaa kivunlievityksen ABC:n. Tämäkin on valitettavasti semmonen asia, että kokeilematta tai kysymättä ei mitään opi. Tärkeetä on havainnoida omaa kehoa ja kysyä onko tää normaalia. Lääketieteelliset ehkäisymenetelmät on tehokkaita, mutta kyllä ne yhtälailla aiheuttavatkin paljon ikäviä seurauksia epäonnistuessaan. Juurikin tästä syystä kannattaa mennä lääkärin puheille, jos ei ole varma onko kaikki ok. Lääketieteelliset ehkäisymenetelmät ovat hoitomuotoja ja jokaisesta niistä on vastuussa sen määrännyt lääkäri tai sitä asiaa kontrolloiva hoitotyöntekijä! Tässä kuitenkin puhutaan yhdestä tärkeimmäistä asiasta maailmassa; omasta terveydestä.
 
Mulla ollut vuosien suhde on-off suhde pillereiden kanssa, nyt oon päättänyt lopullisesti pysyä erossa! Alotin diane novat teininä pahan aknen takia ja pillerit todellakin auttoivat paljon ja iho oli pian aivan normaali. Söin niitä monta vuotta, lopetin n. 20vuotiaana koska tuntu, et parisuhde kaatuu jatkuviin itku- ja kiukuttelukohtauksiin. En osannut arvata, et vaikutus mielialaan olis noinkin iso, just koska olin niitä niin monta vuotta syönyt enkä tiennyt minkälaista olisi ollut ilman. Oliko joku kaveri, joka suositteli lopettamaan. Mieliala tosiaan muuttu aivan täysin ihan 1-2 kierron jälkeen, olin aivan kun eri ihminen. Paino laski ja turvotukset hävis. Iho kyllä huononi ja finnejä alko taas jonkun verran ilmestyy. Muutaman kierron jälkeen tulin raskaaks, ilman mitään ihmeempää yrittämistä, oltiin mietitty, et lapsi tulee sitten kun on tullakseen :) Eli mulla ei ainakaan vaikeuttanu raskaaks tulemista 7 vuoden pillereiden syönti. Poitsun syntymän ja imetyksen lopettamisen jälkeen iho huononi huomattavasti ja alotin pillerit uudestaan vaan ihon takia, koska olin kuparikierukan laitattanut. Finnit hävisivät mut tilalle tuli taas järkyttävät mielialan vaihtelut raivareineen ja itkukohtauksineen, lihominen ja selluliitti. Mulla pillerit vaikuttaa ihan selvästi ruokahaluun. Tuntuu, et koko ajan olis se menkkoja edeltävä makeen himo päällä. Nyt oon tässä 4 vuoden sisällä varmaan 3 kertaa alottanut ja lopettanut, ensin alottanut ihon takia, sit lopettanut näitten muiden oireiden takia. Mut nyt oon päättänyt kestää huonon ihon, mihin en siis löytänyt mitään muuta, mikä auttais vaikka mitä oon kokeillut ja yrittänyt. Joka kerta kun oon lopettanut, oon aivan kun itsestään laihtunut n. 5kg, ja siis varsinkin ero selluliitin määrässä on ollut todella iso! Se on siis hävinnyt nyt kokonaan. Ja en tiedä onko vaan oman pään sisällä tää kuvitelma, mut kyllä treeni kulkee nyt paljon paremmin ja lihasta tarttunut paremmin. Kyllähän se olis ihan loogista, kun ajattelee miten pillerit vaikuttaa hormonitasoihin, ja nehän vaikuttaa paljon lihaskasvuun. Ja tietysti ilman turhia nesteitä kropassa, lihakset erottuu paremmin ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom