Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on aurallinen migreeni. Se on muuten puppua, että vaikutus jäisi paikalliseksi: hormoni imeytyy verenkiertoon. Mutta varmasti pitoisuus on paljon pienempi kuin napeissa - siis haittavaikutus.

Mulle ei ainakaan mitään huonoja sivuvaikutuksa tuosta ole tullut, en sitten noista lääketieteellisistä vaikutuksista osaa tarkemmin sanoa kun en ole alan asiantuntija :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkäisyrenkaan toiminta perustuu siihen, että se vaikuttaa aivoihin. Jos se toimisi vain paikallisesti, se ei toimisi lainkaan:



Kaikkiin ovulaation estoon perustuvien ehkäisymenetelmien sivuoireiden mahdollisuuksien arvioinnissa on hyvä huomioida, että vähempi hormonimäärä ei tarkoita automaattisesti parempaa. Ovulaation ehkäisevät hormonivalmisteet sammuttavat kehon oman sukuhormonituotannon munasarjoista enemmän tai vähemmän, pidempään käyttäessä yleensä enemmän. Ehkäisyn hormonit eivät tule kehon omien hormonien lisäksi tai päälle, vaan ne korvaavat ne. Jos korvaava määrä on kovin pieni, se aiheuttaa jo itsessään monille ongelmia, koska keho tarvitsee enemmän hormoneita.
 
Jouduin aloittamaan pitkästä aikaa e-pillerit (Meliane) sietämättömän kivuliaiksi muuttuneiden kuukautisten takia. Nyt olen ollut monta viikkoa fyysisesti tosi väsynyt ja tuntuu, että lihaskestävyys on huonontunut ja en jaksa/pysty treeneissä kunnolla mihinkään, en salilla enkä vapaaottelussa/painissa. (Väsymys voi toki johtua muustakin kuin pillereistä, mutta keksin ensimmäisenä syyttää niitä.)

Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia? Miten kauan teillä on mennyt, että tilanne on normalisoitunut?
 
Laitanpas tänne omiakin kokemuksia tulemaan. Takana 10 vuotta Diane Novia ja nyt päätin että saa riittää hormonaalinen ehkäisy minun kohdallani. Pillerit määrättiin minulle 16-vuotiaana akneen ja siitä lähtien olen niitä yhtäjaksoisesti syönyt. Mitään sivuoireita minulle ei ole pillereistä tullut eikä se aknekaan niistä silloin aikoinaan lähtenyt vaan siihen vaadittiin muut lääkkeet. No, nyt on kulunut kohta parisen kuukautta pillereiden lopettamisesta. Menkkoja ei ole vielä kuulunut, toivottavasti eivät pysy kauaa poissa. Iho on valitettavasti alkanut reagoimaan hormonivirran loppumiseen alkamalla puskea epäpuhtauksia ja finnejä rintaan, yläselkään ja kasvoihin. Toistaiseksi kyse on pienistä näpyistä tai finnirykelmistä, ja toivon että tähän homma jääkin, mutta pahoin pelkään että toisin käy. Aikaisemmin finnit ovat vaivanneet minua lähinnä kasvoissa, nyt siis myös yläselässä ja rinnassa. Finnien ja epäpuhtauksien lisäksi en ole huomannut muita vaikutuksia lopettamisella lukuunottamatta ehkä hieman nopeampaa hiusten rasvoittumista.

Gluteenittomuuden ja maidottomuudenhan sanotaan edesauttavan ihonkin kuntoa, joten olisin kysellyt onko täällä joku saanut hillittyä näitä e-pillereiden jälkeisiä iho-oireita tällaisella ruokavaliolla? Vehnää ja muita viljoja olenkin vältellyt jo parisen kuukautta ja maitorahkan ja juustot ajattelin myös jättää pois ruokavaliostani, muita maitotuotteita ei tulekaan juuri enää käytettyä. Toivottavasti nämä auttaisivat asiaa ettei ihon tilanne pahenisi tästä ainakaan. Voi tosin olla, että kehon oma hormonitoiminta tulee olemaan sekaisin vielä jonkin aikaa ja iho oireilee niin kauan, että menkat ja kierto palautuvat normaaliksi.

Toinen kysymys, onko joku kokenut hyötyvänsä iho-ongelmissa suolahappolisän syömisestä? Iho-oireethan liitetään suoliston ja ruoansulatuksen ongelmiin joten siinä mielessä vatsan toiminnan tukeminen voisi edesauttaa hormonimyrskyä kehon sisällä.
 
Laitanpas tänne omiakin kokemuksia tulemaan. Takana 10 vuotta Diane Novia ja nyt päätin että saa riittää hormonaalinen ehkäisy minun kohdallani. Pillerit määrättiin minulle 16-vuotiaana akneen ja siitä lähtien olen niitä yhtäjaksoisesti syönyt. Mitään sivuoireita minulle ei ole pillereistä tullut eikä se aknekaan niistä silloin aikoinaan lähtenyt vaan siihen vaadittiin muut lääkkeet. No, nyt on kulunut kohta parisen kuukautta pillereiden lopettamisesta. Menkkoja ei ole vielä kuulunut, toivottavasti eivät pysy kauaa poissa. Iho on valitettavasti alkanut reagoimaan hormonivirran loppumiseen alkamalla puskea epäpuhtauksia ja finnejä rintaan, yläselkään ja kasvoihin. Toistaiseksi kyse on pienistä näpyistä tai finnirykelmistä, ja toivon että tähän homma jääkin, mutta pahoin pelkään että toisin käy. Aikaisemmin finnit ovat vaivanneet minua lähinnä kasvoissa, nyt siis myös yläselässä ja rinnassa. Finnien ja epäpuhtauksien lisäksi en ole huomannut muita vaikutuksia lopettamisella lukuunottamatta ehkä hieman nopeampaa hiusten rasvoittumista.

Oletko kokeillut tetrasykliiniä? Minulla on toiminut hyvin. Sitä ei välttämättä voi käyttää kesällä koska lisää valoherkkyyttä, mutta mulla ei onneksi ole ollut siitä merkkejä ja olen syönyt myös kesäisin. Tällä hetkellä en syö ja finnit on pysyneet poissa koska olen saanut aurinkoa, pillereitä ei siis ole ollut kuukausiin käytössä. Pillereitä syödessä tuli aina kuukautisten aikaan kipeät jättihormoninäpyt mutta nyt ei edes niitä..
 
Oletko kokeillut tetrasykliiniä?

Söin joskus 16-vuotiaana yhden kuurin ja se ei heilauttanut tilannetta suuntaan taikka toiseen. En usko että ne nytkään tilannetta auttaisivat eli seuraillaan josko ruokavaliolla saisi parempia tuloksia kuin antibiooteilla. Tilanne ei ole vielä paha joten toivottavasti näillä eväillä saa hillittyä noita oireita.
 
E-pillerit ovat tainneet olla nyt 6-7 vuotta (en muista milloin aloitin, nämä uusimmat olleet vuodesta 2010). Menkkakipuihin nämä alunperin sain, tosin eivät niihin juurikaan auttaneet, mutta näillä saa menkkavälejä harvennettua syömällä 2-3 laattaa putkeen. En ole totta puhuen huomannut mitään sivuvaikutuksia, vaikka pelkäsin, että tulen itkuiseksi. Sittemmin ruokavalion muututtua semi-paleon puolelle, kivut hävisivät lähes kokonaan enkä ole yhtään kipulääkettä syönyt sen jälkeen (kolmet menkat olleet, kivut alkoivat jo vuonna 1998 ennen menkkojen alkamista). Nyt pillerit ovat sitten tarpeen ehkäisyyn, tosin olen vakavasti harkinnut kuparikierukkaa, koska haluiaisin hormooneista eroon.
 
mä olen ennen syönyt yasminea, siitä tuli kovat mielialavaihtelut ja tulin raskaaksi, vaikka säännöllisesti söinkin jne. Taisin syödä yht 4-vuotta. Nyt mulla on ollu 5kk käytössä diane nova(toisen lapsen syntymän jäleen), ja se on auttanut moneen asiaan: vuodot ei ole enää järkyttävän runsaita, mieliala huomattavasti tasaisempi- toisen lapsen imetyksen lopettaminen veti koko kropan ihan sekaisin, eikä loppua näkynyt- vaikken mielelläni hormoneja syö, niin on tää sentään parempi, että kroppa on jatkuvasti ihan sekasin.
 
Söin vuosikaudet Mercilonia, kunnes ehkäisyneuvolan terveydenhoitaja kauhisteli, etten todellakaan saisi syödä sitä. Verenpaine oli jo pitkään ollut selittämättömästi koholla ja migreenit pahentuneet. Itselläni tai lääkäreillä ei ollut käynyt mielessäkään, että voisi johtua pillereistä. Vaihdettiin Cerazette-minipillereihin. Verenpaine normalisoitui ja migreenikohtaukset lähes loppuivat. Nyt on ongelmana se, että meikäläisestä on tullut tosi ailahteleva ja sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä pyörremyrsky. Olin tuossa puolisen vuotta syömättä pillereitä ja olin huomattavasti rauhallisempi ja pitkäpinnaisempi. Kuukausi sitten aloitin Cerazeten napsimisen uudestaan ja taas on sellainen olo, etten pysty yhtään hillitsemään itseäni ja hermostun pikku asioista. Ihan pepusta tällainen.
 
^miks aloitit uudestaan? Voittavatko hyödyt haitat? Itselläni mieliala ei ole oleellisesti parantanut hormonien lopettamisen myötä, mutta ainakaan niitä ei voi enää syyttää, jos joku mättää. Tai ehkä sittenkin on hieman parantunut. Mene ja tiedä.
 
^ Olen ollut nyt keväästä saakka parisuhteessa ja siksi aloitin pilsut uudestaan. Ajattelin, että jos mielialavaihtelut sittenkin johtuivat jostakin muusta silloin aiemmin, mutta kyllä ne taitavat johtua nimenomaan pillereistä. Pitää keskustella ehkäisyneuvolassa, josko kokeiltaisiin jotakin muuta.
 
Mulla on ollut jo reilun vuoden verran ehkäisynä kuparikierukka. Viiden vuoden ajan ilmainen ehkäisy, koska ensimmäinen kuparikierukka on ilmainen. Aluksi oli alavatsa tosi kipeä parin vkon ajan, sitten onneksi rauhottui. Heti kierukan laiton jälkeen pyörrytti ja oksensin pari kertaa. Oon kuitenkin tyytyväinen, että kestin tuon alkuoireilun, koska nyt on helppoa. Menkat tulee säännöllisesti eikä ole yhtään kivuliaammat tai runsaammat mitä ennenkään. Ei tarvitse muistaa pillereitä eikä pelätä hormonioireita. Ei tunnu itsellä eikä miehellä yhdynnässä. Ainut haitta ettei voi siirtää menkkoja. Kierukan avulla seksitaudit siirtyy helposti kohtuun, joten irtosuhteissa kondomi muistettava ( kuten toki muutenkin ) ja kumppanin syytä käydä testeissä ennen parisuhteen rennon seksielämän aloittamista ilman kondomia. Ehkäisyteho on jopa parempi mitä pillereissä. Ei kannata sekoittaa tätä hormonikierukkaan, jossa ehkäisyteho huonompi ja moni tuttu onkin tullut raskaaksi sen kanssa. Sitähän ei suositellakaan kuin parisuhteisiin.
 
Mulla oli pari vuotta yasmine, mutta tajusin että meidän suvussa on ollut aivohalvaus (ei saisi käyttää e-pillereitä) ja lisäksi mulle tuli migreeniä niistä. Siirryin minipillereihin, jotka teki musta tosi herkän ja toisaalta taas olin ihan kauhea akka, menkat oli käytännössä koko ajan, oli pakko vaihtaa. Nyt mulla on ollut kuparikierukka pari kolme vuotta, mutta sekään ei passaa. Ennen ei ollut mitään kipuja missään, nyt pitää ihan istua alas kun ei meinaa pysyä tolpillaan. Plus menkat on kun niagaran putous ja saattaa 'alkaa' viikkoa ennen ja jatkuu sitte sen tokan viikon. Pakko se on vaihtaa johonkin muuhun, jos vaan löytyis joku..
 
Mulla on karva ongelma. Alkoi siinä vaiheessa kun olin syönyt minipillereitä jonkun aikaa. Söin sellaista merkkiä kun mini-pill. Sitten vaihdoin microlutoniin mutta söin sitä vain kuukauden josta sitten vaihdoin suoraan Zoely yhdistelmäpillereihin, nyt menossa toka liuska Zoelya. Karva ongelma tuntuu vaan pahenneen. Onko syy zoelyssa vai onko nuo karvat vielä peräisin tuosta kuukauden microluton kokeilusta? Pelkään että muutun pian apinaksi.. Zoelyn pakkausselosteessa mainitaan kyllä yhtenä haittavaikutuksena lisääntynyt karvankasvu.. voi ei.. :face:
Tuleeko kaikki pillerit aiheuttamaan mulle tuota karva ongelmaa? Sitten vielä kun on vähän sellaisiakin juttuja ettei mulle määrätä ihan mitä tahansa pillereitä... Onkohan Qlairasta apua karvojen kanssa?
 
Mulla on karva ongelma. Alkoi siinä vaiheessa kun olin syönyt minipillereitä jonkun aikaa. Söin sellaista merkkiä kun mini-pill. Sitten vaihdoin microlutoniin mutta söin sitä vain kuukauden josta sitten vaihdoin suoraan Zoely yhdistelmäpillereihin, nyt menossa toka liuska Zoelya. Karva ongelma tuntuu vaan pahenneen. Onko syy zoelyssa vai onko nuo karvat vielä peräisin tuosta kuukauden microluton kokeilusta? Pelkään että muutun pian apinaksi.. Zoelyn pakkausselosteessa mainitaan kyllä yhtenä haittavaikutuksena lisääntynyt karvankasvu.. voi ei.. :face:
Tuleeko kaikki pillerit aiheuttamaan mulle tuota karva ongelmaa? Sitten vielä kun on vähän sellaisiakin juttuja ettei mulle määrätä ihan mitä tahansa pillereitä... Onkohan Qlairasta apua karvojen kanssa?

Sulla saattaa olla polykystiset munasarjat. Ei kannata käyttää keltarauhashormonia. Miten olis kuparikierukka?
 
Nyt tuntuu, että mä luovutan tän mun hormoonittoman elämänkanssa. Yli 10vuoteen en oo käyttänyt hormoonallisia ehkäisyvalmisteita, mut pakko soittaa e-neuvolaan ja käyä laittaa hormoonikierukka. Tällähetkellä kuparikierukka.

Viime menkat kesti kaksviikkoo, nyt ollut n. 1,5vk taukoa ja aamulla vessassakäydessä huomasin että ovat alkamassa uudestaan. Onhan menkat luonnollinen asia, mutta joku roti tässä perseenvuotamisessa on oltava :curs:
 
Nyt tuntuu, että mä luovutan tän mun hormoonittoman elämänkanssa. Yli 10vuoteen en oo käyttänyt hormoonallisia ehkäisyvalmisteita, mut pakko soittaa e-neuvolaan ja käyä laittaa hormoonikierukka. Tällähetkellä kuparikierukka.

Viime menkat kesti kaksviikkoo, nyt ollut n. 1,5vk taukoa ja aamulla vessassakäydessä huomasin että ovat alkamassa uudestaan. Onhan menkat luonnollinen asia, mutta joku roti tässä perseenvuotamisessa on oltava :curs:


Mulle kävi aivan samoin kuparikierukan kanssa. Normaalisti niukat ja suht. kivuttomat menkat muuttuivat juurikin niagaran putouksiksi ja kestivät pari viikkoa, alkaakseen taas uudestaan. Toistaiseksi nyt oon mennyt ilman mitään ehkäisyä kun en ole suhteessa mutta hyväksi havaitut minipilsut sit jatkossa takaisin jos tarvetta on. Mä koen, että oon jopa tasaisempi pillereillä kun ilman.
 
On kyllä hurjaa luettavaa millaisia vaivoja ja ongelmia eri ehkäisymenetelmistä on naisille tullut! Ja ne saakin ihmettelemään, että miten voi olla itsellä tilanne niin helppo...

Oon siis syöny Yasminelle-pillereitä 4 tai 5 vuotta. Missään vaiheessa ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia (tai ehkä tissit kasvoi hieman aloituksen jälkeen, mutta sitä ei kovin negatiiviseksi voi sanoa, kun ei isot oo ollu koskaan), edelleen kaikki ok. Vuodot on hiukan lyhyemmät ja niukemmat kuin ennen pillereitä, eli vaan positiivisia vaikutuksia. Pillerit ei ole tällä hetkellä ehkäisyn takia, mutta en ole viitsinyt lopettaa niitä, koska menkkojen siirtomahdollisuus on itselle tosi tärkeää.

Onko jollain muulla kokemuksia Yasminelleista? Onko ongelmia tms.? Mulla ei siis ole ennen näitä ollut mitään hormonaalista valmistetta käytössä, joten voiko "helppouteen" vaikuttaa se, ettei ole ihan nuorena aloittanut?
 
Mulla oli yasminellet käytössä 18-vuotiaasta asti ihan tähän kesään (eli 5vuotta lyhyellä matikalla), sitten vaihdoin Tasminettaan (vastaava valmiste mutta vähän eri merkiltä...) En kyllä voi sanoa, että mitään muutoksia olisin huomannut. Ainoa ongelma tuli, kun kerran unohin uusia reseptin ajoissa ja tuli varmaan 2kk tauko pillereiden syöntiin ennen kuin sain jatkettua.. Sillon kesti menkat varmaan 2kk putkeen ja vielä pillerien kanssakin oli ihan epäsäännöllistä toiset pari kk. Muutoin on ihan ongelmitta kyllä sujunut pillerien syönti. Menkkojen skippaaminen on parhautta. Jätän suurin piirtein joka toiset välistä, ja ainakin mun kroppa on sen kanssa ihan ok. Tokihan se välillä mietityttää onko tämmönen hormonien nappailu pidemmän päälle terveellistä, mutta kun vauvat eivät ole tahdottuja tähän elämäntilanteeseen ainakaan. Aika tuore keksintö nämä pillerit loppujen lopuksi. Jotkut kaverit kyllä arastelee pillereitä osittain sen takia, kun kuulemma joku 10vuoden yhtämittainen käyttö saattaa vaikeuttaa raskaaksi tulemista...?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom