Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Siis tuo oli ihan uutinen, ja tutkittu asia. Ranskassa ja Ruotsissa näitä pillereitä tutkittu.. mutta joo uskon toisaalta että näihin kaikkiin hormonivalmisteisiin liittyy näitä asioita, joten sama kai se on mitä sitä valitsee :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikuttaakohan pelkkä keltarauhashormoni mielialoihin ja haluihin samalla tavalla latistavasti kuin yhdistelmäehkäisy? Neuvolan tädiltä yritin kärttää kuparikierukkaa, mutta se vain tyrkytti minipillereitä, eikä osannut vastata kysymykseen. :(
 
Vaikuttaakohan pelkkä keltarauhashormoni mielialoihin ja haluihin samalla tavalla latistavasti kuin yhdistelmäehkäisy? Neuvolan tädiltä yritin kärttää kuparikierukkaa, mutta se vain tyrkytti minipillereitä, eikä osannut vastata kysymykseen. :(
Nuo ovat potentiaalisia sivuvaikutuksia ihan kaikille hormoneille.
 
Pitää kärttää siis vielä aktiivisemmin. :)
 
Mä olen nyt kääntänyt kelkkani kapselin (keltarauhashormoni) suhteen: haluan siit eroon ASAP, perjantaina saatava aika poistoon. Enkä aio enää käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kärsin aknesta, ihon ja hiusten liiallisesta rasvoittumisesta ja aikas karvainenkin olen - kaikki nuo ominaisuudet pahenevat tai jopa tässä kypsässä aikuisiässä saattavat jopa johtua hormonivalmisteesta. Lisäksi päänsärky sekä sumuinen ja juminen olokin tuntuis nyt mahdollisesti liittyvän kapseliin, koska viime aikoina on jatkuvasti tullut vuotoa ja sen yhteyessä ollut muita epämiellyttäviä oireita (migreeni, turvotus, alakulo jne...)

Nyt meinaan laitattaa kuparikierukan mahdollisen 2. lapsen saamisen jälkeen :)
 
Sain eilen ajan ensi tiistaiksi kapselin poistoon - yksityiseltä. Alle satkun pitäis maksaa. Työterveys ei kuulemma mitään ehkäisyyn (eikä raskauteen) liittyviä asioita hoida, eikä myöskään omalääkäri ota kapselia pois. Kaupungin perhesuunnittelukeskus oli eilen kiinni ja varmasti sinne on liikaa jonoa suhteessa siihen, mikä on mun hermojen kestokyky tällä hetkellä.

En edes muista, koska viimeks oli edes 2 päivää, ettei vuoda. Ja kun vuotaa, turvottaa, ahmituttaa (ja ahmin eli lihon), väsyttää, finniä puskee jne... Ja mielialavaikutus on jo em. syiden takia ihan hirveä :itku: Enkä myöskään palaudu treenistä normaalisti. Nyt pidän salitaukoa viikon, ensi lauantaina sit normaaleilla hormoneilla alkaa uus salielämä :D

En todellakaan suosittele mitään hormonaalista ehkäisyä yhtään kellekään. Enkä itse asiassa taida kierukkaakaan ottaa. Runsaammat vuodot eivät todellakaan houkuta, kun VIHAAN sitä vuotoa! Uskon lisäksi, että härveli ihan varmasti tuntuis sekä mulle että miehelle, jos sitä mulle edes saisi laitettua :wtf: (kaveri kertoi, että hänelle ei saatu, vaikka oli 2 lasta synnytänyt)

Ihan yleisellä tasolla mua on myös alkanut risoa se, miten lähes poikkeuksetta yleinen ajattelutapa Suomessa (vai onko?) on se, että on naisen tehtävä huolehtia ehkäisystä ja sitten kiltisti kärsiä mitä hirvittävimmistä hormonien tai härveleiden vaikutuksista. Tai noin varmaan itse ajattelin, kun kerran vuosikausia söin tavalla ja toisella sopimattomia pillereitä ja lopulta otin kapselin. Toisaalta silloin elämäntilanne (toisin kuin nyt) oli sellainen, että halusin ehdottoman varman ehkäisyn ja kieltäydyin uskomasta, että hormonien popsiminen on haitallista, kun niin moni muukin niitä käyttää!

Meinaan silti, että jotakin pielessä olevista asenteista kertonee se, että vaikka miehen vasektomia on ziljoona kertaa helpompi toimenpide kuin naisen sterilointi, valtaosa streiloinneista tehdään - Suomessa - naisile eikä miehille. Luin juuri jostakin joitakin tilastoja aiheesta.

Ehkä mä siis hankin sen kuparikierukan sijaan sitten joskus semmosen ehkäisytietokoneen, tai sitten en mitään :D
 
Olisin tykännyt kuparikierukasta, mutta kohtuni erilaisen anatomisen muotoilun takia se ei mahtunut olemaan ja teki kaikenlaista vaivaa, jouduin poistattamaan. Menkat piteni sen kanssa niukista normaaleihin, ei isoa vaikutusta, ja nuo välivuodot johtui tuosta yhteensopimattomuuden seurauksena tulevasta mekaanisesta hankauksesta, ei niinkään siitä että kupari aineena sisuksissa olisi saanut räpsän tiputtelemaan. Omista kokemuksista huolimatta edelleen suosittelen kokeilemaan kuparikierukkaa.

Tuota kapselia pohdin seuraavaksi vaihtoehdoksi, ja kokeilin sitä varten microluton-pillereitä...Ekan pillerin jälkeen maailma synkkeni ympärillä ja aurinko alkoi paistaa vasta kun lopetin kokeilun. Järkyttävää! Tiesin kyllä että oon herkkä reagoimaan ylimääräisiin hormoneihin. kaipa sitä pitää jossain vaiheessa kokeilla vielä laastari, että voi paremmin tuomita matalahormonisetkin vaihtoehdot itselle. Kapselin asettaminen taitaa olla liian kallista lystiä kokeilumielessä kun on rahaa jo palanut vuoden aikana kierukan takia niin että vituttaa :D

Mua kans risoo ylipäänsä ehkäsyn vaikeus ja gynejen suhtautuminen siihen, niinkuin sen ei tarvitsisikaan olla täysin helppoa ja vaivatonta, tavallaan että "noh, oot syntynyt naiseksi, ja jos et halua olla synnytyskone, kärsi ehkäisystä."
On myös jotenkin hassua, että jos kuukaudessa on vain tietty määrä päiviä, jolloin voi tulla raskaaksi (tästä ollaan vissiin kahta mieltä) miksi niinä muina päivinä pitäs rasittaa elimistöä ehkäisyllä?? Lääketiede menee hurjaa vauhtia eteenpäin, paitsi tässä asiassa.
 
^jos minipillrit eivät sovi, ei sovi kapselikaan. Sama vaikuttava aine. Mä laitatutin aikanaan kapselin siitä huolimatta, että minipillerit eivät sopineet, kun halusin vain varman ehkäisyn omasta puolestani.

Alan kohta kallistua sellaiseen ajattelutapaan - koska kaikki ehkäisytavat ovat toinen toistaan huonompia - että jos lapsi ei ole tervetullut, sitä sitten harrastetaan tarvittaessa vain sellaista seksiä, ettei hedelmöittyminen ole mahdollista. Miksiköhän sellaista käytäntöä ei suositella noin niinkuin yleensäkin ehkäisyksi?!
 
Microlutonissa on sama vaikuttava aine (tai vissiin lähinnä aineen laatu ja hienosäätö) kuin kapseleissa ja hormonikierukassa, muissa minipillereissä ei. Laastarit ja rengas synkkaa jonkun toisen merkin kanssa. Muistaakseni näin. Ajattelin kans, että vaikka pillerit olis siinä ja siinä sopisko, niin kapselissa määrä on kuitenkin niin paljon pienempi joten voisi toimia. Todellisuudessa, jos matalahormonimmista minipillereistä tulee niin radikaalit mielialaoireet mitä itselleni, niin murto-osakin niistä on mulle liikaa.
 
^hormonikierukassa on myös estrogeenia, kapselissa vain keltarauhashormonia, jota on siis minipillereissä ja kapselissa, kaikissa muissa sitä sekä estrogeenia. Keltarauhashormoni juuri aiheuttaa jatkuvaa vuotoa, aknea ja rasvaisuutta, mielialahaittoja voi aiheuttaa kaikki hormonivalmisteet (tuotekuvauksen mukaan).
 
En todellakaan suosittele mitään hormonaalista ehkäisyä yhtään kellekään. Enkä itse asiassa taida kierukkaakaan ottaa. Runsaammat vuodot eivät todellakaan houkuta, kun VIHAAN sitä vuotoa! Uskon lisäksi, että härveli ihan varmasti tuntuis sekä mulle että miehelle, jos sitä mulle edes saisi laitettua :wtf: (kaveri kertoi, että hänelle ei saatu, vaikka oli 2 lasta synnytänyt)

Se ei selvia kuin koittamalla. Nama ovat niin yksilollisia asioita kuin vaan voi olla. Mina olen nuori ja synnyttamaton, mutta kuparikierukan laitto oli taysin kivutonta sen jalkeen kun sain itseni rentoutumaan tarpeeksi. Ei kuulemma voi ennustaa sattuuko/mahtuuko vai ei, jotkut pyortyvat kivusta ja toisilla ei tunnu kuin nipistys :)

Omani on asettunut paikalleen hyvin ja menkat ovat jaaneet taas tauolle. Laiton jalkeen karsin 10 paivaa menkoista, sen jalkeen ei ole tullut menkkoja. Kierukka laitettiin 21.3 muistaakseni. Luomuna saan menkat pari kertaa vuodessa ja nayttaa silta etta kierukan kanssa kierto asettuu samalla tavalla. En huokaise viela helpotuksesta, mutta toivotaan! Kuparikierukka on tahan asti ollut kaikin puolin positiivinen kokemus vaikka haluissa ei ole (viela) tapahtunut muutosta parempaan.
 
^Sepä se, toki se joillekin voi sopia, ehkä just luonnostaan vähämenkkaisille. Vai johtuuko sulla kuukautisten harvuus kovasta treenistä ja dieetistä? Haluttomuus voi vissiin korreloida hormonitoiminnan jäätymisen kanssa?

Mutta mäpä oon nyt luomu, jihuu! Kapselin poisto ei ole ihan minuutin operaatio, mutta hyvät olivat puudutteet, kun ei yhtään sattunut. Haluttomuus ei ikinä mua ole vaivannut, ennemmin päin vastoin... Etenkin ilman noita ehkäisyhormoneita, muistaakseni. Mutta raskaus olisi suunnitelmissa vasta ensi vuoden alussa :D
 
Alan kohta kallistua sellaiseen ajattelutapaan - koska kaikki ehkäisytavat ovat toinen toistaan huonompia - että jos lapsi ei ole tervetullut, sitä sitten harrastetaan tarvittaessa vain sellaista seksiä, ettei hedelmöittyminen ole mahdollista. Miksiköhän sellaista käytäntöä ei suositella noin niinkuin yleensäkin ehkäisyksi?!
Musta tuo on vielä ikävämpi ajattelutapa, kuin että naisten vain pitää kärsiä ehkäisystä, kun käytännössä tuo useimmilta varmaan veisi paljon iloa seksistä. Kun se on niin epämääräistä, että milloin nyt sitten voi tulla raskaaksi, että jatkuvasti saisi jännittää, että menikö nyt päivät ja kehon merkkien tulkinta oikein, ja onhan se seksi nyt parasta silloin, kun haluttaa eniten ;)

^hormonikierukassa on myös estrogeenia, kapselissa vain keltarauhashormonia, jota on siis minipillereissä ja kapselissa, kaikissa muissa sitä sekä estrogeenia.
Uskoakseni hormonikierukassa on vain keltarauhashormonia?

Ei kuulemma voi ennustaa sattuuko/mahtuuko vai ei, jotkut pyortyvat kivusta ja toisilla ei tunnu kuin nipistys :)
Mun täytyy tähän huomauttaa, että yleensä, kun kierukkaa asennettaessa nainen pyörtyy, kyse ei ole kivusta. Ihminen saa kokea aivan järkyttävää tuskaa, ennekuin pyörtyy, ja veikkaan että siihen liittyy myös henkiset tekijät pitkälti. Kierukkaa laittaessa kohdunkaulan kautta kulkeva vagushermo (?) ärsyyntyy joskus, ja aiheuttaa ns. vasovagaalisen reaktion, johon kuuluu mahdollisesti pyörtyminen. Sen vuoksi kierukan laitossa joskus naiset menettävät tajuntansa, eivät yleensä kivun. Toki sekin voi vaikuttaa, että moni vain pelkää siinä tilanteessa niin pirusti, unohtaa hengittää jne.
 
^Jep, olin väärässä hormonikierukka-asiassa. Aivan kammottavaa luettavaa tuo info kierukan laittamisesta - saakeli, mitä miehet ikinä ovat joutuneet kärsimään sukupuolielämän takia?!
 
Itse olen käyttänyt viimeiset kolme vuotta e-rengasta. Epäsäännölliset ja runsaat menkat rauhoittui, samoin eläimelliset menkkakivut. Pidän menkat n. 4 kertaa vuodessa. En voi kuin suositella, monet kaveritkin on multa saanut infoa tosta ja olleet tyytyväisiä kaikki :) Ei sekota päätä, kun hormoonit erittyy paikallisesti.
 
Ei tunnu miltään. :) Pillerit on saatanasta. Rengas ei muuta mielialoja ja menkat on lyhyet, suosittelen täysin kokeilemaan jos pillerit aiheuttaa ongelmia. Helppo myöskin, kun ei tarvi muistaa kuin 2 kertaa kuukaudessa: laittaa ja ottaa pois. Paljon vähemmän sivareita kuin pilsuilla eikä aiheuta mm. veritulppavaaraa. Sisältää etonogestreeliä ja etinyyliestradiolia, jotka vapautuu renkaasta tasaisesti ja vaikuttaa paikallisesti. Sen saa ottaa korkeintaan kolmeksi tunniksi päivässä pois jos tarvitsee. Huuhtelee sitten vain haalealla (ei kuumalla) vedellä ja laittaa takas. Mutta Nuvaringille näemmä löytyy ihan oma ketjukin Pakkiselta jos haluaa jatkaa keskustelua siellä. :)
 
^eikö rengas muka yhtään tunnu? Sisältää estrogeenia, ei sovi migreenipotilaalle, olenko oikeassa?

Ei tunnu millään tavoin, ei myöskään liiku paljoakaan. Tälläiset ohjeet löytyi valmisteen tiedoista. Sisältää etonogestreeli & etinyyliestradioli (en tiedä hormooneista mitään, mutta nuo löytyivät tiedoista).

Sinulla on (tai on ollut) alaraajan (laskimotromboosi), keuhkojen (embolia) tai muiden elinten verisuonitukos.
Sinulla on (tai on ollut) sydäninfarkti tai aivohalvaus tai jos sinulla on (tai on joskus ollut) jokin häiriö, joka saattaa olla sydäninfarktin tai aivohalvauksen ensioire. (Sydäninfarktin ensioire voi olla esim. kovana rintakipuna ilmenevä angina pectoris eli rasitusrintakipu ja aivohalvauksen esim. TIA-kohtaus eli lievä aivohalvaus, josta ei jää jäännösoireita.).
Sinulla on vakava tai vakavia verisuonitukoksen riskitekijä/-tekijöitä.
Sinulla on jokin veren hyytymishäiriö, esim. proteiini C:n puutos.
Sinulla on (ollut) migreeni, johon liittyy aura.
Sinulla on diabetes, johon liittyy verisuonivaurioita.
Sinulla on (ollut) haimatulehdus (pankreatiitti) korkeisiin veren rasva-arvoihin liittyneenä.
Sinulla on (ollut) vaikea maksasairaus ja maksasi ei vielä toimi normaalisti.
Sinulla on (ollut) hyvän- tai pahanlaatuinen maksakasvain.
Sinulla on (ollut) tai sinulla voi olla rintasyöpä tai sukupuolielinten syöpä.
Sinulla esiintyy tuntemattomasta syystä johtuvaa verenvuotoa emättimestä.
Olet allerginen etinyyliestradiolille tai etonogestreelille tai jollekin muulle NuvaRing-renkaan ainesosalle
 
Mulla on aurallinen migreeni. Se on muuten puppua, että vaikutus jäisi paikalliseksi: hormoni imeytyy verenkiertoon. Mutta varmasti pitoisuus on paljon pienempi kuin napeissa - siis haittavaikutus.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom